Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Volledig nieuwe gaming setup rond 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Zekko
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-11-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen: Witcher 3, Overwatch, Tomb Raider, Kerbal Space Program, Civilization, van alles. Waarschijnlijk ga ik hem ook gebruiken voor neural network training, maar dat is bijzaak.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag onder de 2000 euro blijven, tenzij er goede redenen genoemd worden om daar overheen te gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een muis, verder moet ik alles nieuw hebben.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijstje hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur - whatever het beste is op het moment!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dit is een heftige investering, dus het moet een behoorlijke tijd mee kunnen. Over 5 jaar de nieuwste games op de hoogste settings met 60 fps is natuurlijk onrealistisch, maar met medium settings hoop ik nog wel die 60 fps te halen.
Geluidsniveau vind ik lastig in te schatten, maar zolang hij niet klinkt alsof ie gaat opstijgen zal het wel goed zijn. Hij komt ten slotte niet in de woonkamer te staan.
RGB en andere blingbling interesseert mij niet. Ik kijk ten slotte meer naar m'n monitor dan de kast onder m'n bureau 8)7

Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan, dus ben er wat huiverig over. Heb ook het idee dat het vrij weinig toevoegd voor een hoop gedoe en je het risico loopt je apparatuur te slopen of sneller te slijten. Is dit ongegronde angst? Dan laat ik mij graag overtuigen!

Wat verwacht je van ons?[i]
Dit is voor het eerst in zeker wel 10 jaar dat ik weer een PC in elkaar zet, dus het zou zomaar kunnen dat ik vanalles over het hoofd heb gezien zoals incompatible componenten, of de nadruk op verkeerde dingen leg. Ik zoek een bak die lang mee gaat, maar zoek uiteraard wel de beste bang-voor-buck daarvoor. Ik twijfel nog over een aantal dingen:

GeForce 1080 vs 1080Ti - is het het waard? Zo niet, is AMD Vega interessant? Ik neig naar de Ti, omdat het verschil in fps toch best groot lijkt (ook met de toekomst in gedachten), maar dat hangt natuurlijk ook af van wat voor scherm ik op ga spelen. Ook weet ik niet wat nou precies het verschil is tussen de verschillende versies van de Ti, zo heb je deze: https://tweakers.net/pric...-gtx-1080ti-gaming-x.html maar ook deze: https://tweakers.net/pric...i-xtreme-edition-11g.html, wat toch een paar tientjes scheelt.

Scherm twijfel ik misschien nog wel meer over. Ik ben gewend aan een 1920x1080 laptopscherm voor gaming. Heb wel een 27" 4k scherm op het werk wat erg fijn is voor programmeren, maar lijkt mij veel te groot voor FPS games zoals Overwatch. Veel meer dan 20" hoeft denk ik niet, en dan is 4k misschien ook overdreven en kan ik beter 1440p nemen. Maar dan nog de vraag of 144Hz en GSync interessant is. Ik heb het verschil nooit zelf mogen ervaren, maar ga vanavond langs de Mediamarkt in de hoop dat daar iets wat op 144Hz draait staat. GSync is wel behoorlijk duur, en heb zelf zelden last gehad van screen tearing (slechts op een specfiek groepje games, dus lijkt eerder software issues te zijn, of is dat onzin?). Dat prijsverschil steek ik dan wellicht liever in een grotere SSD.

Toetsenbord ontbreekt ook nog in de huidige lijst. Mechanisch hoeft niet van mij. Sterker nog, ik vind het harde geluid ervan nogal irritant. Laptop-stijl keyboard (dus met korte travel) vind ik prettig, maar dan kan natuurlijk komen omdat ik het gewend ben. Zal vanavond in de Mediamarkt ook eens lekker alle toetsenborden uitgebreid betasten.

Ook twijfel ik nog over Intel i7 7700 versus AMD Ryzen 7. De i7 lijkt nog steeds beter uit de benchmarks te komen voor gamen, maar is het misschien verstandig om in een pricewatch: AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler te investeren voor de toekomst?

Alle tips zijn hartelijk welkom! _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 299,90€ 299,90
1MSI B250 PC Mate€ 88,55€ 88,55
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G€ 763,50€ 763,50
1Seagate Barracuda, 2TB€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 45,95€ 45,95
1AOC AGON AG241QX Rood, Zwart€ 371,57€ 371,57
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,95€ 19,95
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 135,95€ 135,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.000,82

[ Voor 2% gewijzigd door Zekko op 14-08-2017 14:09 . Reden: Bijna vergeten over de i7 7700 vs Ryzen 7 te vragen! ]

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Het een ongegronde angst want er zitten beveiligen op waardoor je PC of bluescreened tijdens het opstarten of zichzelf afsluit als er iets niet goed is met je overklok dus daar hoef je geen zorgen om te maken. Wel is het een klusje waar je even voor moet gaan zitten om te kijken hoeveel je uit je chip kan persen met zo min mogelijk de voltages te verhogen. Ik kan me voorstellen dat als je overklokken niet leuk vind het een saaie karwei zal zijn. Dus jah als je er geen zin in hebt gewoon laten voor wat het is.

i7 vs Ryzen 7 is een gestreden strijd als je alleen maar je PC gebruikt om te gamen want in dat geval zou ik voor i7 gaan. Doe je ook aan andere dingen zoals streamen/video editen/photoshoppen/etc dan zou ik een Ryzen 7 aanraden maar als je alleen maar gaat gamen is de i7 beter. Wat ik je echer ZEER ZOU AANRADEN is om momenteel even te wachten met je aanschaf. Intel gaat namelijk volgende week zijn nieuwe Coffee Lake series CPU's uitbrengen en dat gaan i7's worden met 6 cores/12 threads.

Overigens moet je je geheugen aanpassen want B250 ondersteunt maximaal 2400Mhz pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Verder zou ik eigenlijk een beter beeldscherm aanraden vooral als je een 1080Ti neemt is het wel een beetje zonde om niet een 144Hz beeldscherm te hebben vooral omdat de games die zegt te gaan spelen wel 144 weten te halen zoals een pricewatch: Asus MG279Q Zwart deze heeft echter geen G-sync de pricewatch: Asus PG278QR Zwart heeft dat wel weer maar is iets duurder en een TN paneel.

• Zekko
Tim2010 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:55:
Het een ongegronde angst want er zitten beveiligen op waardoor je PC of bluescreened tijdens het opstarten of zichzelf afsluit als er iets niet goed is met je overklok dus daar hoef je geen zorgen om te maken. Wel is het een klusje waar je even voor moet gaan zitten om te kijken hoeveel je uit je chip kan persen met zo min mogelijk de voltages te verhogen. Ik kan me voorstellen dat als je overklokken niet leuk vind het een saaie karwei zal zijn. Dus jah als je er geen zin in hebt gewoon laten voor wat het is.
Ik vind het best leuk om me daar in te verdiepen, maar wat voor toegevoegde waarden kan ik verwachten? 5% meer fps? 20%? Het moet de meerprijs van de onderdelen en (een beetje) de tijd wel waard zijn.
i7 vs Ryzen 7 is een gestreden strijd als je alleen maar je PC gebruikt om te gamen want in dat geval zou ik voor i7 gaan. Doe je ook aan andere dingen zoals streamen/video editen/photoshoppen/etc dan zou ik een Ryzen 7 aanraden maar als je alleen maar gaat gamen is de i7 beter. Wat ik je echer ZEER ZOU AANRADEN is om momenteel even te wachten met je aanschaf. Intel gaat namelijk volgende week zijn nieuwe Coffee Lake series CPU's uitbrengen en dat gaan i7's worden met 6 cores/12 threads.
Coffee Lake! Goeie tip, wist niet dat die volgende al uitkomen. Zal daar zeker even op wachten, dankje! _/-\o_
Overigens moet je je geheugen aanpassen want B250 ondersteunt maximaal 2400Mhz pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16
Aangepast! Heeft het nog zin om een beter moederbord te nemen voor die 3Ghz? Heb een benchmark opgezocht en het lijkt voor gamen niks toe te voegen.
Verder zou ik eigenlijk een beter beeldscherm aanraden vooral als je een 1080Ti neemt is het wel een beetje zonde om niet een 144Hz beeldscherm te hebben vooral omdat de games die zegt te gaan spelen wel 144 weten te halen zoals een pricewatch: Asus MG279Q Zwart deze heeft echter geen G-sync de pricewatch: Asus PG278QR Zwart heeft dat wel weer maar is iets duurder en een TN paneel.
Goed punt - zonde om met die 1080Ti geen 144Hz monitor te nemen als ik op 1440p blijf. 27" vind ik alleen echt te groot voor gamen. De enige kleinere schermen op 144Hz die ik kon vinden zijn https://tweakers.net/pric...n-ag241qx-rood-zwart.html en https://tweakers.net/pric...9/dell-s2417dg-zwart.html. Wel allebei TN - zag geen 144Hz IPS of PLS kleiner dan 27". Die tweede heeft G-sync, maarja, is dat €110 extra waard?

Of ben ik idioot bezig, en ken ik beter gewoon wennen aan een 27" met dan wel IPS? Heeft iemand hier ervaring mee?

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Tsja wat is waarde? De een vind een 5% increase al goed, de ander vind een 20% increase maar matig. Maar we zullen even moeten zien hoe Coffee Lake presteert wat ik je wel kan vertellen is dat overklokken inderdaad een flinke investering is, K series chip, Z270 (voor Coffee Lake zal dat Z370 zijn) en een goede custom koeler.

1440p is een resolutie waarbij je eigenlijk al een scherm van 27" of groter moet hebben, zit je op 24" dan kan je eigenlijk net zo goed 1080p nemen. Mijn advies is wees niet te zuinig met je scherm want het zou zonde zijn om een geweldige game PC samen te stellen en er volgens niks van zien omdat je een middelmatig schermpje hebt genomen.

• Zekko
Tim2010 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:00:
Tsja wat is waarde? De een vind een 5% increase al goed, de ander vind een 20% increase maar matig. Maar we zullen even moeten zien hoe Coffee Lake presteert wat ik je wel kan vertellen is dat overklokken inderdaad een flinke investering is, K series chip, Z270 (voor Coffee Lake zal dat Z370 zijn) en een goede custom koeler.
Ik begrijp dat de een meer over heeft voor 5% extra dan de anders, maar is er geen 'ballpark' schatting? Als ik alle overclockbare onderdelen neem, kost het mij dan 100 euro extra voor 20% meer of eerder 500 euro voor 5% meer? Ik zal in ieder geval wachten op Coffee Lake.
1440p is een resolutie waarbij je eigenlijk al een scherm van 27" of groter moet hebben, zit je op 24" dan kan je eigenlijk net zo goed 1080p nemen. Mijn advies is wees niet te zuinig met je scherm want het zou zonde zijn om een geweldige game PC samen te stellen en er volgens niks van zien omdat je een middelmatig schermpje hebt genomen.
Daar ben ik het niet mee eens. De https://tweakers.net/pric...rood-zwart/specificaties/ (23,8" 2560x1440) zit op 123dpi, terwijl de originele iPhone 1 al op 163dpi zat (iPhone 7 plus zit op 401dpi). Nu hou je je telefoon veel dichterbij dan je monitor, maar dan nog lijkt het mij een wereld van verschil. Maar misschien heb je gelijk en kijk ik er vanavond in de winkel toch heel anders tegen aan! Een 1080Ti is wel overkill voor 1080p 8)7