Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi thuisnetwerk verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Hallo!

We willen thuis ons wifi netwerk verbeteren.

Om jullie een beeld te schetsen zal ik onze woning omschrijven (gezien in plattegrond modus (dus van bovenaf)).

De woning is een tussenwoning. Deze was 5,70m breed en 9,10m lang.
Links onderin zit de hal met meterkast. Rechts daarnaast de keuken. Achter de keuken de wc en trap naar boven. Links van wc/trap de eetkamer. En achter de eetkamer/wc/trap de woonkamer. Eet- en woonkamer als open L ruimte.

Boven aan de voorzijde twee slaapkamers, achterzijde links slaapkamer, rechts badkamer.
Dan een zolder met voorruimte rechts, slaapkamer links.

Afgelopen maanden zijn we druk geweest met verbouwen. De begane grond is aan de achterzijde vergroot met een aanbouw van 3m.

Als ik nu met mijn laptop in de aanbouw zit merk ik dat de verbinding slechter is (trager, valt soms weg). Ook de Chromecast bij de TV (in de aanbouw) heeft er meer problemen mee.
Boven is de verbinding oke, alleen op de badkamer is het beduidend minder.
Zolder is de verbinding matig.

Met een goedkope wifi repeater van de Action is de verbinding op zolder goed genoeg om Netflix te kunnen kijken op de tablet. Echter pakt de laptop die verbinding als ik beneden zit waardoor dit niet lekker loopt.

De vrouw kijkt in bed graag Netflix, dus 's avonds gaat de wifi repeater in het stopcontact, 's ochtends er weer uit. Nogal knullig allemaal.

Kort verhaal lang gemaakt, ik wil een beter wifi netwerk in huis.

Ik weet dat de standaard provider routers matig zijn, dus wil ik graag het wifi netwerk daarvan uitschakelen en een apart apparaat zetten die het Wifi netwerk verzorgd.

Uiteraard ben ik hier gaan zoeken, maar kwam er al snel achter dat ik overdonderd wordt met informatie en door de vele bomen (routers) het bos niet meer zie.

Kunnen jullie mij adviseren?

Eisen zijn:
- Wifi netwerk moet in het hele huis (dus ook zolder) goed zijn.
- Liefst met extra netwerk poorten voor bekabeld netwerk (ziggo router heeft 4 aansluitingen, daarvan zijn er nu 3 in gebruik. Ik wil de mogelijkheid kunnen hebben om dat uit te breiden).
- Prijs (ik hoop dat dit realistisch is) max 150€

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Wat je zelf aangeeft klopt. Mijn ervaring is ook dat de standaard apparatuur maar matig wifi signaal levert.

Je zult dus een nieuwere router moeten aan die een beter en sterker signaal heeft. Via de pricewatch kun je dit makkelijk zelf vinden op basis van je voorkeuren en filters.

Na aanschaf koppel je de router aan je kabelmodem van Ziggo waarbij je de laatste in bridge modus moet zetten. Dit kun je doen via de beheerpagina van je provider. Stel je nieuwe router in en kijk dan of je overal goed signaal hebt. Ik denk dat je die Action extender dan ook niet meer nodig hebt.

Hier meer info over het aanzetten van de bridge modus voor Ziggo modems: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/

[ Voor 10% gewijzigd door Frostbite op 14-08-2017 16:28 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Puur om te testen: pak die action repeater eens en leg deze eens op de bovenste traptree neer en loop eens rond met je telefoon om te kijken hoe het signaal zich houd...

Ik zou zeggen koop als accespoint een ubnt ac lite accespoint en plaats deze zo hoog mogelijk onder de trap.. Als het goed is heb je daarmee beneden en op de slaapkamers een goede dekking en plaats je nog een tweede op zolder om daar ook een goede dekking te krijgen,

(Hoop wel dat je kabels hebt getrokken tijdens het verbouwen)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• LinkinTED
Frostbite schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:25:
Je zult dus een nieuwere router moeten aan die een beter en sterker signaal heeft. Via de pricewatch kun je dit makkelijk zelf vinden op basis van je voorkeuren en filters.
Dat is nu net waar ik spaak loop. Wat bepaald het bereik van de router, welke optie moet ik daarvoor aanvinken? :)
Frostbite schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:25:Na aanschaf koppel je de router aan je kabelmodem van Ziggo waarbij je de laatste in bridge modus moet zetten.
Bedankt voor de tip!
shure-fan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:34:
Ik zou zeggen koop als accespoint een ubnt ac lite accespoint en plaats deze zo hoog mogelijk onder de trap.. Als het goed is heb je daarmee beneden en op de slaapkamers een goede dekking en plaats je nog een tweede op zolder om daar ook een goede dekking te krijgen,
De voorkeur gaat uit naar één apparaat vanuit één centrale plek.
shure-fan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:34:(Hoop wel dat je kabels hebt getrokken tijdens het verbouwen)
De begane grond heeft een kruipruimte, dus daar kan ik doen wat ik wil.
De uitbouw heeft één LAN verbinding (voor mn mediaspeler).
Verder heb ik twee ethernet kabels naar de eerste verdieping, en één naar zolder...
Dus kabels zou voldoende moeten zijn. :)
Maar zoals gezegd, liever centraal 1 apparaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frostbite schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:25:
Wat je zelf aangeeft klopt. Mijn ervaring is ook dat de standaard apparatuur maar matig wifi signaal levert.

Oneens. Het grootste probleem is plaatsing en demping. Het is volkomen onrealistisch om te verwachten dat een enkel apparaat in de meterkast een doorsnee NL woning geheel gaat dekken. Komt bij dat zelfs een lomp duur apparaat gehouden is aan dezelfde regels qua zendvermogen als een simpele.

Sowieso, we weten niet eens wat voor modemrouter TS nu heeft. Dat kan alles zijn van werkelijk bagger voor WiFi (de dingen van 6 a 7 jaar terug die een WiFi-sticker erop hadden maar meer niet) tot volop vergelijkbaar met wat je nu retail koopt voor EUR 150 (de meest recente 3x3 MiMo WiFi-ac gevallen).

TS: welke modemrouter heb je :?
Na aanschaf koppel je de router aan je kabelmodem van Ziggo waarbij je de laatste in bridge modus moet zetten. Dit kun je doen via de beheerpagina van je provider. Stel je nieuwe router in en kijk dan of je overal goed signaal hebt. Ik denk dat je die Action extender dan ook niet meer nodig hebt.
Je hebt een probleem met WiFidekking (layer 1), dus ga je kloten aan routerfunctionaliteit (layer 3) :?

Als het probleem in de WiFi zit, los het ook in de WiFi op, met AP('s). Wederom, een andere router met ingebouwde AP op zelfde plek gaat hooguit marginaal iets schelen. Om zoden aan de dijk te zetten wil je losse AP('s) op optimale locatie voor het WiFi signaal, wat nooit in de meterkast is :o
LinkinTED schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:58:
[...]

Dat is nu net waar ik spaak loop. Wat bepaald het bereik van de router, welke optie moet ik daarvoor aanvinken? :)
ETSI richtlijnen die in NL wetgeving opgenomen zijn bepaalt dat je WiFi AP maar met 100 danwel 200mW uit mag zenden. Dat is voldoende voor >300m in een open veld. Helaas woon jij niet in een open veld, dus gaat dekking veel minder zijn dan dat.
[...]

De voorkeur gaat uit naar één apparaat vanuit één centrale plek.

[...]

De begane grond heeft een kruipruimte, dus daar kan ik doen wat ik wil.
De uitbouw heeft één LAN verbinding (voor mn mediaspeler).
Verder heb ik twee ethernet kabels naar de eerste verdieping, en één naar zolder...
Dus kabels zou voldoende moeten zijn. :)
Maar zoals gezegd, liever centraal 1 apparaat.
1 apparaat klinkt leuk, maar de techniek + wetten van de fysica geven aan dat dat een slecht idee is. Zeker in deze situatie: je hebt bekabeling genoeg, maar die kabels komen in de meterkast uit. Daar wil je je router ook hebben. Maar voor WiFi is dat aantoonbaar een slechte plek in jouw situatie.

Veel beter idee: laat die modemrouter lekker routeren en koop een losse AP voor in de uitbouw. Als je er eentje neemt met een ingebouwde switch heb je ook nog eens de extra poorten die je wilt. Overigens is switch en AP combineren ook niet altijd zo'n geniaal idee: een AP hoort hoog en vol in zicht te hangen. Waarschijnlijk wil je niet vijf netwerkkabels hoog en vol in zicht hebben bengelen :+

Als je hooguit één losse AP wilt om naast de modemrouter te gebruiken, is de KPN "WiFi Versterker" voor EUR 50 verreweg de beste keus. Hier zit ook een 5-poorts switch ingebouwd. Wil je daarentegen ook op zolder betere dekking, dan heb je minstens twee AP's nodig en dan is het erg prettig als die dingen ook samenwerken en samen te beheren zijn. Meest voordelige optie is dan Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite voor EUR 70 per stuk. Als je met UniFi werkt is het handiger om geen non-UniFi APs te gebruiken, dus dan wil je de WiFi in je modemrouter uitschakelen. Dat doe je niet door het in bridge mode te zetten, maar gewoon door in de UI de WiFi radio('s) uit te schakelen. Om dan dekking in het hoofddeel van je huis op peil te houden zet je het best de ene AP in de uitbouw en de andere op de 1e verdieping. Deze UAP's hebben geen ingebouwde switch, dus voor extra poorten pak je gewoon een switch (EUR 15 koopt prima 5-poorts unmanaged Gb switch).

Oslik blyat! Oslik!

• LinkinTED
@dion_b Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Technicolor TC7200
De internet aansluiting in mijn uitbouw zit achter het televisiemeubel, bij de grond. Deze aansluiting heb ik ook nodig voor mijn mediaspeler, die heeft geen wifi adapter. Dat zou betekenen dat ik daar ook een switch moet zetten.

Op de eerste verdieping ligt de ethernetkabel in de achterste slaapkamer achter de schuine kant.
Daar zit ik bijna in de uitbouw, zit alleen een betonvloer tussen... Zou dat een goede plaats zijn?
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:28:
Als je met UniFi werkt is het handiger om geen non-UniFi APs te gebruiken, dus dan wil je de WiFi in je modemrouter uitschakelen.
Moet ik dan ook in de meterkast een extra UniFi AP zetten?

[ Voor 16% gewijzigd door LinkinTED op 15-08-2017 08:51 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:02
LinkinTED schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:49:
De internet aansluiting in mijn uitbouw zit achter het televisiemeubel, bij de grond. Deze aansluiting heb ik ook nodig voor mijn mediaspeler, die heeft geen wifi adapter. Dat zou betekenen dat ik daar ook een switch moet zetten.
Yep. Maar die switch kan je normaal ook wel kwijt in od achter het tv-meubel.
Op de eerste verdieping ligt de ethernetkabel in de achterste slaapkamer achter de schuine kant.
Daar zit ik bijna in de uitbouw, zit alleen een betonvloer tussen... Zou dat een goede plaats zijn?
Ik vermoed dat die betonplaat wel wat ijzervlechtwerk bevat. Dit kan problemen geven (vooral op 5Ghz-band). Door te testen kan je dit weten. In de appstores staan verschillende apps om je wireless verbindingen te meten.
En dat is de enigste plaats waar je er geen moet zetten.

Denk je ook aan de stroomvoorziening voor de ap's? Het makkelijke aan die unifi's is dat ze te voeden zijn via PoE. Moet je wel een switch hebben die die kan leveren, of via PoE-adapters. Per kabel die een ap voedt, een adapter en dus per adapter een stopcontact. Kan perfect in je meterkast gebeuren.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LinkinTED schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:49:
@dion_b Bedankt voor je uitgebreide reactie!

[...]

Technicolor TC7200
Hmm... qua WiFi niet rampzalig, ook niet goed. Voornaamste probleem is dat het maar één radio heeft, dus dat het of 2.4GHz, of 5GHz kan gebruiken, maar niet beide tegelijk. Dat gecombineerd met brakke locatie zegt me dat je waarschijnlijk het beste WiFi erop uit kunt zetten, of - zie hieronder - op 5GHz inzetten om op begane grond genoeg dekking in die band te regelen.

Qua router daarentegen prima - de modem kan tot 200Mbps van internet halen, de BCM3383 SoC kan dat met twee vingers in z'n neus op linespeed routeren. Ik zie geen reden om een andere router neer te zetten.
[...]

Yep. Lijkt me verstandig. Voordelige keus is een TP-Link geval voor EUR 15. Voor de toekomst kan het handig zijn om een switch te nemen die IGMP snooping (nodig voor multicast IPTV, zowel van Ziggo als KPN & co) goed ondersteunt. Dan kom je uit bij een Netgear GS105E, die een paar tientjes meer kost.
WiFi gaat doorgaans nauwelijks of niet door betonvloeren heen. Het kan wel door trapgaten en deur- en raamopeningen heen gaan. Toch zou het handiger zijn om een AP aan tegenovergestelde kant van het huis tov de uitbouw te hebben, dus aan voorzijde. Heb je daar mogelijheid op een van de verdiepingen?
[...]

Nee, zoals gezegd is de meterkast altijd een waardeloze plek voor WiFi. Het kan zijn dat je het huis niet geheel bevredigend gedekt krijgt met twee AP's. Dan heb je een derde nodig. Allicht zal dat op begane grond aan voorzijde zijn, maar zeker niet in de meterkast zelf.

Oslik blyat! Oslik!

• LinkinTED
Wederom bedankt voor de reacties @Arator en @dion_b.

Belangrijkste op dit moment is begane grond en zolder.

Begane grond kan ik dan (middels een switch) één AP achter het TV meubel plaatsen. Dat is dan weliswaar laag aan de wand, in plaats van hoog/aan het plafond. In hoeverre zal dat "een probleem" zijn?

Aan de voorzijde van de woning kan ik via de meterkast wel een tweede AP zetten, dat mag geen probleem zijn.

En een derde zet ik dan op zolder.

De router heeft vier poorten, de vierde is voor mijn NAS.
Als ik dan nog een extra poort wil hebben zal ik ook daar een extra switch moeten zetten.

Verwijderd

Via Lan een kabel trekken vanuit modem naar een centrale plek in je huis. Ik heb een Synology router op de 1e verdieping geplaatst en dek daarmee het hele (niet kleine) huis met mijn Wifi inclusief tuin. Heb je geen extra AP's meer nodig. Goedkoopste oplossing.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LinkinTED schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:04:
Wederom bedankt voor de reacties @Arator en @dion_b.

Belangrijkste op dit moment is begane grond en zolder.

Begane grond kan ik dan (middels een switch) één AP achter het TV meubel plaatsen. Dat is dan weliswaar laag aan de wand, in plaats van hoog/aan het plafond. In hoeverre zal dat "een probleem" zijn?
Verschil tussen op de grond/achter een meubel en in zicht op het meubel zit meestal in de orde van zo'n 3dB signaal (zowel bij zenden als ontvangen), oftewel je verliest de helft van je signaal. Als je dichtbij een kantelpunt zit, ga je dan twee stappen terug qua modulatie, wat je ongeveer 1/3 van je snelheid kan kosten. Als dat het verschil is tussen netto 300Mbps en 200Mbps ga je er natuurlijk niets van merken, maar als dat het verschil is tussen 6Mbps en 4Mbps is ga je van werkende Netflix naar geen werkende Netflix. Ook kan het - bij interferentie - het verschil maken tussen stabiele verbinding en geen stabiele verbinding.

Ik snap alleen niet zo waarom die AP achter het TV-meubel moet. Hele voordeel van losse switch en AP is dat je de switch achter het meubel kunt plaatsen en vrij bent de AP op een WiFi-technische handige plek te plaatsen/hangen. De eerder genoemde UniFi AP's werken met PoE, dus je hebt maar één kabel uit de AP hangen.
Aan de voorzijde van de woning kan ik via de meterkast wel een tweede AP zetten, dat mag geen probleem zijn.

En een derde zet ik dan op zolder.

De router heeft vier poorten, de vierde is voor mijn NAS.
Als ik dan nog een extra poort wil hebben zal ik ook daar een extra switch moeten zetten.
Yep.

Maar koop om te beginnen maar twee AP's, eentje in aanbouw en eentje op zolder. Mogelijk heb je daarmee genoeg dekking. Pas als dat niet voldoet hoef je naar een derde te kijken. Het is wel mooi dat je al een locatie ervoor hebt :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

Verschil tussen op de grond/achter een meubel en in zicht op het meubel zit meestal in de orde van zo'n 3dB signaal (zowel bij zenden als ontvangen), oftewel je verliest de helft van je signaal. Als je dichtbij een kantelpunt zit, ga je dan twee stappen terug qua modulatie, wat je ongeveer 1/3 van je snelheid kan kosten. Als dat het verschil is tussen netto 300Mbps en 200Mbps ga je er natuurlijk niets van merken, maar als dat het verschil is tussen 6Mbps en 4Mbps is ga je van werkende Netflix naar geen werkende Netflix. Ook kan het - bij interferentie - het verschil maken tussen stabiele verbinding en geen stabiele verbinding.

Ik snap alleen niet zo waarom die AP achter het TV-meubel moet. Hele voordeel van losse switch en AP is dat je de switch achter het meubel kunt plaatsen en vrij bent de AP op een WiFi-technische handige plek te plaatsen/hangen. De eerder genoemde UniFi AP's werken met PoE, dus je hebt maar één kabel uit de AP hangen.

[...]

Yep.

Maar koop om te beginnen maar twee AP's, eentje in aanbouw en eentje op zolder. Mogelijk heb je daarmee genoeg dekking. Pas als dat niet voldoet hoef je naar een derde te kijken. Het is wel mooi dat je al een locatie ervoor hebt :)
Waarom kiezen voor deze complexe constructie? Indien je het doet zoals ik aangeef, router met wifi echt centraal in het huis zetten zal de wifi gewoon het hele huis dekken (met een fatsoenlijke router) en dat ding van Ziggo in bridgemode zetten. Vanuit dat punt kan je dan desgewenst ook heel makkelijk kabels trekken (nog altijd de meest stabiele methode voor netwerken) en op punten waar aan het eind van deze kabels meer aansluitingen gewenst zijn, gebruik je een switch van TP Link (werken top en goedkoop). Hier in huis met betonnen vloeren heb ik overal volle mep Wifi en dat wordt zwaar belast door mijn kinderen. Heb tot 25/30 meter achter in de tuin ook nog Wifi.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:40:
[...]

Waarom kiezen voor deze complexe constructie? Indien je het doet zoals ik aangeef, router met wifi echt centraal in het huis zetten zal de wifi gewoon het hele huis dekken (met een fatsoenlijke router) en dat ding van Ziggo in bridgemode zetten. Vanuit dat punt kan je dan desgewenst ook heel makkelijk kabels trekken (nog altijd de meest stabiele methode voor netwerken) en op punten waar aan het eind van deze kabels meer aansluitingen gewenst zijn, gebruik je een switch van TP Link (werken top en goedkoop). Hier in huis met betonnen vloeren heb ik overal volle mep Wifi en dat wordt zwaar belast door mijn kinderen. Heb tot 25/30 meter achter in de tuin ook nog Wifi.
Je doet hier een sloot aan aannames dat wat bij jou werkt ook bij TS zal werken. Wat je ook doet is allemaal dingen die bij TS wel goed werken op de schop gooien in de hoop dat datgene waar TS problemen mee heeft ook opgelost wordt.

Dat weet je niet vooraf. Best-case kost dit onnodig geld, worst case ga je dingen breken die nu wel werken.

Volledig eens dat apparaten bedraad aansluiten het stabielst en performantst is, maar dat kan prima op de ingebouwde modemrouter - waar je desgewenst net zo goed switches op aan kunt sluiten.

Het combineren van modem, router en AP in één apparaat is fundamenteel een slecht idee. Je zegt dat ik het complex doe door WiFi (datgene waar TS problemen mee heeft) los te trekken, maar jij trekt hier ook de modem en router los van elkaar (al heeft TS daar geen problemen mee nu). Hoezo is dat minder complex? Verschil is dat je met WiFi los naar behoeven 1, 2, 3 of meer AP's kunt plaatsen, maar als je - zoals jij aanraadt - je WiFi af laat hangen van een dikke router, zit je alsnog in de problemen als blijkt dat die ene niet alles kan dekken - of dat de plek waarvandaan het wel alles kan dekken erg onhandig uitkomt voor alle kabels die je erop wilt aansluiten :o

Oslik blyat! Oslik!

• LinkinTED
Een centrale plaats zou inderdaad ideaal zijn. Dat zou dan midden in de eetkamer zijn, vol in het zicht.
Nu heb ik daar geen problemen mee, mooie techniek mag gezien worden wat mij betreft, echter krijg ik dat bij de directrice niet voor elkaar ;). Die vind het al verschrikkelijk dat ik de surround boxen vast aan de muur heb geschroeft omdat het daarmee "zo definitief is".... alsof ik ze nog weg zou willen halen :P.

Ziggo heeft dit bericht ook gelezen en mij aangeboden mijn router te vervangen voor het nieuwste model. Dit aanbod heb ik aangenomen en ga kijken wat het doet met de wifi dekking.

Zou dit nog niet naar behoren zijn, dan ga ik bezig met de UniFi AP's.

Verwijderd

LinkinTED schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:11:
Een centrale plaats zou inderdaad ideaal zijn. Dat zou dan midden in de eetkamer zijn, vol in het zicht.
Nu heb ik daar geen problemen mee, mooie techniek mag gezien worden wat mij betreft, echter krijg ik dat bij de directrice niet voor elkaar ;). Die vind het al verschrikkelijk dat ik de surround boxen vast aan de muur heb geschroeft omdat het daarmee "zo definitief is".... alsof ik ze nog weg zou willen halen :P.

Ziggo heeft dit bericht ook gelezen en mij aangeboden mijn router te vervangen voor het nieuwste model. Dit aanbod heb ik aangenomen en ga kijken wat het doet met de wifi dekking.

Zou dit nog niet naar behoren zijn, dan ga ik bezig met de UniFi AP's.
Volgens mij is in jouw situatie, net als bij mij, op de 1e verdieping.
dion_b schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:09:
[...]

Je doet hier een sloot aan aannames dat wat bij jou werkt ook bij TS zal werken. Wat je ook doet is allemaal dingen die bij TS wel goed werken op de schop gooien in de hoop dat datgene waar TS problemen mee heeft ook opgelost wordt.

Dat weet je niet vooraf. Best-case kost dit onnodig geld, worst case ga je dingen breken die nu wel werken.

Volledig eens dat apparaten bedraad aansluiten het stabielst en performantst is, maar dat kan prima op de ingebouwde modemrouter - waar je desgewenst net zo goed switches op aan kunt sluiten.

Het combineren van modem, router en AP in één apparaat is fundamenteel een slecht idee. Je zegt dat ik het complex doe door WiFi (datgene waar TS problemen mee heeft) los te trekken, maar jij trekt hier ook de modem en router los van elkaar (al heeft TS daar geen problemen mee nu). Hoezo is dat minder complex? Verschil is dat je met WiFi los naar behoeven 1, 2, 3 of meer AP's kunt plaatsen, maar als je - zoals jij aanraadt - je WiFi af laat hangen van een dikke router, zit je alsnog in de problemen als blijkt dat die ene niet alles kan dekken - of dat de plek waarvandaan het wel alles kan dekken erg onhandig uitkomt voor alle kabels die je erop wilt aansluiten :o
Aanname? Heb bij verschillende mensen al de router verplaatst en bij allemaal werkt het als je die router uit de meterkast haalt en hem netjes centraal (lees op 1e verdieping plaatst). Werkt het niet kost het je wat uren om een kabeltje te trekken en wat kabel en de kwaliteitsrouter (incl allerlei nuttige functies die dat Ziggo rampen ding niet heeft) kan je altijd bij een internetwinkel binnen 2 weken retourneren. Een router van kwaliteit is daarbij ook nog goedkoper dan meestal 3 AP's van een goede kwaliteit. Eens het is een keuze, ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2017 19:19 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:13:
[...]

Aanname? Heb bij verschillende mensen al de router verplaatst en bij allemaal werkt het als je die router uit de meterkast haalt en hem netjes centraal (lees op 1e verdieping plaatst).
Als je met een enkele AP het huis gaat dekken is ergens in de buurt van het trapgat in 1e verdieping doorgaans inderdaad wel de plek. Maar waarom dan in vredesnaam kloten met een router in plaats van een AP daar te plaatsen :?

Zelfde potentiele voordelen qua WiFi, maar enkel noodzaak om één kabel erheen te hebben (die er bij TS al ligt) in plaats van alle kabels in huis op de kop te moeten gooien omdat je zonodig iets met een router wilt doen.
Werkt het niet kost het je wat uren om een kabeltje te trekken en wat kabel en de kwaliteitsrouter (incl allerlei nuttige functies die dat Ziggo rampen ding niet heeft)
Waar TS exact nul problemen mee heeft 8)7
kan je altijd bij een internetwinkel binnen 2 weken retourneren.
Leuk, laat je de winkelier de risico dragen van je dure gok :(
Een router van kwaliteit is daarbij ook nog goedkoper dan meestal 3 AP's van een goede kwaliteit. Eens het is een keuze, ;)
Onzinvergelijking. Het is één AP vs één router. Die ene AP kun je namelijk net zo goed op 1e verdieping plaatsen om te proberen het hele huis te dekken. Voor EUR 70 heb je een kwaliteitsAP. Voor EUR 70 heb je geen kwalitatief hoogwaardige router met ingebouwde AP van vergelijkbare kwaliteit.

Verschil is ook: die router gaat geen goede handoffs ondersteunen. Dus een tweede bijplaatsen (of een AP die het wel doet ernaast) gaat je gedoe met sticky clients leveren.

Oslik blyat! Oslik!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:02
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:13:
Aanname? Heb bij verschillende mensen al de router verplaatst en bij allemaal werkt het als je die router uit de meterkast haalt en hem netjes centraal (lees op 1e verdieping plaatst).
Wil ik je bij mij zien doen. Woning in L-vorm, met grote overspanningen (lees gewapend beton) en het korte beentje heeft een metalen gevelbekleding. Beneden kan ik het dekken met 1 AP wegens de grote open ruimtes. Boven zijn er echter heel wat muren (en tegen de muren kleerkasten) en merk ik dat ik het met 1 AP moeilijk gedekt krijg.

Ik ken trouwens maar weinig mensen die ethernetkabel hebben liggen in het trapgat. TS heeft reeds kabel liggen op verschillende plaatsen. Best dat die eerst die plaatsen eens test.

Het voordeel van de unifi AP's is dat ze centraal te beheren zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Arator op 15-08-2017 22:27 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1