Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-10 16:49
Hoi Tweakers,

De komende tijd heb ik een aantal mooie tripjes gepland staan en door de aanhoudende interesse in het maken van kleine video's ga ik me er toch aan wagen.

Om jullie één beter beeld te geven van waar mijn interesse ligt heb ik video toegevoegd welke vanaf 2:24 perfect laat zien waar ik heen wil.

Natuurlijk ga je als beginnende hobbyist niet gelijk hetzelfde kunnen maken, maar door te doen leren we natuurlijk. Alleen rest natuurlijk altijd de vraag waar ga je mee beginnen?

In het filmpje maken ze zowel gebruik van een GoPro als dSLR. Wel moet ik eerlijk bekennen dat het me pas na een aantal keer kijken opviel.

Zelf had ik eerst de twijfel tussen een Canon EOS 80D en een Canon EOS 760D met EF-S 18-135mm IS USM lens, maar volgens mij kan je met een GoPro Hero 5 Black ook al behoorlijke video's maken.

Wat zou jullie advies zijn in bovenstaande situatie?

Qua budget zit ik eigenlijk tussen de duizend en de vijftien honderd euro. Natuurlijk is het mogelijk bij een GoPro de Gopro Karma Drone te kopen, maar zo heb je ook verschillende mogelijkheden bij een dSLR..

Ik hoop dat jullie me een beter beeld kunnen geven van de mogelijkheden die er zijn met bovengenoemd budget en natuurlijk wat jullie zelf zouden doen.

Alvast bedankt voor jullie meningen en tips! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
Hallo @LJZ

Ikzelf heb beide dan wel een go pro silver 4. Maar het idee is hetzelfde.
De beeld kwaliteit en de functionaliteit liggen nogal uit elkaar. Het belangrijkste waar jij over na moeten denken is als je een dslr heb ga je die dan meenemen. Want ook het formaat van beide liggen nogal uit elkaar.

Als je persoonlijk geen problemen heb met het meenemen van meer gaar zou ik persoonlijk gaan voor de dslr. Ook al voor een iets hoger budget gekeken naar een systeem camera bijv de Sony A7ii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-10 16:49
Hoi @Robbie521 ,

Toevallig heeft een kennis de GoPro 4 Silver ook. Laatst nog gebruikt tijdens een stedetrip, maar hieraan merk je toch dat het niet helemaal is wat je zoekt. Na verschillende topics te hebben gelezen moet ik zeggen dat er ook wel twijfel bestaat nu.

De DJI Mavic Pro/Spark is namelijk in mijn ogen een veel betere optie dan een GoPro Karma Drone. Afhankelijk van de keus tussen de DJI Mavic Pro of de Spark. Twijfel ik ook tussen de Canon 80D en 760D.

Wel moet ik rekening houden met een budget van € 1500,- max dus mocht het de DJI Mavic Pro worden dan zal er toch eerder gekeken moeten worden naar een Canon 750D.

Momenteel spreekt de combinatie D80 en Spark me wel aan. Ook I.v.m. dat de Spark waarschijnlijk makkelijker langs de douane zal komen in de meeste landen dan een Mavic.

Keuzes maken blijft toch moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
@LJZ

Ook de keuze tussen een dslr of een drone is heel verschillend. Een drone zal je alleen gebruiken voor enkele shots. Terwijl je naar mijn idee een basis maakt met een dslr. De keuze is dus heel erg afhankelijk van wat je wil.

En als je kijkt naar het voorbeeld wat je gaf lijkt de grootste hoeveelheid shots met een dslr gemaakt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou eerst een beginnen met een goede compact camera (desnoods tweede hands) die goed kan filmen samen met een tweede hands go pro. Ga filmen en vooral daarna monteren, want daar gaat zeker minimaal twee keer zoveel tijd inzitten als dat je aan ruw materiaal hebt geschoten. En als er erg veel korte shots zijn nog veel meer tijd. Dit is hetgeen veel mensen geen rekening mee houden en denken dat je met goede gear er zomaar bent er gaat heel veel tijd inzitten. Heb het vroeger wel gedaan (video 8 tijdperk) maar tegenwoordig is het nog makkelijker en moeilijker geworden.
De techniek (hardware software) is top veel mogelijkheden en relatief simpel maar de perfectie en het grote aantal beeldwisselingen en korte shots maakt het veel lastiger. Je moet op het frame knippen etc. Daarom begin eerst eens en kijk of je het echt leuk vindt. Het is niet voor niets dat de tweede hands keus groot is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.