Hallo Tweakers,
Na vele jaren aan te modderen met laptops van't werk kriebelt het om nog eens een stevige desktop in huis te halen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Belangrijkste aanleiding voor een nieuwe PC was het uitkomen van Doom, wat ik momenteel nergens op kan spelen. Dit moet voor mij op 4k/Ultra kunnen
Verder al lang zin om met VR te experimenteren. Ik heb de Samsung Gear - leuk, maar te beperkt...
Doe soms ook wat met foto/video bewerking (Photoshop, GoPro software) maar dit is redelijk beperkt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget voor de PC zelf tussen 2-2.5k. Inclusief een 4k scherm rond de 3k.
Dit is geen harde limiet, maar er moeten wel zeer goede argumenten zijn om er zwaar over te gaan
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope - de enige desktop die ik nog ergens had staan is makkelijk 10 jaar oud, daar recupereer ik weinig van.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Los van the obvious (straffe videokaart/processor/4k monitor) moet er Wifi op het mobo zitten.
De case moet toelaten om ook nog een 2-tal 5.25" externe bays aan te sluiten voor optical drive & multi-card reader. Tegenwoordig vindt men dit obsolete - ik weet het - maar ik heb nu eenmaal nog massa's van die dingen rondslingeren.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig eerder naar een Intel/nVidea systeem. Enerzijds puur op gevoel dat dit meestal 'beter' en betrouwbaarder is - al is dit zeker geen religieuze overtuiging.
Anderzijds en vooral omdat voor mij corespeed belangrijker lijkt dan corecount.
Op basis hiervan heb ik volgend systeem samengesteld:
Ik had ook al een 2-tal monitors gevonden - maar hier raak ik nog niet helemaal uit:
Asus ROG Swift PG27AQ Zwart
BenQ PD3200U Grijs, Zwart
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijk is dat het systeem zo stil en koel mogelijk is, zonder hiervoor toegevingen te doen op de performantie.
Dit speelde bvb mee in mijn keuze van videokaart en koeler. Al vind ik de laatste maar een lelijk ding.
Windowed case hoefde niet per se, maar aangezien videokaart & mobo toch al leds hadden: waarom niet!
Dit ding moet ook lang kunnen meegaan en dus betrouwbaar. Vandaar bvb keuze voor de 960Pro SSD en toch een HDD voor data (meestal recoverable failures).
Ga je overklokken?
Is niet de belangrijkste eis, maar ik tweak wel graag.
Wat verwacht je van ons?
Dit zou de eerste keer zijn dat ik zelf een volledig systeem in elkaar steek - al heb ik wel wat ervaring met het uiteen halen en weer in elkaar steken van destops en laptops en het switchen van wat componenten.
Dus een kritische blik van mensen met wat meer ervaring hierin is zeker welkom!
Concreet:
Na vele jaren aan te modderen met laptops van't werk kriebelt het om nog eens een stevige desktop in huis te halen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Belangrijkste aanleiding voor een nieuwe PC was het uitkomen van Doom, wat ik momenteel nergens op kan spelen. Dit moet voor mij op 4k/Ultra kunnen
Verder al lang zin om met VR te experimenteren. Ik heb de Samsung Gear - leuk, maar te beperkt...
Doe soms ook wat met foto/video bewerking (Photoshop, GoPro software) maar dit is redelijk beperkt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget voor de PC zelf tussen 2-2.5k. Inclusief een 4k scherm rond de 3k.
Dit is geen harde limiet, maar er moeten wel zeer goede argumenten zijn om er zwaar over te gaan
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope - de enige desktop die ik nog ergens had staan is makkelijk 10 jaar oud, daar recupereer ik weinig van.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Los van the obvious (straffe videokaart/processor/4k monitor) moet er Wifi op het mobo zitten.
De case moet toelaten om ook nog een 2-tal 5.25" externe bays aan te sluiten voor optical drive & multi-card reader. Tegenwoordig vindt men dit obsolete - ik weet het - maar ik heb nu eenmaal nog massa's van die dingen rondslingeren.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig eerder naar een Intel/nVidea systeem. Enerzijds puur op gevoel dat dit meestal 'beter' en betrouwbaarder is - al is dit zeker geen religieuze overtuiging.
Anderzijds en vooral omdat voor mij corespeed belangrijker lijkt dan corecount.
Op basis hiervan heb ik volgend systeem samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-7700K Tray | € 324,- | € 324,- |
| 1 | Asus ROG Strix Z270E Gaming | € 208,50 | € 208,50 |
| 1 | Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING | € 864,95 | € 864,95 |
| 1 | WD Blue WD40EZRZ, 4TB | € 119,79 | € 119,79 |
| 1 | Cooler Master MasterCase Pro 6 (rode led) | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Noctua NH-D14 | € 68,50 | € 68,50 |
| 1 | G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ | € 188,65 | € 188,65 |
| 1 | EVGA SuperNOVA 750 G2 | € 125,59 | € 125,59 |
| 1 | Samsung 960 Pro 512GB | € 307,83 | € 307,83 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.346,81 | |
Ik had ook al een 2-tal monitors gevonden - maar hier raak ik nog niet helemaal uit:
Asus ROG Swift PG27AQ Zwart
BenQ PD3200U Grijs, Zwart
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijk is dat het systeem zo stil en koel mogelijk is, zonder hiervoor toegevingen te doen op de performantie.
Dit speelde bvb mee in mijn keuze van videokaart en koeler. Al vind ik de laatste maar een lelijk ding.
Windowed case hoefde niet per se, maar aangezien videokaart & mobo toch al leds hadden: waarom niet!
Dit ding moet ook lang kunnen meegaan en dus betrouwbaar. Vandaar bvb keuze voor de 960Pro SSD en toch een HDD voor data (meestal recoverable failures).
Ga je overklokken?
Is niet de belangrijkste eis, maar ik tweak wel graag.
Wat verwacht je van ons?
Dit zou de eerste keer zijn dat ik zelf een volledig systeem in elkaar steek - al heb ik wel wat ervaring met het uiteen halen en weer in elkaar steken van destops en laptops en het switchen van wat componenten.
Dus een kritische blik van mensen met wat meer ervaring hierin is zeker welkom!
Concreet:
- Kan dit beter, bang-for-buck-gewijs?
- Heeft het zin om nog even te wachten op de volgende generatie (Coffee/Canon Lake)?
- Steken er geen domme dingen in - bottlenecks of compatibiliteit bvb?
- Wat betreft de monitor kan ik zeker nog wat tips gebruiken
- Dit geldt zeker ook voor case en koeling - hier zie ik echt door het bos de bomen niet meer