Koopovereenkomst: verplichte rentebetaling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:03
En dan sta je op het punt om een koopovereenkomst voor een nieuwe woning af te sluiten. Heel leuk, maar er zitten wel een aantal documenten (koopovereenkomst grond, koopovereenkomst woning, hypotheekovereenkomst, etc.) met heel veel voorwaarden bij.

Een van deze voorwaarden snap ik niet helemaal en ik hoop dat jullie hier mij uit kunnen leggen hoe ik het artikel moet lezen. Het gaat over artikel 4.3 (zie hieronder).

Hier staat in dat zolang de grond niet is geleverd, de koper verplicht gebruik moet maken van uitstel van betaling en dat hij daar een rentevergoeding voor moet betalen. De verwachting is dat de grond pas in januari 2018 geleverd kan worden. Dit zou betekenen dat ik dus ruim 3 maanden verplicht rente moet gaan betalen... Of lees ik dit artikel niet goed?

Als ik het goed heb, wat vinden jullie van deze voorwaarde? Zij kunnen niet leveren en daarom moet ik rente betalen...

Artikel

Beste antwoord (via GertjanO op 13-08-2017 20:06)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je een paar topics onder die van jou kijkt, dan zie je Onredelijk artikel in Koopovereenkomst (bouwrente) waar iets vergelijkbaars is gevraagd.
Magicw00b schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 23:45:
Het is een juridische tekst, in jip en janneke taal staat er het volgende:
Jij bent vanaf 1-8-2017 rente over de grond verschuldigd. Mits de project ontwikkelaar je officeel, doormiddel van de eerder genoemde “hoera” brief heeft laten weten dat alle opschortende voorwaarden zijn voldaan.
Zolang die brief niet wordt verstuurd wordt die 1-8 steeds verder opgeschoven.

Tot die tijd betaal je niets. Op het moment dat die brief wordt verstuurd gaan die 2 weken na dagtekening lopen. Je hebt dan feitelijk 2 weken de tijd om te passeren bij de notaris. Doe je dat niet binnen die 2 weken gaat de teller vanaf dag 15 na dagtekening “hoera-brief” lopen. a 0,022% per dag, oftewel 8% op jaarbasis.
(Waar voor jou datum en percentage anders zijn). Zie ook de rest van dat topic.

4.1 begint overigens met dat je 'vandaag' de grondkosten al verschuldigd bent. Maar dat je nog niet hoeft te betalen. 4.3 kan je aan laten passen naar dat je 'vandaag' al betaalt voor alleen de grond ;) Wat ik overigens zou afraden.

Of desgewenst onderhandelen voor een lager of geen percentage. Een contract is tweewegverkeer. Je kunt nee zeggen als dit er niet uit gaat of wordt verzacht. Dan natuurlijk wel (schijnbaar) bereid zijn weg te lopen, anders is het geen onderhandeling.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:59
Dit dien je niet te accepteren. Alle projectontwikkelaars proberen het wel.
Bij ons streepte de makelaar het er al direct voor ons eruit voor de aanneemovereenkomst.

Voor de grond stond dit er wel in. Maar dit zou geen probleem moeten opleveren voordat men begint met bouwen.
Aangezien wij de grond kochten voor de start bouw hebben wij gewn rente betaald. Dit wellicht wel even goed navragen bij je makelaar.

Acties:
  • Beste antwoord

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je een paar topics onder die van jou kijkt, dan zie je Onredelijk artikel in Koopovereenkomst (bouwrente) waar iets vergelijkbaars is gevraagd.
Magicw00b schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 23:45:
Het is een juridische tekst, in jip en janneke taal staat er het volgende:
Jij bent vanaf 1-8-2017 rente over de grond verschuldigd. Mits de project ontwikkelaar je officeel, doormiddel van de eerder genoemde “hoera” brief heeft laten weten dat alle opschortende voorwaarden zijn voldaan.
Zolang die brief niet wordt verstuurd wordt die 1-8 steeds verder opgeschoven.

Tot die tijd betaal je niets. Op het moment dat die brief wordt verstuurd gaan die 2 weken na dagtekening lopen. Je hebt dan feitelijk 2 weken de tijd om te passeren bij de notaris. Doe je dat niet binnen die 2 weken gaat de teller vanaf dag 15 na dagtekening “hoera-brief” lopen. a 0,022% per dag, oftewel 8% op jaarbasis.
(Waar voor jou datum en percentage anders zijn). Zie ook de rest van dat topic.

4.1 begint overigens met dat je 'vandaag' de grondkosten al verschuldigd bent. Maar dat je nog niet hoeft te betalen. 4.3 kan je aan laten passen naar dat je 'vandaag' al betaalt voor alleen de grond ;) Wat ik overigens zou afraden.

Of desgewenst onderhandelen voor een lager of geen percentage. Een contract is tweewegverkeer. Je kunt nee zeggen als dit er niet uit gaat of wordt verzacht. Dan natuurlijk wel (schijnbaar) bereid zijn weg te lopen, anders is het geen onderhandeling.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-02 14:10
Lezen lezen lezen. Zo spannend is het allemaal niet. Alleen lezen en verbanden leggen.
BPD is een partij die duizenden nieuwbouwwoningen per jaar ontwikkeld. Die zijn er heus niet op uit om je een poot uit te draaien. Dan hebben ze geen lang bestaansrecht. BPD is overigens onderdeel van de Rabobank.

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:03
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb om opheldering gevraagd en wanneer inderdaad blijkt dat ik meteen moet gaan betalen, ga ik deze voorwaarde laten wijzigen.