DS411 boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LordChaos73
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10-2025
Hallo allemaal,

Ongeveer een uurtje geleden zag ik deze melding in mijn mailbox:

The hard disk 1 on synology had an I/O error, but it is working properly now after several retries. It might have been caused by bad sectors. If this error occurs again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status.

DSM was op dat moment al niet meer bereikbaar en heb ik de NAS nog een keertje geprobeerd te herstarten, maar er gebeurt vrij weinig, er lijkt helemaal geen disk activiteit plaats te vinden.

Wat is nu wijsheid? Proberen om zonder disk1 te booten?

Alle reacties

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:52
Dat ligt eraan, heb je RAID ingesteld?

Ik zou die schijf er sowieso uithalen en testen.

• LordChaos73
Ik ga de schijf vanavond vervangen, de boel staat in degraded mode.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:15
Heb ik ook gehad met mijn vorige Synology en 1 kapotte schijf. Afhankelijk van je RAID config kun je opstarten zonder die defecte disk. Ik had het dusdanig ingericht dat ik met 1 defecte disk verder kon. Die er dus uitgetrokken en geboot. Als een zonnetje :)

• LordChaos73
Inderdaad, het booten met een defecte eerste disk duurde heel lang, maar alles draait inmiddels weer als een zonnetje.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
En wat ga je daar nu verder mee doen?

• LordChaos73
Renault schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:21:
En wat ga je daar nu verder mee doen?
Ik begrijp je vraag niet eerlijk gezegd.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:36
LordChaos73 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:38:
[...]

Ik begrijp je vraag niet eerlijk gezegd.
Hij bedoelt denk ik wat je nu met die defecte disk gaat doen ;) je boot nu van een defecte schijf maar zegt dat het weer als een zonnetje draait, lijkt mij dat het draaien als een zonnetje maar tijdelijk is met een kapotte disk.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
@ TS:
Lees je topic eens door: je hebt niet één vraag die je is gesteld beantwoord.
Zo is het nog steeds onduidelijk of je RAID1 of iets anders hebt ingesteld.
Uit het feit dat je inmiddels weer laaiend tevreden bent met je NAS ook al ligt 1 disk er waarschijnlijk nog uit, bevestigt dat vermoeden: je ziet immers je data weer.
Ik ga er nu dus maar vanuit dat je twee disks in RAID1 hebt staan en dat de NAS weer werkt, nu op slechts 1 disk in plaats van 2.

Daarom mijn vraag: wat ga je er nu mee doen?
1 disk doet (waarschijnlijk, bij gebrek aan meer informatie) niet meer mee en aangezien het hier een Storage forum is, ligt er nog de uitdaging om dat te verhelpen.
Want je hebt immers destijds een NAS gekocht met 2 disks, vanuit een hogere beschikbaarheids-gedachte.
En die redenering/aanschaf betaalt zich nu uit: je hebt nog de beschikking over je data bij 1 defecte disk.

Wat je dus nu zou kunnen ondernemen is die degraded disk er uit halen, de SMART gegevens daarvan hier posten (zie Check je SMART) en alle info op je NAS vergaren (in de log?) waarom die disk niet meer wordt geaccepteerd door je NAS.

Dat was de bedoeling van mijn vraag.

• LordChaos73
Excuses voor de onduidelijkheid, de disk is inmiddels al lang weer vervangen. Ik heb vier disks in RAID5 staan.
Pagina: 1