Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe 4k/VR/Gaming desktop (2.5k)

Pagina: 1
Acties:

• Svennemans
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-02-2024
Hallo Tweakers,

Na vele jaren aan te modderen met laptops van't werk kriebelt het om nog eens een stevige desktop in huis te halen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen. Belangrijkste aanleiding voor een nieuwe PC was het uitkomen van Doom, wat ik momenteel nergens op kan spelen. Dit moet voor mij op 4k/Ultra kunnen
Verder al lang zin om met VR te experimenteren. Ik heb de Samsung Gear - leuk, maar te beperkt...
Doe soms ook wat met foto/video bewerking (Photoshop, GoPro software) maar dit is redelijk beperkt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget voor de PC zelf tussen 2-2.5k. Inclusief een 4k scherm rond de 3k.
Dit is geen harde limiet, maar er moeten wel zeer goede argumenten zijn om er zwaar over te gaan

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope - de enige desktop die ik nog ergens had staan is makkelijk 10 jaar oud, daar recupereer ik weinig van.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Los van the obvious (straffe videokaart/processor/4k monitor) moet er Wifi op het mobo zitten.
De case moet toelaten om ook nog een 2-tal 5.25" externe bays aan te sluiten voor optical drive & multi-card reader. Tegenwoordig vindt men dit obsolete - ik weet het - maar ik heb nu eenmaal nog massa's van die dingen rondslingeren. ;)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig eerder naar een Intel/nVidea systeem. Enerzijds puur op gevoel dat dit meestal 'beter' en betrouwbaarder is - al is dit zeker geen religieuze overtuiging.
Anderzijds en vooral omdat voor mij corespeed belangrijker lijkt dan corecount.

Op basis hiervan heb ik volgend systeem samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Tray€ 324,-€ 324,-
1Asus ROG Strix Z270E Gaming€ 208,50€ 208,50
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 864,95€ 864,95
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 119,79€ 119,79
1Cooler Master MasterCase Pro 6 (rode led)€ 139,-€ 139,-
1Noctua NH-D14€ 68,50€ 68,50
1G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ€ 188,65€ 188,65
1EVGA SuperNOVA 750 G2€ 125,59€ 125,59
1Samsung 960 Pro 512GB€ 307,83€ 307,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.346,81

Ik had ook al een 2-tal monitors gevonden - maar hier raak ik nog niet helemaal uit:
Asus ROG Swift PG27AQ Zwart
BenQ PD3200U Grijs, Zwart

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijk is dat het systeem zo stil en koel mogelijk is, zonder hiervoor toegevingen te doen op de performantie.
Dit speelde bvb mee in mijn keuze van videokaart en koeler. Al vind ik de laatste maar een lelijk ding.
Windowed case hoefde niet per se, maar aangezien videokaart & mobo toch al leds hadden: waarom niet! :D
Dit ding moet ook lang kunnen meegaan en dus betrouwbaar. Vandaar bvb keuze voor de 960Pro SSD en toch een HDD voor data (meestal recoverable failures).

Ga je overklokken?
Is niet de belangrijkste eis, maar ik tweak wel graag. :)

Wat verwacht je van ons?

Dit zou de eerste keer zijn dat ik zelf een volledig systeem in elkaar steek - al heb ik wel wat ervaring met het uiteen halen en weer in elkaar steken van destops en laptops en het switchen van wat componenten.
Dus een kritische blik van mensen met wat meer ervaring hierin is zeker welkom!

Concreet:
  1. Kan dit beter, bang-for-buck-gewijs?
  2. Heeft het zin om nog even te wachten op de volgende generatie (Coffee/Canon Lake)?
  3. Steken er geen domme dingen in - bottlenecks of compatibiliteit bvb?
  4. Wat betreft de monitor kan ik zeker nog wat tips gebruiken
  5. Dit geldt zeker ook voor case en koeling - hier zie ik echt door het bos de bomen niet meer
Bij voorbaat bedankt voor jullie input!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet niet hoe het intussen met de verkrijgbaarheid van de 1080ti zit, maar de pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G was toen ik de mijne kocht het best verkrijgbaar, terwijl de kaart goedkoper is dan de Strix en ook nog de stilste is van de GTX1080ti's. :) Om het verschil in performance hoef je het niet te doen, dat is een dergelijk klein verschil, dat merk je echt niet.

Als dit de enige onderdelen zijn en wil je wat ruimte hebben voor overclocken, heb je an sich aan een pricewatch: Corsair RM550x Zwart voldoende, die is een 40 euro goedkoper dan de voeding die je nu voor ogen hebt en echt ovepriced is.

Voor een gaming PC is ook een NVMe SSD overbodig en kun je beter de gewone variant van de SSD nemen. Die is goedkoper en qua prestaties merk je 0 verschil.

Wil je ook een beetje goed geluid hebben, dan kan ik je de pricewatch: Gigabyte AORUS GA-Z270X-GAMING 7 aanraden. Die heeft een Creative geluidschip aan boord, waar de overige merken meestal een Realtek hebben. Het verschil in geluid is wel heel goed merkbaar, kan ik je uit eigen ervaring vertellen en hij is niet veel duurder dan de plank die je nu voor ogen hebt.

Als je per se wifi wilt hebben (terwijl een kabel trekken lang zo moeilijk niet is en een snellere en stabieliere verbinding oplevert met een veel lagere ping, wat fijn is bij multiplayer games), kun je gewoon een wifi insteekkaart kopen, die hebben betere antennes en radio's aan boord dan moederborden met wifi op het moederbord. :) Bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link TL-WDN4800 :)

Voor CPU-koeling kun je wellicht pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition overwegen. Die is wat goedkoper en is volgens Hardware.info Magazine nummer 2 van 2017 als beste uit de bus gekomen (of later alsnog online toegevoegd). Hardware.info heeft in elk geval de Scythe Mugen 5 PCGH in elk geval met geen mogelijkheid boven de 40dB gekregen, met een microfoon op 10cm afstand, dus hij koelt goed én is lekker stil.

De case is natuurlijk puur smaak, maar wellicht is de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart ook wat voor jou? Volgens mij een prima vergelijkbare kast met de CoolerMaster die je nu voor ogen hebt, maar dan stukken goedkoper?

[ Voor 113% gewijzigd door CH4OS op 12-08-2017 16:11 ]

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Het heeft weinig zin om te wachten. Als je meer cores wil dan kan nu al voor AMD gaan. Puur qua gamen is de 7700K (of de 6700k als je die goedkoper kunt krijgen) een van de beste keuzes.

De voeding is met 750W wat overbemeten; een 650Watt zou al ruim voldoende moeten zijn:
pricewatch: Corsair RM650x Zwart

Ook ga je niet merken dat je een 960Pro hebt. Leuk voor workstation workloads met continue schrijfacties, maar voor een game systeem?
Vorige week van een 250GB 840 EVO naar een 500GB 960 EVO gegaan, maar ik merk geen verschil in snelheid. Je zou hier zelfs nog meer op kunnen besparen door bijv. voor een 850 EVO of een Intel 600p te gaan.

En als je een stil systeem wilt; heb je echt die 4TB HDD nodig? Ik ben ruim een jaar geleden volledig overgestapt op SSD's. Mijn data disk is een 960GB SSD van Sandisk, maakt geen geluid en is vele malen sneller dan een HDD. Games laden daadwerkelijk sneller in.

Qua monitor; more is better. 27" 4K is haarscherp en op 32" is dat het nog steeds, maar is het een stuk bruikbaarder. Immers, tekst moet wel leesbaar blijven enzo. En op beide formaten zal je moeten schalen (~150% gok ik zo).

Qua case en koeling; puur persoonlijke voorkeur. Die Noctua is een top koeler! Als je echt stil wilt, kijk dan ook eens naar gedempte kasten zoals de Define R5. pricewatch: Fractal Design Define R5 Titanium Window

www.ping-win.nl

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met 550W kom je op zich ook al goed uit (inclusief overclock) en kun je op zich ook al prima overclocken. Meer dan 550W geeft dan alleen wat meer marge, zie ook het voedingen advies topic. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 12-08-2017 16:09 ]

• Svennemans
Hi guys,

Bedankt voor de reacties.

Mijn eerste gedachten:
- 650W lijkt mij dan het beste qua voeding - een beetje marge mag wel
- Full-SSD ben ik wat huiverig voor - als die ooit faalt is dat meestal niet recoverable. Dit is ook waarom ik voor de Pro gekozen had als system-SSD - heeft een hogere TBW / garantieperiode. Trouwens is 1TB data gewoon te weinig - en dan wordt het met SSD al snel duur.
- Kabeltje trekken is in mijn geval moeilijker dan je denkt - veel breekwerk. Dus Wifi is echt wel nodig. Overigens ben ik eerder een single gamer dan een online gamer. :)
- Goeie tip voor die Fractal case! Stil is inderdaad belangrijk en die ziet er ook mooi uit!

• Rye

Rye

Waarom moet het recoverable zijn? Data die je niet kwijt mag raken moet je gewoon backuppen (NAS, cloud, USB, you name it). HDD is vaak ook niet recoverable en als dat het wel is, dan mag je een enorm bedrag aftikken.

Maar zoals je al aangeeft; als je wel echt meer dan 1TB nodig hebt aan storage dan wordt het wel een duur geintje om volledig op SSD over te gaan.

De 960 Pro heeft voor een consument eigenlijk geen voordelen gezien de meerprijs. Die garantie is leuk, maar als ie stuk is dan ben je je data toch gewoon kwijt. SSD's gaan lang mee en de TBW is leuk, maar hoeveel ga je er nu daadwerkelijk mee doen? Ik heb nog een 128GB SSD van een jaar of 5/6 geleden liggen, welke intensief gebruikt is en die doet het nog prima.

Maar goed, het is jouw geld en je koopt wel een van de snelste SSD's dan die kan kopen.

www.ping-win.nl

• Svennemans
@Rye Wat ik bedoelde is dat je met een HDD meestal (ook niet altijd) lang voor de totale crash fouten op de disk begint te merken, waar je nog steeds veel tijd hebt om de meeste data te redden. Bij SSD vaker ineens de totale crash.
Dit is mijn persoonlijke (of 2e handse) ervaring natuurlijk - en totaal niet verder onderbouwd. :)

Maar je hebt wel een punt dat de 960 Pro er misschien net wat over is.

• Svennemans
Op basis van de feedback even een aangepast lijstje aangemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Tray€ 324,-€ 324,-
1Asus ROG Strix Z270E Gaming€ 208,50€ 208,50
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 107,-€ 107,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Corsair RM650x Zwart€ 99,95€ 99,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 231,-€ 231,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.194,79

@CH40S : die Gygabyte videokaart is momenteel niet leverbaar (bij de goedkoopste) en aangezien je de Asus nu aan net geen 780 kan kopen ook niet echt goedkoper. Dus blijf ik voorlopig bij mijn eerste keuze.

Toch al 200 euro bespaard - netjes. :) Kan ik mij binnen het 3k - incl monitor - budget misschien ook deze veroorloven:
Acer Predator XB321HK Rood, Zwart
Zou naar het schijnt een van de best zijn? Maar misschien stel ik deze vraag beter in het monitor forum...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou geen NVMe SSD nemen. De performance is leuk, maar ga je in games totaal niet merken. Die performance merk je wel als je constant veel leest en schrijft, maar dat doe je met games niet. Workstations doen dat bijvoorbeeld wel, daar zal je het merken, in games echt niet.

Beter neem je dan voor praktisch hetzelfde geld (€50,- duurder) een 1TB SSD (bijvoorbeeld de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB, daar ga je dan veel meer aan hebben, want je kan dan meer games op de SSD kwijt.

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2017 01:26 ]

• Rye

Rye

Je moederbord zou nog goedkoper kunnen:
pricewatch: Asus ROG Strix Z270G GAMING

Dat is de mATX variant van het bord wat je nu gekozen hebt.

Volgens sommige sites heeft die XB321HK ook G-Sync en dat is zeker weten een aanrader!
Wat ik zelf echter kan aanraden is een Ultra Wide scherm. Die vallen in ongeveer dezelfde prijsklasse, zijn lekker groot en bieden een geweldige game ervaring. Het voegt voor mij veel meer toe dan het beetje extra scherpte en detail dat 4K doet.

categorie: Monitoren

Dat zijn 21:9 schermen met G-Sync en omdat je minder pixels hoeft aan te sturen (3440x1440 is slechts 60% van 3840x2160), haal je ook nog eens een hogere FPS. Volgens mij zijn het allen 100Hz panelen en heb je daardoor ook nog eens een soepelere ervaring dan een 60Hz paneel.

www.ping-win.nl

• Svennemans
Na wat nadenken en nalezen beslist om het toch bij een Sata-SSD te houden - de Evo850.

Moederbord heb ik zo gelaten - een mATX in een mid-tower ziet er wat vreemd uit. :)

Die 21:9 monitors zijn mooi en inderdaad beter geschikt voor FPS-gevoelige games, maar dit was nu eenmaal een 4k/VR configuratie - onder andere omwille van die GoPro (4k) video's die ik wil gaan bewerken.
Dus de games zullen het moeten doen met 60Hz + GSync. Als dit mij begint te storen (en ik terug wat geld bij elkaar geschraapt heb ;) ) kan ik later nog een monitor bijkopen.

Dit is hem dus geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Tray€ 324,50€ 324,50
1Asus ROG Strix Z270E Gaming€ 209,75€ 209,75
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 107,-€ 107,-
1Acer Predator XB321HK Rood, Zwart€ 993,-€ 993,-
1Noctua NH-D14€ 68,50€ 68,50
1Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Brown (US-layout)€ 110,69€ 110,69
1Razer Mamba Tournament Edition 5G€ 78,99€ 78,99