Beregeningsysteem voor tuin

Pagina: 1
Acties:

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:38
Ik zou graag een beregenings-systeem in de tuin willen. Ik krijg vanuit de meterkast een dikke loze leiding in mijn nieuwe woning (diameter = 10cm) en kan dus een waterleiding vanuit de meterkast naar de tuin trekken.
Heeft iemand een idee hoe dit verder aan te pakken? Ik zie dat de meeste Gradena-systemen op een kraan aangesloten moeten worden. Zijn er ook andere mogelijkheden (bijvoorbeeld een systeem dat niet boven de grond aangesloten hoeft te worden)?
Alternatief is natuurlijk een tweede buitenkraan door de aannemer laten plaatsen maar hij vraagt hier de hoofdprijs voor.

[ Voor 14% gewijzigd door _sepulnation_ op 10-08-2017 17:40 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:18
_sepulnation_ schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:34:
Ik zou graag een beregenings-systeem in de tuin willen. Ik krijg vanuit de meterkast een dikke loze leiding in mijn nieuwe woning (diameter = 10cm) en kan dus een waterleiding vanuit de meterkast naar de tuin trekken.
Heeft iemand een idee hoe dit verder aan te pakken? Ik zie dat de meeste Gradena-systemen op een kraan aangesloten moeten worden. Zijn er ook andere mogelijkheden (bijvoorbeeld een systeem dat niet boven de grond aangesloten hoeft te worden)?
Alternatief is natuurlijk een tweede buitenkraan door de aannemer laten plaatsen maar hij vraagt hier de hoofdprijs voor.
Kijk op aliexpress/lidl heb je voor een paar euro een goed systeem. Kun je niet gewoon je buitenkraan afsplitsen? Handiger dan slangen naar buiten gaan trekken.

Met gestrekt been.

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:38
artbij schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:44:
[...]

Kijk op aliexpress/lidl heb je voor een paar euro een goed systeem. Kun je niet gewoon je buitenkraan afsplitsen? Handiger dan slangen naar buiten gaan trekken.
Ik begreep van een college dat een standaard buitenkraan niet altijd voldoende waterdruk levert om pop-up sproeiers goed te laten functioneren? Heb jij hier ervaring mee? ( ik heb een vrij kleine tuin dus heb maximaal 2-3 pop-up sproeiers nodig.

• Artbij
_sepulnation_ schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 18:03:
[...]

Ik begreep van een college dat een standaard buitenkraan niet altijd voldoende waterdruk levert om pop-up sproeiers goed te laten functioneren? Heb jij hier ervaring mee? ( ik heb een vrij kleine tuin dus heb maximaal 2-3 pop-up sproeiers nodig.
Mijn vader heeft slechte druk en die doet 800m2 gras met 4 sproeiers. Probleem is alleen dat hij ze per 2 moet schakelen omdat hij anders inderdaad druk tekort komt.

Overigens is de afstand die een sproeier haalt maar ten dele veroorzaakt door de waterdruk. De nozzle bepaalt de afstand. Met weinig druk moet je gewoon langer sproeien...

Met gestrekt been.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:32
Yup, afgelopen zomer de bestaande installatie in onze achtertuin uitgebreid. Nu 4 x pop-up sproeier en een meter of 25 aan druppelslang. Alles is onder de grond aangesloten:
- watertoevoer gaat een kleppenput in
- splitsing naar 2 groepen
- per groep een magneetklep
- groep 1 loopt ondergronds langs de rand van het gazon op en voorziet de 4 pop-up sproeiers van water
- groep 2 loopt hier langsop en komt een stukje verder omhoog en gaat dan direct over in de druppelslang
- magneetkleppen worden aangestuurd met een Hunter X-core 2 stations

Vorig jaar zomer op de warme dagen zelf een hoop bij moeten sproeien (sproeiers dekten niet gehele gazon af en beukenhaag verdorde), deze zomer niks zelf hoeven doen. Enkel de beregeningsautomaat een paar dagen op pauze gezet toen het wel heel erg veel regende. Zelfs dat zou automatisch met een regensensor kunnen, maar dat vond ik net te ;)

Ik heb alles besteld bij Raintechshop, die hebben mij ook prima met al mijn vragen en het ontwerp geholpen.
Mocht je nog vragen hebben dan zie ik ze wel voorbij komen.

Overigens zou ik echt nooit het geheel op een 2e buitenkraan aansluiten, dan heb je altijd een deel bovengronds terwijl dit niet nodig is. Zonde.

• Artbij
Niek_ schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 18:26:
[...]

Yup, afgelopen zomer de bestaande installatie in onze achtertuin uitgebreid. Nu 4 x pop-up sproeier en een meter of 25 aan druppelslang. Alles is onder de grond aangesloten:
- watertoevoer gaat een kleppenput in
- splitsing naar 2 groepen
- per groep een magneetklep
- groep 1 loopt ondergronds langs de rand van het gazon op en voorziet de 4 pop-up sproeiers van water
- groep 2 loopt hier langsop en komt een stukje verder omhoog en gaat dan direct over in de druppelslang
- magneetkleppen worden aangestuurd met een Hunter X-core 2 stations

Vorig jaar zomer op de warme dagen zelf een hoop bij moeten sproeien (sproeiers dekten niet gehele gazon af en beukenhaag verdorde), deze zomer niks zelf hoeven doen. Enkel de beregeningsautomaat een paar dagen op pauze gezet toen het wel heel erg veel regende. Zelfs dat zou automatisch met een regensensor kunnen, maar dat vond ik net te ;)

Ik heb alles besteld bij Raintechshop, die hebben mij ook prima met al mijn vragen en het ontwerp geholpen.
Mocht je nog vragen hebben dan zie ik ze wel voorbij komen.

Overigens zou ik echt nooit het geheel op een 2e buitenkraan aansluiten, dan heb je altijd een deel bovengronds terwijl dit niet nodig is. Zonde.
Onder de grond is leuk, maar als ik jouw setup lees heb je het jezelf niet makkelijk gemaakt. Jouw computer om e.a. aan te sturen is duurder dan de hele setup van mijn vader. En dat is ook gewoon incl computer voor 3 zone's etc.

Onder de grond is leuk, maar je kunt het ook boven de grond in een heg oid doen, dan zie je het ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 10-08-2017 22:46 ]

Met gestrekt been.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:32
artbij schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:45:
[...]

Onder de grond is leuk, maar als ik jouw setup lees heb je het jezelf niet makkelijk gemaakt. Jouw computer om e.a. aan te sturen is duurder dan de hele setup van mijn vader. En dat is ook gewoon incl computer voor 3 zone's etc.

Onder de grond is leuk, maar je kunt het ook boven de grond in een heg oid doen, dan zie je het ook niet.
Nieuwsgierig, wat heeft je vader dan liggen?

• Artbij
Niek_ schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:54:
[...]

Nieuwsgierig, wat heeft je vader dan liggen?
7x pop up en 20m druppel uit mijn hoofd. Aangestuurt door een 4 poorts timer. Weggewerkt in een heg, je ziet wel een tuinslang lopen :).

Met gestrekt been.

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Via de schutbuis zou je een tyleenslang naar de tuin kunnen leggen en zelf een buitenkraan kunnen maken.

Beregeningsinstallatie kan, maar is afhankelijk van de grootte van je tuin, en zoals terecht opgemerkt is, de druk van je waterleiding.
Bij ons thuis merk je dat deze niet constant is. De ene keer hoef ik de sproeier niet te verplaatsen, de andere keer wel.

Is de tuin dusdanig groot, kun je overwegen om een puntstuk te slaan met hydrofoor pomp, maar dan praat je al snel over 500-700€ voor alleen de pompinstallatie.

Eerder heb ik als weekend/vakantiebaan bij de Wildkamp gewerkt, daar werken ze (iig in ons filiaal) een heel plan voor je uit. Je levert een tekening van de tuin aan, zijn bepalen de posities van de sproeiers en het type, leidingwerk, etc, etc.

Mocht je ervoor kiezen om op de wateraansluiting aan te sluiten dan zou ik zorgen voor voldoende groepen.Stel dat de druk wel goed is, kun je altijd meerdere groepen inschakelen. Als de druk te laag is en je hebt maar één groep met een pisstraaltje, dan kun je dr weinig meer aan doen.
Pagina: 1