Wifi: Bij vlagen heel veel tx retries, slechte verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
hoi allemaal,

Ik woon al een aantal jaar in een jaren 50 appartement met redelijk dikke betonnen muren. Mijn appartement is globaal 10x10m en in de ene hoek staat mijn wifi-router en in de andere is mijn slaapkamer. Afstand zal een meter of 8-9 zijn. Bij tijd en wijlen (met vlagen van een paar uur) is het wifi in de slaapkamer extreem slecht, enorme latency maar wel maximale sterkte.

Zowel met een netgear R7000 (oud) treedt het op als met een splinternieuw Ubiquity AC pro. Meerdere clients (laptop, telefoon, iot device)hebben er last van en de ubiquity meldt ook dat er een probleem is. Gezien ik diverse hardware gebruikt heb en het bij vlagen fout gaat ligt het kennelijk aan de omgeving. Ik vermoed dat iemand enorm zit te sprayen in allerlei frequentiebanden... maar ik weet niet wie of wat.
De onderbuurvrouw schijnt er ook last van te hebben.

Een frequentie-scan op telefoon en macbook laat weinig boeiends zien, en de ubiquity controller ziet dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qx6S5fg3GaIodRiwjqDEhroQ/full.png

Wat mij opvalt is de grote hoeveelheid transmit retries, waarbij de ontvangende counter dus 0 blijft.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Uiteraard heb ik wat kanalen gehopt maar dat helpt niet, ik zal eens kijken of 5G-only werken helpt, maar dat mag eigenlijk geen oplossing heten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:06
En als je nou je wifi router ergens in het midden van je appartement plaatst? Nu gaat natuurlijk 3/4 van zijn zendvermogen verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi analogworm, dank voor je advies.

Dat klopt, alleen is nergens een echt geschikte locatie. Het heeft ook gewerkt, en gezien deze storing bij lagen optreedt ligt het het niet aan de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je een draadje naar de slaapkamer kunt trekken kun je daar evt. die Netgear als extra AP neerzetten. Zal vast helpen dat de afstand dan kleiner is en er geen muur tussen zit, aangezien het blijkbaar alleen in de slaapkamer optreedt.

Zit er eigenlijk stalen wapening in die betonnen muren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Dat weet ik niet, ik weet wel dat het niet gewijzigd is sinds ik hier woon.
Die netgear wordt voor een apart iot-LANetje, ik gooi nog een ubiquity in de slaapkamer neer. Mooi PoE spul.

Punt is wel dat het een fix is voor een probleem waarvan ik niet weet hoe het werkt ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vraag me af of de stalen constructie van het gebouw zelf misschien verbonden kan zijn met een bron die de storing zou kunnen veroorzaken. Een fout aangesloten leiding ergens? Ik speculeer maar wat. Zijn er werkzaamheden aan of rond het gebouw verricht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05

BCC

Magnetron, babyfoon, dect telefoon, draadloze deurbel op 2,4 GHz?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 17:32:
Ik vraag me af of de stalen constructie van het gebouw zelf misschien verbonden kan zijn met een bron die de storing zou kunnen veroorzaken. Een fout aangesloten leiding ergens? Ik speculeer maar wat. Zijn er werkzaamheden aan of rond het gebouw verricht?
Nee voor zover ik weet niet.
BCC schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 17:52:
Magnetron, babyfoon, dect telefoon, draadloze deurbel op 2,4 GHz?
Zou kunnen maar het duurt meestal wel een uur. Dat lijkt me lang door een deurbel etc. Ook op de 5GHz merk ik het volgens mij.

Heeft iemand een idee hoe ik kan achterhalen wat hier aan de hand is?

Ik heb nu problemen en zie dat kanaal 8 en 9 heel bezet zijn, en 7 vol zit met ruis. Kan iemand dit duiden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9edE7XHWei57tmSRvhWnlvyX/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9edE7XHWei57tmSRvhWnlvyX/medium.png

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 12-08-2017 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05

BCC

Dat iemand kanaal 7 gebruikt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op 40 Mhz bandbreedte; scheelt jou 6 kanalen die je niet kunt geruiken

Maar probeer eerst eens een bedrade verbinding. Zie je daar hetzelfde probleem? Dan ligt het dus aan het OS (spyware, bittorent, ransomware) of de BiOS/UEFI. Zie je 't daar niet probeer dan een linux live CD . Zie je daar hetzelfde probleem, dan ligt het aan je hardware; antenne stuk, radio stuk

Anyway, je topic start is waardeloos: je vertelt niet eens wat voor OS je draait en welke versie van de drivers je hebt geinstalleerd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Boudewijn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:02:
[...]

Nee voor zover ik weet niet.

[...]

Zou kunnen maar het duurt meestal wel een uur. Dat lijkt me lang door een deurbel etc. Ook op de 5GHz merk ik het volgens mij.

Heeft iemand een idee hoe ik kan achterhalen wat hier aan de hand is?

Ik heb nu problemen en zie dat kanaal 8 en 9 heel bezet zijn, en 7 vol zit met ruis. Kan iemand dit duiden?
[afbeelding]
[afbeelding]
toon volledige bericht
Kan iemand zijn die aan het knutselen is met Arduino's, ik heb vanuit China (Aliexpress) een zender en ontvanger die gebruik maken van de 2,4ghz band. Paar dagen erna kwam ik erachter dat als die twee met elkaar communiceren ze kanaal 4 volledig vervuilen (wegvallend wi-fi tot gevolg). Geen idee of dat bij jou ook het geval is maar klinkt redelijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Lijkt me een omgevingsfactor, dus iets in de buurt dat de 2.4Ghz band gebruikt/stoort. Hoe is de 5Ghz band?

Stel dat je recente Mac/iPhone hebt, dan zit daar sowieso 5Ghz ondersteuning in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 01:13:
[...]

Op 40 Mhz bandbreedte; scheelt jou 6 kanalen die je niet kunt geruiken
Fair enough.
Maar probeer eerst eens een bedrade verbinding. Zie je daar hetzelfde probleem? Dan ligt het dus aan het OS (spyware, bittorent, ransomware) of de BiOS/UEFI. Zie je 't daar niet probeer dan een linux live CD . Zie je daar hetzelfde probleem, dan ligt het aan je hardware; antenne stuk, radio stuk
Ik heb meerdere clients, en meerdere access points.
Anyway, je topic start is waardeloos: je vertelt niet eens wat voor OS je draait en welke versie van de drivers je hebt geinstalleerd
Gezien ^^ is het niet waarschijnlijk dat het client afhankelijk is, ik dacht wel dat ik dat afdoende beargumenteerd had. Zie ook de retries in de ubiquity screenshots, heeft niet zoveel met drivers te maken he ;).
xh3adshotx schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 02:55:
[...]

Kan iemand zijn die aan het knutselen is met Arduino's, ik heb vanuit China (Aliexpress) een zender en ontvanger die gebruik maken van de 2,4ghz band. Paar dagen erna kwam ik erachter dat als die twee met elkaar communiceren ze kanaal 4 volledig vervuilen (wegvallend wi-fi tot gevolg). Geen idee of dat bij jou ook het geval is maar klinkt redelijk hetzelfde.
Ja ik zit ook wel aan zoiets te denken, maar hoe dit te verder uit te lopen?
johnkeates schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 03:15:
Lijkt me een omgevingsfactor, dus iets in de buurt dat de 2.4Ghz band gebruikt/stoort. Hoe is de 5Ghz band?

Stel dat je recente Mac/iPhone hebt, dan zit daar sowieso 5Ghz ondersteuning in.
Ja klopt, alleen mijn telefoon en wat iot dingetjes doen geen 5GHz. Buiten dat is binnen 2.4 GHz meestal een stuk beter te doen dan 5GHz. Gezien het feit dat dit in 1x ontstaat is denk ik dat iemand iets gekocht heeft wat nogal stoort. Alleen hoe kom ik daar achter? Behalve oldskool langs de deuren gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
Rondlopen met een directionele scanner is het enige wat je snel de oorzaak laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Test geweoon 5Ghz even, als dat wel werkt weet je dat het een 2.45Ghz probleem is. Werkt at ook niet, dan kan het nog wat anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johnkeates schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:56:
Test geweoon 5Ghz even, als dat wel werkt weet je dat het een 2.45Ghz probleem is. Werkt at ook niet, dan kan het nog wat anders zijn.
Dat.

Het probleem is overduidelijk verstoring in de 2.4GHz - als de oorzaak bouwmaterialen en/of capabiliteiten van apparatuur zou zijn zou het nooit goed werken/gewerkt hebben; muren hebben doorgaans de neiging vrij constant te dempen.

De betonnen vloeren doen vermoeden dat benedenburen niet eens het probleem zijn, waarschijnlijk eerder de overburen, aangezien de muren voor en (vooral) achter niet zo solide zijn, en jaren '50 glas nul demping biedt voor EM-frequenties.

Met een spectrum analyzer en richtantenne kun je dit bevestigen, en met HR++ glas (en evt metaalmat om de muren verder mee te bedekken) kun je er wat aan doen, maar goedkoper, makkelijker, sneller en waarschijnlijk doelmatiger is overstappen op 5GHz, waar je AP in eerste screenshot al van roept dat het 'goed' is ;)

Als de dekking op 5GHz vanaf een enkele AP onvoldoende is kun je er twee gebruiken, elk aan tegenovergestelde hoek van de woning. Maar als het gaat om een enkel appartement zal een R7000 of UAP AC Pro (die overigens qua layer 1 prestaties vrijwel identiek zijn) waarschijnlijk alles ook op 5GHz in z'n eentje aankunnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Ik meen hier op Tweakers ooit eens een topic te hebben gelezen van iemand die ook een slecht wifi-netwerk had door storing van buitenaf. Die user woonde volgens mij boven een winkel, waar een draadloze camera aan de gevel hing o.i.d. Die camera is toen even uitgezet waarna het probleem gelijk was verholpen.

Kan helaas het topic niet meer terugvinden, hier wel iets vergelijkbaars: Verstekbakker in "Zeer slecht wifi bereik in huis*". Die user heeft een spectrum analyse gedaan.

Geen buren die onlangs een kindje hebben gekregen? Misschien staat er een draadloze babyfoon (met camera) de ether vol te spugen op 2,4Ghz.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja dat zou inderdaad prima kunnen, het punt is dat het niet in mijn portiek lijkt te spelen maar mogelijk een portiek naast me.

Ik ga kijken of ik een listing kan maken van de storingen zodat ik een beter idee krijg van wanneer dit optreedt. Dat zegt veel over hoe en wat; ik heb het idee dat het vooral 's avonds speelt, maar dat is niet gek omdat ik zelf ook vooral 's avonds aanwezig ben (vloek van de werkende klasse ;) ).

Daarna ga ik wat briefjes in bussen doen, hoop dat dat gaat helpen. Desnoods kijk ik even bij mensen mee.

offtopic:
Wat een irritante situatie overigens :P

Pagina: 1