We gaan een beetje off-topic hiermee, maar wel een interessante discussie. Wellicht een idee om de titel wat breder te trekken of deze discussie af te splitsen?
Dan0r schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:56:
[...]
Eerst even ter verduidelijking: Mijn uitgangspositie is niet "gelijke consumptie", maar drastische vermindering. Verder heb ik het over de gezondheid van dieren, waarbij meer dieren op een klein oppervlak in eenzelfde situatie meer risico's met zich meebrengt dan als er minder dieren hadden gezeten.
Uiteindelijk is het een etisch vraagstuk, waarbij de mensen met een verhoogde empathie naar dieren toe al snel worden weggezet als een (blijkbaar) activist. Ik vind het onnodig en onwenselijk om sommige zaken louter op economische gronden te doen besluiten.
De eerlijke prijs hoeft helemaal niet relatief te zijn als er een vast bedrag -in- de prijs gerealiseerd wordt voor de in acht neming op dierenwelzijn; brandpreventie included. De overkoepelende organisaties komen nooit met duidelijke oplossingen bang om leden te verliezen dus kunnen we dat beter in stappen afdwingen.
Wat is dat toch, dat er altijd onnodig op de man gespeeld moet worden: Ik heb een mening, jij hebt een mening. Ik heb geen "horse" en ook geen morele, hele hoge variant. Ben ook geen Antivaxxer. Kan me de irritatie heus wel voorstellen bij je vanuit je perspectief hoor, maar spelt me geen termen op. Dat doe ik ook niet.
Je kunt geen eerlijke of realistische vergelijking maken als je de uitgangspositie veranderd, zo werkt het niet

. En ja, als je alleen kijkt naar de verhouding hoe dicht dieren op elkaar staan en elke andere variabele gelijk houdt zou je kunnen stellen dat de gezondheidsrisico's groter zijn. Daarbij ga je echter voorbij aan de overige verschillen die je in de praktijk tegen komt, dat is wat ik bedoel met realistische kijk.
Varkens die lekker buiten wroeten met elkaar lopen veel meer kans op bijvoorbeeld wormeninfecties door de grond, maar ook besmettingsziektes die ze buiten kunnen oplopen door contact met andere beesten/insecten. Als ze iets oplopen kunnen ze dat ook weer makkelijker verspreiden met dus een verhoogde kans op epidemieën. Daarbovenop komt nog een keer dat biologische boeren ook niet zomaar antibiotica mogen geven aan zieke beesten, dit moet eerst via een veearts gebeuren. Het dier lijdt dus langer, heel empathisch, en kan ook langer andere beesten infecteren. Aanvullend hierop mag een individueel dier maar 1x per jaar behandeld worden met antibiotica, anders mag deze niet meer als biologisch verkocht worden. Je kunt je voorstellen dat een boer die uiteindelijk toch een boterham moet verdienen hierin toch keuzes moet maken... (Al is mbt antibiotica resistentie best wat te zeggen voor een zekere regulering en het verminderen van preventief gebruik)
Hoe zwaar je het dierwelzijn (welke jij volgens mij meet naar antropomorfische maatstaven en dus niet zo heel veel zegt over het daadwerkelijke welzijn) wil laten mee wegen is slechts één van de vele factoren in dit vraagstuk. Hoe definieer je namelijk dierwelzijn? Dieren zijn zelf namelijk al niet zo lief voor elkaar. Het bekende verenpikken(kannibalisme) bij kippen bijvoorbeeld. Dit kan er lelijk aan toe gaan met alle kwelling van dien voor de kippen bij biologische kippen. Door het knippen van de snavels wordt dit voorkomen, maar dan verlies je wel je keurmerk. Of varkens, die juist door het hebben van meer bewegingsruimte, hun eigen biggetjes per ongeluk pletten.
Maar uiteindelijk is inderdaad vanuit jouw perspectief de oplossing het drastisch verminderen en eigenlijk volledig uitbannen van de vleesconsumptie. De dieren (of het gros daarvan) kunnen weer verwilderen, leuke reservaten maken van de gewonnen ruimte en tonnen meer gewassen en drinkwater bruikbaar voor menselijke consumptie. Bijkomend nadeel is dat we ook drastisch moeten gaan minderen met melk, eieren, leer, winegums, en nog 187 andere zaken die alleen al van een
varken gemaakt worden.
Ik zet je overigens niet weg als het stereotype activist omdat je een verhoogde empathie naar dieren hebt, maar een gebrek aan kennis en realisme op dit gebied. En ja, dat speel ik op de man wanneer die mening en argumentatie gebaseerd lijkt te zijn op populistische eenzijdige informatie van activisten. Mijn inziens mag ik je dat ook kwalijk nemen wanneer je je tot een zekere hoogte bewust afsluit voor de andere kant van het verhaal, daar je in een dichtbevolkt landje als Nederland met toch de nodige boerderijen nog nooit een stal van dichtbij gezien hebt.
simon schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:58:
[...]
Ik vind dat je het wel iets minder stellig kan zeggen, als je een ander op zijn/haar stelligheid wijst. Naar een boer gaan om aan te horen waarom die zo goed bezig is is net zo goed op zoek gaan naar een confirmation bias. Dat intensieve veeteelt waarschijnlijk efficienter is dan biologische veeteelt lijkt me logisch, maar om het dan ook meteen naar beter voor het milieu te trekken? Lijkt me een vrij grote conclusie. De consequenties van veeteelt zijn niet enkel daar te meten waar de boer zijn beesten houdt, maar ook naar de sourcing van veevoer, en diens toeleveranciers. De werkelijkheid is een stuk complexer dan je in je post toont, en het ingewikkelde is dat je ook aan enkele bron die een van de meningen onderbouwt niet genoeg hebt. Voedselproductie is een enorme keten, en dat betekent dat de voors en tegens van zowel de conventionele als biologische landbouw aan weerskanten zitten.
Uhm, nee. De confirmation bias gaat niet op als je juist op zoek naar informatie gaat die je eigen visie tegen spreken. Ik suggereer toch niet dat de boer bij een andere boer zijn visie zou moeten bevestigen?
Verder geeft @mincedmeat al goed aan waar je de mis in gaat voor wat betreft de mindere impact op het milieu van biologische veeteelt en landbouw. De werkelijkheid is inderdaad een heel stuk complexer dan ik hier ooit in een post zou kunnen uitschrijven. Echter ben ik vanuit mijn achtergrond in de biologie aan de (landbouw) universiteit Wageningen wel aardig op de hoogte van deze complexiteit. Daarom durf ik op dit gebied inderdaad vrij stellig te zijn en anderen te wijzen op de flaws in hun argumentatie.
Uiteraard zitten er voors en tegens aan zowel biologische als conventionele landbouw, waar afhankelijk van je perspectief en daarmee het gewicht dat je aan bepaalde factoren hangt, de balans een kant uit slaat. Het punt blijft echter dat, bij een vergelijking van biologisch vs conventionele landbouw/veeteelt bij een gelijke netto productie, de ecologische footprint van de biologische productie significant hoger ligt.
Die scheiding is overigens ook sowieso niet zo zwart-wit door het soms wat arbitrair gemaakte onderscheid wat men persoonlijk onder biologisch verstaat. Scheelt dat de term ''Biologisch'' inmiddels wel wettelijk beschermt is sinds 2014 waardoor er aan een aantal
randvoorwaarden EU breed voldaan moet worden, waar op nationaal niveau strengere (maar geen lichtere) regelgeving kan gelden. Tevens lijkt er degelijke
controle te zijn ter handhaving.
Neem bijvoorbeeld GMO's welke nooit als biologisch bestempeld mogen worden. Mijn inziens sowieso een belachelijk maatstaf gezien ook biologische gewassen en beesten door de jaren heen gewoon veredeld zijn door menselijk ingrijpen tot soorten die ver afstaan van hun "natuurlijk"
equivalent. Echter hebben we nu de technieken om dit proces te controleren in plaats van afhankelijk te zijn van de randomness en dus de jaren aan tijd die de handmatige veredeling kost. Met GMO's zou je bijvoorbeeld een hogere opbrengst per plant kunnen krijgen en tevens het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen kunnen uitbannen door het inbouwen van een "natuurlijk" afweer. Klinkt toch als een wenselijk iets wanneer je dit vanuit een ecologisch perspectief bekijkt?