Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-11 12:13
Gisteren na het eten kwam ik terug in mijn kamer terug en merkte dat mijn Desktop uitstond en
rook ik een branderige lucht.

Heb mijn NZXT kast open gemaakt om vast te stellen of ik zichtbaar iets kon vaststellen, maar dat ik
helaas niet het geval.

Als ik mijn Desktop aanzet dan branden bv de lampjes van mijn Videokaart voeding, het mb lampje is oranje
maar de Cpu Fan slaat niet aan en het mb start niet meer op.

Heb al een cmos gedaan, maar ook dat heeft geen effect.

Na het verwijderen van de CPU koeler zag ik ook niets op de Cpu processor.

De Cpu ventilator motor ruikt behoorlijk maar ook zonder de ventilator start het mb niet verder op.

Heb helaas geen andere mb om de processor even te testen, vraag me dus af
welk component defect is, 1 de voeding, 2 de processor, 3 het geheugen?

Indien de Thermische beveiliging van de processor heeft ingegrepen moet je dan daarna
nog iets resetten?

De componenten zijn als volgt.:

MB Gigabyte Ga z97x ud5h bk - aankoop datum 26 mei 14
proc Intel i7 4790K
Voeding Corsair 650watt.
W10 64 bits.

Vast dank voor reacties en suggesties/tips.

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Ik zou het moederbord eerder verdenken.

CPU's gaan zelden kapot bij normaal gebruik, de kans dat die doorbrand is echt heeeeeel erg klein (tenzij je veel te hoge voltage erdoor jaagt). Thermische beveiliging in die dingen zorgen eerst voor thermal throttle (CPU gaat veel trager draaien om oververhitting te voorkomen), of schakelt PC uit als throttle niet voldoende is. Na afkoelen start een PC gewoon weer op zonder een bepaalde handeling uit te voeren. Dus die kun je al uitsluiten.

Geheugen zelf gaat ook niet snel kapot, doorbranden al helemaal niet. Wat soms wel eens kapot wil gaan is de spanningsregelaars in de buurt van de geheugenbanken, maar ook dat komt niet vaak voor.

Dus ik zou het moederbord goed inspecteren, eventueel uit de kast halen en ook de achterkant bekijken (soms zijn brandplekken niet goed te zien, omdat ze plaats vonden onder een heatsink of een of ander decoratief iets wat ze tegenwoordig allemaal op moederborden plakken.

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-11 12:13
Bedankt voor je reactie, ik ga het mb idd uitbouwen.

Maar zou het ook niet de voeding kunnen zijn?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Zou ook kunnen, maar daar kom je achter door dingen te (cross) testen.
Al zou een voeding wel een aantal beveiligingen moeten hebben om de kans op zoiets als doorbranden te voorkomen/minimaliseren (dingen zoals MS-Tech, Sweex, Qtec hebben vaak zulke beveiligingen niet, meeste andere vaak wel).

Overigens, als er iets doorgebrand is, willen ventilators vaak het hardste stinken (naast het doorgebrande component zelf), omdat die dingen een groot deel van de rook hebben afgezogen. Dus dat je CPU ventilator stinkt is dan niet verwonderlijk, zelfde geld waarschijnlijk voor de voeding en out-take fans.