Stereo to surround sound 7.1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 7.1 surround systeem en ik wil deze zo goed mogelijk gebruiken. Ik zou willen dat als ik een stereo bestand afspeel, alle speakers iets afspelen.
De linkervoorzijde moet eigenlijk gecloned worden naar links midden en linksachter, hetzelfde voor rechts. Dit zou de geluidskwaliteit verbeteren, naar mijn idee. De midden speaker zou zowel de linker- als rechterkanalen kunnen afspelen (kan dat?)

Over mijn setup: ik heb een oude pioneer boxen set die ik via de line uitgang in de groene 3.5 jack ingang van mijn computer heb geplugd. Dit zijn in stereo boxen, die ik dus nu gebruik voor linksvoor en -achter. Daarnaast heb ik een 5.1 surround set van Dell, die ik hieraan toevoeg om 7.1 surround te krijgen. De kabel van de Dell surround heeft een groene, gele, en een zwarte jack. De groene heb ik in de grijze jack gedaan, de voorspeakers worden dus gebruikt als zijspeakers. De gele en zwarte zijn voor de subwoofer en rear-speakers.
In de geluidsinstellingen van Windows heb ik de 7.1 surround geconfigureerd, het testen werkt met alle speakers.
Het probleem is dus dat ik eigenlijk zou willen dat bij audio die stereo is, alle speakers zouden 'meedoen', dat maakt het voller.

Ik heb de Dolby Atmos for headphones software gebruikt, maar deze verhelpt het niet, zelfs de demo-filmpjes (Leaf, etc.) zijn stereo.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Als je iets niet begrijpt, vraag het, dan licht ik nader toe.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
er hangt verder geen versterker of iets dergelijks tussen? Daar vang ik dat namelijk mee af. Standaard gaat de pc dan over 5.1. Als ik stereo wil zet ik de versterker op die stand. Durf niet te zeggen of dit binnen windows ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
Dit ligt dan heel erg aan de afspeelsoftware die je gebruikt. De meeste players zullen bij stereo-audiobronnen ook alleen een stereosignaal afgeven, dus die speelt dan enkel via de 2 front speakers.
Heb hier een 5.1 set aan de PC hangen, en bijvoorbeeld Spotify speelt dan enkel af over de fronts. Nu heeft deze set een functie die heet "Surround enchantment" die in 't geval van stereobronnen ook wat over de rears gaat gooien. Die optie zul je waarschijnlijk niet hebben in dit geval.
Wat eventueel nog wel een optie is, als het gaat om enkel geluidsbestanden die je hebt opgeslagen, is 't gebruiken van Media Player Classic. Die stelt je in staat om zelf geluidskanalen te 'mappen' en dus zo te forceren om linksvoor ook af te spelen over linkszij en linksachter (en 'tzelfde voor rechts uiteraard). Echter betekent dit niet gelijk dat de kwaliteit ook beter gaat worden, het zal hooguit helpen in 't verspreiden door de ruimte heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een enigszins goede oplossing gevonden:
Ik had bij de Dell set een verloopkabel om de groene, gele en zwarte jack naar een jack te laten gaan. Ik gebruik deze, alleen heb ik in de groene ingang van het verloopje de line-tulpkabel van de Pioneer set gedaan. Zo heb ik dus de Dell surround 5.1 set, waarbij links- en rechtsvoor vervangen zijn door de Pioneer boxen! Wanneer ik nu iets afspeel dat wel echt surround 7.1 is, kan ik altijd nog de kabeltjes terugzetten naar hoe ik het had!

Deze Pioneer boxen gaan trouwens wel door een versterker (met als uitgang de line), dit is de A-335

Bedankt voor de tips, deze brachten me bij dit idee! :-)