Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 15:11
Ik zou graag wat ervaringen willen horen van mensen die op latere leeftijd (40+ of later) met nachtdiensten zijn begonnen. Hoe is het bevallen? Hoe ging het met concentratie? Heb je het lang volgehouden? Ik heb een baan op het oog waar dit een voorwaarde is, maar zie vooral tegen dit deel op, ook omdat ik geen 25 meer ben.

[ Voor 5% gewijzigd door sumac op 14-08-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:37
Ik ben zelf 25+, had ook een baan met die voorwaarde op het oog. Ik heb er uiteindelijk vanaf gezien aangezien zo een baan mijn leven zou gaan beheersen i.p.v. andersom.

Nu ben ik jonger en sluit ik niet aan op je vraag; maar dit zijn mijn two-cents. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:35
Ik zou misschien ook beginnen met je persoonlijke situatie, vrouw kinderen, huisdieren oid in het spel? Dat kan de keus al flink veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
In sommige branches (bv. haven) is dit ook voor de daar werkzame ICT-ers vrij normaal en kan zonder problemen worden gedaan, al werken deze 40+ers meestal al langer in ploegendiensten en zijn er gewoon aan gewend;

Ik heb dit zelf meerdere jaren gedaan en nooit problemen ondervonden, maar toen had ik nog geen gezin om rekening mee te houden. Heb je dit wel dan moet je goed de voor- en nadelen afwegen.

Vaak heb je na een aantal nachtdiensten even een wat "minder" dagje om weer terug in je ritme te komen, daartegenover staat vaak een extra vergoeding en vaak ook dat je "minder" uren per week werkt (gemiddeld). Heb je die voordelen niet dan zou ik het zelf niet overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 15:11
Bedankt voor de reacties. M'n persoonlijke situatie is niet het probleem. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik in een dichtbevolkte buurt woon, en dat het overdag niet altijd rustig is hier. Dat belemmert het doorslapen vrees ik.

Deze baan zou een carriere-switch mogelijk maken, en die heb ik hard nodig. Met een of twee jaar heb ik dan hopelijk voldoende ervaring opgebouwd om verder te kijken. Ik ben er in ieder geval nog niet uit, maar ga het zeker onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zelf nog net een paar maanden 39, maar als ik al standby diensten draai hakt dat er wel in, en ook voro mijn gezin is dat geen pretje. Vriendin die wakker wordt en ook een gebroken nacht heeft, ik die meestal pas na 2 dagen hersteld ben, etc.
Gelukkig slaapt mijn zoontje van 20 maanden er wel doorheen. Maar zal blij zijn als ik dat binnenkort niet meer hoef te doen.

Jij hebt het over je hele weekindeling omgooien. geen idee wat de gezinssituatie is, maar hou iig ook rekening met je sociale contacten die je wellicht minder vaak kunt zien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Mijn vader (in de 50) heeft onregelmatig werktijden en kan dus ochtend, middag en avond / nachtdienst werken. Hij heeft er niet erg veel last van. Hier ook een kinderrijke buurt met een gezin van een stuk of 4 kids naast ons gehad, en ik hoorde hem er niet echt over. Ook de gebroken nachten leken niet meer dan een irritatie bij m'n moeder.

Hierbij moet ik wel zeggen dat m'n vader nog harder kan zagen dan een beer in winterslaap, en m'n moeder altijd redelijk makkelijk om kan gaan met dat soort nachten (of er nooit echt wat van zegt). Zelf sliep ik er ook gewoon doorheen als m'n vader 's ochtends vroeg weg ging.

Zelf vind ik de avonddiensten het zwaarst. Dan is ie pas om 10 uur thuis, en dat is jammer :( Gelukkig is dat niet elke dag zo. Ik heb liever dat ie dan een ochtenddienst heeft dat ie om 5 uur weg moet, of een nachtdienst dat ie rond 9 weggaat (en dan nog net op tijd thuis is voordat ik wegga).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:48

LankHoar

Langharig tuig

Toen ik 19/20 was heb ik 1 jaar in ploegen gewerkt (dag, avond en nacht diensten). Ondanks dat ik een “ervaren student” was en behoorlijk wat nachtjes doortrok en sowieso een vaag ritme had, is me dit uitermate slecht bevallen. Op een gegeven moment kon ik op elk willekeurig moment wakker schrikken en het idee hebben dat ik aan mijn werk moest zijn, om vervolgens te herinneren dat ik een andere dienst had die week dan mijn slaperige hersenen dachten. Vooral vervelend wanneer je vakantie hebt.

Het grootste nadeel was voor mij dat ik steeds minder energie kreeg, hoeveel ik ook sliep. Waar ik voorheen prima nachtjes van 5/6 uur kon maken en helemaal fit zijn, zat ik vooral tijdens mijn avond diensten meer aan de 8/9 uur. Oh, en iets specifieks: zo ongeveer tussen 3 en 4 ’s nachts had ik altijd last van lichte buikpijn en het gevoel dat er iets gaande was in mijn lichaam. Blijkt dus dat er allerlei reiniginsprocessen met je lever etc. bezig zijn rond een bepaalde tijd ’s nachts, wanneer normaliter je lichaam in rust is, en je bio klok past zich daar niet bij iedereen even snel op aan. Ik vond het erg vervelend. En ook typisch dat het altijd rond dezelfde tijd was, en ook zo weer over.

Het is inmiddels alweer 5 jaar geleden, en toch heb ik het idee dat ik nog steeds minder energie heb dan daarvoor. En ja, ik ben jong, dus kan me voorstellen dat het op hogere leeftijd alleen maar lastiger is. But then again, het verschilt echt per persoon. Er liepen daar ook mensen rond die al 10+ jaar in een ploegen ritme zaten zonder problemen (hoewel ik ze er altijd moe uit vond zien eigenlijk).

Lang verhaal, en niet helemaal aansluitend op je vraag, echter hoop ik dat mijn ervaring nuttig is voor je :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1