MBP mid 2010 overheating

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlchthrt
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-11-2023
Ik ben in het bezit van een (verouderde) MBP, specs hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/moK6SF/Schermafbeelding_2017_08_15_om_12_19_17.png

Het probleem is dat hij last heeft van overheating, net zoals veel andere macbooks als ik google mag geloven.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een oplossing om dit zoveel mogelijk te beperken maar heb het gevoel dat dit vrij weinig uithaalt..

Wanneer ik games (bvb Football Manager) speel stijgt de temperatuur naar 100°C, wat me niet echt gezond lijkt..

Ik heb momenteel een fancontrol app draaien (+/- 4000rpm op beide fans) maar de temperatuur blijft bij normaal browsen (google chrome) toch stijgen naar 80°C.

Ik heb ook gfxcarstatus draaien die ervoor zorgt dat de geintegreerde gpu wordt gebruikt en niet de nvidia. Klopt het dat er ook voor kan zorgen dat hij minder snel warm wordt?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit probleem? Wat kan ik nog meer proberen? Tips?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Maximale temp voor deze processor is 105oC, dus op zich zit je binnen de specs. Is deze Mac recent nog schoongemaakt en van nieuwe koelpasta voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 22:42
Heb je die fan control vast op +- 4K rpm gezet? Gaat hij wel nognharder draaien als hij richting de 90 graden gaat?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Of gewoon niet op gamen. Koop een Windows PC en game daar op. Macs zijn er qua koeling en hardware niet op voorzien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

nelizmastr schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:50:
Of gewoon niet op gamen. Koop een Windows PC en game daar op. Macs zijn er qua koeling en hardware niet op voorzien.
Wat is dit van onzin? Er zijn games voor MacOS dus je kan er op gamen en vele van die games draaien prima.
Dat niet het laatste en nieuwste spelletje altijd beschikbaar is, is een heel ander verhaal.
Een Footbalmanager is geen enkel issue.

Als je dus full load een grafisch pakket draait, dan zijn ze er wel op berekend?

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

OkselFris schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

Wat is dit van onzin? Er zijn games voor MacOS dus je kan er op gamen en vele van die games draaien prima.
Dat niet het laatste en nieuwste spelletje altijd beschikbaar is, is een heel ander verhaal.
Een Footbalmanager is geen enkel issue.

Als je dus full load een grafisch pakket draait, dan zijn ze er wel op berekend?
De afstelling van de Mac m.b.t. koeling is dusdanig dat bij een continue zware belasting altijd oververhitting zal optreden. De gebruiker moet een custom fan profiel toepassen om binnen de normen te blijven. Puur vanuit dit ontwerp redenerend is een Mac ongeschikt voor langdurige volledige belasting op CPU en video.

Enige wat je kan doen om dit te beperken is koelpasta vervangen, stofvrij houden en de föhnstand op de fans aan te houden.

80-90 graden bij gamen is normaal. Als dat niet koel genoeg is, niet gamen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:45
Tja, de CPU in een notebook kan flink heet worden, mijn early 2013 MacBook Pro Retina tikt onder load ook wel af en toe de 100 graden aan. Maar daar is die processor ook voor gemaakt en dat kan (in principe) ook niet zo veel kwaad. De CPU schakelt zichzelf uit zodra die écht te heet wordt.

Als je normaal browset onder Safari, heb je dan ook dat de processor 80 graden wordt?
Wat je wel even zou kunnen doen, is de rear cover eraf schroeven en kijken of er veel stof zit rond de fans.
nelizmastr schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:01:
[...]De gebruiker moet een custom fan profiel toepassen om binnen de normen te blijven. Puur vanuit dit ontwerp redenerend is een Mac ongeschikt voor langdurige volledige belasting op CPU en video.
Ik laat de processor op mijn MBPr 15" regelmatig anderhalf uur op full load draaien en heb nog nooit last gehad van oververhitting (= uitschakelen van de Mac). 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Fuwor op 15-08-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Waarom heb je Fancontrol en gfxcarstatus draaien? Wat doet hij als je deze uitzet?
80 graden is relatief hoog wanneer je bijna niks doet, maar ook weer niet te hoog. beetje browsen is 60 graden een redelijk normale temperatuur.
Heb je ook nog in activity monitor gekeken of een bepaald proces veel van de CPU vraagt?

[ Voor 4% gewijzigd door OkselFris op 15-08-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

nelizmastr schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:01:
[...]

De afstelling van de Mac m.b.t. koeling is dusdanig dat bij een continue zware belasting altijd oververhitting zal optreden. De gebruiker moet een custom fan profiel toepassen om binnen de normen te blijven. Puur vanuit dit ontwerp redenerend is een Mac ongeschikt voor langdurige volledige belasting op CPU en video.

Enige wat je kan doen om dit te beperken is koelpasta vervangen, stofvrij houden en de föhnstand op de fans aan te houden.

80-90 graden bij gamen is normaal. Als dat niet koel genoeg is, niet gamen.
De afstelling bij een Mac is binnen de specificaties, je kan er voor kiezen om de fans constant als een dolle te laten draaien en de CPU op 40 graden te houden of de CPU iets warmer te laten worden en later de fans in te schakelen. Zolang het binnen de normen blijft is er niks aan de hand, de fans doen hun werk wel en de standaard afstelling houd hem binnen de normen.

Want in principe zeg je, dat Macs in het geheel niet geschikt zijn om onder zware load te draaien. Dat is wel een hele rare bewering.

Pagina: 1