PC privé/zakelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 957717

Topicstarter
Hallo,

Hopelijk zit ik in de juiste sectie, maar ik heb wat vragen ivm mijn persoonlijke computer.

Ik heb mijn eigen computer al voor 7 jaar en heb gebruik gemaakt van legale en niet legale software voor persoonlijke doeleinden. Dit omdat ik geen geld had of het maar eenmalig moest gebruiken.

Nu ben ik mijn eigen bedrijf gestart en heb maar direct een Windows 10 licentie gekocht aangezien ik nog altijd met Windows 7 bezig was. Ik werk zelf als IT-er en heb wel weet van wat mag en niet mag. Free for Personal use software of open source etc...

Nu omdat ik mijn persoonlijke computer ga gebruiken voor werk, dan denk ik aan boekhouding, maken van opleidingen, koop en verkoop van materiaal, ... heb ik voor deze dingen legale software nodig, zoals Libreoffice.

Maar ik gebruik ook software die legaal is voor persoonlijk gebruik, maar niet zakelijk gebruik. Deze software ga ik nooit gebruiken voor zakelijk gebruik maar is er een mogelijkheid om mijn privé gedeelte van mijn PC te scheiden van mijn zakelijk gedeelte? Zodat als ik controle heb beide geen invloed hebben op elkander? Om als voorbeeld te geven software die voor persoonlijk gebruik free to use is, maar als commercieel gebruik een licentie gekocht dient te worden.

Dan denk ik aan dual boot, meerde partities, etc.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Dual boot is een absolute hel.

Ik zou me d'r niet zo druk om maken, als je een 1-pitter bent en je hebt geen gescheiden werk/bedrijfs PC zal het volgens mij allemaal wel los lopen.

Controle zul je als klein bedrijf niet snel krijgen (helemaal niet interessant om achter een 1-pitter met een paar licenties aan te jagen) en ik vraag me af hoe moelijk ze gaan doen als je duidelijk kunt maken dat je bepaalde software niet zakelijk gebruikt.

Waar je WEL voor moet oppassen, is software te installeren die je ook privé niet zonder (betaalde) licentie mag gebruiken. Daar zouden ze je wel op kunnen pakken. :-) (Dus in het geheel geen illegale software. Wat denk ik sowieso een goed idee is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 957717 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 00:48:
Hallo,

Hopelijk zit ik in de juiste sectie, maar ik heb wat vragen ivm mijn persoonlijke computer.

Ik heb mijn eigen computer al voor 7 jaar en heb gebruik gemaakt van legale en niet legale software voor persoonlijke doeleinden. Dit omdat ik geen geld had of het maar eenmalig moest gebruiken.

Nu ben ik mijn eigen bedrijf gestart en heb maar direct een Windows 10 licentie gekocht aangezien ik nog altijd met Windows 7 bezig was. Ik werk zelf als IT-er en heb wel weet van wat mag en niet mag. Free for Personal use software of open source etc...

Nu omdat ik mijn persoonlijke computer ga gebruiken voor werk, dan denk ik aan boekhouding, maken van opleidingen, koop en verkoop van materiaal, ... heb ik voor deze dingen legale software nodig, zoals Libreoffice.

Maar ik gebruik ook software die legaal is voor persoonlijk gebruik, maar niet zakelijk gebruik. Deze software ga ik nooit gebruiken voor zakelijk gebruik maar is er een mogelijkheid om mijn privé gedeelte van mijn PC te scheiden van mijn zakelijk gedeelte? Zodat als ik controle heb beide geen invloed hebben op elkander? Om als voorbeeld te geven software die voor persoonlijk gebruik free to use is, maar als commercieel gebruik een licentie gekocht dient te worden.

Dan denk ik aan dual boot, meerde partities, etc.... ?
Je hele Office gebeuren kan je in 1 klap oplossen, inclusief E-mail, storage en de laatste Office versie voor 12,70 ex BTW per maand (https://products.office.c...fice-365-business-premium)

Als je vooral veel zaken gaat verkopen is het verstandig om gewoon Office te behouden (LibreOffice en Microsoft Office vinden elkaar niet altijd even leuk en krijg je teleurstellingen)

Hierin zit dan geen Visio of Project, maar weet niet of je dat gebruikt, zo ja, ook deze zijn bij Office365 te krijgen en zou je een maand abonnement kunnen nemen.

Verder, wat voor software bedoel je nog meer? Adobe Photoshop suite dingen?

http://www.adobe.com/nl/creativecloud/photography.html voor €12,09 per maand incl BTW heb je Lightroom en Photoshop + wat kleine extra's.

Dus voor deze dure pakketten zit je op, zeg 25 euro inclusief BTW per maand, waarbij je die BTW kan terugvragen. Daarbij is je email etc gehost bij Office365 (dus een goeie spamfiltering en zakelijk goed geregeld).

En je zou gewoon aannamelijk kunnen maken dat je het prive of zakelijk gebruikt, dit zou je kunnen doen door 2 users aan te maken op je laptop? Dan heb je geen dual boot, maar de ene heeft alle zakelijk dingen in start menu (Only for me installatie optie) en natuurlijk prive alleen prive dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vorkie schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 07:40:
[...]

Verder, wat voor software bedoel je nog meer? Adobe Photoshop suite dingen?
Software die ik bedoel is bijvoorbeeld teamviewer.
Ik gebruik het om mijn Ma en Pa te helpen op hun computer maar ga nog geen licentie hiervoor kopen.

DIt is iets wat je niet mag gebruiken voor commerciele doeleinden zonder licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:17

g0tanks

Moderator CSA
Kan je niet twee verschillende gebruikersaccounts in Windows aanmaken? Geen idee hoe praktisch dat is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Anoniem: 957717 Volgens mij zijn er al best wat suggesties gegeven. Wat verwacht je nog meer van ons?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk dat je je hier niet te druk om moet maken. Je zou pas op moeten gaan letten als je echt dure software gaat gebruiken die illegaal op je pc staat. Een programma waarvan de licentie 100 euro kost zullen ze echt geen moeite doen om de ZZP-er op te sporen en een boete te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:13
unezra schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 07:19:
Dual boot is een absolute hel.

Ik zou me d'r niet zo druk om maken, als je een 1-pitter bent en je hebt geen gescheiden werk/bedrijfs PC zal het volgens mij allemaal wel los lopen.

Controle zul je als klein bedrijf niet snel krijgen (helemaal niet interessant om achter een 1-pitter met een paar licenties aan te jagen) en ik vraag me af hoe moelijk ze gaan doen als je duidelijk kunt maken dat je bepaalde software niet zakelijk gebruikt.

Waar je WEL voor moet oppassen, is software te installeren die je ook privé niet zonder (betaalde) licentie mag gebruiken. Daar zouden ze je wel op kunnen pakken. :-) (Dus in het geheel geen illegale software. Wat denk ik sowieso een goed idee is.)
Voor zover ik het uit het licentie verhaal van MS begrepen heb is per bootable OS een licentie benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 957717 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:57:
[...]

Software die ik bedoel is bijvoorbeeld teamviewer.
Maar Teamviewer is gewoon gratis voor personal use. Dus als jij die persoonlijk gebruikt is daar niets mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je voor jezelf bezig bent zou ik voor zeggen stoppen met warez om het risico op "bonus" software te verminderen. Zou een beetje zuur zijn als je hele administratie ineens achter een cryptolocker zit.

En uiteraard heb je goede back-ups om je te beschermen. ;)
Pagina: 1