Nextcloud koppelen aan domeinnaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
Goedendag allen,

Hopelijk is dit het juiste forum, want ik zat te twijfelen tussen Nertwerken, Internet & Hosting en zelfs Programmeren :)

TL;DR,
Ik heb Nextcloud op een Raspberry Pi3 draaien welke nu benaderbaar is op mijn interne netwerk, maar ik wil graag dat deze benaderbaar is via internet, via mijn eigen domeinnaam. Ik krijg dit niet voor elkaar / snap niet hoe ik dat moet doen.

Lang verhaal:

Ik heb laatst het idee in mijn hoofd gehaald om een eigen cloud server te maken, en wel met Nextcloud in de combinatie met een Raspberry Pi 3, een 3TB Seagate schijf. Op de RP3 staat als OS Jessie Lite, en tevens is er iets van Apache, PHP5 en MySqL geïnstalleerd. Althans, volgens deze prachtige stap-voor-stap tutorial die ik gevolgd heb.

Dat was een heel karwei, want ik heb eigenlijk 0 verstand van Linux distributies / Debian / Jessie / Apache / PHP/ MySql etc, en het werken met een SSH via Putty was ook nieuw. Tijdens installeren nog een hoop problemen tegen gekomen die in de tutorial niet omschreven stonden, maar met behulp van Google gelukkig een heel eind kunnen komen. Dusver dat Nextcloud draait / werkt. Maar alleen lokaal...

Ik kan mijn Nextcloud dus alleen bereiken via mijn lokale netwerk / interne IP-adres. Ik zou dit graag willen koppelen aan mijn domeinnaam, zodat mijn cloud via internet bereikbaar is. En daar komt ik dus niet uit.

De tutorial zegt het volgende hierover:
The next thing to do is to set up the Apache Config file that gives the details for your website. Only do this if you have BOUGHT a DOMAIN NAME. Skip the rest of this step of you are not planning on buying one.

Open webconfig.txt and input the proper values for your server by adding one space after the directive and entering the proper value.

The ServerName directive is the default URL for the server, such as google.com.

The ServerAlias directive is the actual URL you want to use for the cloud server, if it is the same as the ServerName then just delete this line.

The ServerAdmin directive is the email that you want associated with the site, I'm honestly not sure how much this matters.

Lastly, the DocumentRoot is where the website files are stored, if you are using another wildcard domain, like cloud.google.com, then you may want to change this, for most people though you can just leave this alone.

This file will be located in /etc/apache2/sites-available, so to edit it, simply type

sudo nano /etc/apache2/sites-available/"yourdomain.tld".conf

Replacing "yourdomain.tld" with your domain name, ie, google.com or cloud.google.com, with .com being the Top Level Domain name, or .tld piece. Once you paste in the contents of the file, exit and save by typing Control + X, and Y to confirm.

Once finished, run sudo a2ensite yourdomain.tld enable, replacing yoursite.com with your domain name.
De inhoud van dat webconfig.txt bestand is:
<VirtualHost *:80>
ServerName
ServerAlias
ServerAdmin
DocumentRoot /var/www/html
ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/error.log
</VirtualHost>
Ik heb dus een eigen domeinnaam, zeg voor nu even mijndomeinnaam.nl. Ik heb de gegevens dus ingevuld, en daarna de inhoud via Putty naar de RP3 overgezet. En er is zeker wat gebeurt. Als ik naar mijndomeinnaam.nl ga, krijg ik eerst een 'Index of' pagina, met daaronder een linkt naar html, en dan krijg ik deze Apache pagina:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.instructables.com/FO4/OA9W/J2MARKUI/FO4OA9WJ2MARKUI.MEDIUM.jpg

En dat was het dan... :?
Dus ik ben verder gaan zoeken via Google maar ik kom er niet uit (misschien zoek ik niet op de juiste termen). Ik ben o.a. tegen gekomen in dit topic dat ik de poorten 80 en 443 zou moeten forwarden in de router naar het lokale IP-adres van Nextcloud; klopt dat? Wil niet zomaar poorten gaan openzetten. En er wordt gesproken over het toevoegen van het domeinnaam aan de 'trusted list' en ik heb ook wat gelezen over het koppelen van DNS? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en/of kan iemand mij een schop in de goede richting geven? :) Alvast bedankt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 14-08-2017 22:10)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je nextcloud binnen je netwerk bereikbaar is onder http://192.168.1.2 bijvoorbeeld dan moet je zorgen dat je router een portforwarding doet naar dit ip adres voor poort 80 vervolgens moet je bij je domeinnaam provider instellen dat jouw domeinnaam verbonden moet worden aan jouw externe IP adres van je router. Dan zal een verzoek aan jouw domeinnaam beantwoord worden door je Nextcloud server. Voor verdere uitleg in inhoud verwijs ik je naar het internet voor het vinden van passende how to's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als je nextcloud binnen je netwerk bereikbaar is onder http://192.168.1.2 bijvoorbeeld dan moet je zorgen dat je router een portforwarding doet naar dit ip adres voor poort 80 vervolgens moet je bij je domeinnaam provider instellen dat jouw domeinnaam verbonden moet worden aan jouw externe IP adres van je router. Dan zal een verzoek aan jouw domeinnaam beantwoord worden door je Nextcloud server. Voor verdere uitleg in inhoud verwijs ik je naar het internet voor het vinden van passende how to's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Frogmen schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:43:
Dat hele stuk gaat wel goed, hij kan immers van buitenaf de webserver wel bereiken.
Correctie: port forward had hij nog niet gedaan, zie onder :P

Ik vermoed dat de DocumentRoot / VirtualHost niet goed staat. @Pazo, als je intern NextCloud opent, welk adres staat er dan in je adresbalk? is dat niet iets als http://ipadres/nextcloud/ ?

Je wilt de DocumentRoot / VirtualHost zo instellen dat je bij het openen van de webserver (zonder een pad op te geven als /nextcloud/) gelijk bij NextCloud terecht komt, je wilt dat als rootfolder hebben. Met die zoektermen moet je het wel kunnen vinden verwacht ik. Vergeet niet om de Apache service te herstarten als je een aanpassing in de config hebt gedaan.

Mogelijk moet je de default virtual host aanpassen: https://stackoverflow.com...th-apache-on-ubuntu-14-04

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Alvast bedankt @ThinkPad @Frogmen.

Nee, ik heb poort 80 nog niet geforward, dus dat zal ik eerst nog even gaan doen.

Momenteel is het adres van mijn Nextcloud http://192.168.1.34/nextcloud/index.php/login

Maar, naar dit stukje zal ik dus ook nog moeten kijken begrijp ik.
vervolgens moet je bij je domeinnaam provider instellen dat jouw domeinnaam verbonden moet worden aan jouw externe IP adres van je router.
EDIT:
Oke, de quote van @Frogmen hierboven heeft me aardig op weg geholpen. Ik heb nu bij mijn domeinnaam provider de DNS records aangepast, dat mijn domein moet verwijzen naar mijn (externe) IP adres. Nu moet ik alleen nog even poort 80 forwarden. Zit alleen nu op mijn werk, dus vanavond even doen :+ Ben benieuwd of ik er dan ben.

[ Voor 29% gewijzigd door Pazo op 14-08-2017 12:48 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Zou je liever niet alles op SSL draaien? Dus 443? Stuk veiliger ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
WhizzCat schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:00:
Zou je liever niet alles op SSL draaien? Dus 443? Stuk veiliger ;)
Ik wil het zeker veilig houden, dus bedankt voor de tip. Dan zou ik denk ik de poort 80 in de webconfig.txt bestand ook moeten vervangen door 443?
<VirtualHost *:80>
ServerName
ServerAlias
ServerAdmin
DocumentRoot /var/www/html
ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/error.log
</VirtualHost>
En uiteraard dan poort 443 forwarden ipv 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik zou dat voor een volgende stap bewaren (eerst inlezen op certificaten (letsencrypt gratis certificaat zou dan een goede optie kunnen zijn maar stap voor stap. Bedenk ook dat je verbinding misschien intern niet werkt met jouw domeinnaam. Dit is afhankelijk of je router loopback doet ja of nee (dus eventueel met een telefoon over 4G testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Frogmen schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:51:
(eerst inlezen op certificaten (letsencrypt gratis certificaat zou dan een goede optie kunnen zijn maar stap voor stap.
Dat is als het goed is al geïnstalleerd, dat stond ook in de tutorial :)

Vanavond ga ik weer even puzzelen, resultaat volgt uiteraard.

EDIT:
Oke ik ben weer een stuk verder. Ik heb dus via mijn domeinnaam provider een DNS record aangemaakt dat mijn domein dus koppeld aan mijn externe ipadres. Vervolgens heb ik poort 443 geforward, maar helaas geen succes. Daarna verandert in poort 80, en toen deed ie het :D Wel via 4G verbinding, op mijn eigen netwerk werkte het niet. Fixed that door zowel local als domein toe te voegen aan de 'trusted_domains'.
Dus ik moet toch in het webconfig.txt bestand de virtualhost aanpassen naar 443 ipv 80, en als het goed is kan ik dan een portforward naar 443 doen, en dan zou ie het ook moeten doen.
En daarnaast krijg ik de melding dat mijn domein niet vertrouwd is, dus die moet ik nog gaan toevoegen aan de 'trusted_domains' lijst. Fixed that!

EDIT 2:
Het wijzigen naar poort 443 wil niet lukken. Ik het webconfig bestand in mbt Putty aangepast naar 443 en opgeslagen. Heb gelezen dat je dan de Apache server moet herstarten, dus commando sudo service apache2 restart gebruikt. Krijg dan een melding Warning: Unit file of apache2.service changed on disk, 'systemctl daemon-reload' recommended., dus sudo systemctl daemon-reload en dat geeft geen (fout)melding dus gaat denk ik goed. Portforward naar 443, maar kan Nextcloud niet bereiken. Zet ik de portforward weer terug naar 80, dan werkt ie wel. Waar mis ik iets? :?

EDIT 3:
Ik denk dat ik er ben. Webconfig teruggezet naar poort 80, mede omdat ik de melding bij het installeren van het SSL certificaat de melding kreeg dat er via poort 443 gecommuniceerd werd wat niet kon, of zo iets. Daarna kon ik ook succesvol een Letsencrypt certificaat installeren. Nu lijkt alles te werken! Bedankt @ThinkPad, @Frogmen en @WhizzCat voor het meedenken en tips. _/-\o_

[ Voor 82% gewijzigd door Pazo op 14-08-2017 22:10 ]

Pagina: 1