Inleiding
Ik heb laatst bij Vinea een jongerenreis geboekt. Die was vorige week. Heel erg leuk gehad en erg gezellig, maar daar gaat het nu niet om. Ik heb tegelijk ook een datalek gevonden op de site. Te beginnen dat de site geen HTTPS heeft bij het persoonlijke gedeelte is al vreemd. Ik ga nog wat verder op onderzoek uit en vind het wachtwoord en de gebruikersnaam als plaintext in de link. Ik wil dat melden bij de AP, want er zijn best wel wat persoonsgegevens te vinden. En iedereen kan gewoon meelezen en inloggen. Ik weet alleen niet hoe te beginnen. Daarom dit topic.Informatie over het lek
Het lek
Ik kreeg een mail een link als deze: http://www.mijnvinea.nl/login.aspx?user=<e-mail adres dat ik heb ingevuld>&password=<exacte wachtwoord om mee in te loggen>&ReturnUrl=default.aspxIk bestudeer die link en zie dat er geen HTTPS gebruikt wordt. En dat het ww gewoon letterlijk in de tekst staat. Dat verbaasde me. Zo zou ik dus het verkeer van iemand kunnen afluisteren en zo achter de gegevens kunnen komen. Dat heb ik zelf ook gedaan en in Wireshark vind ik hetzelfde terug. Gewoon alles plaintext.
Ook als ik alles handmatig invul, kan ik met behulp van Wireshark achter het wachtwoord komen. Daar staat gewoon dit in:phiusername=<e-mail adres dat ik heb ingevuld>&phipassword=<exacte wachtwoord om mee in te loggen>. Dat is ook niet zoals het zou moeten. Ik vermoed dat die laatste door het gebrek aan SSL/SLT komt. Er is simpelweg geen enkele versleutelde verbinding.
Wat wel goed is
In de browser krijg je bij je boeking een url als deze: http://www.mijnvinea.nl/factuur/<boekingsnummer>Als ik het boekingsnummer verander, kom ik uit bij de inlogpagina. Dat is iets wat wel goed gaat, gelukkig, want dat is natuurlijk een veel groter lek. Ik zou zo iedereens informatie kunnen achterhalen.
Wat te doen
Nu heb ik dit onderzocht en is mijn vraag wat hiermee te doen. Ik zie verschillende opties:- Zo laten - niet wat ik wil. Ik vind het daarvoor te erg.
- Naar Vinea bellen/mailen en het probleem uitleggen.
- Direct naar de AP gaan en een datalek invullen.
- ...
Gevonden op de site van de AP
- https://autoriteitpersoon...eldplicht-datalekken-2015 - mededeling dat het verplicht is.
- https://datalekken.autori...sgegevens.nl/actionpage?0 - daar kan je een melding maken.
- https://autoriteitpersoon...ing/meldplicht-datalekken - met algemene vragen.
- https://autoriteitpersoon...ldplicht_datalekken_0.pdf - PDF met heel veel informatie over het melden.
Waar ik vast zit
Bij het formulier moet je kiezen tussen twee wetten, ik heb geen idee welke dat moet zijn. Keuze is:11.3a, eerste lid; luidt volgens de pdf als volgt:
1. De aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst stelt het College bescherming persoonsgegevens onverwijld in kennis van een inbreuk op de beveiliging, bedoeld in artikel 11.3, die nadelige gevolgen heeft voor de bescherming van persoonsgegevens die zijn verwerkt in verband met de levering van een openbare elektronische communicatiedienst in de Europese Unie.toon volledige bericht
2. De aanbieder, bedoeld in het eerste lid, stelt degene wiens persoonsgegevens het betreft onverwijld in kennis van een inbreuk in verband met persoonsgegevens indien de inbreuk waarschijnlijk ongunstige gevolgen zal hebben voor diens persoonlijke levenssfeer.
3. De kennisgeving aan het College bescherming persoonsgegevens en de persoon wiens persoonsgegevens het betreft, omvat in ieder geval de aard van de inbreuk in verband met persoonsgegevens, de instanties waar meer informatie over de inbreuk kan worden verkregen en de aanbevolen maatregelen om de negatieve gevolgen van de inbreuk te beperken. De kennisgeving aan het College bescherming persoonsgegevens omvat tevens de gevolgen van de inbreuk op de persoonsgegevens en de maatregelen die de aanbieder voorstelt of heeft getroffen om de inbreuk aan te pakken.
4. Indien de aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst geen kennisgeving als bedoeld in het tweede lid doet, kan het College bescherming persoonsgegevens, indien het van oordeel is dat de inbreuk in verband met persoonsgegevens waarschijnlijk ongunstige gevolgen zal hebben voor de persoonlijke levenssfeer van de persoon wiens persoonsgegevens het betreft, van de aanbieder verlangen dat hij die persoon alsnog in kennis stelt van de inbreuk.
5. De kennisgeving, bedoeld in het tweede lid, is niet vereist indien de aanbieder naar het oordeel van het College bescherming persoonsgegevens gepaste technische beschermingsmaatregelen heeft genomen waardoor de persoonsgegevens die het betreft, versleuteld of anderszins onbegrijpelijk zijn voor een ieder die geen recht heeft op toegang tot die gegevens.
6. De aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst houdt een overzicht bij van alle inbreuken in verband met persoonsgegevens. Dit overzicht bevat in elk geval de feiten en de in het derde lid bedoelde gegevens.
7. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gegeven met betrekking tot de in dit artikel bedoelde eisen met betrekking tot het verstrekken van informatie en de kennisgeving.
34a, eerste lid; luidt volgens de pdf als volgt:
Als ik er dus voor kies om dat formulier in te vullen, welke moet ik dan nemen? Mijn gevoel zegt 34a.1. De verantwoordelijke stelt het College onverwijld in kennis van een inbreuk op de beveiliging, bedoeld in artikel 13, die leidt tot de aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen dan wel ernstige nadelige gevolgen heeft voor de bescherming van persoonsgegevens.toon volledige bericht
2. De verantwoordelijke, bedoeld in het eerste lid, stelt de betrokkene onverwijld in kennis van de inbreuk, bedoeld in het eerste lid, indien de inbreuk waarschijnlijk ongunstige gevolgen zal hebben voor diens persoonlijke levenssfeer.
3. De kennisgeving aan het College en de betrokkene omvat in ieder geval de aard van de inbreuk, de instanties waar meer informatie over de inbreuk kan worden verkregen en de aanbevolen maatregelen om de negatieve gevolgen van de inbreuk te beperken.
4. De kennisgeving aan het College omvat tevens een beschrijving van de geconstateerde en de vermoedelijke gevolgen van de inbreuk voor de verwerking van persoonsgegevens en de maatregelen die de verantwoordelijke heeft getroffen of voorstelt te treffen om deze gevolgen te verhelpen.
5. De kennisgeving aan de betrokkene wordt op zodanige wijze gedaan dat, rekening houdend met de aard van de inbreuk, de geconstateerde en de feitelijke gevolgen daarvan voor de verwerking van persoonsgegevens, de kring van betrokkenen en de kosten van tenuitvoerlegging, een behoorlijke en zorgvuldige informatievoorziening is gewaarborgd.
6. Het tweede lid is niet van toepassing indien de verantwoordelijke passende technische beschermingsmaatregelen heeft genomen waardoor de persoonsgegevens die het betreft onbegrijpelijk of ontoegankelijk zijn voor eenieder die geen recht heeft op kennisname van de gegevens.
7. Indien de verantwoordelijke geen kennisgeving aan de betrokkene doet, kan het College, indien het van oordeel is dat inbreuk waarschijnlijk ongunstige gevolgen zal hebben voor de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene, van de verantwoordelijke verlangen dat hij alsnog een kennisgeving doet.
8. De verantwoordelijke houdt een overzicht bij van iedere inbreuk die leidt tot de aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen dan wel ernstige nadelige gevolgen heeft voor de bescherming van persoonsgegevens. Het overzicht bevat in ieder geval feiten en gegevens omtrent de aard van de inbreuk, bedoeld in het derde lid, alsmede de tekst van de kennisgeving aan de betrokkene.
9. Dit artikel is niet van toepassing indien de verantwoordelijke in zijn hoedanigheid als aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst een kennisgeving heeft gedaan als bedoeld in artikel 11.3a, eerste en tweede lid, van de Telecommunicatiewet.
10. Het tweede en zevende lid zijn niet van toepassing op financiële ondernemingen als bedoeld in de Wet op het financieel toezicht.
11. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de kennisgeving.
Ik hoop graag advies hierin te krijgen. En ik hoop dat dit op de goede plek staat, anders hoor ik het wel.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.