Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• hgr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:54
Ik werk als begeleider bij mensen met een beperking.
Eén van de cliënten heeft spastische verlamming aan armen en is afhankelijk van een (electrische) rolstoel, daarnaast heeft hij een lichte verstandelijke beperking.
Ondanks zijn spasme kan hij zijn armen wel zo bewegen dat hij een afstandsbediening kan gebruiken.
Alleen heeft hij nu een afstandsbediening om schemerlampen aan en uit te doen (een huismerk vergelijkbaar met klik aan klik uit), voor zijn horizonbox, voor de gordijnen, voor de tv en voor de stereo.

Als deze afstandsbedieningen zijn valproof gemaakt met een hoes al dan niet door iemand zelf gefabriceerd. Ze belanden nog wel eens op de grond.

Ik ben op zoek naar een systeem welke alles kan bedienen, eventueel met wat aanpassingen.
en uitbreidbaar zijn. Het beheer moet ook zelf te doen zijn en niet telkens iemand ingevlogen worden

Betreffende cliënt kan niet lezen, maar is wel leerbaar. Dat zie je hoe hij zijn afstandsbedieningen gebruikt.

Alles moet wel betaalbaar zijn, hij moet het zelf betalen.

Alle tips zijn welkom

[ Voor 5% gewijzigd door hgr op 13-08-2017 15:05 ]

• GENETX
  • Laatst online: 18:25
Tsja, er is zoveel mogelijk, gelukkig! Echter, je bent relatief vaag, wat is betaalbaar precies? Wat is makkelijk beheer precies?

Het maakt nogal uit of er iemand rondloopt met wat verstand van computers en programmeren of niet. Domotica staat nog in de kinderschoenen, en zeker als het op een beperkt budget moet, dan kun je er op rekenen dat je er genoeg tijd in moet steken.

Het mooei is dat de meeste systemen wel wat zaken kunnen integreren, maar dan moeten we eerst weten wat er al in huis is. Dan kunnen we kijken welke systemen compatibel zijn. Weggooien is ook zonde.

Daarnaast, tegenwoordig kan er veel met de stem! Dus, is de client in staat om stemcommando's te geven? Dan zou een Amazon Dot misschien wat zijn, al dan niet samen met IFTTT, Home Assistant of OpenHAB bijvoorbeeld.

Last but not least, al gedacht aan "automation"? Het grote voordeel zou imho moeten zijn dat het huis mee kan denken met de client, waardoor "het huis" zorgen uit handen neemt. Verlichting en gordijnen kunnen prima automatisch :) . Zelfs ik doe dat nog amper zelf ;)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

hgr schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:04:
Alles moet wel betaalbaar zijn, hij moet het zelf betalen.
Hoezo dat? Daar zijn toch zat potjes voor?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• hgr
Han schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:10:
[...]

Hoezo dat? Daar zijn toch zat potjes voor?
Nee, omdat het niet echt noodzakelijk is om zelfstandiger te kunnen leven.
Zijn zorgbehoefte wordt er niet minder door, dus "levert de investering niks op", zo denken de "potjesbeheerders"

• hgr
GENETX schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:08:
Tsja, er is zoveel mogelijk, gelukkig! Echter, je bent relatief vaag, wat is betaalbaar precies? Wat is makkelijk beheer precies?
Ik heb bv een Logitech harmony voor mijn tv, radio etc, maar de nieuwere zijn ook weer uitbreidbaar met domotica-achtige systemen.
Ik heb al eens gekeken naar mogelijkheden van klik-aan-klik uit met hun programmeerbare afstandbediening

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hgr schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:23:
[...]
Ik heb al eens gekeken naar mogelijkheden van klik-aan-klik uit met hun programmeerbare afstandbediening
En, wat vond je daarvan? Wat bood het aan mogelijkheden die je goed vond en wat ontbrak er waardoor het niet op deze siutatie van toepassing is? :) Zeker dat ICS-2000 ding in combinatie met een verzamelig schakelaars en afstandsbedieningen kost je niet meer dan 250-300 euro.

Als het betaalbaar moet zijn kom je namelijk al behoorlijk snel uit op kaku materiaal. Prima spul, zolang je de mogelijkheden en onmogelijkheden kent. Of je moet duurder spul nemen en vervolgens veel zelf gaan hobbyen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• hgr
spone schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:43:
[...]

En, wat vond je daarvan? Wat bood het aan mogelijkheden die je goed vond en wat ontbrak er waardoor het niet op deze siutatie van toepassing is? :)
Deze cliënt heeft geen computer, zijn netwerk zou draaien om de horizonbox die tevens router is als ik het goed heb.
Misschien moet ik me daar eens eerst wat meer in verdiepen, heb die mogelijkheden van klik aan klik uit vluchtig doorgenomen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je zou een raspberry pi of een synology nas kunnen kopen en die op afstand installeren/wijzigen voor je client met domoticz erop.
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_Wiki_Manual

Daar kun je dan ook klik aan klik uit op laten werken eventueel, met een RFXcom ontvanger/zender.
Hoewel ik geen fan ben van klikaanklikuit (want geen terugkoppeling), bestaat er ook zwave (aeon stick), maar dat is wel wat duurder spul allemaal.
De mogelijkheden zijn eindeloos in ieder geval (als je, je erin verdiept)
Ik weet niet in hoeverre dit van toepassing gaat zijn voor je client.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2017 07:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hgr schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 06:01:
[...]

Deze cliënt heeft geen computer, zijn netwerk zou draaien om de horizonbox die tevens router is als ik het goed heb.
Misschien moet ik me daar eens eerst wat meer in verdiepen, heb die mogelijkheden van klik aan klik uit vluchtig doorgenomen.
Die kaku-oplossing is voor zover ik weet volledig in te stellen via een app op iPad/iPhone en mogelijk ook Android.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Kan hij ook gesproken opdrachten geven?

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 07:18:
Je zou een raspberry pi of een synology nas kunnen kopen en die op afstand installeren/wijzigen voor je client met domoticz erop.
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_Wiki_Manual

Daar kun je dan ook klik aan klik uit op laten werken eventueel, met een RFXcom ontvanger/zender.
Hoewel ik geen fan ben van klikaanklikuit (want geen terugkoppeling), bestaat er ook zwave (aeon stick), maar dat is wel wat duurder spul allemaal.
De mogelijkheden zijn eindeloos in ieder geval (als je, je erin verdiept)
Ik weet niet in hoeverre dit van toepassing gaat zijn voor je client.
Ik ben een groot aanhanger van Z wave en Domoticz. Maar betaalbaar voor iemand die waarschijnlijk moet leven van een uitkering.... absoluut niet. Het is ronduit duur, dimmers uitgezonderd. Een Fibaro dimmer is vaak goedkoper dan een normale dimmer, al het andere zijn forse investeringen.

• hgr
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:18:
Kan hij ook gesproken opdrachten geven?
Haha, jazeker. Ik zal ze je besparen.....

verder ga ik me in de tips verdiepen

• GENETX
  • Laatst online: 18:25
Mja, dan is het dus een goede optie :P . Kijk eens naar de Homey, als dat in het budget past. Kan de client mooi zijn commando's doorsturen naar dat apparaat ;) Is direct ook het probleem van vallende afstandsbedieningen opgelost :)

Andere opties met wat open soudce software en een goede microfoon zijn ook wel mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 14-08-2017 22:07 ]

Verwijderd

@hgr,

Bekijk zeker ook eens de mogelijkheid om alles te automatiseren zodat die bedieningen tot een absoluut minimum gereduceerd kunnen worden, bv. hij kan zich met zijn rolstoel in alle ruimtes verplaatsen en de verlichting gaat automatisch aan, dit zou je dan nog afhankelijk van bijkomende voorwaarde kunnen optimaliseren, zoals wanneer de Tv ingeschakeld wordt gaat de Tv sfeer aan.
Als je dit met Loxone zou doen komen daar dan nog alle veiligheids aspecten direct ook bij, directe hulp oproepen, brand, water, .... een melding genereren naar andere personen is kinderspel.
Pagina: 1