Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikweethetbeter1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-02-2021
Beste allen,

Ik zit al een tijdje in een dilemma en zou graag advies willen om uiteindelijk een keuze te maken waar ik geen spijt van ga krijgen. Ik noem mijzelf een fotograaf van de klasse semi-professioneel (ik verdien wat, maar bij lange na niet genoeg om voldoende inkomsten te generen om van te leven). Ergens wil ik het ook niet omdat ik overtuigd ben dat het ook mijn passie en creativiteit uit zal zuigen.

Mijn huidige PC is 7 jaar oud (Phenom II X4 955, 16gb ram, 1050ti) en ik merk dat fotobewerking zo traag gaat. Ik werk met een Sony A7rII met RAW bestanden van 80mb. Timelapses maken duurt gewoon in totaal 2-3 uur (van importeren in LR, bewerken, exporteren etc.). Waarbij 70% daarvan is dat ik aan het 'wachten' ben ipv bewerken. Daarom hoogtijd om te upgraden. Ik wachtte op AMD Ryzen en die is eindelijk gearriveerd. Ik wilde ook videobewerking doen maar dat trekt mijn huidige PC niet waardoor ik het ook heb opgegeven maar in de toekomst zal ik dit weer oppakken.

Nu denk je dan... koop dan lekker je nieuwe PC :-). Mijn dilemma is dat ik eigenlijk ook veel van thuis ben. Ik ben 2x in de jaar een maand lang weg (op reis) en zeker met het beeld dat ik komende jaar ook wil gaan emigreren. Waarbij de behoefte ontstaat om mobiel te zijn.

Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van mede-fotograferen die in een soort zelfde dilemma hebben gestaan... een mooie macbook pro of Surface Book, ben je ongeveer €2500,- kwijt. Voor dezelfde prijs kan ik een monsterlijke Threadripper PC samenstellen met Vega (of geld overhouden met een Ryzen 1700x). Zn pc performance is niet te meten met de kracht van een Macbook of Surface Book... en mijn angst is dat ik voor een laptop ga, feitelijk niet vooruit ga op performance van mijn huidge pc (waarbij dus video-editten niet lukt en timelapses uren duren).

Ik had al een lijstje samengesteld

Pro's Desktop:
- Snel & Krachtig
- Kan ook gebruikt worden voor mijn gaming wensen
- Makkelijk uitbreidbaar waardoor ook 'toekomst bestendiger'

Pro's Laptop:
- Mobiel.
- Ik kan editten terwijl ik op reis ben (tijdens lange vluchten of momenten van verveling).
- Op reis ook te gebruiken voor andere doeleindes (ipv op smartphone werken).

TL:DR
Op zoek naar ervaringen van fotograferen die ook een keuze hebben gemaakt betreft Desktop VS laptop en hoe ze dat hebben ervaren (spijt/geen spijt/dingen waar ze tegen aan lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Voor 2500 euro heb je ook een dikke computer én een goede laptop. Daar zou ik zelf voor gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:10
Ik volg dit topic even, want ik zit in een soortgelijke situatie (overleden PC > twijfel tussen laptop/desktop).

De prijzen voor een Macbook en een Surface zijn gewoon hoog. Daar is iedereen het over eens en komt elke MB vs PC discussie weer terug. De vraag is, wat biedt een MB jou dat je er 2500 voor over zou hebben? Kan je dat niet beantwoorden? Dan is het duidelijk en moet je geen MB kopen. Zelfde geldt voor de Surface.

Je moet dus wat benchmarks opzoeken over beide systemen die overeenkomen met jou huidige (en mogelijk toekomstige) werk. Blijkt dat die niet volstaan, dan is de keuze duidelijk en zal je naar een krachtigere desktop moeten kijken. Minder mobiel, maar wel de kracht om je time-lapses etc. sneller te renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 12:04
Zelf ben ik vorig jaar vanwege een gelijke keuze voor best of both worlds gegaan.

Ik heb voor +-1500 euro een xeon pc gebouwd puur voor de workflow thuis.
Voor de periodes dat ik onderweg ben, heb ik een laptop met een Intel HQ processor gekocht. Dit omdat je zo wel inlevert qua performance maar wel minder dan dat je verwacht.

Nu is mijn laptop niet zo draagbaar als een Macbook of een Surface, maar het biedt wel de power die ik nodig heb om video en foto's te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:10
sarlo schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:38:
Zelf ben ik vorig jaar vanwege een gelijke keuze voor best of both worlds gegaan.

Ik heb voor +-1500 euro een xeon pc gebouwd puur voor de workflow thuis.
Voor de periodes dat ik onderweg ben, heb ik een laptop met een Intel HQ processor gekocht. Dit omdat je zo wel inlevert qua performance maar wel minder dan dat je verwacht.

Nu is mijn laptop niet zo draagbaar als een Macbook of een Surface, maar het biedt wel de power die ik nodig heb om video en foto's te verwerken.
Maar wat ben je kwijt voor zo'n setup? Meer dan 2000 vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 12:04
PdeBie schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Maar wat ben je kwijt voor zo'n setup? Meer dan 2000 vermoed ik.
Ik heb het even teruggezocht:
PC: Xeon 1231-e3 / 32gb / 256 ssd / gtx 1060 en bijbehorende componenten +- € 1450
Laptop: Lenovo Ideapad € 569 (was wel een Paradigit summer sale)

Dus inderdaad net iets over de 2000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk zelf dat het heel erg lastig om dit puur rationeel te benaderen. Bij een Macbook krijg je wel een heel erg goed scherm met goede kleurweergave. Snelheid zal je vast in specs en tests kunnen vinden. Waar het om gaat wat vindt je fijn werken en waar werk je het lekkerst mee. Voor mij is het apple touchpad nog steeds ongeevenaard in bediening en feel. Maar dat is persoonlijk. Tip koop anders eerst een tweede hands Macbook pro en kijk of het bevalt (voordeel is dat je hem waarschijnlijk voor dezelfde prijs weer kan verkopen)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:04
Ik heb in het verleden 2x een soortgelijke afweging gemaakt.

- In 2013 was mijn desktop overleden en ben ik voor mobiliteit gegaan: Een (op dat moment nieuwe) Macbook Retina 13" gekocht, het tussenmodel: 8 GB ram, 256 GB NVMe schijf etc.
Echter, vrij snel merkte ik dat de beschikbare power toch wel tegenviel. Het gemak van een mobiele machine en het goede scherm zijn zeker pluspunten, maar zeker bij grotere RAW's en het combineren van panorama's en HDR's merkte je gewoon dat de CPU de bottleneck is. (timelapses maak ik niet)

Daarom een half jaar terug een nieuwe desktop gekocht voor het betere ontwikkelwerk (en ook omdat er dan een spelletje op te spelen is :) ). Het verschil in rekenkracht is echt merkbaar. De macbook retina 13" is enkel dual core en met een lage TDP loop je gewoon sneller tegen de grenzen aan.

De Macbook is echter nog niet afgeschreven. Sterker nog: Ik gebruik ze allebei. De macbook gaat mee 'on the road' om snel de foto's te offloaden (back up) en een eerste indruk te krijgen + kleine bewerkingen uit te voeren.
Als ik thuis kom gaat het SD kaartje in de desktop en doe ik de grote / echte bewerkingen.

Middenklasse macbook = 1500 euro
Stevige desktop = 1000 / 1500 euro.

Ik sluit me aan bij kamp "why choose if you can have both?" :)

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:48
Een echte desktop is echt niet meer nodig om goed te kunnen gamen of foto's bewerken.

Ik heb een desktop met Core i7 + 480SSD + 32Gb + GTX 980 die al 6 maanden hier aan het stoffen is. kreeg 6 maanden gelden een Medion X7847 Ik heb hem verder uitgebreid met extra geheugen, OS ssd en een ssd voor alle foto's.

32GB geheugen
Samsung m.2 ssd 512 GB( OS )
Samsung Sata ssd 1TB ( foto's )

Verschil tussen mijn desktop en de notebook is niet meer te merken. Veder heb ik ook 32inch 4K scherm op de notebook aangesloten. Dit loopt allemaal vlekkenklos en heb er geen spijt van.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De problemen waar je nu tegenaan loopt wijzen maar naar één richting, een beest van een desktop. Je echte probleem is namelijk performance, dat los je met zo'n ding het beste op.

Ben je bereid je eigenlijke probleem minder goed op te lossen ten faveure van andere voordelen dan zijn er twee vragen erg belangrijk in mijn ogen:
Ikweethetbeter1 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:35:
- Ik kan editten terwijl ik op reis ben (tijdens lange vluchten of momenten van verveling).
Hoe vaak doe je dat of denk je dat te gaan doen? Met regelmaat of is het iets wat incidenteel zal voor komen (lees: niet de moeite).
- Op reis ook te gebruiken voor andere doeleindes (ipv op smartphone werken).
Wat zijn dan die andere doeleinden en kan je die wellicht ook af met een goedkopere tablet? Want dat is ook nog een optie. Een beest van een desktop met een redelijk standaard tablet ernaast.
Op zo'n tablet kan je ook wel enige verwerking doen (cullen?) en misschien je andere doeleinden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 09:14
Ik heb een Dell Precision 5510 met flink wat RAM en een 1Tb SSD + 1Tb HDD. Via een dock aangesloten thuis en heerlijk mobiel onderweg. Qua power ruim voldoende om foto's te bewerken en voldoende opslag. Enige nadeel is de wat beperkte accuduur. Niet goedkoop, maar veel flexibeler dan mijn oude MacBook. Alleen accuduur is wat minder.

Ik wil geen desktop en een laptop meer. Dubbel beheer en altijd gedoe met het kopiëren van bestanden.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ligt je performance probleem eventueel niet bij je huidige software (eg LR)?

Indien niet: Ik zou de MB enkel aanraden als je verliefd bent op het Apple ecosysteem. Ook de Surface schijnt vrij duur te zijn voor wat hij waard is. Maar er is leven buiten Apple & Microsoft. Wel moet je rekening houden dat laptops vaak minder goede schermen hebben (kijkhoek, contrast, en zeker naar ook naar kleurweergave toe, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:49
Ik zou eerst de keuze tussen laptop en desktop bekijken, er is inderdaad meer dan apple en microsoft. Persoonlijk kan ik je absoluut een laptop aanraden in je situatie, het is gewoon heerlijk om altijd alles mee te kunnen nemen, vliegtuig, reizen maar ook gewoon thuis even ergens anders kunnen gaan zitten. Heb je nu trouwens een ssd in je computer? Als je veel met grote bestanden werkt is dat natuurlijkl heel fijn, ik weet niet hoe groot je bestanden zijn maar als ze echt groot zijn kun je ook tussen de ssds verschil merken. Werk zelf ook met grote photoshop files en video en de nieuwe macbook pros hebben een snelheid van 3gb/s read en 2gb/s write. Maar kan me voorstellen dat bij jou de cpu ook een bottleneck is.

Edit: kijk je naar de surface book met touchscreen? Daar betaal je wel flink voor en ik vind de precisie niet goed genoeg. Een wacom cintiq en ipad pro zijn beter. Als je een touch interface wilt zou ik eerder een andere goed gebouwde laptop en iPad pro + astropad kopen. Ben je even veel geld als een surface voor kwijt, alleen iets onhandiger dat t niet aan elkaar zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Sluw op 19-08-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:02
Sluw schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 09:45:
Edit: kijk je naar de surface book met touchscreen? Daar betaal je wel flink voor en ik vind de precisie niet goed genoeg. Een wacom cintiq en ipad pro zijn beter. Als je een touch interface wilt zou ik eerder een andere goed gebouwde laptop en iPad pro + astropad kopen. Ben je even veel geld als een surface voor kwijt, alleen iets onhandiger dat t niet aan elkaar zit.
Volgens mij is er niets mis met de precisie van het touchscreen op de Surfaces, waar haal je dat vandaan?

Ik zou in de situatie van TS het volgende doen:

1000 euro voor de PC en 500 euro voor een goed, kleurecht scherm. Dan, als je toch nog mobiel wilt zijn 1000 euro voor een Surface Pro. Die komt ook met een uitstekend en kleurecht scherm. Zelf heb ik een Surface Pro 3 en dat is ideaal om na het fotograferen (of tijdens, als je er zo eentje bent :P) snel te kijken of je foto's een beetje gelukt zijn.

Ik verwacht verder niet dat je een Threadripper nodig gaat hebben voor jouw taken. Een simpele Ryzen 7 of 5 zelfs zal al genoeg zijn!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:49
Ramon schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:29:
[...]

Volgens mij is er niets mis met de precisie van het touchscreen op de Surfaces, waar haal je dat vandaan?

Ik zou in de situatie van TS het volgende doen:

1000 euro voor de PC en 500 euro voor een goed, kleurecht scherm. Dan, als je toch nog mobiel wilt zijn 1000 euro voor een Surface Pro. Die komt ook met een uitstekend en kleurecht scherm. Zelf heb ik een Surface Pro 3 en dat is ideaal om na het fotograferen (of tijdens, als je er zo eentje bent :P) snel te kijken of je foto's een beetje gelukt zijn.

Ik verwacht verder niet dat je een Threadripper nodig gaat hebben voor jouw taken. Een simpele Ryzen 7 of 5 zelfs zal al genoeg zijn!
Vooral eigen ervaring en vergelijken maar je kunt het ook uitgebreid op internet vinden. Wat lag, soms rare quirks, als je het naast een nieuwe cintiq of ipad pro probeert valt het mij op.

Edit: gaat er dus om als je precisie nodig hebt, gewoon tablet gebruik met je vinger is prima. De surface book is erg duur, een surface pro (losse tablet) is natuurlijk betaalbaarder en kun je andere eisen aan stellen. In ieder geval iets om op te letten en testen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sluw op 19-08-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikweethetbeter1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-02-2021
Inmiddels heb ik een keuze gemaakt. Ik heb namelijk een Xiaomi air 13.3 met i5-7200u en 8gb ram besteld (zal rond 800-900 euro zijn). Kwam het voor een leuke bedrag tegen en kon het niet verantwoorden aan mijzelf om meer uit te geven voor een laptop omdat ik toch puur power zoek (en dat nooit bij een laptop krijg). Dus inderdaad zonde om €2000,- daaraan uit te geven. Dus inderdaad zoals de dubbelfris reclame, waarom kiezen als het allebei kan?

De Ryzen PC kan even wachten (totdat wat onderdelen goedkoper worden zoals RAM en GPU).

In ieder geval bedankt voor jullie moeite om te reageren O+. Het heeft mij geholpen om een keuze te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ikweethetbeter1 op 20-08-2017 12:39 ]

Pagina: 1