Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuwe PC bouwen

Pagina: 1
Acties:

• JamuellAbke
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-11-2024
Vandaag is er een groot probleem opgetreden met mijn PC: hij start niet meer op. Echter toen ik de pc samenstelde, had ik al plannen om later een 2e PC bij te bouwen, die sterker zou zijn.

Dit is de PC die ik heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 224,75€ 224,75
1ASRock Z170 Pro4€ 112,50€ 112,50
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 330,-€ 330,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 73,50€ 73,50
1Toshiba X300 (retail), 6TB€ 193,71€ 193,71
1Delock PCI Express Card > 4 x USB 3.0€ 22,51€ 22,51
1Fractal Design Define S - Window€ 81,-€ 81,-
1Scythe Mugen 4€ 59,50€ 59,50
2Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 128,95€ 257,90
1Cooler Master V Series V650€ 99,50€ 99,50
1Kingston SSDNow UV400 480GB€ 159,72€ 159,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.614,59

Ik heb elders al een topic aangemaakt om te zien of ik hulp kan krijgen bij het vinden wat er kapot is, en dan hopelijk kan ik met de garantie veel kanten op. De videokaart, hdd's en ssd werken prima, die heb ik even in mijn oude PC gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 333,95€ 333,95
1Gigabyte GA-Z270-Gaming K3€ 132,95€ 132,95
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 45,95€ 45,95
1Cooler Master Masterliquid 240€ 71,-€ 71,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C4G4D240FSB€ 104,06€ 104,06
1Corsair TX750M V2€ 100,50€ 100,50
1WD Blue SSD 2,5" 500GB€ 150,-€ 150,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 938,41

Hier zat ik qua onderdelen naar te kijken. Die kast vind ik gewoon mooi.
Zat ook nog te kijken naar Ryzen maar ik geloof dat je als gamer bij Intel beter zit?
En qua prijs lijkt het niks uit te maken in dit geval.

SSD en Ram uit dit lijstje zijn niet erg hard nodig, een 2e SSD is handig, maar zie t hele verhaal hieronder maar.

Ik heb echt een goede werkende PC nodig voor mijn werk.. dus wil eigenlijk binnen 2 weken bestellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen
- Videobewerken
- Werken (waarbij er heel veel browsertabs te gelijk open staan)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen idee! Nee serieus, ik koop hem als bedrijf. Ik dacht aan maximaal €1000-1100 exclusief videokaart. Ik heb geen idee van normale PC prijzen en wil gewoon een goedwerkende PC.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals je in de lijst hierboven ziet, heb ik 32GB DDR4 in mijn op dit moment kapotte PC zitten, en ik vermoed dat dat niet het probleem veroorzaakt. De 32GB zou mee mogen naar de nieuwe PC, waardoor 16GB genoeg is (om terug in de oude te zetten voor wanneer het kapotte onderdeel vervangen is)
Monitoren, toetsenborden, etc. Alles is aanwezig.
Videokaart vind ik op dit moment niet belangrijk. Dat zal later vooral kijken worden richting 1080 of 1080TI maar hoeft niet direct.
Harde schijven komen allebei mee uit de andere PC, ook de SSD komt mee.
Voor het repareren van de oude PC komt er een kleinere SSD en een nieuwe HDD. Die zal meer gaan functioneren als console / media machine.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik er heel gelukkig van ga worden als videos sneller renderen dan op de i5 6600K.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, want ik heb geen idee wat het allemaal is!
In elkaar zetten lukt me wel.. Maar dat is alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er moet ruimte zijn om eventueel later nog een harde schijf toe te voegen.

Ga je overklokken?
Bij voorkeur wel.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals je misschien hierboven al gezien hebt, heb ik hier geen kaas van gegeten. Ik heb de andere PC zelf in elkaar gezet, dus zo ver kom ik nog wel. Maar met die PC ben ik hier op t forum heel goed geholpen voor ik de onderdelen bestelde.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
JamuellAbke schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 00:05:
Vandaag is er een groot probleem opgetreden met mijn PC: hij start niet meer op.
En heb je al controles gedaan om het probleem te achterhalen? Nu ben je natuurlijk in paniek, maar straks is het een kleinigheidje waarom je PC niet aan wil gaan. Repareren is denk ik goedkoper dan in paniek iets snel bestellen.
Ik heb echt een goede werkende PC nodig voor mijn werk.. dus wil eigenlijk binnen 2 weken bestellen.
Waarom koop je voor je werk niet een kant-en-klare computer van Dell of HP? Die komen namelijk met garantie en ondersteuning. Een situatie als wat je nu hebt zou dan opgelost worden door een monteur die normaliter met een werkdag bij je is.

Je eerst genoemde computer is al prima om op te gamen, je kan hooguit die i5 6600K upgraden naar een i7 7700K. Indien je niet hoger dan 1080p wil gamen is de computer prima verder.

• JamuellAbke
Zoals gezegd is PC1 gebouwd met in t achterhoofd een PC2 te bouwen. Kan PC1 nu wel gaan upgraden maar het blijft: er zijn na een jaar al problemen..

Ik ben van kant-en-klaar naar zelf maken gegaan omdat iedere 2-3 jaar een pc kopen me te duur werd.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-11 18:14
JamuellAbke schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 07:13:
Zoals gezegd is PC1 gebouwd met in t achterhoofd een PC2 te bouwen. Kan PC1 nu wel gaan upgraden maar het blijft: er zijn na een jaar al problemen..

Ik ben van kant-en-klaar naar zelf maken gegaan omdat iedere 2-3 jaar een pc kopen me te duur werd.
...?

Dit gaat nergens over.

Waarom wil je twee (vergelijkbare) pc's? En als je een goede reden hebt (zoals een vriendin die ook serieus games speelt), waarom vermeld je dan hier alle details over je huidige kapotte pc? Dat heeft niks te maken met de aanschaf van een 2e pc.

Je 1e pc wil niet aan en daar lijkt het moederbord stuk te zijn. Dat betekent niet dat de rest van die pc niet goed is. Kapot onderdeel vervangen en weer verder, eventueel in combinatie met één of meerdere upgrades.
Ook zegt het niks als een onderdeel van een pc 'na een jaar al' problemen heeft. Het kan op elk moment en door veel verschillende oorzaken optreden. Een klein percentage van pc componenten faalt binnen de normale gebruikstermijn.
Je kan trouwens niet zomaar videokaarten en harde schijven (met windows-installatie) uitwisselen tussen bestaande pc's...

En wat heeft een kant-en-klare pc te maken met elke 2-3 jaar een nieuwe kopen?

Gezien hoe belangrijk de pc voor je werk is en de onwetendheid waarmee jij met het apparaat omgaat, is het erg aan te raden om een complete pc met service en garantie te kopen. In je andere topic zag ik opvallende opmerkingen, zoals de stroom extern uitschakelen om te voorkomen dat je pc automatisch na 10 seconden weer opstart. Dat zijn zorgwekkende oplossingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Playa del C. op 14-08-2017 07:55 ]

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11 10:23
Ik zou persoonlijk eerst het euvel met je eerste pc oplossen voordat je een nieuw systeem bouwt.
Je weet ommers niet wat het probleem is, straks zit er iets niet goed in je stroomtoevoer, alles kan.

Als je je pc snel weer nodig hebt zou ik hem even naar de handige computerboer brengen als ik er zelf niet uitkwam.

• JamuellAbke
Door het overgooien van de videokaart en harde schijven kan ik nu gewoon mijn werk doen.. Mijn andere pc heeft een i7 3770k :)

Maar ik heb een broertje van 11 die na de vakantie heel hard een PC nodig heeft voor school en het is de bedoeling dat die pc voor die tijd naar hem toe gaat.

Het is me altijd wel gelukt om pc's weer normaal te krijgen als ze stopte met werken. Zo had die oude pc dus eens een stukje ramgeheugen dat stuk was.

Waarom is het raar om meerdere pc's te hebben?

Als ik een video render vind ik het fijn om op een andere pc verder te kunnen. Nou heb ik wel een laptop die dat euvel deels oplost..

Sneller renderen zou geen overbodige luxe zijn.

Als je na 12 uur werken je pc uitzet en hij gaat gelijk weer aan.. En blijft dat doen.. Dan word de stroom er af halen een makkelijke oplossing.

• Playa del C.
...

Je hebt weinig begrepen van mijn eerdere opmerkingen.

Natuurlijk kun je meerdere pc's hebben, maar stel dan hier alleen de vraag voor die pc die je nu wil kopen. De hele situatie rond je oude en kapotte pc heeft hier dan toch niks mee te maken. Het komt nu vreemd over en is verwarrend. Vandaar dus dat meerdere mensen je vroegen wat je nou precies van plan bent met je aanschaf.

Je broertje van elf ... pc voor school ... bla bla, dat gelooft niemand. Je geeft hem een gamepc en dat is wat je broertje er 99% van de tijd mee gaat doen. Heeft allemaal alsnog niks met je nieuwe aanschaf te maken. Je moet gewoon kopen wat je wil kopen, want op dit moment heb je qua componenten dus een prima pc staan en ga je er nauwelijks op vooruit als je iets nieuws koopt.

Ik snap verder dat je uit nood een werkende pc hebt gebouwd met je harde schijven en videokaart. Ik gaf je alleen de gratis tip dat dat niet gezond is en voor software problemen kan zorgen. Ook zit je dan met windowslicenties enz.

Tenslotte, als een pc vreemde kuren krijgt, moet je er alles aan doen om het op te lossen. Nu zie je het gevolg. Een pc hoort niet uit zichzelf opnieuw op te starten. Misschien heb je de kleine stekkertjes voor reset, aan/uit verkeerd aangesloten. Of misschien was de pc bezig met een vage windows update. Ik weet het ook niet, maar het is erg pijnlijk als je serieus denkt dat de stroom er dan steeds afhalen een oplossing is. Dat is puur symptoombestrijding en ook nog een ongezonde voor een pc.

Jammer dat je adviezen zo in de wind slaat, terwijl je zelf wat aanprutst met pc's. Het is verder jouw geld en tijd, dus succes ermee...

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Playa del C. schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:53:
Ik gaf je alleen de gratis tip dat dat niet gezond is en voor software problemen kan zorgen. Ook zit je dan met windowslicenties enz.
Die snap ik even niet, hoezo gaat dat voor software issues zorgen? Je hebt toch gewoon windows 10, die pakt tegenwoordig alles automatisch dat is een plug en play machine. Beste is gewoon een heel nieuw OS er natuurlijk op gooien dan weet je zeker 100% dat er geen evt driver issues zich voor gaan doen. (Al is het alleen al dat je systeem dan weer als nieuw aanvoelt)
]Tjeerd84 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:53[/message]:[/b]Tenslotte, als een pc vreemde kuren krijgt, moet je er alles aan doen om het op te lossen. Nu zie je het gevolg. Een pc hoort niet uit zichzelf opnieuw op te starten. Misschien heb je de kleine stekkertjes voor reset, aan/uit verkeerd aangesloten. Of misschien was de pc bezig met een vage windows update. Ik weet het ook niet, maar het is erg pijnlijk als je serieus denkt dat de stroom er dan steeds afhalen een oplossing is. Dat is puur symptoombestrijding en ook nog een ongezonde voor een pc.
Klinkt meer als een processor die te heet word en zichzelf uitschakeld om zo meer schade te voorkomen. Of het kabeltje van je stroom toevoer naar de processor zit niet helemaal lekker. Kwestie van het kabeltje aanduwen, je kan even je koelpasta verversen en zo nodig een andere CPU koeler erop gooien die beter koelt. Of je moet je processor niet zover overclocken met een Z moederbord daar kunnen ze niet zo goed tegen ;-)

Even je pc stofvrij maken kan ook wonderen doen.

Het is in ieder geval niet je moederbord, want dan zou je pc niet eens reageren, dus ook niet opstarten. Het moederbord van je computer is het hart van de computer, als die kapot zou zijn dan is je pc dood en doet hij dus niks.

• Playa del C.
Glamourt schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:08:
[...]

Die snap ik even niet, hoezo gaat dat voor software issues zorgen? Je hebt toch gewoon windows 10, die pakt tegenwoordig alles automatisch dat is een plug en play machine. Beste is gewoon een heel nieuw OS er natuurlijk op gooien dan weet je zeker 100% dat er geen evt driver issues zich voor gaan doen. (Al is het alleen al dat je systeem dan weer als nieuw aanvoelt)

[...]

Klinkt meer als een processor die te heet word en zichzelf uitschakeld om zo meer schade te voorkomen. Of het kabeltje van je stroom toevoer naar de processor zit niet helemaal lekker. Kwestie van het kabeltje aanduwen, je kan even je koelpasta verversen en zo nodig een andere CPU koeler erop gooien die beter koelt. Of je moet je processor niet zover overclocken met een Z moederbord daar kunnen ze niet zo goed tegen ;-)

Even je pc stofvrij maken kan ook wonderen doen.

Het is in ieder geval niet je moederbord, want dan zou je pc niet eens reageren, dus ook niet opstarten. Het moederbord van je computer is het hart van de computer, als die kapot zou zijn dan is je pc dood en doet hij dus niks.
Windows 10 installeert geen moederbord drivers. Daarnaast is de licentie gekoppeld aan het moederbord en andere hardware. En dan zijn er nog veel meer dingen mogelijk. Het is gewoonweg heel slordig en een bron van software problemen. Maakt mij verder niet uit eigenlijk, het lijkt er namelijk op dat TS geen idee hiervan heeft en daarom wees ik hem er op.

TS heeft nog een topic lopen. Zijn huidige pc start niet meer op en in dat topic gaan we er tot nu toe van uit dat een deel van het moederbord stuk is (power management). De pc heeft een jaar gewerkt verder. Enige opvallende is dus dat de pc al tijden lang zichzelf opnieuw opstart na het normale afsluiten.
Heeft dus niks met oververhitting of stof of een kabeltje te maken. En zoals je zelf zegt: het is dus waarschijnlijk het moederbord, want zijn pc doet nu dus helemaal niks meer. En hij heeft al een andere voeding getest.
Pagina: 1