1 remote voor nieuwe TV + Telenet Digicorder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-01 22:03
Ik ben van plan een nieuwe TV aan te schaffen (normaal Philips 55PUS7502, misschien Samsung 55KS7000 / 55KS8000).

Deze toestellen hebben een goeie remote, maar is het mogelijk om deze als enige te gebruiken (en dus de Telenet Digicorder remote overbodig te maken)?

Het omgekeerde is zeker mogelijk (beide toestellen bedienen met de Telenet Remote), maar dan verlies je vele mogelijkheden van de merkgebonden remote (snelkoppeling NETFLIX, instellingen, enz.).

Kan ik met de Philips / Samsung Remote ook de kanalen wijzigen op de Telenet Digicorder en heb ik via die remotes nog toegang tot de Telenet menu's (TV Theek, TV Gids,...)?

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Beste antwoord (via MTBS op 14-08-2017 11:38)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
MTBS schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:05:
[...]

Wat bedoel je precies met "de juiste HDMI-versies"? Type kabel of het protocol...?

Ik lees overal dat je er met die Telenet Digicorder wel voor kan zorgen dat die samen met de TV aan/uit gaat, maar ik wil dus meer dan dat.

Ik wil met de remote van Philips/Samsung ook de TV Theek van Telenet kunnen openen met een druk op de knop.
CEC is geintroduceerd bij versie 1.2, en heeft in v1.3 en 2.0 nog wat updates erbij gekregen voor additionele functionaliteiten.
Als het goed is zou pin 19 gebruikt moeten worden voor CEC. Je hebt dus wel bekabeling nodig die netjes volledig is uitbedraad, maar de meeste kabels zijn dat ook gewoon; je zal niet snel tegen het probleem aanlopen dus, maar het kan zijn dat je ergens een oude kabel hebt die geen CEC-ondersteuning biedt.

Aangezien alleen aan/uit beschikbaar lijkt te zijn zal het de 1e versie van CEC betreffen. Waarschijnlijk dat je dus ook niet meer dan dat kan doen ermee, maar dat kan je in de handleiding van je Digicorder terug vinden.

iRacing Profiel

Alle reacties

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
Zoek eens op HDMI CEC.

• kroegtijger
Dat dus (Samsung noemt dat overigens Anynet, Philips noemt het Easylink, maar is allemaal hetzelfde). Hou wel rekening met dat de juiste HDMI-versies worden gebruikt.
Als dat niet mogelijk blijkt, dan ontkom je eigenlijk al niet meer aan een oplossing zoals een Logitech Harmony

iRacing Profiel

• MTBS
kroegtijger schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:29:
[...]

Dat dus (Samsung noemt dat overigens Anynet, Philips noemt het Easylink, maar is allemaal hetzelfde). Hou wel rekening met dat de juiste HDMI-versies worden gebruikt.
Als dat niet mogelijk blijkt, dan ontkom je eigenlijk al niet meer aan een oplossing zoals een Logitech Harmony
Wat bedoel je precies met "de juiste HDMI-versies"? Type kabel of het protocol...?

Ik lees overal dat je er met die Telenet Digicorder wel voor kan zorgen dat die samen met de TV aan/uit gaat, maar ik wil dus meer dan dat.

Ik wil met de remote van Philips/Samsung ook de TV Theek van Telenet kunnen openen met een druk op de knop.

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • Beste antwoord

• kroegtijger
MTBS schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:05:
[...]

CEC is geintroduceerd bij versie 1.2, en heeft in v1.3 en 2.0 nog wat updates erbij gekregen voor additionele functionaliteiten.
Als het goed is zou pin 19 gebruikt moeten worden voor CEC. Je hebt dus wel bekabeling nodig die netjes volledig is uitbedraad, maar de meeste kabels zijn dat ook gewoon; je zal niet snel tegen het probleem aanlopen dus, maar het kan zijn dat je ergens een oude kabel hebt die geen CEC-ondersteuning biedt.

Aangezien alleen aan/uit beschikbaar lijkt te zijn zal het de 1e versie van CEC betreffen. Waarschijnlijk dat je dus ook niet meer dan dat kan doen ermee, maar dat kan je in de handleiding van je Digicorder terug vinden.

iRacing Profiel

• MTBS
kroegtijger schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:37:
[...]

Ik vrees inderdaad dat Telenet doelbewust niet meer toelaat op zijn machines om zo het gebruik van hun eigen remote te stimuleren. Lees: 25 euro betalen iedere keer er wat aan scheelt of er een update van de remote is die je wenst mee te volgen...

• kroegtijger
MTBS schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:39:
[...]

Ik vrees inderdaad dat Telenet doelbewust niet meer toelaat op zijn machines om zo het gebruik van hun eigen remote te stimuleren. Lees: 25 euro betalen iedere keer er wat aan scheelt of er een update van de remote is die je wenst mee te volgen...
Geen idee of dat de achterliggende reden is, maar heel veel fabrikanten implementeren lang niet alle mogelijkheden die CEC biedt. In theorie is het de mooiste manier van werking; 1 IR-receiver en de rest communiceert allemaal over de bekabelde verbindingen. In de praktijk blijkt het helaas iets minder fraai allemaal te zijn en is het vaak kunst- en vliegwerk om het gebruiksvriendelijk te krijgen.

Naar mijn persoonlijk mening zit het probleem in de manier waarop dergelijke situaties worden benaderd. Iedere fabrikant wil graag aan een standaard methodiek meewerken, zolang het maar hun methodiek is die als standaard wordt geimplementeerd, met als gevolg dat er dus eigenlijk overal net niets als standaard geldt. De denkwijze is nu helaas nog steeds zo vanuit het device dat de leverancier aanbied, en niet vanuit de gebruiker en wat die graag wil. Het is technisch prima mogelijk om dit helemaal goed werkend te implementeren, maar daar gaat wel heel veel tijd, werk en kosten in zitten. Voor nu is een Harmony dus de meest praktische oplossing voor dergelijke problemen helaas.

iRacing Profiel

Pagina: 1