SD-kaart als "HDD". Goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Hey allen,

ik heb een klein vraagje omtrent een SD-kaart. Ik heb mijzelf een nieuwe laptop aangeschaft en daarin zit een 512GB SSD. Ik wil dit opslaggeheugen dan ook gebruiken, maar zoveel mogelijk voor programma's en games, en niet voor bestanden. Nu, ik heb een SD-kaart slot, en wou mij graag een SD-kaart van 128GB of 64GB aanschaffen, om hierop mijn bestanden te zetten. Veel is dit niet, vooral Office en schoolbestanden.
Nu dus mijn vraag; is dit een slim idee, als in gaat zo'n kaartje snel kapot (wat dan weer lijdt tot verlies van mijn bestanden). Snelheid zit ik niet zo mee in, omdat er telkens maximum 1GB per keer zou worden overgezet.

Wat zijn jullie meningen/tips hierover?

Oja; een cloud dienst kan ook, maar ik wil daar eigenlijk niet maandelijks voor betalen, vandaar dat ik deze oplossing zoek. Ik wil ook liever geen HDD inbouwen, omdat mijn laptop nu lekker licht is en de batterij zonder die HDD iets langer mee gaat.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom verlies je bestanden als je SD kaartje kapot gaat? Daar heb je toch backups voor?
Verder wat betreft clouddiensten: Stack van TransIP is gratis tot 1TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:33

rdejongjr

Gnome

Wees een vent, geen krent.

Sd kaartjes willen nogal eens de geest geven, vooral de 64/128gb kaartjes zag ik regelmatig ontoegankelijk retour komen.

Behalve dat ze minder betrouwbaar zijn is de snelheid over het algemeen bedroevend.

Heb je geen plek voor een 2e ssd? (mogelijk in plaats van een optical)

En ongeacht hoe je het doet, zorg voor backups, alles kan kapot/gejat/besmet

[ Voor 11% gewijzigd door rdejongjr op 13-08-2017 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt een 512GB SSD en wil je bestanden op een SD-kaart van 128 of 64GB zetten ? Als je aan 64GB genoeg hebt zorg dan dat je genoeg overhoud op je SSD en zet het daar op. Als het echt alleen om wat Office bestanden gaat zou die SSD meer dan voldoende moeten zijn. Waarom je het dan op een langzame en minder betrouwbare kaart zou willen zetten snap ik niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hoe zwaar is jouw laptop, waar spreken we eigenlijk over.. handig als je meer info geeft...
Een 2TB HDD 2.5 inch weegt minder dan 200 gram..
Dus een laptop van:
1400g wordt 1600 g max, ca 14% meer
2000 g wordt max 2200 g ca 10% meer
Geen schokkende veranderingen...

PS: de (grote..) nadelen van een SD kaartje zijn al voldoende genoemd......

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 13-08-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
route99 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:55:
Hoe zwaar is jouw laptop, waar spreken we eigenlijk over.. handig als je meer info geeft...
Een 2TB HDD 2.5 inch weegt minder dan 200 gram..
Dus een laptop van:
1400g wordt 1600 g max, ca 14% meer
2000 g wordt max 2200 g ca 10% meer
Geen schokkende veranderingen...
Voor de batterij maakt het ook vrijwel niets uit. Een simpele 2.5" HDD verbruikt zo goed als niets tegenover de CPU, GPU en scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Idd.
En een 2 TB HDD kost geen "drol" meer tegenwoordig, prima als data opslag erbij... geen backup.. dat moet nog een keer apart.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Bedankt voor de vele reacties!
SD-kaartje dus geen goed idee.

Backups, doen jullie dat handmatig naar een externe schijf, of doen jullie dat via een Clouddienst die dit automatisch doet? Zoja; dan heb je toch ook weer veel cloudgeheugen nodig, en dus waarschijnlijk een betalend abonnement hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:12

Tortelli

mixing gas and haulin ass

SD opslag zou ik nooit gebruiken. Traag (meestal) en onbetrouwbaar. Je zou een 2e SSD kunnen overwegen; voor <€100 heb je een 250GB SSD die zo'n 55 gram weegt (Samsung Evo 850). Energieverbruik van SSD's is verwaarloosbaar.

Kom je met een 512GB hoofd SSD trouwens niet gewoon uit qua opslag?. Heb zelf zo'n 140GB aan software en wat random prut op mijn C schijf staan, en dus nog ~350GB vrij voor data, games etc (heb een dedicated games SSD in mijn PC).

Betreffende backups: ik heb mijn data op een NAS staan, 2e bij mijn ouders welke als backup fungeert. Deze synced automatisch de data incl versioning etc.

[ Voor 59% gewijzigd door Tortelli op 13-08-2017 19:26 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Tortelli schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:20:
SD opslag zou ik nooit gebruiken. Traag (meestal) en onbetrouwbaar. Je zou een 2e SSD kunnen overwegen; voor <€100 heb je een 250GB SSD die zo'n 55 gram weegt (Samsung Evo 850).
Waarschijnlijk zal dat een oplossing worden. Ook die Stack 1TB clouddienst die gratis aangeboden wordt lijkt me interessant.
Over een NAS beschik ik niet en heb ik op dit moment geen behoefte aan, dus zo backuppen zal het niet worden op dit moment.
Bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door BramCoding op 13-08-2017 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
BramVanha schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:19:
Backups, doen jullie dat handmatig naar een externe schijf, of doen jullie dat via een Clouddienst die dit automatisch doet? Zoja; dan heb je toch ook weer veel cloudgeheugen nodig, en dus waarschijnlijk een betalend abonnement hierop?
Ik heb hier 2 externe SSD's, maar 2 HDD's kan natuurlijk ook. Ik maak iedere week een backup op de ene SSD en die gaat dan naar een andere locatie. De week daarna pak ik de andere SSD die hier ligt. Zo wissel ik die constant af en is een backup nooit ouder dan 1 week.

Ik heb mijn data zodanig georganiseerd dat een volledige backup op de externe SSD maken niet meer dan 5 minuten werk is omdat de meeste data toch niet constant veranderd. Zodra alles overgezet is kijk ik of het aantal bestanden en het complete aantal GB's tot op de byte precies klopt. Het moet dan wel heel gek lopen wil ik geen goede backup hebben als er iets gebeurt met alle data op 3 plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:39
Nogmaals de vraag, hoeveel GB aan bestanden heb je het over? Je hebt al een grote SSD erin zitten. Waarom wil of durf je die niet te gebruiken?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
kfaessen schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:26:
Nogmaals de vraag, hoeveel GB aan bestanden heb je het over? Je hebt al een grote SSD erin zitten. Waarom wil of durf je die niet te gebruiken?
Ik heb 1TB+ aan bestanden (onder andere films, series,...) maar die ga ik normaal gewoon verwijderen. Dan blijft er nog zo'n 40GB over aan allerlei (school, hobbyverslagen, kleine filmpjes, wat muziek,...). Ik meende ooit gelezen/gehoord te hebben dat een SSD "te duur" is voor opslag als video's en foto's. Ook dat het niet zo goed is om een SSD veel op te schrijven/wissen. Maar heb er nog niet bij stilgestaan dat dit een onbetrouwbare bron kon zijn, beetje halsoverkop beginnen denken over mijn opties 8)7 .
Ik hou dus waarschijnlijk gewoon mijn 500GB SSD voor opslag als applicaties en als deze vol geraakt steek ik nog een 2,5" SSD bij.
De SSD die ik nu heb is een M2 SSD, maar dat maakt weinig uit waarschijnlijk buiten gewicht en grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
BramVanha schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:34:
[...]

Ik heb 1TB+ aan bestanden (onder andere films, series,...) maar die ga ik normaal gewoon verwijderen. Dan blijft er nog zo'n 40GB over aan allerlei (school, hobbyverslagen, kleine filmpjes, wat muziek,...). Ik meende ooit gelezen/gehoord te hebben dat een SSD "te duur" is voor opslag als video's en foto's. Ook dat het niet zo goed is om een SSD veel op te schrijven/wissen. Maar heb er nog niet bij stilgestaan dat dit een onbetrouwbare bron kon zijn, beetje halsoverkop beginnen denken over mijn opties 8)7 .
Ik hou dus waarschijnlijk gewoon mijn 500GB SSD voor opslag als applicaties en als deze vol geraakt steek ik nog een 2,5" SSD bij.
De SSD die ik nu heb is een M2 SSD, maar dat maakt weinig uit waarschijnlijk buiten gewicht en grootte?
Voor films en series is een normale HDD makkelijk. Die zijn snel zat en kunnen veel data schrijven beter aan dan een SSD. De hele dag films downloaden op een SSD en uitpakken is niet echt handig en is ook nergens voor nodig. Ik zou films en series gewoon apart houden op een (externe) HDD. Voor al je andere data is een SSD prima. Een moderne SSD kan ook meer dan genoeg aan qua schrijven zonder kapot te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
PilatuS schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:38:
[...]

Voor films en series is een normale HDD makkelijk. Die zijn snel zat en kunnen veel data schrijven beter aan dan een SSD. De hele dag films downloaden op een SSD en uitpakken is niet echt handig en is ook nergens voor nodig. Ik zou films en series gewoon apart houden op een (externe) HDD. Voor al je andere data is een SSD prima. Een moderne SSD kan ook meer dan genoeg aan qua schrijven zonder kapot te gaan.
Maar dus veel grote bestanden downloaden op een SSD is niet zo gunstig? Als in torrentbestanden van 50GB per keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Helemaal niet druk over maken, een SSD is gelimiteerd in het aantal schijf acties, echter zolang je voldoende ruimte overhoud (en dus voorkom dat constant dezelfde sector overschreven wordt) krijg je hier nooit geen problemen mee. Dit is vaker bewezen in testen van o.a. https://nl.hardware.info/...9-eindconclusie-20-6-2013

24/7 schrijven naar een SSD en je kunt hem kapot krijgen. In ieder normaal gebruiksscenario zit je met een levensduur van ~30 jaar.

Zet gewoon je grote data (films etc) op een externe HDD. Koop eventueel een 2e externe HDD voor backup doeleinden. Je hebt dan nog ruimte zat voor wat muziek op de laptop (zodat je dat altijd bij je hebt).

[ Voor 47% gewijzigd door Tortelli op 13-08-2017 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28
BramVanha schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:42:
[...]

Maar dus veel grote bestanden downloaden op een SSD is niet zo gunstig? Als in torrentbestanden van 50GB per keer?
SSD's zijn veel duurder dan een gewone HDD.
En ze slijten sneller.
Dus voor iets waar de snelheid van een SSD geen waarde heeft, kun je beter een gewone HDD gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:07

P_Tingen

omdat het KAN

Aan de andere kant zijn SSD's zo goed dat je je daar normaliter geen zorgen over hoeft te maken. Ook niet bij torrentbestanden van 50GB. Een fatsoenlijke SSD krijg je niet meer versleten.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
BramVanha schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:42:
[...]

Als je een SSD de hele dag laat schrijven zoals bij het downloaden van films en series dan kan dat wel maar de SSD zal vrij hard slijten. Dan nog gaat ie makkelijk jaren mee, maar ideaal is het niet.

Ik heb in mijn eigen PC hierom 2 SSD's zitten en 1 HDD. De eerste SSD is voor het OS en games. De 2e SSD is puur en alleen voor data. De HDD is alleen voor het downloaden en opslaan van films en series. Ik laat liever de HDD iedere dag 50GB schrijven dan 1 van de SSD's. Het kan wel met een SSD maar echt goed is het niet op lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

P_Tingen schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:46:
Aan de andere kant zijn SSD's zo goed dat je je daar normaliter geen zorgen over hoeft te maken. Ook niet bij torrentbestanden van 50GB. Een fatsoenlijke SSD krijg je niet meer versleten.
Ik gebruik al ruim 3 jaar pricewatch: Intel 520 180GB als download schijf. Kwam uit mijn oude bedrijfslaptop 8).
Is nu 26TB op geschreven, op mijn C schijf (pricewatch: Crucial MX100 512GB een dikke 10TB.

[ Voor 15% gewijzigd door Tortelli op 13-08-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

BramVanha schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:34:
[...]Ik hou dus waarschijnlijk gewoon mijn 500GB SSD voor opslag als applicaties en als deze vol geraakt steek ik nog een 2,5" SSD bij.
Voor opslag complete nonsens, je bespaart hooguit ca 100 g....
Een 500 GB SSD begint bij ca 130 euro...

Een 2 TB HDD begint vanaf 74 euro... bijna de helft voor 4x zoveel ruimte..
Dus een prima HDD- is 8x goedkoper dan een SSD-oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Oke, bedankt voor de reacties, ik gebruik gewoon mijn SSD en bij veelvuldige grote downloads ga ik misschien eens kijken om een HDD in te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
route99 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:49:
[...]
Voor opslag complete nonsens, je bespaart hooguit ca 100 g....
Een 500 GB SSD begint bij ca 130 euro...

Een 2 TB HDD begint vanaf 74 euro... bijna de helft voor 4x zoveel ruimte dus een HDD- 8x goedkoper dan een prima HDD-oplossing...
Inderdaad, en het zal ervan afhangen of ik mijn filmcollectie wil blijven houden. Ik dacht ook dat HDD's zwaarder waren maar valt reuzegoed mee. Wel ga ik nog even opzoeken over hun stroomverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Lees tips boven: scherm, GPU...en stroomvebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
route99 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:52:
Lees tips boven: scherm, GPU...en stroomvebruik
Dat las ik, maar ik ga zelf nog even wat cijfers bekijken hoe weinig dit net is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
https://www.hgst.com/products/hard-drives/travelstar-5k1000
Een van de goedkoopste uit de pricewatch (waarschijnlijk niet de zuinigste).

1TB opslagcapaciteit
Weegt 102 gram
Afhankelijk van de modus 0.5, 0.8 of 1.5W idle

Aangezien het een dataschijf is zal hij 99% van de tijd idle zijn.
Je kan hem eventueel nog laten downspinnen. standby is 0.2w of lager.

Simpele rekensom. kijk eens onderop de laptop of op internet wat de accucapaciteit van de laptop is (in wattuur of Wh). Deel dat door je gemiddelde gebruiksduur op acculading. Dat is het gemiddelde vermogen dat je gebruikt hebt (ongeveer).
Pagina: 1