Goedendag allen,
Hopelijk is dit het juiste forum, want ik zat te twijfelen tussen Nertwerken, Internet & Hosting en zelfs Programmeren
TL;DR,
Ik heb Nextcloud op een Raspberry Pi3 draaien welke nu benaderbaar is op mijn interne netwerk, maar ik wil graag dat deze benaderbaar is via internet, via mijn eigen domeinnaam. Ik krijg dit niet voor elkaar / snap niet hoe ik dat moet doen.
Lang verhaal:
Ik heb laatst het idee in mijn hoofd gehaald om een eigen cloud server te maken, en wel met Nextcloud in de combinatie met een Raspberry Pi 3, een 3TB Seagate schijf. Op de RP3 staat als OS Jessie Lite, en tevens is er iets van Apache, PHP5 en MySqL geïnstalleerd. Althans, volgens deze prachtige stap-voor-stap tutorial die ik gevolgd heb.
Dat was een heel karwei, want ik heb eigenlijk 0 verstand van Linux distributies / Debian / Jessie / Apache / PHP/ MySql etc, en het werken met een SSH via Putty was ook nieuw. Tijdens installeren nog een hoop problemen tegen gekomen die in de tutorial niet omschreven stonden, maar met behulp van Google gelukkig een heel eind kunnen komen. Dusver dat Nextcloud draait / werkt. Maar alleen lokaal...
Ik kan mijn Nextcloud dus alleen bereiken via mijn lokale netwerk / interne IP-adres. Ik zou dit graag willen koppelen aan mijn domeinnaam, zodat mijn cloud via internet bereikbaar is. En daar komt ik dus niet uit.
De tutorial zegt het volgende hierover:

En dat was het dan...
Dus ik ben verder gaan zoeken via Google maar ik kom er niet uit (misschien zoek ik niet op de juiste termen). Ik ben o.a. tegen gekomen in dit topic dat ik de poorten 80 en 443 zou moeten forwarden in de router naar het lokale IP-adres van Nextcloud; klopt dat? Wil niet zomaar poorten gaan openzetten. En er wordt gesproken over het toevoegen van het domeinnaam aan de 'trusted list' en ik heb ook wat gelezen over het koppelen van DNS? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en/of kan iemand mij een schop in de goede richting geven?
Alvast bedankt.
Hopelijk is dit het juiste forum, want ik zat te twijfelen tussen Nertwerken, Internet & Hosting en zelfs Programmeren
TL;DR,
Ik heb Nextcloud op een Raspberry Pi3 draaien welke nu benaderbaar is op mijn interne netwerk, maar ik wil graag dat deze benaderbaar is via internet, via mijn eigen domeinnaam. Ik krijg dit niet voor elkaar / snap niet hoe ik dat moet doen.
Lang verhaal:
Ik heb laatst het idee in mijn hoofd gehaald om een eigen cloud server te maken, en wel met Nextcloud in de combinatie met een Raspberry Pi 3, een 3TB Seagate schijf. Op de RP3 staat als OS Jessie Lite, en tevens is er iets van Apache, PHP5 en MySqL geïnstalleerd. Althans, volgens deze prachtige stap-voor-stap tutorial die ik gevolgd heb.
Dat was een heel karwei, want ik heb eigenlijk 0 verstand van Linux distributies / Debian / Jessie / Apache / PHP/ MySql etc, en het werken met een SSH via Putty was ook nieuw. Tijdens installeren nog een hoop problemen tegen gekomen die in de tutorial niet omschreven stonden, maar met behulp van Google gelukkig een heel eind kunnen komen. Dusver dat Nextcloud draait / werkt. Maar alleen lokaal...
Ik kan mijn Nextcloud dus alleen bereiken via mijn lokale netwerk / interne IP-adres. Ik zou dit graag willen koppelen aan mijn domeinnaam, zodat mijn cloud via internet bereikbaar is. En daar komt ik dus niet uit.
De tutorial zegt het volgende hierover:
De inhoud van dat webconfig.txt bestand is:The next thing to do is to set up the Apache Config file that gives the details for your website. Only do this if you have BOUGHT a DOMAIN NAME. Skip the rest of this step of you are not planning on buying one.
Open webconfig.txt and input the proper values for your server by adding one space after the directive and entering the proper value.
The ServerName directive is the default URL for the server, such as google.com.
The ServerAlias directive is the actual URL you want to use for the cloud server, if it is the same as the ServerName then just delete this line.
The ServerAdmin directive is the email that you want associated with the site, I'm honestly not sure how much this matters.
Lastly, the DocumentRoot is where the website files are stored, if you are using another wildcard domain, like cloud.google.com, then you may want to change this, for most people though you can just leave this alone.
This file will be located in /etc/apache2/sites-available, so to edit it, simply type
sudo nano /etc/apache2/sites-available/"yourdomain.tld".conf
Replacing "yourdomain.tld" with your domain name, ie, google.com or cloud.google.com, with .com being the Top Level Domain name, or .tld piece. Once you paste in the contents of the file, exit and save by typing Control + X, and Y to confirm.
Once finished, run sudo a2ensite yourdomain.tld enable, replacing yoursite.com with your domain name.
Ik heb dus een eigen domeinnaam, zeg voor nu even mijndomeinnaam.nl. Ik heb de gegevens dus ingevuld, en daarna de inhoud via Putty naar de RP3 overgezet. En er is zeker wat gebeurt. Als ik naar mijndomeinnaam.nl ga, krijg ik eerst een 'Index of' pagina, met daaronder een linkt naar html, en dan krijg ik deze Apache pagina:<VirtualHost *:80>
ServerName
ServerAlias
ServerAdmin
DocumentRoot /var/www/html
ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/error.log
</VirtualHost>

En dat was het dan...
Dus ik ben verder gaan zoeken via Google maar ik kom er niet uit (misschien zoek ik niet op de juiste termen). Ik ben o.a. tegen gekomen in dit topic dat ik de poorten 80 en 443 zou moeten forwarden in de router naar het lokale IP-adres van Nextcloud; klopt dat? Wil niet zomaar poorten gaan openzetten. En er wordt gesproken over het toevoegen van het domeinnaam aan de 'trusted list' en ik heb ook wat gelezen over het koppelen van DNS? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en/of kan iemand mij een schop in de goede richting geven?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023