De moeite om een sub zelf te herstellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 19:59
Hoi iedereen,

Ik heb een oude JBL subwoofer staan waar helemaal (0) geluid uit komt. Ik zie wel dat er nog stroom in komt en kan zien dat hij zichzelf uit standby haalt als er een audio signaal in komt.

Nu, ik zie dat er mensen met zelfbouw van subs bezig zijn. Is het nog mogelijk om dit zelf te herstellen? Ik been well iemand met 2 linkerhanden... .

Garantie is er niet meer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
Tja, kapot is die toch al. Je kan hem open schroeven en even wat foto's maken, misschien kunnen we je dan helpen. Het kan soms zo simpel zijn als een los kabeltje van bijvoorbeeld het voedingscircuit naar de interne versterker (mits het een actieve subwoofer is) of een los kabeltje van de versterker naar de woofer (dan kan het zijn dat de uitgangstrap van de versterker zich heeft opgeblazen, zie je vanzelf wel). Het is een zaak van niet geschoten is altijd mis, dus ik zou het gewoon proberen. Mocht het te lastig zijn kan je hem altijd nog weggooien. Is gelijk een leuk hobbyprojectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Ik zou ook zeker even de woofer zelf even goed bekijken. Ook daarin zitten draadjes die los/kapot kunnen wat niet zelden het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Ela, ik heb hem net opengemaakt.

Hij zit vol met gele lijm overal? Dat lijkt me niet normaal, ik zet zodadelijk wat foto's online.
EDIT: http://imgur.com/lBtDcj0

[ Voor 58% gewijzigd door Chromanin op 15-08-2017 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:32
Bekijk de zekering even goed, ziet er wat zwart uit, maar kan ook de foto zijn. Gele lijm is niet heel raar.

[ Voor 15% gewijzigd door Slaut op 15-08-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:45
Heb ook ooit eens een JBL Sub open moeten halen om de zekering te vervangen. Inderdaad deze goed controleren.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Slaut schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:10:
Bekijk de zekering even goed, ziet er wat zwart uit, maar kan ook de foto zijn. Gele lijm is niet heel raar.
Dat buisje met draadje? Daar zie ik niet onmiddelijk iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:45
Chromanin schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:14:
[...]

Dat buisje met draadje? Daar zie ik niet onmiddelijk iets mee.
Dat hoef je ook niet altijd goed te kunnen zien.. vervang hem maar alsnog (is vaak een cent of 20 per stuk) is de moeite niet en kan ook geen kwaad mocht dat het niet zijn.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
Ik zou ook voor de zekering gaan. Lijm is niet zo gek hoor, in een subwoofer heb je nogal last van trillingen ;) Dus dan wil je wel dat alles goed vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Hey mannen, nog een klein vraagje. Die twee pinnen waar die woofer op is aangesloten, ik wil graag met een multimeter controleren of daar stroom door loopt, maar heb wat schrik dat ik met mijn multimetertje (Die ik net uit de winkel ben gaan halen + wat buis zekeringen) kortsluiting ga veroorzaken dus ik vraag het hier even voor ik met mijn 2 linkerhanden een stommiteit bega.

Weet je hoe ik dit het beste afstel? Ik heb dit toestel gekocht:
https://d16m3dafbknje9.cl...8949932785694-424-424.jpg
Pagina: 1