Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet op met 980TI aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Beste Tweakers,

Afgelopen donderdag is mijn pc in één keer uit gegaan tijdens het spelen van een game. Geen BSOD, geen vastloper, compleet de stroom eraf (ik dacht eerst dat de stoppen waren gesprongen :P ). Opnieuw opstarten lukte niet meer, bij het indrukken van de powerknop gebeurt er helemaal niks. Gedurende diezelfde week had ik al een vreemde klacht: tijdens bijvoorbeeld Battlefield 1 of Battlegrounds sprong mijn monitor op "geen signaal". Zwart beeld dus, audio liep door, maar niet meer te herstellen en dus een harde reset nodig. In het windows eventlog gevonden dat de driver van nvidia niet meer reageerde.

Kort de relevante specs:

Mobo: Gigabyte z97x gaming 5
CPU: Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
GPU: EVGA 980TI
RAM: 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz
PSU: Antec TruPower TP-750 (gekocht en in gebruik sinds 2010)

Wat ik zelf al geprobeerd en gevonden heb:

Als ik de 980TI in het PCI-E slot laat, maar de stroomstekkers eruit haal, start de pc gewoon op zoals het zou moeten, geen foutmeldingen, direct door naar windows. Zodra ik de PCI-E stroomstekkers (1 x 6 pin 1 x 8 pin) direct vanuit de voeding (niet modulair) in de gpu stop start de pc niet op. In een uitzonderlijk geval, als de stekker er enkele minuten uit heeft gelegen, hoor je een "klik" die uit de voeding lijkt te komen, er gebeurt verder niks.

Ik heb bij Alternate direct een nieuwe voeding gehaald (eentje uit de BBG, wederom 750 watt) en aangesloten. Helaas ook hetzelfde verhaal, als de GPU op de stroom is aangesloten gebeurt er niks of hoor je een enkele keer "klik" vanuit de voeding. Het lijkt mij dus niet aan de voeding te liggen.

De temperaturen van de diverse onderdelen zijn prima binnen de marges en de videokaart draait op stock settings.

Hebben jullie enig idee, wellicht dan de videokaart die al na 2 jaar kapot is? Overigens branden de ledjes wel gewoon op de videokaart als ik de stroomstekkers eruit laat, maar die geven niks weer behalve de naam van de kaart.

Ondertussen draait dit systeem gewoon door met de 980TI eruit terwijl ik dit bericht schrijf (monitor op het moederbord aangesloten).

[ Voor 3% gewijzigd door ShininNL op 12-08-2017 20:58 ]

Beste antwoord (via ShininNL op 16-08-2017 12:25)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Yup, luxe evga kaarten willen nogal eens doorfikken.
Niet verder aan kutten, snel in een esd zak stopppen en opsturen voor garantie. (over het algemeen 3 jaar bij evga)

Alle reacties

• gijsy123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 23:25
Aangezien je dus al een andere voeding hebt en dat het niet oplost.
Heb jij je pc misschien aangesloten op een stekkerdoos?? zo ja sluit hem is direct aan op het stop contact in de muur.

Mocht dat niet helpen zou je het systeem kunnen stressen om te kijken of die dan nog stabiel draaid denk aan prime95 en furmark tegelijk bijvoorbeeld of aida64

• ShininNL
  • Nu online
Direct aangesloten op het stopcontact, geen tussenliggende stekkerdozen. Overigens ook al diverse andere stopcontacten en stekkerdozen geprobeerd tijdens het testen.

Heb toevallig vanmiddag aida64 een uurtje laten draaien. Systeem werkte goed, voltage waardes in de software waren goed, temperaturen ook.

Het enige wat ik afgelopen week veranderd heb is het verwijderen van de telfort netwerkcontactdoos waar de kabel van de pc in zat, omdat die niet meer nodig was. Dus de pc zit nu gewoon direct op het stopcontact. Dit heb ik pas gedaan nadat ik al diverse crashes/vastlopers tijdens gamen heb gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door ShininNL op 12-08-2017 21:26 ]

Verwijderd

Zou zomaar sluiting in je videokaart kunnen zitten. Dat zou ook de klik in de voeding (beveiliging) kunnen verklaren.
Kun je de kaart in een ander systeem testen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2017 21:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Yup, luxe evga kaarten willen nogal eens doorfikken.
Niet verder aan kutten, snel in een esd zak stopppen en opsturen voor garantie. (over het algemeen 3 jaar bij evga)

• ShininNL
  • Nu online
Diep middernacht antwoord van EVGA en die vermoeden zoals jullie zeggen ook een probleem met de videokaart. RMA is meteen goedgekeurd dus hij gaat morgen met de post mee. Zodra ik een andere/nieuwe retour heb gekregen post ik wel even een update.

• ShininNL
  • Nu online
Zojuist een evga 1080 in bruikleen genomen, pc start direct op. Boosdoener was dus de 980ti!
Pagina: 1