Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw netwerk in huis

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:51

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Beste,

Ik wil het netwerk van mijn huis opnieuw inrichten.
Hierin zal ik vooral bekabelde apparatuur gebruiken (ben tegen WiFi) :*)

Ik vraag me alleen af of mijn idee toepasselijk is voor de situatie. Ik heb het volgende in gedachte:

Ik wil mijn switches stacken; is dat een goed idee? Heb ongeveer 20 bekabelde apparaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3kotb0eHeKFJETfujtdoiMUE/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door SalimRMAF op 13-08-2017 19:58 ]

Gulfstream G650

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Jahoor, switches op switches aansluiten kan.

Kan je de keuze van de apparatuur misschien toelichten? En, die TV is dat IPTV of SmartTV? En volgensmij bestaat de Netgear Skyhawk niet, heb je een link naar het juiste apparaat?

[ Voor 24% gewijzigd door RobinF op 13-08-2017 22:41 ]

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
RobinF schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:41:
Jahoor, switches op switches aansluiten kan.

Kan je de keuze van de apparatuur misschien toelichten? En, die TV is dat IPTV of SmartTV? En volgensmij bestaat de Netgear Skyhawk niet, heb je een link naar het juiste apparaat?
Ik bedoelde de Nightwalk.

http://www.netgear.nl/hom...g/wifi-routers/R7000.aspx

Zoveel maakt het niet meer uit met routers denk ik. :p

Het is een SmartTV.

Ik kies voor Zyxel omdat het een zeer betrouwbaar merk is (heb het nu ook)

Gulfstream G650

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Waarom ga je voor een Nighthawk als je wi-fi niet wilt gaan gebruiken? Dat is geen goedkope router, en die blinkt juist uit in wi-fi.

Als je echt per se geen wi-fi wilt zou ik eerder gaan voor een losse router à la Edgerouter van Ubiquiti. Je maakt immers al gebruik van switches. Als je nog meer wilt besparen kun je ook een TL-WR1043N-D van TP-Link met evt OpenWRT erop nemen en wi-fi uitzetten.

Over Zyxel switches kan ik niet meepraten. Ben zelf niet zo'n fan van het merk, maar dat komt meer door ervaringen met andere apparatuur, dus wellicht niet gegrond.

Ik vind <80 euro voor een 8p POE switch met 802.3at ondersteuning(ofwe POE+) wel erg goedkoop. Ik hoop dat goedkoop dan niet duurkoop is.

[ Voor 9% gewijzigd door Qlimaxxx op 14-08-2017 00:11 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Switches stacken gaat je met die switches niet lukken. Wanneer je switches stacked, functioneren ze daadwerkelijk als 1 switch. (Dus een stack van 2, leeft als 2 switch met 2x zo veel poorten.)

In de regel zijn dat vrij dure, professionele apparaten. (Hoewel als je 2e hands koopt het wel mee valt. Een Cisco 3750G met 24 poorten kost rond de 300 EUR 2e hands, de 48 poorts 100 EUR meer. Zo'n ding is volledig stackeable. Wel is de afstand beperkt.)

Switches op elkaar aansluiten kan wel, maar de snelheid tussen 2 switches (en dus de snelheid tussen ALLE apparaten op switch 1 naar ALLE apparaten op switch 2) is met jouw switches beperkt tot 1x 1GBIt/s. (Met managed L2 switches kun je wel naar 2x1GBit of meer dmv technieken als LACP. Dit kan ook over grotere afstanden.)

Wat is de reden dat je de apparatuur over meerdere switches wilt verdelen?

Eventueel zou je ook kunnen overwegen om je switches te vervangen door 24 of 48 poorts exemplaren of te vervangen door apparatuur met betere beheermogelijkheden en bijvoorbeeld technieken als LACP of (voor de toekomst), meerdere 10GBit poorten. (Of zelfs SFP+ voor glas.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
unezra schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 07:26:
Switches stacken gaat je met die switches niet lukken. Wanneer je switches stacked, functioneren ze daadwerkelijk als 1 switch. (Dus een stack van 2, leeft als 2 switch met 2x zo veel poorten.)

Switches op elkaar aansluiten kan wel, maar de snelheid tussen 2 switches (en dus de snelheid tussen ALLE apparaten op switch 1 naar ALLE apparaten op switch 2) is met jouw switches beperkt tot 1x 1GBIt/s. (Met managed L2 switches kun je wel naar 2x1GBit of meer dmv technieken als LACP. Dit kan ook over grotere afstanden.)
Dom van me, dacht hier niet over na... Dat hebben we dus niet nodig. Ik zal het anders doen:

De reden waarom ik meerdere switches wil is omdat ik dan ten eerste geen grote switch nodig heb (vind ze lelijk), en ook omdat ik nu niet 12X 20Meter kabels hoef te halen, maar 12X5 bij wijze van.
Qlimaxxx schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:53:
Waarom ga je voor een Nighthawk als je wi-fi niet wilt gaan gebruiken? Dat is geen goedkope router, en die blinkt juist uit in wi-fi.

Als je echt per se geen wi-fi wilt zou ik eerder gaan voor een losse router à la Edgerouter van Ubiquiti. Je maakt immers al gebruik van switches. Als je nog meer wilt besparen kun je ook een TL-WR1043N-D van TP-Link met evt OpenWRT erop nemen en wi-fi uitzetten.

Over Zyxel switches kan ik niet meepraten. Ben zelf niet zo'n fan van het merk, maar dat komt meer door ervaringen met andere apparatuur, dus wellicht niet gegrond.

Ik vind <80 euro voor een 8p POE switch met 802.3at ondersteuning(ofwe POE+) wel erg goedkoop. Ik hoop dat goedkoop dan niet duurkoop is.
Begrijpelijk.
Nou WiFi heb ik alsnog nodig voor mijn mobiel en laptop.

Van ZyXEL zou ik geen routers halen etc, maar voor zover ik weet staan de switches redelijk goed aangeschreven.

Maar 4 poorten hebben zijn uitgerust met POE.

Zo zouden ze wel allebei 1GBPS moeten zijn. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4dXBo6AjWDiDBrzZM0ZqruOd/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 3% gewijzigd door SalimRMAF op 14-08-2017 12:57 ]

Gulfstream G650

• unezra

unezra

@SalimRMAF Heb je budget?
Zo ja:
- 1x Ubiquity EdgeSwitch of Unify Switch met PoE poorten en deze gebruiken als centrale switch in je huis (plaatst dat ding in je meterkast)
- Zo veel Ubiquity Unify AP's als je nodig hebt
- CAT6A trekken naar alle ruimtes waar je wilt herverdelen
- Spul aansluiten met 2x1GBit (later eventueel 1x10GBit maar dan moet je wel je netwerkapparatuur vervangen) richting je centrale switch
- Waar nodig (als je beperkt kabels wilt trekken), managed switches (mogelijk ook Ubiquity) plaatsen waar je meer dan 2 poorten nodig hebt

Die Zyxel switches heb ik ook (de GS1900 variant) en voldoen prima maar toch overweeg ik zelf sterk de hele bende te vervangen door Ubiquity en het echt in 1x goed te doen. Centraal alles in de meterkast verdelen, daar al het spul plaatsen dat daar geplaatst kan worden, per plek waar ik netwerk wil 2x CAT6A en waar nodig switches plaatsen waar ik meer dan 2 poorten te kort kom en/of geen zin heb om 4x ethernet te trekken.

Als je het dan *echt* mooi wil maken, monteer je de hele bende af op een patchpaneel in je meterkast zodat je daar flexibel kunt prikken. (Is sowieso mooier afgewerkt dan kabels met stekkers uit de muur.) Oh, en uiteraard op je muur gewoon wall outlets plaatsen en je apparatuur daar met korte patchkabels in monteren. Ook dat werkt fijner dan stekkers. Mocht je toch eens een stuk apparatuur wat verder van de muur af willen hebben, zit je niet met een beperkte kabellengte. Gebruik je een aansluiting niet, zie je alleen dat doosje.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik denk dat dit veel te ingewikkeld is voor mij. :)

Gulfstream G650

• unezra

unezra

@SalimRMAF Waarom zou dat te ingewikkeld voor je zijn?
Afmonteren op een patchpanel is doodsimpel, kabels trekken is ook geen hogere wiskunde.

Pagina: 1