Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk extra beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:33
Ik ben op zoek naar wat tips om mijn netwerk wat beter te beveiligen (thuis situatie).

Huidige situatie:
  • USG / Unify 24P switch/ 3 AC PRO AP's. 1x zichtbaar wifi SSD (WPA2)
  • 7 IP Cams buiten (up to date firmware, deels via POE deels Wifi. Eigen username/wachtwoord logika. Deze camera's zijn niet individueel bereikbaar vanuit buiten maar alleen binnen netwerk via mijn Blue Iris server zie hieronder)
  • Aantal poorten op USG geforward naar mijn Homeautomation hub (op een RPI3) , Unifi controller (op een andere RPI3) en wat applicaties op mijn windows server (zoals BlueIris, RDP, Sabnzb, Couch, Plex ). Op deze windows bak firewall opengezet voor deze specifieke poorten. USG standaard instellingen behalve de bovenstaande forwards.
  • Dynamic DNS provider
  • Geen gastennetwerk (maar zou ik wel graag een keer opzetten)
  • Ik heb een VPN provider maar doe daar eigenlijk niets mee
Vraag:
Zijn er wat tips/suggesties hoe ik eea wat beter kan beveiligen? Wellicht in een paar stappen? Liefst met behoud van gebruiksvriendelijkheid aangezien ik vaak RDP connecties maak van verschillende laptops naar mijn server thuis en een paar aps op mijn telefoon heb draaien die toegang moeten hebben tot servers in mijn netwerk.

Dank

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waar wil je het tegen beveiligen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mijzelf schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:13:
Waarom wil je TS niet helpen om een probleem bij z'n oplossing te zoeken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Je kan sowieso b.v. iets als fail2ban op je Pi zetten. Dat scheelt al een hoop gescripte zooi uit China en Rusland :)

Maar de vraag is inderdaad, waar tegen beveiligen?

De beste optie, denk ik, is een VPN naar je Pi opzetten als je van buiten ergens bij moet en al je poorten van buiten gewoon dichtzetten. Dan hoef je alleen 443 naar je Pi open te zetten (OpenVPN o.i.d.) en daarbij fail2ban. Zit je vrij safe (heb ik ook zo) :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
Maak je nu met rdp vanbuiten verbinding naar je server thuis ? Zo ja ga dan inderdaad een VPN gebruiken.

Cloud ☁️

• tyfoon_2
Nou ja, eigenlijk gewoon van alles wat er niet op thuis hoort...

• tyfoon_2
HKLM_ schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:20:
Maak je nu met rdp vanbuiten verbinding naar je server thuis ? Zo ja ga dan inderdaad een VPN gebruiken.
Ja, van buiten af. De server waar ik naartoe RDP host ook mijn BlueIris server (video opnames van de camera's). Die benader ik graag van buiten via een web adres of de app op mijn telefoon.

Mijn thuisautomatisering ook vanaf divere desktops en app telefoon.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
tyfoon_2 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:44:
[...]

Ja, van buiten af. De server waar ik naartoe RDP host ook mijn BlueIris server (video opnames van de camera's). Die benader ik graag van buiten via een web adres of de app op mijn telefoon.

Mijn thuisautomatisering ook vanaf divere desktops en app telefoon.
Doe je dat ook over de default rdp port ? Zo ja dan zou ik daar direct mee stoppen en een VPN optuigen.

Gaat de interface van je bluelris over http of HTTPS ?

Cloud ☁️

• Mijzelf
  • Niet online
tyfoon_2 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:39:
[...]

Nou ja, eigenlijk gewoon van alles wat er niet op thuis hoort...
De simpelste oplossing is natuurlijk je router en switch uitzetten. Maar dat is waarschijnlijk niet gebruikersvriendelijk genoeg.

Je buitencamera's zouden in een apart netwerk moeten. Iedereen kan immers de kabel eruittrekken en zijn evil device erop aansluiten.
De wifi camera's ook. Besef dat je netwerkwachtwoord in plain text in de camera is opgeslagen. Iedereen met een schroevendraaier en wat electronica kennis kan dat uitlezen, waarschijnlijk zelfs zonder de camera uit te zetten.
Ik ben ooit een netwerk camera tegengekomen die zijn wifi en bedrade aansluiting gebridged had. Door je netwerkkabel erin te prikken kon je meeluisteren met de camera. Met wat MAC spoofing kon je waarschijnlijk ook het netwerk op.

• tyfoon_2
Dank.

VPN staat inmiddels dus port forwards beperkt tot absoluut minimum.

Mbt Cams; Ik zou deze in een apart Vlan kunnen zetten. Echter wat ik niet helemaal snap is hoe dan mijn Server toegang geef tot beiden netwerken. Op de server staat nl ook Blueiris.

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-11 10:36
Ik heb wel een idee over je IP camera's maar weet niet of dit voor jou het gewenste effect op leverd. Persoonlijk ben ik erg fan van een apart VLAN voor al me netwerk apparatuur. Router, switches, AP en onder andere je camera's. Zelf zou ik ook niet me camera's aan het internet hangen. Maar lekker intern draaien. Vind het risico te groot dat iemand mee kijkt op mijn camera's.

Verder geef je een gasten netwerk aan, dit zou ik zeker aanraden.
Verder alle poorten dicht zetten die je niet gebruikt. Zorgen dat software/OS up to date is.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:17:
[...]

Waarom wil je TS niet helpen om een probleem bij z'n oplossing te zoeken?
Verschillende doeleinden vereisen een andere aanpak. Een slimme buurjongen of geautomatiseerde poortsniffers kan je een andere aanpak voor gebruiken.

• tyfoon_2
Even voor de duidelijkheid; de IP cams zijn niet individueel van buiten het netwerk bereikbaar. Alleen op het interne netwerk (wel dus alles op netwerk). Blueiris (op een windows bak) slaat alles op. Blueiris heeft een webserver (helaas geen HTTPS) die wel vanuit buiten bereikbaar is.

Ik heb verder geen issues met bandbreedte dus het is
a) om te voorkomen dat iemand een van de bekabelde IP cams los maakt en daar zijn eigen device op zet (en daarmee van alles kan doen op mijn netwerk)
b) De cams op een of andere manier toch met de buitenwereld praten

De cameras hangen allemaal buiten dus als iemand kan 'intappen' op de beelden is dat geen enorm drama. Gaat dus met name om punt a +b

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je echt veilig wilt gaan, Radius server en 802.1X implementeren? Elk device wat dan fysiek op je switch kan inprikken moet zich authenticeren!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• tyfoon_2
Radius server heb ik aanstaan (voor mijn VPN op mijn Unifi USG) en mijn Unifi Switch heeft 802.1x control. Maar is dit niet beetje overkill? Er is nl maar 1 van de cam's die je evt kunt 'ompluggen'. Zit er niet heel diep in en wil niet een hoop andere issues op mijn hals halen met alles wat al op het netwerk zit.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
tyfoon_2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:21:
Radius server heb ik aanstaan (voor mijn VPN op mijn Unifi USG) en mijn Unifi Switch heeft 802.1x control. Maar is dit niet beetje overkill? Er is nl maar 1 van de cam's die je evt kunt 'ompluggen'. Zit er niet heel diep in en wil niet een hoop andere issues op mijn hals halen met alles wat al op het netwerk zit.
Jij wilt het extra beveiligen, veel verder dicht dan 802.1x ga je t niet krijgen. Zeker niet in combinatie met VLANs op je netwerk om bepaalde users aan de hand van hun Radius profiel automatisch in een ander VLAN te droppen! :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 15:49
je zou wellicht het poortje waar je cam op zit kunnen dichttimmeren op mac adres, dat als je er iets anders aan knoopt dit geen ip adres krijgt.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Wannial schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:26:
je zou wellicht het poortje waar je cam op zit kunnen dichttimmeren op mac adres, dat als je er iets anders aan knoopt dit geen ip adres krijgt.
Moet je ook het stickertje met MAC adres van je camera afhalen :+
En MAC's zijn makkelijk te spoofen

Anyhow, welke camera's heb je? Want de meeste China meuk gaat alsnog rechtstreeks het internet op zodat je via een vage cloud dienst in kan loggen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Blueiris heeft een webserver (helaas geen HTTPS) die wel vanuit buiten bereikbaar is.
Er kunnen dus al mensen zijn die inloggegevens hebben van jouw BlueIris bak en gezellig meekijken wat er allemaal gebeurt in huize @tyfoon_2

Alle inkomende poorten sluiten, anders dan de VPN. Vanuit deze VPN verbinding alles intern benaderen.

En gebruik dan geen PPTP VPN, maarSSL VPN (SSTP, OpenVPN etc...)

• tyfoon_2
DennusB schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:22:
[...]

Jij wilt het extra beveiligen, veel verder dicht dan 802.1x ga je t niet krijgen. Zeker niet in combinatie met VLANs op je netwerk om bepaalde users aan de hand van hun Radius profiel automatisch in een ander VLAN te droppen! :)
FF een beetje zitten zoeken maar het lijkt erop dat veel consumer devices geen 802.1x ondersteunen:

Not all devices support 802.1X authentication. Examples include network printers, Ethernet-based electronics like environmental sensors, cameras, and wireless phones. For those devices to be used in a protected network environment, alternative mechanisms must be provided to authenticate them.

• Mijzelf
  • Niet online
tyfoon_2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:20:
Mbt Cams; Ik zou deze in een apart Vlan kunnen zetten. Echter wat ik niet helemaal snap is hoe dan mijn Server toegang geef tot beiden netwerken. Op de server staat nl ook Blueiris.
De meeste server netwerkkaarten ondersteunen ook VLAN. Dan heb je dus een virtuele netwerkkaart waar de camera's aanhangen. In de firewall block je alle verkeer op deze interface, behalve de Blueiris poort.

Als de netwerkkaart (of eigenlijk, de driver) geen VLAN ondersteund, dan prik je een extra netwerkkaartje in. Conceptueel hetzelfde.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mijzelf schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:57:
[...]

De meeste server netwerkkaarten ondersteunen ook VLAN. Dan heb je dus een virtuele netwerkkaart waar de camera's aanhangen. In de firewall block je alle verkeer op deze interface, behalve de Blueiris poort.

Als de netwerkkaart (of eigenlijk, de driver) geen VLAN ondersteund, dan prik je een extra netwerkkaartje in. Conceptueel hetzelfde.
Heb nog niet eerder hardware gezien voor VirtualLAN's? Tenzij je iets offload oid bedoelt?
Zal iig in het OS zitten, Windows Server kan het al in ieder geval vanaf versie 2012 met de NIC teaming tool (verwarrende naam, het werkt ook op losse adapters...)
Linux kan ik me niet voorstellen dat vrijwel elke distro het niet kan.

Fixing things to the breaking point...

• Mijzelf
  • Niet online
RGAT schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:05:
[...]

Heb nog niet eerder hardware gezien voor VirtualLAN's? Tenzij je iets offload oid bedoelt?

• RGAT
  • Niet online
Driver ondersteuning voor VLAN's is op Windows land iig al jaren eruit (net zoals LACP) en aan het OS over gelaten. Broadcom had iig een aantal brakke implementaties met hun tooltje en Intel's tool is ook al flink wat gedoe maar fair enough, vroegah werkte het wel zo :)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 16:17
tyfoon_2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:40:
FF een beetje zitten zoeken maar het lijkt erop dat veel consumer devices geen 802.1x ondersteunen:
Klopt. Het was dan ook een onzinnige suggestie.

Leuk als je een enterprisenetwerk beheert met een compleet homogene set devices die het allemaal ondersteunen, voor een thuissituatie voegt het 0,0 toe, tenzij je er hobbymatig mee wilt aanklooien..

Nogmaals:
Om dan toch maar een voorzet te geven: voor je thuisnetwerk is het grootste risico allerlei apparaten (camera's, printers, NAS'es) die zich volautomatisch (UPnP) aan het internet hangen.

Dat moet je afdichten, je software up-to-date houden en dan ben je er wel. Als je dan toch remote toegang wilt hebben, zet je een OpenVPN server op.

• tyfoon_2
Thralas schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:31:
[...]

Nogmaals:

[...]

Om dan toch maar een voorzet te geven: voor je thuisnetwerk is het grootste risico allerlei apparaten (camera's, printers, NAS'es) die zich volautomatisch (UPnP) aan het internet hangen.

Dat moet je afdichten, je software up-to-date houden en dan ben je er wel. Als je dan toch remote toegang wilt hebben, zet je een OpenVPN server op.
Om nog maar even terug te komen op waartegen ik wil beveiligen;
  • Hackers die mijn gegevens willen hebben van mijn server (windows 7, op deze bak moet ik ook met RDP kunnen)
  • Mijn thuisautomatisering wordt gehacked (draait op een RPI)
  • Ongeoorloofd toegang tot mijn camera's
  • Ongeoorloofd toegang tot de rest van mijn netwerk
Wat ik al heb gedaan:
  • VPN (L2TP) & radius server op mijn Unifi controller aangezet. Portforwarding voor RDP poort uitgezet
  • Alle camera's ge-update, alle rommel uitgezet (p2p, UPNP, FTP etc.), moeilijke wachtwoorden voor de wifi cams
  • Nergens UPNP of die onzin aanstaan
Waar ik nog niet een goede oplossing voor heb:
  • iemand plugt een device op een van de buiten cams die met UTP verbonden zijn
  • Dat de cams toch op een of andere manier informatie over mijn netwerk 'naar china' versturen
  • Webserver van BlueIris (camere DVR) die op de windows server draait (geen https mogelijk)
  • Mijn home automation server (op een RPI).
En dan natuurlijk de zaken waar ik nu niet aan denk...

• RGAT
  • Niet online
Hackers die jouw data willen krijgen die wel, als ze het maar belangrijk genoeg vinden. Dus als je staatsgeheimen (of de nieuwe Game of Thrones afleveringen...) hebt staan zal je waarschijnlijk een bedrijf hiervoor moeten inhuren, anders is dat gewoon een punt waar je niet al te veel aan veranderd.
RDP over internet niet doen, gewoon over de VPN, iig niet naar buiten open zetten (de RDP dan).
Scriptkiddies kan je makkelijk weren door gewoon alles up-to-date te houden en geen onnodige poorten open te hebben etc.
Misschien kan je een reverse proxy oid voor je BlueIris server zetten om er alsnog HTTPS op te zetten, dan een certificaat (LetsEncrypt?) erop zodat je weet dat het jouw server is en met VLAN's e.a. in je netwerk gescheiden houden van elkaar.
Daarna kom je al gauw op 802.1x...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tyfoon_2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:25:
[...]

• [...]
  • Dat de cams toch op een of andere manier informatie over mijn netwerk 'naar china' versturen
Firewall rule: geen uitgaande verbindingen vanaf hun IP. Of alleen naar bepaalde IP-adressen.

Oslik blyat! Oslik!

• tyfoon_2
RGAT schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 02:24:

Misschien kan je een reverse proxy oid voor je BlueIris server zetten om er alsnog HTTPS op te zetten, dan een certificaat (LetsEncrypt?) erop zodat je weet dat het jouw server is en met VLAN's e.a. in je netwerk gescheiden houden van elkaar.
@RGAT dank. Nu heb ik een redelijk compleet beeld en zijn zaken die ook op mijn radar staan. FF vraagje over SSL. Is er een belangrijk verschil tussen de commerciële certificaten (die voor particulier gebruik ook niet duur zijn) en LetsEncrypt?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:57
tyfoon_2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:25:
[...]

Om nog maar even terug te komen op waartegen ik wil beveiligen;
  • Hackers die mijn gegevens willen hebben van mijn server (windows 7, op deze bak moet ik ook met RDP kunnen)
  • Mijn thuisautomatisering wordt gehacked (draait op een RPI)
  • Ongeoorloofd toegang tot mijn camera's
  • Ongeoorloofd toegang tot de rest van mijn netwerk
Wat ik al heb gedaan:
  • VPN (L2TP) & radius server op mijn Unifi controller aangezet. Portforwarding voor RDP poort uitgezet
  • Alle camera's ge-update, alle rommel uitgezet (p2p, UPNP, FTP etc.), moeilijke wachtwoorden voor de wifi cams
  • Nergens UPNP of die onzin aanstaan
[list]
• iemand plugt een device op een van de buiten cams die met UTP verbonden zijn
De poort op een untagged VLAN uit laten komen. De blueiris computer lid maken van je normale vlan en dit speciale vlan. Daarnaast firewall inrichten op de blueiris server dat je alleen verkeer toestaan vanuit de computer naar dit interface, niet andersom. Als iemand die kabel erin prikt is het ergste wat kan proberen is de server die een url probeert te benaderen om de stream te openen.
Het eerder genoemde vlan niet naar internet routeren.
• Webserver van BlueIris (camere DVR) die op de windows server draait (geen https mogelijk)
• Mijn home automation server (op een RPI).
[/list]
Eigenlijk ook alleen die interface via de vpn exposen maar als je dat echt niet wilt. Reverse proxy (nginx bv) opzetten samen met een certificaat (bv letsencrypt)
En dan natuurlijk de zaken waar ik nu niet aan denk...
Ik vind dat je al best ver komt :) Je zou nog kunnen denken aan IDS/IPS (omdat het kan ;))

CISSP! Drop your encryption keys!

• tyfoon_2
laurens0619 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:12:
Je zou nog kunnen denken aan IDS/IPS (omdat het kan ;))
Daar had ik idd al naar zitten kijken ;) . Ik wilde de RatTrap al bestellen. Heb contact gehad met de producent maar ze halen niet meer dan 150-180 Mbit (ik heb 500/500 glas) dus dat was een no go. Alternatief is mogelijk Cujo
Pagina: 1