Nieuw aangeschafte zelfbouw boot niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Heb zonet mijn eerste PC gebouwd, en misschien daarom ook logisch dat ik wat in de soep zit aangezien ik er niet echt veel ervaring mee heb dat het systeem nu niet wilt booten..

Het gaat om de volgende build:
i5-7600k
ASUS ROG STRIX Z270E
MSI GeForce GTX 1070 Armor 8G
2x DDR4 Kingston HyperX 8G (16G)
Dark Rock 3 van Be Quiet
Antec VP 700P EC 700 Watts
120G SSD
Gebouwd in een Phanteks Eclipse

Wat ik gedaan heb
De build heb ik gekocht in zuid-frankrijk, echter vroeg ik ze alleen om zelf de CPU te plaatsen (was ik 't meest bang voor om zelf te doen..) verder alles zelf gedaan.

- Ik heb de thermal paste van de koeler in het midden van de CPU gedaan, vervolgens de koeler erop geplaatst met behulp van de instructies in de handleiding.
- Alle afstandschroeven (8 of 9) in de case waren aanwezig, en heb het moeder bord hier juist op gemonteerd
- De kabels m.b.v. de handleiding (moederbord) juist in de pinnetjes aangesloten..
- In heb de computer gebouwd op een houten tafel in de woonkamer, iedere keer voor ik met mijn handen de kast in ging heb ik me even ontladen.
- Geheugen in de juiste slots (A2, B2) en klepje terug gesloten
- De headers zitten op de juiste plek (HDD.LED, POWER, Reset etc..)
- AAFP zit op de juiste plek (Front panel audio)
- SSD disk verbonden met de power supply en in de juiste ingang op 't moederbord
- Videokaart in het bovenste slot gemonteerd, heb een klik gehoord en vervolgens vast geschroefd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Vervolgens op de volgende manier de voeding voorzien van stroom; Monitor aangesloten + power, computer knopje op de voeding op ''UIT'' en vervolgens kabel erin gedaan + in het stopcontact. Toen op AAN geschakeld (stroom erop) en vervolgens muis + keyboard in de USB-ports. Bij het aanzetten gebeurde er niks.
- Kast open gehaald, stroom er af en de 20+4 pin poort er iets beter ingeduwd, en toen ging de chroma LED van het moederbord aan (voeding was wel zonder power) en terug de stroom erop gedaan. De ventilators waren niet actief. Er was niks zichtbaar van de PC op het monitor (Ik ga er dan vanuit dat de PC nooit opgestart is geweest)
- De LED van de power knop was echter wel verlicht.
- De 20+4 kabel werkt een beetje stug, power van het moederbord was weggevallen, nadat ik de stekkertjes er weer opnieuw induwde was er weer even power..

--> Ik ben verder voorzichtig geweest met aansluiten, ik was bang pinnetjes te breken of slots te vernielen. Ik weet verder dat er soms hard geduwd moet worden maar heb wel eventjes gevoeld aan het plastic of het goed vast zat..

POWER SUPPLY
- Nadat ik zag dat er wat mis was met de power supply, verwijderde ik haar even uit de pinnetjes. Helaas ken ik geen vakjargon dus ik moet het nogal allemaal simplistisch uit proberen te leggen; In de plastic 20+4 pinnetjes, bij de 20 MALE (dus vanuit de voeding) zie ik dat in alle plastic vierkantjes een soort 'geleidertje(?)' zit die ook vierkant is. In 1 plastic vierkantje ontbreekt deze. Ik weet niet of dat een probleem is aangezien deze wel over het pinnetje moet van het moederbord. <-- als het te onduidelijk is, probeer ik het wat beter uit te leggen..

Ik denk dat dit het wel was.. sorry als ik als een complete noob (ben ik ook in de PC wereld kwa hardware betreft) overkom.. ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Verder is dit ook m'n eerste post op tweakers ( O-) , dus als ik het per ongeluk in een verkeerd topic geplaatst heb alvast sorry, ik hoor dan graag waar het wel thuis hoort..

Alvast bedankt!

Gr,
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is tegenwoordig normaal dat er een draad mist in de 24 pins ATX connector, dit was vroeger -5V, maar dat is niet meer aanwezig en daarom is dat nu een niet gebruikte pin.

Naast de 24 pins ATX stekker, ook de 8 pins EPS connector aangesloten op het moederbord om de CPU van stroom te voorzien?

Alle connectors moet je trouwens wel goed vastklikken anders smelten ze weg door slecht contact en kun je zelfs brand krijgen.

De voeding is trouwens wel een erg slechte keuze, voor hetzelfde geld haal je een (zeer) fatsoenlijke 400/450W en nu zit je met een (zeer) matige 700W voeding opgescheept. De CPU was trouwens ook niet echt een goede keuze en het moederbord ook niet helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 13-08-2017 13:07 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Mask,

- De 8 pin stekker is ook aangesloten, dat deed de man in de shop nog eventjes toen ik langs kwam voor dat ik idd zat met een EATX aansluiting met een ATX power supply (hij deed dus even die 8 pin aansluiten en vertelde me dat t geen probleem was verder..

- Ik kan nog wel even alle connectors er beter in duwen voor de zekerheid. Bedoel je dat ook alle componenten zoals videokaart etc?

- Hmm ja over de voeding had ik ook m'n vragen, maar hij raadde me deze aan en zei dat die wel gewoon goed was.. wat er matig is met de power supply, zou je dat even kunnen uitleggen? voor mij ziet die d'r enkel beetje lelijk uit in m'n kast maar ik dacht dat Antec wel ok was..

- De CPU, ja aangezien ik met Intel wou werken (ja eerst wou ik met Ryzen, alleen toen werd daar ''Ja zoals altijd'' een discussie over gestart, obviously was de man van de shop fanboy van de Intel series.. verder dacht ik niet aan de i7 aangezien ik dat persoonlijk overkill vind, zulke high end games speel ik niet eens.. verder dacht ik dat die opzich wel goed was? ook misschien kun je dit argument wat beter toelichten.. ik hoor graag je mening :)

- Moederbord, oh.. ja kwa prijs beetje duur, deed dit eigenlijk meer voor het zicht (heb een glazen plaat in de kast), verder zou ik niet weten waarom niet de beste keus?

Bedankt voor je snelle reply.. verder helpt dit helaas niet met hoe ik nou verder kan :)

Mvg,
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opstarten met het minimaal benodigde buiten de behuizing. Leg het moederbord op de doos met cpu, cpu koeler en 1 ram module gemonteerd en kijk of je in het bios komt. Monitor aansluiten op het moederbord. Start de boel netjes op dan de voeding uitschakelen en de overige onderdelen één voor één aansluiten met de ssd als laatste. Na montage van elk onderdeel weer opstarten. Start het systeem na het laatste onderdeel nog steeds op dan alles in de behuizing monteren en weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:35
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:39:
- Geheugen in de juiste slots (A2, B2) en klepje terug gesloten
Dat klepje moet zelf terug klikken als je het geheugen er goed ingeduwd hebt. Kan het zijn dat het geheugen niet goed in het slot zit? Ik denk dat je alles sowieso even mag controleren als de voeding al niet goed op het moederbord zat.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dadelijk thuis het RAM er even opnieuw inklinken, voeding (20+4) er beter induwen en opnieuw starten.. als het niet werkt inderdaad even alles eruit halen...

Is het overbodig om super voorzichtig te zijn? Ik ben bang D.m.v statische elektriciteit de onderdelen te beschadigen.. als k video's kijk lijkt het dat men er niet zo extreem op let..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Heb de 20+4 pin er dieper ingestoken, de PC start nu en blijft draaien (CPU fan draait, back panel fan (front panel niet?). Ik zie dat er een oranje lampje brand nu naast de 20+4 pins, als ik op reboot druk gaat die naar rood en vervolgens terug oranje. De chroma op het mobo brand. Bij een fan aansluiting brandt er een oranje lampje ookal staat de PC uit.

- bij het opstarten heb ik geen beeld! K heb een DVI aansluiting in het moederbord en in de videokaart beide geprobeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

Maak eens wat duidelijke foto's en zoek op welke ledjes branden (handleiding/tekst op de print)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk merk en type monitor heb je?
Welke DVI kabel, DVI-I of DVI-D?

Onboard DVI getest met de GTX 1060 geïnstalleerd? Dan krijg je geen beeld. De igpu wordt uitgeschakeld als er een videokaart in het PCI-e slot zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is gelukt, De RAM zat er inderdaad niet goed in :).

Iedereen bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 18:35
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:27:
Is gelukt, De RAM zat er inderdaad niet goed in :).

Iedereen bedankt voor de reacties!
Is even eng om zo hard te duwen maar nu weet je dat het zo hoort. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Is even eng om zo hard te duwen maar nu weet je dat het zo hoort. ;)
Dat was de eerste keer inderdaad een verassing. Zeker omdat ze ook met die clips vast zitten denk je dat het best los zit.

Ik vroeg me bij het lezen van de titel trouwens best even af waarom iemand zelf een boot zou bouwen 8)7
Pagina: 1