Toon posts:

Boekenplank speakers kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een set boekenplank speakers. Momenteel luister ik nog op de wat simpelere surround speakers maar ik ben ondertussen wel toe aan een mooie set boekenplank speakers.

Het hoeft van mij niet de beste speaker te zijn die er is maar ik wil toch een speaker die lekker klinkt voorral in de hoge en mid tonen omdat ik er toch een subwoofer bij aan zal sluiten

De speakers zullen gebruikte worden in combinatie van de:
- MARANTZ NR1506.
- REL T5.

De speakers vormen samen een 2.1 combinatie die ook gebruikt worden in een 5.1 combi van een surround systeem. Het gaat mij vooral om het mooie en zuivere geluid voor de muziek. Film is een pre.

Mijn budget zit ergens rond €300/450.

Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden aanraden want gezien de hoeveelheid waf er wordt aangeboden weet niet goed waar ik nu moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:30

FeaR

In GoT we trust

En wat heb je zelf al gevonden? Kreten als "ik weet niet goed waar ik nu moet beginnen" ogen mijns inziens als gemak. Pak een prijsvergelijker en/of HiFi-site en maak een lijst met de kandidaten. Aangezien speakers per stuk gaan is er zeker keuze, maar zeker wel een overzichtelijke keuze met een budget van 150 - 225 per speaker. Het gaat natuurlijk om het geluid, maar grote kans dat er puur op looks al speakers zijn die je niet wilt. Verder is en blijft audio persoonlijk, dus in deze vorm gaat het puur een opsomtopic worden van merken. Stap het huis uit en ga luisteren bij winkels. Je zal niet de akoestiek hebben van thuis, maar je krijgt wel een idee van wat een speaker kan.

Tevens valt dit onder aankoopadvies, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:22
Ik ben van mening dat je met dit budget niet snel een verkeerde keuze maakt voor twee boekenplank speakers. Qua kwaliteit doen ze volgens mij niet voor elkaar onder, het is de klank die het verschil maakt. En dat moet je dan weer zelf ervaren.

Je kunt dan twee dingen doen;
1. je gaat naar een of meerdere audiozaken, legt je wensen voor en gaat luisteren, naar wat ze te bieden hebben. Laat je niet misleiden door verkooppraatjes over kabels en krachtigere receivers en steek het volledige bedrag in de speakers.
2. je kiest speakers op advies van anderen die veelal adviseren wat ze zelf hebben staan. Als je niet veeleisend bent, denk ik niet dat je snel spijt krijgt van je aankoop.

Ik heb zelf een set dali zensor 5 icm zensor 1 en dynaudio excite x24 gekocht zonder te beluisteren. Heb ik referentie-materiaal? nee. Is dit het beste wat ik met mijn budget en mijn klank-voorkeur kan vinden? ongetwijfeld niet. Ben ik tevreden met hoe het klinkt? Zeker te weten.

Enkele tips:
Staar je niet blind op vermogen, impedantie en laagbereik. De eerste twee zijn niet belangrijk, omdat de specs alleen van belang zijn bij maximaal volume, de laatste is minder belangrijk omdat de Rel voor het sub-laag zorgt. Elke boekenplank speaker kan wel tot 100hz fatsoenlijk weergeven.

Grotere woofer-conus zorgt doorgaans voor een voller geluid. Denk dan aan 4,5 - 5 inch of meer.

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 13-08-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met mijn voorgangers. Gaan luisteren, of accepteren dat je iets koopt waarvan er wellicht iets te krijgen is voor het zelfde geld wat nig beter aansluit bij je smaak qua geluid, maar waarvan je niet weet dat het bestaat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik heb zelf twee B&W's 602 S3 gekocht tweedehands voor 250 euro. Om nou te zeggen dat dat echt boekenplankers zijn ... ze zijn wat lomp, maar wat een waanzinnig mooi geluid.

Voor mij is dan ook een beetje de lol om zo goedkoop mogelijk Hifi te scoren (Denon PMA735R voor 50 piek :D). Als je bij wat renomeerde merken zoals B&W, Klipsch, Dali en aanverwanten blijft kan je bijna geen miskoop doen, zeker niet voor wat "simpel" luister plezier.

Op de een of andere manier ben ik altijd wel fan van Japanse versterkers i.c.m. Britse speakers (Mission, B&W). Marantz is vanzichzelf wat "wolliger" dan Denon, dus allicht ook goed te doen i.c.m. Tannoy speakers (die wat neutraler zijn dan b.v. B&W's).

Nogmaals. dit is gebaseerd op mijn eigen oren en N=1 ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 09:33

DirtyBird

Praktiserend denker

Klipsch heeft mooie speakers rond jouw budget. Alleen, ik zou een sub achterwege laten eerlijk gezegd. Zulke speakers zijn zelf goed in staat om laag weer te geven en met een sub moet je trucjes uit de kast halen om dat recht te trekken.
Zeker als je muziek belangrijk vindt zou ik bij subs wegblijven. Muziek wordt doorgaans 2.0 gemasterd en als je het ook zo weergeeft heb je de meest zuivere ervaring.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nonsens.
1) Klipsch bookshelves zijn niet in staat tot echt laag, een willekeurige sub wel
2) zie 1, een sub vult dus altijd aan

Noot: ik heb hier een Klipsch Synergy set staan met een Sub-10, F1 rears en F3 fronts. Dat zijn voor en achter vloerstaanders die een stuk lager gaan dan een bookshelve. Die sub hoor je, ook bij muziek. Dus bij bookshelves wordt het verschil alleen maar groter.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze snelle reacties! @LA-384 ik ben wel naar wat zaken geweest en langs wat mensen die thuis wel wat hebben staan. Ik loop al snel de merken klipsch 160m, b&w(serie weet ik niet meer) en de kef q100/q300 serie.
Ik luister vooral radio / maar ik hou er ook echt van om een lekkere dvd op te zetten van een live concert van een dance feest tot aan een live optreden van een bekende zanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@WhizzCat wat voor muziek luister je als ik vragen mag? Ik heb de b&w 602 al van meerdere als aanrader meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 19:49:
@WhizzCat wat voor muziek luister je als ik vragen mag? Ik heb de b&w 602 al van meerdere als aanrader meegekregen.
Dat mag zeker :)

Ik luister eigenlijk alles. Reggae, Jazz, Blues, Klassiek, Rock, pop, 60s, 70s ... Denk Jimi Hendrix, Bob Dylan, Mary Black, Joan Baez, Neil Young, Deep Purple, Uriah Heep, Dire Straits ... nou ja, the list goes, zeg maar.

Persoonlijk vind ik deze speakers voor al die stijlen (en incl. de films/series die ik kijk) gewoon erg geschikt. Wat mij betreft een ideale middenmoot speaker die eigenlijk weinig steekjes laat vallen, mits goed geplaats. Ik heb er zelf een paar forse steunen voor gemaakt waardoor de speaker ook erg stabiel staat en een stuk neopreen d'r onder.

Als je specifieke muziek luisterd zijn er misschien wel betere alternatieven, maar ik ben er super content mee. Ik weet niet waar je woont, maar je mag best komen luisteren ;)

-edit Waardeloze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ojk6QWPtrkGEfEzUfeO0uGP6/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 5% gewijzigd door WhizzCat op 13-08-2017 20:11 ]

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 13:38
Overweeg ook de Dynaudio Emit M10:
https://www.whathifi.com/dynaudio/emit-m10/review

Ik heb zelf de Focus 110 maar met de kennis van nu zou ik de M10 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@WhizzCat ziet er goed uit! Ik vind ze alleen wel redelijk groot. Ik ben eigenlijk op zoek naar een speaker die gemakkelijk naast me tv geplaatst kunnen worden en niet direct op een stand of iets neergezet moeten worden. want daar heb ik de ruimte niet voor. Ik heb een groot zwevend meubel waar de speakers komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:17:
@WhizzCat ziet er goed uit! Ik vind ze alleen wel redelijk groot. Ik ben eigenlijk op zoek naar een speaker die gemakkelijk naast me tv geplaatst kunnen worden en niet direct op een stand of iets neergezet moeten worden. want daar heb ik de ruimte niet voor. Ik heb een groot zwevend meubel waar de speakers komen te staan.
Ze zijn inderdaad wat aan de forse kant voor bookshelves. Je kan even de specs opzoeken en de maten. Anders zou je ook naar de Mission M72 of M73 kunnen kijken, die zijn wat beschaafder en komen qua geluid wel enigzins overeen met B&W (Warm Brits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 21:26
Boston Acoustics BA 25 zeker ook eens beluisteren. Muchos bangos for bucksos.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:30

FeaR

In GoT we trust

Tommie12 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:34:
Boston Acoustics BA 25 zeker ook eens beluisteren. Muchos bangos for bucksos.
Zijn die nog nieuw te krijgen dan? Die serie is al een hele tijd EOL..

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 21:26
Mijn broer heeft ze een paar weken geleden nog gekocht, maar dat was inderdaad eindereeks.
De BA 26 vind je voor 232€ per paar bij bol.com.

[ Voor 43% gewijzigd door Tommie12 op 15-08-2017 07:16 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Dali Zensor 3 lijkt mij ook een goeie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 10:12
Ga vooral is luisteren, smaken verschillen immers veel.

Zelf was ik erg onder de indruk van de q acoustic 3020 welke ik beluisterd heb bij hifi corner in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in een winkel geweest waar de Elac uni-fi BS U5 hadden staan als demonstratie en dat klonk toch wel erg goed.

De desbetreffende man in de winkel was ook erg lovend over de speaker maar toch vraag ik me af of iemand meer ervaring heeft met elac speakers. Goeie kwaliteit/prijs of juist niet? Misschien nog een speaker die ik zeker eens moet beluisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Verwijderd In een goede winkel zouden ze zelf ook met ideeën moeten komen v.w.b. andere speakers om te beluisteren. Als jij aangeeft wat je nu in bezit hebt en wat je reeds beluisterd hebt, in combinatie met je budget, muzieksmaak en luistersituatie, moeten zij je zo een stuk of zeven, acht alternatieven kunnen laten horen. (Al naar gelang wat de winkel aanbiedt natuurlijk.) Bij iEar en Stassen heb ik op deze manier zo'n 12 tot 15 verschillende speakers gehoord, voordat ik mijn eigen keuze maakte.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 19-08-2017 10:40 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:18:
Ik ben in een winkel geweest waar de Elac uni-fi BS U5 hadden staan als demonstratie en dat klonk toch wel erg goed.

De desbetreffende man in de winkel was ook erg lovend over de speaker maar toch vraag ik me af of iemand meer ervaring heeft met elac speakers. Goeie kwaliteit/prijs of juist niet? Misschien nog een speaker die ik zeker eens moet beluisteren?
Heb je ook met je eigen versterker d'r op geluisterd? Dat kan ook nog wel wat uitmaken. Bij een goeie HiFi zaak neem je die gewoon moet en zetten ze die er aan :)

HiFi Corner in Groningen kan ik aanraden (ga ik zelf ook altijd heen, blijf ik zo maar een uur kletsen met die badgasten :D) of The Sound Gallery (beetje raar volk, wat "uit de hoogte", maar wel prima kennis van zaken. Beide in Groningen. De Groef heb je ook nog O+ in de Steeltilstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 10:34
Kijk ook eens naar Teufel, https://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-20-mk2-p12793.html

Die mag je op proef nemen. En terug sturen als het niet bevalt.

Ik heb zelf de grotere broertjes, ultima 40 mk2 en ben zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@WhizzCat ik ben naar iear in Tilburg geweest en daar hadden ze mijn versterker ook staan(daar heb ik hem tevens ook gekocht). Tilburg is ook mijn woonplaats dus Groningen gaat hem niet worden😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@detim de teufel speakers ben ik nog niet tegen gekomen. Ze zien er goed uit en mooie reviews. Zeker een optie om deze ook te bestellen en te proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:22
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:18:

Ik snap dat je het moeilijk vindt de knoop door te hakken, maar de keuze moet je echt zelf maken. Of speakers een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben kun je alleen zelf bepalen. Zoals ik al eerder zei zit het qua kwaliteit doorgaans wel snor in dit budget, het is de klank waar het onderscheid gemaakt wordt. Of die je aanstaat en daar de prijs voor over hebt is dan aan jezelf.

Een keuze maken na 1 speaker beluisterd te hebben is doorgaans niet het meest verstandig, maar als deze speakers je nog steeds het meest aanspreken na het beluisteren van een paar alternatieven (die je kiest in dezelfde price-range), dan is het goed om niet langer te twijfelen en tot aankoop over te gaan. Je kunt niet alle mogelijke speakers beluisteren en dan nog een goede afweging maken. Goed is goed zeg ik altijd maar.

Oh en laat je niet misleiden door lovende woorden van anderen, het gaat erom wat jij er van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een setje Spendor S3/5r2? Zie ze regelmatig op marktplaats voorbij komen voor ongeveer 700 euro voor een set. Boven je budget maar dan heb je wel iets oorspronkelijks.
Pagina: 1