Toen ik 19/20 was heb ik 1 jaar in ploegen gewerkt (dag, avond en nacht diensten). Ondanks dat ik een “ervaren student” was en behoorlijk wat nachtjes doortrok en sowieso een vaag ritme had, is me dit uitermate slecht bevallen. Op een gegeven moment kon ik op elk willekeurig moment wakker schrikken en het idee hebben dat ik aan mijn werk moest zijn, om vervolgens te herinneren dat ik een andere dienst had die week dan mijn slaperige hersenen dachten. Vooral vervelend wanneer je vakantie hebt.
Het grootste nadeel was voor mij dat ik steeds minder energie kreeg, hoeveel ik ook sliep. Waar ik voorheen prima nachtjes van 5/6 uur kon maken en helemaal fit zijn, zat ik vooral tijdens mijn avond diensten meer aan de 8/9 uur. Oh, en iets specifieks: zo ongeveer tussen 3 en 4 ’s nachts had ik altijd last van lichte buikpijn en het gevoel dat er iets gaande was in mijn lichaam. Blijkt dus dat er allerlei reiniginsprocessen met je lever etc. bezig zijn rond een bepaalde tijd ’s nachts, wanneer normaliter je lichaam in rust is, en je bio klok past zich daar niet bij iedereen even snel op aan. Ik vond het erg vervelend. En ook typisch dat het altijd rond dezelfde tijd was, en ook zo weer over.
Het is inmiddels alweer 5 jaar geleden, en toch heb ik het idee dat ik nog steeds minder energie heb dan daarvoor. En ja, ik ben jong, dus kan me voorstellen dat het op hogere leeftijd alleen maar lastiger is. But then again, het verschilt echt per persoon. Er liepen daar ook mensen rond die al 10+ jaar in een ploegen ritme zaten zonder problemen (hoewel ik ze er altijd moe uit vond zien eigenlijk).
Lang verhaal, en niet helemaal aansluitend op je vraag, echter hoop ik dat mijn ervaring nuttig is voor je