Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-08-2024
Basically wat de titel zegt. Ik run nu op een DRAM Frequency van 800 mhz. Als ik dit zou verhogen naar ram dat runt op 2400 mhz (https://www.megekko.nl/pr...-HyperX-Savage-2x8GB-2400) zou dat mijn rendertijden verlagen in Sony Vegas Pro 13?

Beste antwoord (via GoldMercy op 13-08-2017 23:37)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:39
CPU-Z toont de halve geheugensnelheid. Want dat is de klok naar je geheugen.
We hebben al een lange tijd dual channel, waarbij twee memory sticks een andere klok polariteit gebruiken.
Effectief heb je dan de dubbele snelheid, maar wel over twee sticks.

Je hebt dus 1600 MHz geheugen.

Je kunt naar de winkel rennen en 2400 MHz geheugen kopen. Maar dat levert erg weinig op.
Volgens deze benchmarks levert je dat 2 minuten op bij een render van een uur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geheugen met een snelheid van 800 MHz is dermate oud dat je bij een geheugenupgrade ook je CPU zal vervangen en dat doet veel meer. Let ook op wat je moederbord en CPU zelf ondersteunen. Zo heeft het weinig nut om DDR4 geheugen erin proberen te prikken als je moederbord alleen DDR3 ondersteund.

Kom eerst eens met je volledige hardware specs, dan kan er daarna verteld worden wat je zou kunnen verbeteren. Vertel ook wat je aan het renderen bent, hoeveel het is en hoe lang het nu duurt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
Hero of Time schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:40:
Geheugen met een snelheid van 800 MHz is dermate oud dat je bij een geheugenupgrade ook je CPU zal vervangen en dat doet veel meer. Let ook op wat je moederbord en CPU zelf ondersteunen. Zo heeft het weinig nut om DDR4 geheugen erin proberen te prikken als je moederbord alleen DDR3 ondersteund.

Kom eerst eens met je volledige hardware specs, dan kan er daarna verteld worden wat je zou kunnen verbeteren. Vertel ook wat je aan het renderen bent, hoeveel het is en hoe lang het nu duurt.
Ja ik snap wel dat DDR4 niet in DDR3 past :') ik vraag me alleen af of snellere RAM video's sneller rendert. Ik heb verder nog een 4790K, B-85 chipset moederbord en een GTX 1080 Ti.

En ja over die 800 mhz. De specs op iedere site zeggen 1600mhz maar mn CPU-Z zegt 800mhz per stick. Dusja mn RAM zijn twee sticks van 800mhz (samen 1600mhz) das de enige manier waarop ik het kan verklaren.
De naam van de RAM is G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL.

En ik renderde net een video van 1 uur 55 minuten op 720p30p (het is namelijk voor me telefoon om op te kijken en die heeft een 720p display en anime gaat niet hoger dan 30 fps vandaar die lage preset). Het renderen duurde 1 uur en 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 11:34
PC3 12800 is 1600 mhz... het geen wat alleen kan is dat je hem in je BIOS dan lager heb staan dan 1600mhz

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:39
We hebben al een lange tijd dual channel, waarbij twee memory sticks een andere klok polariteit gebruiken.

Je kunt naar de winkel rennen en 2400 MHz geheugen kopen. Maar dat levert erg weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GoldMercy, als je :') noodzakelijk vindt om te gebruiken als 'duh!' reactie mbt DDR3 vs DDR4, is :F de enige die toepasselijk is voor je redenatie waarom je geheugen 1600 MHz is door te denken dat 2 reepjes van elk 800 MHz dat verklaart. Dan zou je volgens diezelfde redenatie geheugen van 2400 MHz hebben met 4 banken gevuld. Je hebt duidelijk geen idee hoe snelheid van geheugen wordt genoteerd. Ik kan je alleen maar wijzen op de volgende link: Wikipedia: Double data rate.

Gezien je oorspronkelijke vraag heb je ook nooit naar benchmarks gezocht om zelf een antwoord te vinden. De link van jeroen3 zegt daarbij al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
jeroen3 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:32:

Ah.. das het inderdaad niet waard. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
Hero of Time schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:36:
GoldMercy, als je :') noodzakelijk vindt om te gebruiken als 'duh!' reactie mbt DDR3 vs DDR4, is :F de enige die toepasselijk is voor je redenatie waarom je geheugen 1600 MHz is door te denken dat 2 reepjes van elk 800 MHz dat verklaart. Dan zou je volgens diezelfde redenatie geheugen van 2400 MHz hebben met 4 banken gevuld. Je hebt duidelijk geen idee hoe snelheid van geheugen wordt genoteerd. Ik kan je alleen maar wijzen op de volgende link: Wikipedia: Double data rate.

Gezien je oorspronkelijke vraag heb je ook nooit naar benchmarks gezocht om zelf een antwoord te vinden. De link van jeroen3 zegt daarbij al genoeg.
Ik zal die link zeker is checken ja. En u heeft gelijk. Ik ben altijd een beetje verward geweest als het aankomt op notering van geheugensnelheid. Toch bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Begin eens met te vertellen wat de specificaties van de PC zijn, dan kunnen we wat beter vertellen waar de bottleneck zit en wat dus effectiever zal zijn om te upgraden. 800MHz RAM lijkt in elk geval te duiden op een oud systeem.
jeroen3 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:32:

Wow, stop even. Dual channel verdubbeld niet magisch de kloksnelheid van het geheugen. De gebruikte techniek bepaald of er sprake is van Single Data Rate (SDR) of Double Data Rate (DDR). Bij laatst genoemde mag je wel de effectieve kloksnelheid verdubbelen. Feitelijk blijft het RAM op 800MHz draaien, overigens. :)

[ Voor 72% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2017 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH40S schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:39:
Begin eens met te vertellen wat de specificaties van de PC zijn, dan kunnen we wat beter vertellen waar de bottleneck zit en wat dus effectiever zal zijn bij een upgrade. 800MHz RAM lijkt in elk geval te duiden op een oud systeem.
Pssst, dat zei ik ook al en hij heeft z'n specs in de eerste reactie genoemd. Die '800 MHz' is de notatie van CPU-z, eigenlijk is 't gewoon 1600 MHz geheugen wat hij heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
Hero of Time schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:40:
[...]

Pssst, dat zei ik ook al en hij heeft z'n specs in de eerste reactie genoemd. Die '800 MHz' is de notatie van CPU-z, eigenlijk is 't gewoon 1600 MHz geheugen wat hij heeft. ;)
Bedankt voor de duidelijke reactie, nu snap ik het ook wat beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hero of Time schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:40:
Dan nog hoeft RAM niet de bottleneck te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH40S schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:42:
[...]
Dan nog hoeft RAM niet de bottleneck te zijn. ;)
Dat is het zelden. Heb je wel 't topic gelezen? Want je zegt nu precies datgeen wat ik in mijn eerste reactie al aangaf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hero of Time schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:44:
Dat is het zelden. Heb je wel 't topic gelezen? Want je zegt nu precies datgeen wat ik in mijn eerste reactie al aangaf. ;)
Jezus zeg, ik zal wel niets meer posten, ga iemand anders voortaan maar afbranden, valt me wel op dat jij dit soort reacties wel vaker doet. Fijne avond nog, als je je zo op je tenen getrapt voelt... :X

Zeg dan verder gewoon niets, kinderachtig gedoe dit, want het is imo gewoon offtopic. ;)
Maar goed, ik zal een ander dan niet meer helpen...

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2017 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldMercy
That escalated quickly..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
CH40S schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:45:
[...]
Jezus zeg, ik zal wel niets meer posten, ga iemand anders voortaan maar afbranden, valt me wel op dat jij dat wel vaker doet. Fijne avond nog, als je je zo op je tenen getrapt voelt... :X

Zeg dan verder gewoon niets, kinderachtig gedoe dit. ;) Maar goed, ik zal een ander dan niet meer helpen, al is dat wel gek, waar daar is dit forum toch voor bedoeld?
Achja ik waardeer iedereens input. Ik noem mezelf echt geen expert op hardware en hoe het allemaal werkt (en zeker niet als het aankomt op RAM zoals wel duidelijke is geworden). Ik ga zo is in me BIOS zoeken/kijken wat u zei.

Even een update voor CH40S: nadat ik in me BIOS heb gekeken staan inderdaad allebei de stick gewoon op 1600mhz. Waarom CPU-z dan twee keer zo weinig aangeeft snap ik dan weer niet :F

[ Voor 11% gewijzigd door GoldMercy op 13-08-2017 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GoldMercy schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:53:
Achja ik waardeer iedereens input.
Weet ik, maar schijnbaar ontgaat dat zelfs een mod. ;)
Ik noem mezelf echt geen expert op hardware en hoe het allemaal werkt (en zeker niet als het aankomt op RAM zoals wel duidelijke is geworden).
Je hoeft ook geen expert te zijn, we zijn er op het forum om te helpen. Hero of Time houdt gewoon niet zo van andere mensen die willen helpen, heb ik het idee. ;)
Ik ga zo is in me BIOS zoeken/kijken wat u zei.
Niet dat ik dat zei, maar wellicht dat de snelheid daar inderdaad niet goed staat. Soms kun je een XMP profiel inladen, als je niet overclocked, kun je in theorie prima dat XMP profiel inladen, dan weet je zeker dat het RAM werkt op de opgegeven snelheden. ;) Een andere optie is om het op 'auto' te zetten, voor automatisch.

Mocht dit niet de oplossing zijn, dan zouden we echt graag willen weten wat de specificaties zijn van de PC waar het om gaat, dan kunnen we veel gerichter aangeven waar de bottleneck zit en kunnen we je een effectievere upgrade adviseren. :) Als je niet weet wat je in jouw PC hebt zitten, kun je bijvoorbeeld Speccy achterhalen welke onderdelen er in jouw PC zitten.
GoldMercy schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:53:
Even een update voor CH40S: nadat ik in me BIOS heb gekeken staan inderdaad allebei de stick gewoon op 1600mhz. Waarom CPU-z dan twee keer zo weinig aangeeft snap ik dan weer niet :F
Dat CPU-z de halve snelheid aangeeft, komt dus omdat CPU-z de daadwerkelijke snelheid aangeeft, niet de effectieve snelheid die je krijgt dankzij de Double Data Rate (DDR) techniek. ;) Zie daarvoor de reeds gegeven linkjes in dit topic. Zie ook RAM FAQ#ddr voor een omschrijving van alle data rate technieken voor RAM. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 14-08-2017 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH40S schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:56:
[...]
Je hoeft ook geen expert te zijn, we zijn er op het forum om te helpen. Hero of Time houdt gewoon niet zo van andere mensen die willen helpen, heb ik het idee. ;)
Integendeel. Ik vind het alleen zinloos als men vragen stelt en opmerkingen maakt die al eerder zijn genoemd. Zeker als er al antwoord op is gegeven. ;) Als dat gemist wordt, stoort het mij enigszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
De oorspronkelijk vraag heeft volgens mij niet zoveel met Client software te maken, eerder met hardware. Vandaar een tikje die kant op.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1