Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-09 22:16
Beste Tweakers,

Ik gebruik mijn Panasonic Lumix G80 met de kitlens om mijn green screen te filmen. Maar als ik dichterbij de camera kom, wordt de achtergrond ineens donker (in dit geval dus donker groen).

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn camera niet de achtergrond zo donker maakt?

Thanks!

-FPS

Beste antwoord (via FramesPerSecond op 12-08-2017 15:17)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:12

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Waarschijnlijk kom jij dichterbij je lichtbron en zodoende feller belicht, je camera corrigeert dat automatisch naar correct belicht en maakt de hele scene donkerder. Dat valt op jou niet op, omdat hij jou corrigeert, maar de achtergrond wordt netto zodoende wel donkerder.

Oplossing, je verlichting een stuk verder weg zetten, zodat jij ook met dichterbij stappen relatief gelijk belicht blijft :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Waarschijnlijk kom jij dichterbij je lichtbron en zodoende feller belicht, je camera corrigeert dat automatisch naar correct belicht en maakt de hele scene donkerder. Dat valt op jou niet op, omdat hij jou corrigeert, maar de achtergrond wordt netto zodoende wel donkerder.

Oplossing, je verlichting een stuk verder weg zetten, zodat jij ook met dichterbij stappen relatief gelijk belicht blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-09 22:16
Nomad schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:21:

Makes sense! Verder weg zetten is lastig voor mij, maar ik kan de lampen wel dimmen en dan de exposure iets omhoog? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Dan zal het probleem blijven dat je zelf feller belicht wordt als je dichter bij de camera en lamp gaat zitten. Ik zou eerder kijken of je je exposure handmatig in kan stellen, zodat hij gelijk blijft als je dichterbij komt. Al weet ik niet of je dan misschien zelf overbelicht wordt.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
Belichting vastzetten inderdaad. Het heeft onder deze gecontroleerde omstandigheden toch eigenlijk geen zin om met een automatische belichting te werken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Universal Creations schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:28:
Belichting vastzetten inderdaad. Het heeft onder deze gecontroleerde omstandigheden toch eigenlijk geen zin om met een automatische belichting te werken (zoveel donkerder als zijn achtergrond werd, zoveel lichter zal hij worden. Gezien hij zeurt over het eerste, zal het tweede even goed een probleem worden).
Het feit dat zijn achtergrond significant donkerder wordt (om hemzelf gelijk te houden qua belichting) is het dus niet handig om de belichting vast te zetten op de camera.

Het enige wat je moet oplossen is de relatieve afstand tussen jou en de achtergrond. De makkelijkste oplossing was dat je de verlichting verder weg zette en fysiek harder zet ter compensatie van de afstand. Maar je geeft aan dat dat niet lukt. Dan is de oplossing dat jij fysiek op relatief dezelfde afstand van de green screen blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 12-08-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
Dat snap ik. Was meer ter aanvulling op jouw idee en niet als vervanging ;)
Het nadeel van verder wegzetten, is dat de verlichting wel wat harder wordt qua schaduwen, mits er nu natuurlijk met een softbox of iets anders diffuus gewerkt wordt, anders maakt het weinig uit...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1