Welke batterij voor deze led verlichting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wst_
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-08-2017
Beste,

Wij hebben een tweedehands tafel gekocht, bij nader zicht zag ik onderaan de tafel een drukknop en een LED-strook onderaan de tafel.

De tafel heeft geen merk, noch hadden de vorige eigenaars er informatie van of weet van de verlichting.HIerdoor kon/kan ik dus ook niet direct weten hoe ik de verlichting moet aansluiten.

Hierbij een reeks foto's die ik genomen heb (OneDrive): https://1drv.ms/f/s!Ar5kszKp8RXLg_AMCuWU3spw1ShYog

Zoals je ziet, een schakelaar (drukknop), 2 draden naar ledstrook en dan twee draden die precies op het frame zitten (massa?)

In het doosje zie ik een B- en B+ vermoedelijk batterij. Op de LEDstrook kan ik ook niet direct iets zien welk type of voltage.

Zou iemand kunnen helpen welke batterij (en hoe deze moet aangesloten worden) ik moet gebruiken?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StampVoet
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-07 01:27
Kan je een betere foto maken van de voorkant van de printplaat zodat de IC nummers goed leesbaar zijn?
Heeft de ledstrip zelf nummers op de PCB staan?
De meeste ledstrips zijn 12Volt (8xAA), mocht dit het geval zijn kan je een 2 polige JST connector met draad en een 8x AA batterij houder kopen (of 12V voeding met voldoende vermogen).
Doe verder niks met mijn informatie zonder dat je zeker weet dat het bij deze strip ook het geval is.

[ Voor 62% gewijzigd door StampVoet op 14-08-2017 13:37 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:47
StampVoet schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 00:25:
De meeste ledstrips zijn 12Volt (8xAA), mocht dit het geval zijn kan je een 2 polige JST connector met draad en een 8x AA batterij houder kopen (of 12V voeding met voldoende vermogen).
Het ziet er op de foto's niet echt uit als een normale 12V LED-strip. Je zou dan groepjes van 3 LEDs en 1 weerstand verwachten, maar ik zie alleen losse LEDs en helemaal geen weerstanden.
Het lijkt me een beetje onwaarschijnlijk dat zo'n LED-strip op een batterij zal werken, want die mag je dan om de dag gaan vervangen.
wst_ schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:11:
Zoals je ziet, een schakelaar (drukknop), 2 draden naar ledstrook en dan twee draden die precies op het frame zitten (massa?)
Zouden die twee draden misschien niet ergens verbonden zitten met een ingang voor een externe voeding? Het lijkt me niet echt voor de hand liggend dat er draden "op het frame" zouden zitten als "massa".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StampVoet
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-07 01:27
Tom-Z schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:07:
Het ziet er op de foto's niet echt uit als een normale 12V LED-strip. Je zou dan groepjes van 3 LEDs en 1 weerstand verwachten, maar ik zie alleen losse LEDs en helemaal geen weerstanden.
Het lijkt me een beetje onwaarschijnlijk dat zo'n LED-strip op een batterij zal werken, want die mag je dan om de dag gaan vervangen.
Je hebt volledig gelijk!
Ik heb net nog even snel naar de foto van de PCB gekeken en zie dat deze strip door zowel batterij of met een voeding gevoed kan worden. S+ lijkt me de positieve kant van de voeding, deze gaat direct naar een diode waar B+ ook aan hangt. S- lijkt direct naar K1 te gaan en dan via een 0 ohm weerstand naar L- te gaan.
Het lijkt me dat er dus ergens of een aansluiting zit voor een voeding of de voeding er af geknipt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wst_
ik heb het eens volledig proberen te demonteren en uit de tafel te halen. Tot mijn grote verbazing bevat de bovenkant een zonnepaneel (door het soort glas van de tafel was dit niet zichtbaar!!). Dit geeft meteen de verklaring voor de 2 zwarte draden.

Op de link met foto's (zie originele post) is een submap aangemaakt met extra foto's.

nu veronderstel ik dat daar een batterij of condensator zou moeten zitten bij B- en B2 om de opgewekte energie via die zonnepaneeltjes op te slaan alvorens alles kan werken?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

voor alle duidelijkheid:
- de witte draden met zwarte connector (is om de drukknop aan te koppelen).
- de witte draden met witte connector (is om de ledstrips aan te koppelen).
- de zwarte draden vastgemaakt op de achterkant (deze zijn voor de zonnepaneeltjes)
- de connector van B- B+ ontbreekt en weet ik dus niet wat daar zit/zat om dat werkende te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door wst_ op 14-08-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De opschriften van de chips zijn op je foto's nog steeds niet leesbaar. Kan je eens spelen met de lichtinval zodat ze wel zichtbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als er zonnepanelen in zitten, geef dat ding eens een berg licht en kijk met een multimeter of daar prik uit komt. Zo ja, dan is er iets kapot. Zo nee, dan zou je de zonnepanelen kunnen desolderen en een labvoeding in de plaats hangen met een testspanning. Zou genoeg moeten zijn om een teken van leven hieruit te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Ik vermoed het volgende (ik kan nét de tekst op de ICs lezen):
- VR1 is AMC7135, een 350mA LED driver die werkt op 2.7-6V.
- U1 is FS361A,"One Cell Lithium-ion/Polymer Battery Protection IC"

De weerstanden (R1 100 Ohm, R2 1k Ohm) komen precies overeen met het application diagram van FS361A, en ook de AMC7135 zit op het bordje op een manier de klopt met het datasheet.

Ik denk dat U3 een dual MOSFET is die het laden/ontladen van de batterij kan afbreken.

Het ongelabelde IC onder C1 zal wel een microcontroller zijn, die als input de button neemt een via MOSFET Q1 de LED strip kan schakelen.

Via transistor Q2 (vervangen door zero-ohm link) kan het IC het voltage van het paneel meten (en dus, waarschijnlijk, ook bepalen of het donker is). De IC ziet het voltage door voltage divider R6/R7 maar dat maakt eigenlijk geen verschil (R6 is 10k, R7 is 1M).

Ik vraag me wel af hoe je met zo'n constant current driver zo'n hele LED strip (met tientallen LEDs) kan aansturen; maar het lijkt me vrij waarschijnlijk dat het ding werkt op één lithium cell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:48
Tom-Z schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:45:
Ik vermoed het volgende (ik kan nét de tekst op de ICs lezen):
...
Als dat klopt dan zitten al die leds waarschijnlijk parallel geschakeld.
Met zo'n klein zonnepaneeltje kun je ook niet veel vermogen genereren, dus het gaat niet om de hoeveelheid licht maar om de mooie verdeling over het tafelblad dat ze zoveel leds hebben gebruikt.
Dus gewoon een standaard oplaadbare lithium cel aansluiten (platte lipo of cylindrish model) en kijken wat ie doet :)
Als je even zoekt op het internet kun je vast wel een lipo batterij vinden met het juiste JST connectortje (EN juiste polariteit!)

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 15-08-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wst_
Alvast bedankt voor jullie reacties, maar voor mij begint een beetje chinees te worden vrees ik.

https://www.alternate.be/...h.html?query=lipo&x=0&y=0
https://www.conrad.nl/nl/...hType=REGULAR&search=lipo

welke raden jullie precies aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Wat je nu hebt gevonden zijn vooral LiPo-accus voor modeauto's en -vliegtuigjes/drones. Op zich zou zoiets kunnen werken (je moet dan wel een 1S 3.7V model hebben, en niet 2S/7.4V (of 3S/4S/etc...) maar dat soort batterijen zijn geoptimaliseerd voor gebruik in drones: lichtgewicht, en ze kunnen een hele hoge stroom leveren (en met een beetje drone trek je zo'n batterij binnen een paar minuten leeg). Dat is hier niet nodig.

Ik zie bij Conrad niks geschikts staan met de juiste connector, dus je zult de connector af moeten knippen (en dan niét beide draden tegelijk doorknippen) en ze solderen op de contactpunten van de batterij.

Ik zou eerder iets van een 18650 Li-Ion batterij aanraden. Die zit in een stevige metalen behuizing ipv. een plastic (POlymer) hoesje en je krijgt veel meer capaciteit voor hetzelfde geld. Je kan er dan een 18650 holder bijnemen, zodat je niet direct aan de batterij hoeft te solderen.

Het enige wat uitmaakt is het voltage (dat moet 3.7V zijn), het aantal mAh maakt niet uit (maar hoger is beter). Als je het aantal mAh deelt door 350 krijg je het aantal uur dat de verlichting kan werken op één batterijlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wst_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Ja, die zou werken. Lastig om van die foto's in te schatten of het het juiste connectortje is. Het lijkt me van niet, want de connector op het PCB heeft een veel breder gat terwijl de connector op die batterij een heel dunne rechthoekige protrusie op de bovenkant heeft.

Ik zou eerder een 18650-batterij nemen. Zelfde capaciteit voor veel lagere prijs. Je hebt daar dan wel een houder bij nodig, maar dat maakt het solderen een stuk makkelijker (omdat de batterij niet in de houder hoeft te zitten terwijl je soldeert, zit je niet de solderen terwijl er ook nog spanning op staat).

Het is misschien verstandig als je eerst nog even checkt of er op VR1 inderdaad "7135" staat, en op U1 "361A". Ik kon het op de foto's heel slecht lezen, dus even controleren kan geen kwaad.

[ Voor 9% gewijzigd door Tom-Z op 15-08-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wst_
op VR1 en U1 staan inderdaad deze waarden.

Dus moet ik gewoon een JST connector aan de rode en zwarte draad hangen van de batterijhouder. Batterij insteken in de houder en de JST connector op de B+ B- (achterkant printplaat) inpluggen.

(tenzij ik niet goed begrijp waar ik precies zou moeten solderen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Ja, dat klopt. B+ is rode draad, B- is zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wst_
Bestelling geplaatst, nu afwachten. Alvast bedankt! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wst_
In de map op onedrive staan in een nieuwe map "extra fotos 2" een 3tal nieuwe foto's.

Toen ik de connector aansloot zag ik dat de rode draad niet naar B+ ging, maar naar B-. (vreemd?)
Dus heb ik de batterijhouder rood vastgemaakt aan zwart van de connector (zie foto).
Op deze manier komt batterij plus aan de B+ op de connector.

In elk geval, geen leds die aangaan. Niets. Suggesties?
Pagina: 1