Lichtkleur kantoor

Pagina: 1
Acties:

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

Ik zit nu samen met 3 andere personen ongeveer 2 jaar in een kantoor pand.
Het is een redelijk oud pand en vrij donker binnen met maar 1 raam.
Ik merk aan mezelf dat ik daar een beetje moe van wordt en hier wat minder graag ben.

Om weer een frisse werkomgeving te creëren gaan we sowieso een keer de muren schilderen en wat leuke decoratie ophangen.

Verder vind ik het erg donker. Ik zie dat we nu TL lichten hebben met een licht temperatuur van 2900K. Vrij geel dus.
Zou het schelen als ik deze vervang door lichten van 4000K, als ik zo'n beetje lees op internet krijg je hier een stuk meer energie van. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Daarnaast zie ik dat er ook speciale lampen zijn zoals truelight die echt daglicht nabootsen.

Iemand ideeën/ervaringen?

Groeten Tim

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-01 19:46

mark-k

AKA markkNL

Ik heb zelf lampen thuis die ik van 6500K tot 2700K kan stellen, en ik merk dat ik een stuk 'wakkerder' blijf met het wittere licht. Ik heb ze zelf overdag meestal op 5000K staan aangezien dit ook ongeveer de kleur van daglicht schijnt te zijn. Naarmate de avond vordert zet ik ze 'geler'.

Wat dat betreft denk ik dus zeker dat het een verschil kan maken voor je.

Bensimpel

Positieve meneer

Sowieso helpt een wat sterkere kleur, maar volgens mij zijn de kleuren van muren ook erg belangrijk, bijvoorbeeld hierzelf is er veel contrast, wit/zwart maar ook veel groen. Niet teveel verschillende kleuren natuurlijk, moet een goede balans hebben, zodat het wat vrolijker word :)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Op kantoren wordt inderdaad meestal 4000K gebruikt.

Wat ook een aandachtspuntje is, is de UGR-factor. Dit gaat over verblinding.
Normaal gesproken neem je voor kantoorruimtes armaturen met een UGR lager dan 19.
http://www.ledlichtnederl.../164-wat-is-de-ugr-waarde

Edit:
Je kan Dialux downloaden, je kantoor daarmee nateken, vervolgens de LDT-file van het beoogde armatuur opzoeken en inladen en vervolgens berekenen hoe de ruimte verlicht is.

Er staan redelijk veel guides voor Dialux op youtube
https://www.dial.de/en/software/dialux/download/

[ Voor 39% gewijzigd door Frosty15 op 14-08-2017 14:00 ]

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-01 16:19
Wij hebben hier op kantoor van die Phillips TL lampen (die dunne).

Het was eerst 830 (3000K) en is nu aangepast naar 840 (4000K). Wat een wereld van verschil!
We hadden ook een test opstelling met de kleur 940 (volgens mij), ook 4000K, maar dan 'daglicht'. Alle collega's vonden het een tandartspraktijk. Maar dat kwam met name door het grote verschil met de 830.

Persoonlijk vond ik het witte licht veel fijner, gaf nog meer contrast en was net als daglicht. Hierdoor ook een stuk minder vermoeid als ik 's avonds thuis kom!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:57
840 en 940 is qua Kelvin gelijk alleen heeft de 940 een betere CRI. De 90 kleuren worden veel gebruikt op plaatsen waar kleurherkenning erg belangrijk is, de kleuren worden waarheidsgetrouw weergegeven.

@ts, hoe lang hangen de buizen daar al? De lichtopbrengst wordt minder met de jaren. In kantoren zou ik eigenlijk adviseren de buizen te verwisselen na 2-3 jaar.

Zelf zijn we op kantoor ook geswitcht van 3000K naar 4000K en dat was even wennen maar wordt inmiddels als erg fijn ervaren.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-01 16:19
wodkabuikje schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:48:
De lichtopbrengst wordt minder met de jaren.

Zelf zijn we op kantoor ook geswitcht van 3000K naar 4000K en dat was even wennen maar wordt inmiddels als erg fijn ervaren.
Precies. Bij onze proefopstelling vond iedereen het ook veel te "wit".
Maar nu het overal hetzelfde is vind iedereen het toch wel prettig werken.

• detim
Heb nu Philips led tl buizen die er 2.5 jaar inhangen.
Heb 2 samples besteld nu, 4000k en 6000k. Maar als ik het zo lees is 4000k de betere keuze. Is 840 overigens

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

6000K wordt wel echt te wit denk ik ja, zelf vind ik 5000K het prettigst overdag, witter dan dat moet het voor mij in elk geval niet worden.

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Let je er ook op dat er behalve lichtkleur er ook genoeg licht is (lux).
Als er te weinig (of te veel) licht is werkt het absoluut niet prettig.

Medische onderzoekruimtes zijn wat dat betreft leuk, daar moet je meer dan 1000 lux opleveren :+

[ Voor 28% gewijzigd door Frosty15 op 14-08-2017 18:53 ]

• wodkabuikje
Bij 6000K krijg je ook kans op blauwachtig licht. Dat zou ik sowieso niet willen aanraden.

Als je de overstap hebt gemaakt op LED dan zal je waarschijnlijk (toen) al hebben moeten inleveren op de lichtopbrengst in de ruimte.

Hoeveel Lumen hebben de samples?

• detim
Samples hebben 2640 lumen..
Weet niet of dit veel is?

We hebben nu maar de helft van de armaturen gevuld met lampen, dus kan nog heel wat bij.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

detim schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:58:

We hebben nu maar de helft van de armaturen gevuld met lampen, dus kan nog heel wat bij.
Lux is lumen per vierkante meter, dus ajs je die 2.6k lumen op 1 vierkante meter laat schijnen is dat wel veel ja, gebruik je m om je halve kantoor te verlichten is het weer niet zo veel.

• wodkabuikje
detim schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:58:

Dat is best veel. Voor de 150cm versie?

Als je maar de helft gevuld hebt dan zou ik zeker wel eens testen om wat buizen bij te plaatsen. Simpelweg de hoeveelheid licht verhogen werkt direct heel anders/fijner.

• detim
Heb vandaag de samples ontvangen.
4000k is inderdaad de juiste keuze.

Echter zijn de buizen van een Chinees merk terwijl ik Philips gewend ben en moet zeggen dat die Philips veel mooier zijn. Ze verdelen het licht een stuk gelijkmatiger en in een veel grotere hoek om de lamp heen.

Ik heb nu dus even een aantal (6) Philips tubes besteld om te kijken hoe dit bevalt. De ultra output variant met 3700 lumen op 150cm. Deze zouden dus behoorlijk veel licht moeten geven. De huidige Philips gaven 2700 lumen.

• wodkabuikje
De buizen worden steeds goedkoper dus in dat opzicht niet eens zo'n slechte keuze. De UO buizen worden eigenlijk wel toegepast in hoge ruimtes.

Met het zicht op de lichtspreiding had ik zelf waarschijnlijk voor 2 buizen per armatuur gekozen (ik ga er even vanuit dat er nu 1 in zit terwijl je ruimte hebt voor 2) en dan was de lichtspreiding nog optimaler geweest.

Anyway, je hebt kans dat het niet zo veel uitmaakt, 3700lm is natuurlijk veel meer dan je eerst had en zal zeer zeker al een verschil maken.

Pagina: 1