Aansluitschema dimmer: parallelschakeling bestaande lamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor een klusprojectje (onze gang wordt rieten stucplafond vervangen door gips) is het idee ontstaan een inbouw spot te plaatsen. Graag wil ik hem mee schakelen met de ganglamp die er al hangt, maar wel apart dimbaar. Ik kwam op dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f8a9Mse.png

De L heeft al een wisselschakelaar om zowel in de hal als gang het bestaande lichtpunt te schakelen (lamp 1). Nu wil ik een 2e lamp aansluiten, zal parallel worden (lamp 2, een inbouw spot). Nu heb ik nog een Z-Wave dimmer liggen (Qubino), waardoor ik de spot kan dimmen of überhaupt uit kan zetten. Ik weet dat met deze schakeling de losse spot nooit alleen aan kan staan, het ganglicht schakelt mee. Dat is geen issue.

Wel vroeg ik me af of de dimmer zo z'n werk kan doen. Ik ken alleen dimmers in serie met een lamp, ik heb nog geen dimmers geplaatst die in parallel staan met een andere weerstand. Gaat dat dus goed?

NB. De Qubino schakelt alleen met een blauwe draad. Die trek ik door vanaf lamp 2, maar dat kon deze tekentool niet aan. Ip heeft hij "bruin" (vanaf wisselschakelaar), zwart en blauw nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 23:04

painkill

Pain(k)(ill)

Je hele huisinstalatie staat parallel vanaf de inkomende voeding, dus de situatie zoals getekend is goed en zal werken. Het enige wat er straks voor de dimmer zit is een schakelaar, en dat is geen enkel probleem. Je kunt dat inderdaad niet de spot alleen aanhebben, maar als dat geen probleem is..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat je de qubino zelf niet uitschakelt. Een z-wave controller verwacht altijd met dit soort vaste componenten te kunnen communiceren. Z-wave is een mesh netwerk en ook als je de lamp zelf niet wil schakelen wordt de qubino gebruikt om andere componenten in je netwerk te bereiken. Een onbereikbare module wordt als "dead" gemarkeerd en de controller stopt ermee te communiceren.