Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonV
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-02 08:57
Ik twijfel verschrikkelijk tussen de aanschaf van deze AD7200 en de C3200. Prijzen zijn nagenoeg gelijk, specificaties Talon beter, C3200 kleiner formaat. Iemand overtuigende argumenten voor het maken van de keuze voor de een of de ander?

AANVULLING:
Ik heb een nu bijna 6 jaar oude Sitecom 300N / WL-351. Deze heeft geen aansluitmogelijkheden voor een harde schijf en de ergernis betreft vooral het bereik door het huis, hickups in streaming en de verminderde internetsnelheid Dat kan ook te maken hebben met het aantal mobiele telefoons (5-6), ipads (4), Chromecasts (3) en draadloos internet / streaming op de hoofd TV plus 1 computer aan de draad waarop wordt gegamed. Er komen nog een of meer IP camera's aan te hangen. Router is geplaatst in de meterkast; geen andere plaatsingsmogelijkheid.

Ik begrijp uit de reactie van Dion_b dat een goede router met afzonderlijk AP mogelijk een beter alternatief is. Nog meer tips voor goede "simpeler" routers dan de hiervoor genoemde TP-links?

[ Voor 61% gewijzigd door RemonV op 13-08-2017 21:26 . Reden: aanvulling ]

Beste antwoord (via RemonV op 14-08-2017 14:01)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemonV schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:56:
N.a.v. de reactie van Dion (waarvoor dank) nog een antwoord op zijn vragen:
plaatsing router buiten meterkast is om optische en installatietechnische redenen niet mogelijk.Op de begane grond, eerste en tweede verdieping kan wel bekabeling (een AP) worden aangebracht, al dan niet met PoE
Voor de begane grond is wifi op de router dekkend; wat mij betreft hoeft daar geen AP als de router wifi heeft. Ik neig nu naar een TP-link Archer C7, 8 of 9. Moet ik nog even bekijken.
Zodra je met meerdere AP's gaat werken, loop je tegen nieuwe uitdagingen aan. Met name de handovers van clients tussen AP's kunnen een uitdaging zijn. Het is niet nodig om apparatuur van zelfde vendor te nemen, maar het is wel sterk aan te raden zelfde features op dat vlak te nemen (vooral het uitschakelen van lage link rates is een belangrijke). Helaas hebben weinig routers met ingebouwde WiFi features op dat vlak, de drie die je noemt in ieder geval niet. De goedkoopste apparaten die dat wel hebben zijn de Ubiquiti UniFi UAP AC Lite die ik al eerder noemde.

Je doet er wederom veel beter aan met losse AP's te werken, ook omdat de meterkast nu eenmaal een waardeloze plek is voor een WiFi-AP. Komt bij dat je geen problemen hebt met de daadwerkelijke routerfunctionaliteit van de huidige router, alleen met toeters en bellen die eigenlijk in aparte kastjes thuishoren. If it ain't broke, don't fix it.

Je wilt betrouwbare WiFi, dat doe je door meerdere AP's op goede plekken neer te zetten, niet door een router op een slechte plek te vervangen door nog een router op een slechte plek. Bedenk daarbij dat veel van de problemen die je nu ervaart komen van de overdrukke 2.4GHz en dat 5GHz een deel van het antwoord is. 5GHz penetreert minder goed dan 2.4GHz dus gaat nog veel meer last hebben van in de meterkast weggestoken zitten. Je wilt een AP ofwel in de ruimte(s) waar je WiFi gebruikt, danwel vrij van muren en obstakels in een gang waar met toegang tot die ruimtes.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:03

lier

MikroTik nerd

Om een keuze te kunnen maken (waarom deze twee?) heb ik de twee met elkaar vergeleken:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/552431;452892/

Een van de dingen die mij gelijk op valt is dat de AD7200 bijna 1,5 jaar nieuwer is. Dat zou voor mij al een no brainer zijn (in het voordeel van de AD7200). Wat ik nog niet heb gedaan (lees hint... ;)) is topics hier op GoT lezen over ervaringen met deze apparaten. Daarnaast zou ik je ook aanraden om te kijken van welke van de twee de laatste firmware is uitgebracht.

offtopic:
Persoonlijk zou ik nooit een router met ingebouwde WiFi nemen, omdat de router vaak op een ongelukkige plek geplaatst moet worden. Idealiter gebruik je "zo veel mogelijk" losse accesspoints om een optimaal dekkend WiFi netwerk te creëren. Just my 2 cents...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 13:26
Wat bij opvalt is dat die ene 802.11ad doet en de andere niet. :)

Maar wat wil je precies? Want zoals @lier al zegt kan je ook best een los accesspoint nemen met een minder dure of betere router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beide zijn onzinapparaten, ontworpen door marketeers van twee verschillende chipfabrikanten, niet techneuten. Ze bieden elk meerwaarde voor een heel specifieke situatie die je in normale thuisgebruik nooit tegen gaat komen :o

De AC3200 is gebaseerd op een Broadcom XStream platform, dat problemen met drukte van teveel 5GHz apparaten die tegelijk gebruik maken van de band probeert aan te pakken zonder MU-MIMO (de standaard die daarvoor zou moeten zorgen), mede omdat Broadcom z'n eigen MU-MIMO implementatie niet aan de praat krijgt. In plaats daarvan hebben XStream producten als dit twee 5GHz radio's, die tegelijk dezelfde SSID broadcasten (maar met verschillende BSSID). Apparaten die de XStream router als 'traag' beoordeelt worden op de ene gezet, apparaten die 'snel' zijn op de andere.

Geweldig, en doet inderdaad wat het belooft. Maar:
- hoe vaak heb je last van teveel 5GHz apparaten die tegelijk de airtime plattrekken? Meestal zit je trage legacymeuk in de 2.4GHz en heb je maar een paar apparaten in de 5GHz-band.
- al heb je meer apparaten op 5GHz, zelfs met een 1x1 SiSo telefoon heb je 433Mbps link rate en dus minstens 200Mbps TCP throughput beschikbaar. Er is geen real-time toepassing die meer dan 25Mbps gebruikt, dus pas vanaf 8 apparaten die tegelijkertijd broadcast-quality 4k streamen loop je risico op de situatie die XStream aanpakt.
- waar je wel tegenaan loopt is dat je dekking onvoldoende is vanuit een enkele router/AP in een willekeurige Nederlandse eengezinswoning met overal beton en isolatie. XStream helpt je daar totaal niet bij, want het zendt of ontvangt niet beter dan een willekeurige 5GHz AP met slechts één 5GHz radio. En door de architectuur van XStream wordt het alleen geintegreerd in routers verkocht, niet als losse AP. Dus meer dan één per woning ga je ook niet aansluiten.

Kortom, het biedt voor de normale thuisgebruiker exact nul meerwaarde tov een Broadcom-based product met zelfde specs met één 5GHz radio. Dus ipv die AC3200 kun je net zo goed de Archer C8 nemen, performance zal identiek zijn.

En dan de Talon AD7200. Dat is een 4x4 Qualcomm-Atheros QCA9980-based 802.11ac apparaat met als gimmick een 802.11ad radio eraan toegevoegd. Waarom gimmick?
- 802.11ad clients heb je simpelweg nog niet.
- stel je vindt ooit een 802.11ad client, de meerwaarde tov ac is dat het wel 4Gbps link rates ondersteunt. Leuk en wel, maar de ad radio in de Talon is maar met een 1Gbps interne link aan de switch verbonden, waardoor je IRL nul meerwaarde hebt tov de AC2600, met zelfde 2.4GHz en 5GHz specs, maar geen 60GHz.

Nu, een 4x4 QCA-based apparaat is in beginsel altijd te prefereren boven een 3x3 BCM-based apparaat. Maar ik zou noch een van deze twee, noch hun 'eenvoudige' broertjes de Archer C8 danwel AC2600 aanraden. Waarom niet? Omdat TP-Link structureel weigert om hun apparaten te laten certificeren voor DFS, waardoor je maar 4 van de 19 5GHz-kanalen kunt gebruiken. Darmee vallen ze voor mij af als zinnige opties.

In dezelfde categorie zou ik de winnaar van de T.net router award van dit jaar aanraden, de Netgear R7800. Ook een 4x4 QCA-based geval, maar met de nieuwere QCA9984 chipset, werkende MU-MIMO, en DFS support.

Maar...

Als je bedrag X te besteden hebt in een typische NL eengezinswoning zou ik juist afraden om een grote lompe router te kopen en daar alles mee proberen te dekken. Een competent AP op de juiste plek presteert altijd beter dan een uitstekende op een minder optimale plek. Voor de prijs van een van de twee monsters in dit topic (of de R7800) koop je een simpele router (zo die van je provider al niet voldoet) en een paar losse Ubiquiti UniFi UAP AC Lite AP's. Qua specs en throughput veel minder dan het zwaar geschut hier, maar als je eentje per verdieping hangt heb je veel betere dekking en dus prestaties dan met een monster weggestopt in de meterkast (of eigenlijk op willekeurig welk plek in een gemiddeld huis).

In ieder geval is het voor goed advies noodzakelijk om de situatie en je eisen te weten. Daar noem je niets over, dus definitief advies waar je wat aan hebt kan niemand zo geven :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonV
Zie aanvulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:03

lier

MikroTik nerd

Eenvoudige en echt goede routers voor een leuk bedrag: MikroTik en Ubiquiti. Van beiden zijn een dedicated topic te vinden. Aangevuld met een aantal Unifi accesspoints geven je een serieus stabiel netwerk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemonV schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:23:
[...]

AANVULLING:
Ik heb een nu bijna 6 jaar oude Sitecom 300N / WL-351.
Ondertussen redelijk bejaard, maar voor Sitecombegrippen vrij degelijk.
Deze heeft geen aansluitmogelijkheden voor een harde schijf
Dat kunnen veel andere routers, maar je bent beter af met een losse NAS dan een router met harde schijf via USB eraan bengelend. Als een nieuwe duur is, en je eisen niet hoog zijn (lees: niet meer dan wat je over USB had kunnen doen) kun je beter een tweedehands NAS nemen dan een router met USB.
en de ergernis betreft vooral het bereik door het huis, hickups in streaming en de verminderde internetsnelheid Dat kan ook te maken hebben met het aantal mobiele telefoons (5-6), ipads (4), Chromecasts (3) en draadloos internet / streaming op de hoofd TV plus 1 computer aan de draad waarop wordt gegamed.
Bedraad zou geen probleem moeten zijn (tenzij je internetverbinding erg bescheiden is), maar draadloos al dat spul over alleen 2.4GHz gooien is zacht gezegd vrij uitdagend. Je hebt in ieder geval 5GHz nodig om kaf van koren te scheiden. Maar met 5GHz ga je nog minder dekking hebben dan met 2.4GHz. Je hebt in een enigszins gangbaar NL eengezinswoning simpelweg meerdere AP's nodig.
Router is geplaatst in de meterkast; geen andere plaatsingsmogelijkheid.
Kun je dat beetje toelichten?

Ik neem aan dat internetverbinding dan in meterkast binnenkomt. Hoe zit het met bedrading naar rest huis? Is er bijvoorbeeld een netwerkkabel naar zolder of 1e verdieping? Die kan dan gebruikt worden om een AP daar van verbinding te voorzien.
Ik begrijp uit de reactie van Dion_b dat een goede router met afzonderlijk AP mogelijk een beter alternatief is. Nog meer tips voor goede "simpeler" routers dan de hiervoor genoemde TP-links?
Als je met losse AP's (en een losse NAS) gaat werken zie ik nog geen reden om die router te vervangen als hij alleen maar bedraad hoeft te routeren.

Wil je per se iets marginaal moderners, dan kun je gaan voor een TP-Link WR-1043ND. De WiFi is echt niet meer van deze tijd en moet je niet gebruiken, maar bedraad kan hij probleemloos 1Gbps wire speed aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonV
plaatsing router buiten meterkast is om optische en installatietechnische redenen niet mogelijk.Op de begane grond, eerste en tweede verdieping kan wel bekabeling (een AP) worden aangebracht, al dan niet met PoE
Voor de begane grond is wifi op de router dekkend; wat mij betreft hoeft daar geen AP als de router wifi heeft. Ik neig nu naar een TP-link Archer C7, 8 of 9 of een C2600/AC2600. Moet ik nog even bekijken.

[ Voor 10% gewijzigd door RemonV op 14-08-2017 10:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemonV schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:56:
Voor de begane grond is wifi op de router dekkend; wat mij betreft hoeft daar geen AP als de router wifi heeft. Ik neig nu naar een TP-link Archer C7, 8 of 9. Moet ik nog even bekijken.
Zodra je met meerdere AP's gaat werken, loop je tegen nieuwe uitdagingen aan. Met name de handovers van clients tussen AP's kunnen een uitdaging zijn. Het is niet nodig om apparatuur van zelfde vendor te nemen, maar het is wel sterk aan te raden zelfde features op dat vlak te nemen (vooral het uitschakelen van lage link rates is een belangrijke). Helaas hebben weinig routers met ingebouwde WiFi features op dat vlak, de drie die je noemt in ieder geval niet. De goedkoopste apparaten die dat wel hebben zijn de Ubiquiti UniFi UAP AC Lite die ik al eerder noemde.

Je doet er wederom veel beter aan met losse AP's te werken, ook omdat de meterkast nu eenmaal een waardeloze plek is voor een WiFi-AP. Komt bij dat je geen problemen hebt met de daadwerkelijke routerfunctionaliteit van de huidige router, alleen met toeters en bellen die eigenlijk in aparte kastjes thuishoren. If it ain't broke, don't fix it.

Je wilt betrouwbare WiFi, dat doe je door meerdere AP's op goede plekken neer te zetten, niet door een router op een slechte plek te vervangen door nog een router op een slechte plek. Bedenk daarbij dat veel van de problemen die je nu ervaart komen van de overdrukke 2.4GHz en dat 5GHz een deel van het antwoord is. 5GHz penetreert minder goed dan 2.4GHz dus gaat nog veel meer last hebben van in de meterkast weggestoken zitten. Je wilt een AP ofwel in de ruimte(s) waar je WiFi gebruikt, danwel vrij van muren en obstakels in een gang waar met toegang tot die ruimtes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonV
De keuze is gemaakt: het wordt een Ubiquiti UniFi UAP AC Lite AP. Eerst nog even de bekabeling regelen naar de tweede verdieping. Dank voor de reacties!
Pagina: 1