Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland__M
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-04 13:08
Beste Tweakers,

Ik heb een Asus N56VZ-S4215H laptop die ik wil upgraden met een SSD. De SSD moet op de plek van de huidige HDD komen en de HDD komt op de plek van de DVD-drive met behulp van een caddy: https://www.notebookcaddy...addy-s/asus-n56-hdd-caddy

Het plan is om Windows 10 en Ubuntu te gaan dualbooten. Ik ben opzoek gegaan naar een SSD en ik kwam op de Crucial MX300 275GB en de Samsung Evo 250GB uit. Zover ik kon ontdekken is de Samsung sneller qua lezen/schrijven en is de Crucial energiezuiniger en heeft meer opslag. Ook schijnt de Crucial langer mee te gaan qua lezen/schrijven maar dit heb ik nergens duidelijk kunnen vinden.

Mijn vraag is of het performance verschil echt merkbaar zal zijn tussen de 2 SSD's? Zou de Crucial een betere keuze zijn aangezien die minder energie verbruikt en hij in een laptop komt te zitten? Graag hoor ik jullie ervaring/advies.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Roland__M op 15-08-2017 19:35)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:39
Het snelheidsverschil zal in praktijk niet merkbaar zijn. Aangezien de crucial meer opslag voor je euro's geeft is de keuze dan makkelijk ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Prestatieverschil tussen ssd's is niet merkbaar. Zelfs M2 PCI-e ssd's zijn in de praktijk niet sneller op RAR taken en hele grote bestanden kopiëren na https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk. Neem de ssd met de laagste prijs per GB, de MX300 dus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:39
Het snelheidsverschil zal in praktijk niet merkbaar zijn. Aangezien de crucial meer opslag voor je euro's geeft is de keuze dan makkelijk ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland__M
Ik zie nu dat ik in de war ben geraakt tijdens het lezen van reviews. Ik heb de Samsung Evo 750 en de 850 door elkaar gehaald. Het lijkt er op dat de Evo 750 langzamerhand bijna niet meer wordt verkocht.

Het lijkt er op dat het performance verschil qua lezen/schrijven nog groter is tussen de Evo 850 en de Crucial SSD. Aangezien de schijven dezelfde prijzen hebben (ook de updates naar ~500GB) vind ik het lastig om een keuze te maken. De Samsung SSD zou sneller zijn maar de Crucial heeft net iets meer opslagruimte.

[ Voor 38% gewijzigd door Roland__M op 13-08-2017 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee, je begrijpt het nog niet. Er is geen snelheidsverschil tussen SSD's.

Zelfs al zou je een nvme M2 ssd kunnen plaatsen, die honderden procenten sneller benched, dan nog is er geen snelheidsverschil. Zeker niet met je laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland__M
Bedankt voor het advies! Het gaat de Crucial worden.
Pagina: 1