Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-09-2022
Hallo Tweakers!

Gezien mijn huidige baan vraag ik mij af of mijn huidig salaris wel marktconform is gezien de verschillende loonwijzers een behoorlijk verschil laten zien in vergelijk met mijn salaris.

Ik heb een hbo diploma software engineering. Tijdens mijn studie heb ik gemerkt dat ik snel leer en goede resultaten neerzet (beter dan gemiddeld). Dit zal ook te wijten zijn aan mijn (hogere) leeftijd.

Op het moment heb ik een half jaar werkervaring en verdien ik € 2000,- bruto + €0,19 reiskostenvergoeding. Op jaarbasis is dit +- €25000,- per jaar.

Ik weet dat ik als starter mij niet blind moet staren op het salaris maar aan de andere kant worden er geen mogelijkheden geboden om cursussen of opleidingen te volgen en derhalve kan ik ook niet zo snel groeien als dat ik zou hopen.

De salarisindicatoren tonen bedragen tussen de €2200,- en €2500,-

Wat vinden jullie van dit salaris en welke verhoging zou realistisch zijn bij een onderhandeling?

Ik ben werkzaam als junior software engineer

[ Voor 3% gewijzigd door Workharder op 13-08-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat houd je werk in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:03
Workharder schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:26:
maar aan de andere kant worden er geen mogelijkheden geboden om cursussen of opleidingen te volgen en derhalve kan ik ook niet zo snel groeien als dat ik zou hopen.
Los van het salaris: een werkgever welke je geen mogelijkheid geeft om een opleiding te volgen is een werkgever waar je zeker op jouw leeftijd niet moet werken :X Je staat in het begin van je carriere. Startloon is niet zo belangrijk (als je naar een andere werkgever gaat kan je onderhandelen), maar jezelf ontwikkelen is cruciaal. Zeker in de beginjaren, tegen de tijd dat je nog maar 3 jaar moet tot je pensioen wordt het minder belangrijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 23-09 16:32
Hoe oud ben je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Ik ben werkzaam als junior software engineer maar krijg hier en daar ook taken die buiten de reguliere junior taken vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Workharder schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:50:
Ik ben werkzaam als junior software engineer maar krijg hier en daar ook taken die buiten de reguliere junior taken vallen.
Dat is weinigzeggend. Wat zijn dan niet reguliere taken voor een junior? En ook daaraan zou ik nu niet te veel verbinden.

Voor een IT HBO starter is tussen de 2000-2500 bruto per maand normaal, maar het varieert naar omstandigheden. Ik vermoed dat je ook weinig onderhandelingspositie hebt gezien je beperkte ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 23-09 16:32
President schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:29:
[...]

Los van het salaris: een werkgever welke je geen mogelijkheid geeft om een opleiding te volgen is een werkgever waar je zeker op jouw leeftijd niet moet werken :X Je staat in het begin van je carriere. Startloon is niet zo belangrijk (als je naar een andere werkgever gaat kan je onderhandelen), maar jezelf ontwikkelen is cruciaal. Zeker in de beginjaren, tegen de tijd dat je nog maar 3 jaar moet tot je pensioen wordt het minder belangrijk ;)
Dit.

Daarnaast is het niet heel laag te noemen. Als je niet wilt zeggen hoe oud je bent is het lastiger inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zoek anders in dit topic eens naar mensen met een vergelijkbaar profiel: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
RagingPenguin schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:03:
Zoek anders in dit topic eens naar mensen met een vergelijkbaar profiel: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)
Bedankt voor de tip maar ook daar zie ik vaak andere bedragen en mogelijkheden waardoor ik mij juist ben gaan afvragen of mijn salaris niet aan de lage kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het is aan de lage kant, gezien de hoge vraag naar software ontwikkelaars. ter vergelijking: ik ben in 2010 voor 2350 begonnen. Gezien de vraag nu nog hoger is dan toen, denk ik dat 2500 zeker geen onrealistisch startsalaris is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Azer schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:11:
Het is aan de lage kant, gezien de hoge vraag naar software ontwikkelaars. ter vergelijking: ik ben in 2010 voor 2350 begonnen. Gezien de vraag nu nog hoger is dan toen, denk ik dat 2500 zeker geen onrealistisch startsalaris is.
Hangt van het bedrijf en de baan af. Hangt van die geheimzinnige "niet-juniortaken" waar de TS het over heeft af. Hangt van de houding, kennis en ervaring van de TS af. Geen van die dingen weten we echt dus het is nogal koffiedik kijken of het een laag salaris is of niet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:03
Azer schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:11:
We weten niet eens hoeveel uur TS draait per week, nogal grappig om hem dan gouden bergen in het vooruitzicht te tonen...

TS: een werkgever welke geen ruimte biedt voor opleidingen is sowieso een reden om eens op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever. Werk je bij een klein bedrijf? Groot bedrijf? Zit je in de detachering? Pensioen? Auto? Telefoon? Laptop? Vakantiegeld? 13e maand? Bonus? Er zijn zoveel factoren om iets nuttigs te zeggen.

Je werkt een half jaar voor de werkgever. Welke afspraken zijn er gemaakt over salaris? Wat voor een contract heb je? Hoe vervangbaar ben je? In welke regio werk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
NMe schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:15:
[...]

Hangt van het bedrijf en de baan af. Hangt van die geheimzinnige "niet-juniortaken" waar de TS het over heeft af. Hangt van de houding, kennis en ervaring van de TS af. Geen van die dingen weten we echt dus het is nogal koffiedik kijken of het een laag salaris is of niet.
Uiteraard hangt het van het bedrijf en de baan af, maar we hebben het hier over een sector waar bijzonder veel vraag naar is. Als je als sollicitant even goed rondkijkt is er veel te halen, zelfs als je een middelmatige software ontwikkelaar bent. Aangezien TS zelf aangeeft dat hij één van de beste studenten in zijn klas was, zou ik niet voor 2000 aan de slag gaan als ik twee straten verder op 10/15% meer kan krijgen.

Uiteraard moet je andere arbeidsvoorwaarden ook meenemen in je vergelijking.

[ Voor 4% gewijzigd door Azer op 13-08-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
President schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:19:
[...]

We weten niet eens hoeveel uur TS draait per week, nogal grappig om hem dan gouden bergen in het vooruitzicht te tonen...

TS: een werkgever welke geen ruimte biedt voor opleidingen is sowieso een reden om eens op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever. Werk je bij een klein bedrijf? Groot bedrijf? Zit je in de detachering? Pensioen? Auto? Telefoon? Laptop? Vakantiegeld? 13e maand? Bonus? Er zijn zoveel factoren om iets nuttigs te zeggen.

Je werkt een half jaar voor de werkgever. Welke afspraken zijn er gemaakt over salaris? Wat voor een contract heb je? Hoe vervangbaar ben je? In welke regio werk je?
Mijn excuses voor mijn vaagheid maar dit doe ik omdat ik weet dat ook mijn collega's e.d. dit topic zouden kunnen lezen.

Enige secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de reiskosten en incidenteel thuis mogen werken + normale hoeveelheid vakantiedagen. Verder krijg ik vakantiegeld maar dit is afaik sowieso verplicht.

Werkzaam bij een klein bedrijf in Limburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Workharder schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:28:
Werkzaam bij een klein bedrijf in Limburg.
Kleine bedrijven betalen sowieso over het algemeen minder en bieden minder ruimte voor opleidingen, maar hebben tegelijkertijd doorgaans wel meer ruimte voor doorgroeien. Daarnaast is er in Limburg minder concurrentie tussen bedrijven omdat er minder IT-bedrijven zitten (die zitten vooral in Eindhoven en in de Randstad) en dus komen bedrijven ermee weg om iets minder salaris te bieden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Rmg

Voor een gemiddelde Eindhovense detacheerder is 2300 pmaand, 600 euro mobiliteitsbudget en variabele jaarbonus tussen 4 tot 20% ongeveer het startersaanbod voor een hbo'er. Qua cursussen heb je dan de mogelijkheid voor in house en externe cursussen.

Zit je in noord Limburg vind ik het ietwat laag, voor Zuid-Limburg met een beperkte reistijd is het imo niet zo heel gek. Meer verdienen met hetzelfde zal meer reizen inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:15
Doe gewoon een paar sollicitaties, en leg daar een gevraagd salaris van ca 2400€ neer afhankelijk van de secundaire voordelen.

Kijk eens hoe ver je komt, en wat de reacties zijn.
En verzin een goed verklaring waarom je na 6 maand al vetrekt. Als ervaren aanwerver (geen recruiter), vind ik dat erg belangrijk, en het slechtste antwoord dat je kan geven is: ik wil nu meer geld. Ik peil altijd naar de motivatie. Waarom wil je uitgerekend deze job. Als je niet "eager" bent op een job, dan denk ik altijd: die is binnen een paar maand weer weg, en hebben we elkaars tijd deftig verloren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:55:
En verzin een goed verklaring waarom je na 6 maand al vetrekt.
Bij iemand die op dat moment al puur voor het loon vertrekt zou ik ook mijn bedenkingen hebben, maar geen mogelijkheden tot bijscholing vind ik wel een zeer aanvaardbare reden. Al zijn er vaak ook mogelijkheden om iets zelf te leren en dat voor kleine (om te beginnen) taken toe te passen. Die die mogelijkheden niet zien of benutten is voor mij ook een 'no go'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je denkt dat salarissen in de IT gestandaardiseerd zijn zul je moeten nagaan welke van die punten op jouw situatie van toepassing zijn.

als je wilt dat anderen met je mee denken zul je toch echt meer van die punten moeten delen.

zonder een dergelijk overzicht van jouw situatie en vergelijkingsmateriaal is dit gesprek kansloos.

mensen die hier moedig wat roepen zijn ongefundeerd en/of onredelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Workharder schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:07:
[...]

Bedankt voor de tip maar ook daar zie ik vaak andere bedragen en mogelijkheden waardoor ik mij juist ben gaan afvragen of mijn salaris niet aan de lage kant is.
Dat topic lijkt op momenten nogal, ehm, gekleurd te zijn.

De normale salarissen zie je er relatief weinig, je ziet er vooral salarissen die behoorlijk hoog zijn, of juist daadwerkelijk behoorlijk laag.

Verkijk je dus niet op dat topic. Het is een leuk en leerzaam topic, maar bekijk het topic wel vanuit de juiste hoek. :-) Het is een beetje zoiets als de online salariswijzers, interessante indicatie maar vaak niet volledig representatief. (Ook omdat allerlei details ontbreken die een functie toch een andere ladig meegeven waardoor een redelijk salaris, hoger of lager kan uitvallen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:15
indigo79 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:12:
[...]

Bij iemand die op dat moment al puur voor het loon vertrekt zou ik ook mijn bedenkingen hebben, maar geen mogelijkheden tot bijscholing vind ik wel een zeer aanvaardbare reden. Al zijn er vaak ook mogelijkheden om iets zelf te leren en dat voor kleine (om te beginnen) taken toe te passen. Die die mogelijkheden niet zien of benutten is voor mij ook een 'no go'.
Akkoord!

In het begin van mijn carriere zat ik ook in een bedrijf waar ze niet echt pro-actief bezig waren met bijscholing en training. Ze waren er niet tegen, maar het was niet iets waar ze zelf mee af kwamen.
Ik zocht dan zelf extern naar trainingen die mij interesseerden, schreef de kosten bij elkaar, en dan stapte ik daarmee naar mijn baas.
Meestal lukte dat, vooral als ik kon aantonen hoe het mij zou helpen bij mijn job.
Sommige cursussen zijn ook zeer goedkoop. Avondschool duits en engels kosten in België amper 200€ per jaar. Dat waren makkelijke vragen.

Dit is niet ongewoon in een klein bedrijf, niemand is daar echt mee bezig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Uiteindelijk hoort deze vraag juist thuis in: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13). :) Ik wil ook voorstellen om je vraag daar te stellen. Gebruik dan ook even het template, dat helpt om het goed te bepalen. Dit topic zal ik sluiten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.