Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Automatische mail sturen m.b.t. Windows Server Backup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik wil graag voor een aantal servers die Windows Server Backup draaien een script maken voor een emailzending na een Event ID 4 (succes) of een fail. Ik ben wat dat betreft nog een beginner qua scripting. Eerder kon dit nog door een standaard emailzending via een Schedueled task, alleen die optie is deprecated. Nu heb ik een simpel script gemaakt voor 1 server die een fail of succes uitzendt (heel basic, vooral om te testen);

Send-MailMessage -From “fromemailadres” -To “emailadres” -Subject “Backup Result Server 1: Succesfully” -Body “SUCCESVOL” -smtpserver “smtpserveradres”

Dit powershell script is gelinkt aan de event ID's en heb een task voor Success en task voor Fail aangemaakt.
Werkt prima. Wat nu mijn vraag is, hoe krijg ik dit voor de rest van de 12 servers voor elkaar zonder telkens individuele tasks aan te maken op de servers.

Een tabel met een overzicht zou het makkelijkst zijn, dus 1 mail. Kan iemand mij de juiste richting opsturen?

Alle reacties

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Weet niet of er een standaard tool is maar, als elke server een script draait en z'n resultaat naar een file op 1 van de 12 servers schrijft, kan die 1e server de filetjes in een overzicht zetten en versturen :)

Als redundantie kun je de files op 2 servers neerzetten en als de eerste server het verzend dat hij de bestanden op beide weggooit. Zijn de bestanden er na een verstreken tijd nog steeds, dan stuurt de 2e server de mail.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Steefph schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:53:
Weet niet of er een standaard tool is maar, als elke server een script draait en z'n resultaat naar een file op 1 van de 12 servers schrijft, kan die 1e server de filetjes in een overzicht zetten en versturen :)

Als redundantie kun je de files op 2 servers neerzetten en als de eerste server het verzend dat hij de bestanden op beide weggooit. Zijn de bestanden er na een verstreken tijd nog steeds, dan stuurt de 2e server de mail.
Dit zou betekenen dat ik een command toe moet voegen aan mijn powershell die een output levert naar bijvoorbeeld C:\log\test.txt. Ik heb moeite met het vinden voor het juiste commando om dat uit te voeren. Get-Process Out-File C:\log\test.txt levert helaas niets op

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:19:
[...]

Dit zou betekenen dat ik een command toe moet voegen aan mijn powershell die een output levert naar bijvoorbeeld C:\log\test.txt. Ik heb moeite met het vinden voor het juiste commando om dat uit te voeren. Get-Process Out-File C:\log\test.txt levert helaas niets op
http://www.vbsedit.com/ht...c40-b483-bc09f86a2d0a.asp
Is wat je zoekt denk ik?

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet het helaas met powershell voor elkaar krijgen.
Ik heb het volgende ook geprobeerd door dit commando toe te voegen aan het bestaande powershell script ; Out-File -filePath "C:\Log\test.txt"

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2017 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een ander script gemaakt: WEVTUtil query-events Microsoft-Windows-Backup /count:1 /rd:true /format:text > C:\log\eventlog.txt die een txt met de laatste event van windows server backup laat zien. Is dit een juiste manier?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 19:50

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:46:
Wat nu mijn vraag is, hoe krijg ik dit voor de rest van de 12 servers voor elkaar zonder telkens individuele tasks aan te maken op de servers.
Je kan via group policy taken aanmaken. Als je dan je script op een bereikbare plek zet zou het moeten werken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Sebazzz schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:05:
[...]

Je kan via group policy taken aanmaken. Als je dan je script op een bereikbare plek zet zou het moeten werken.
Ik wil het liefst 1 mail met alle resultaten, als ik alle taken uitvoer krijg ik nog steeds 12 apparte mailtjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu per server een script gemaakt die getriggerd wordt door een event id, bijv 4: success.

$text = "$(Get-Date) server1: Backup completed successfully"
$text >> 'C:\Log\Logging.txt'

Deze wordt dan gelogd in C:\Log\Logging.txt

Dit is ook voor de Failed Backup ingesteld, deze plaatst dan Backup Failed in de logging file.

Van alle servers wordt dit vervolgens in de logging.txt geplaatst en gemaild in de nacht naar bepaald email adres. Echter wil ik als de backup faalt, de error in de logging krijgen, kan iemand me helpen?

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik gebruik hier zelf een PS script voor die in een Task Schedule hangt. Kan je op tijd of op eventid laten aftrappen. Failed events van WSB worden ook gewoon in de eventlog van de desbetreffende server weggeschreven.

PS3 heeft ingebakken WSB spul om info op te vragen. Ik maak gebruik van Get-WBJob en Get-WBSummary om alle benodige info te krijgen. Vervolgens maak ik een array met alle onderdelen die in de backup zitten, status en grootte ervan, gooi er wat formatting overheen en gooi het richting exchange om het netjes in m'n mailbox te krijgen. Werkt als een trein.
Pagina: 1