Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:55
Hoi Tweakers,

Ik heb voor de buren de laptop opnieuw geïnstalleerd en dit is prima gegaan alleen het probleem is als er geen netstroom aan de laptop zit geeft deze na een x aantal minuten geen beeld meer (beeld word groen/wit blokkerig/streepig (ziet niks meer van de teksten etc)). Als je dan de netstroom weer connect en de laptop opnieuw start dan werkt deze weer perfect.

Dus ik dacht dit ligt aan de accu dus ik heb een nieuwe accu besteld met het juiste type nummer en de nieuwe accu doet hetzelfde, wat kan hier mis zijn?

- Laptop werkt perfect met netstroom
- Laptop werkt niet met alleen accu erin en opstarten. (laptop gaat aan maar geen beeld)
- Laptop met accu kom netjes in de bios en doet dan niks geks
- Net een nieuwe Windows installatie gedaan dus de laptop is schoon qua software.
- Hij is nu bezig met de nieuwe accu te kalibreren (weet niet of dit kan helpen)

Maar waaraan kan dit liggen dat de laptop zo vreemd doet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 11:22
wat voor een laptop is het ? toevallig 2 videokaarten die kunnen switchen ? de klachten doen me beetje denken aan een slechte verbinding van de ribbonkabel neer het lcd scherm. je krijgt het zelfde met een normale pc als de kabel er niet goed meer in zit.

wat doet een extern scherm op de accu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
Bartosy schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 11:55:
wat voor een laptop is het ? toevallig 2 videokaarten die kunnen switchen ? de klachten doen me beetje denken aan een slechte verbinding van de ribbonkabel neer het lcd scherm. je krijgt het zelfde met een normale pc als de kabel er niet goed meer in zit.

wat doet een extern scherm op de accu ?
Staat boven het topic... het gaat om een HP Pavilion dv7. Ik heb hem nog niet aan een externe monitor gehangen want dit hadden de mensen zelf niet. (ik kan dit straks even proberen)

En volgens mij heeft de laptop een losse videokaart namelijk de "AMD Radeon HD 5470" en hij heeft de p6000 processor waar ook de "Intel® HD Graphics" opzit. dus dan zeg jij schakel even Radeon uit en kijk of hij dan nog steeds dit doet?

[ Voor 6% gewijzigd door DeEindbaas op 12-08-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
Dreamwire schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Staat boven het topic... het gaat om een HP Pavilion dv7. Ik heb hem nog niet aan een externe monitor gehangen want dit hadden de mensen zelf niet. (ik kan dit straks even proberen)

En volgens mij heeft de laptop een losse videokaart namelijk de "AMD Radeon HD 5470" en hij heeft de p6000 processor waar ook de "Intel® HD Graphics" opzit. dus dan zeg jij schakel even Radeon uit en kijk of hij dan nog steeds dit doet?
ja idd daar doelde ik op . een van de twee uitschakelen en kijken of hij het nog steeds doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
Bartosy schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:29:
[...]

ja idd daar doelde ik op . een van de twee uitschakelen en kijken of hij het nog steeds doet.
Maar dan moet de laptop toch eigenlijk ook raar doen als hij aan het netstroom zit? Want aan het netstroom werkt de laptop zonder problemen.

En ik merk nu al ik de laptop helemaal laat opstarten en trekt dan de netstroom eruit dan blijft hij het ook doen, tot ik hem restart dan blijft hij hangen en blijft hij steeds restarten (zwart beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
Dreamwire schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 13:32:
[...]

Maar dan moet de laptop toch eigenlijk ook raar doen als hij aan het netstroom zit? Want aan het netstroom werkt de laptop zonder problemen.

En ik merk nu al ik de laptop helemaal laat opstarten en trekt dan de netstroom eruit dan blijft hij het ook doen, tot ik hem restart dan blijft hij hangen en blijft hij steeds restarten (zwart beeld).
kan zijn dat hij misschien terugschakeld van de amd naar de intel igpu op de accu om stroom te besparen naar een bepaalde tijd en daarmee de problemen beginnen. aan netstroom is dat niet nodig maar dat zijn slechts speculaties.

wel apart dat hij blijft rebooten, ik denk toch echt wel dat het waarschijnlijk de videokaart is een van de twee ook omdat een windows reset niet geholpen heeft en de beeldproblemen die je beschrijft erg naar een videokaart probleem wijzen.(of de connectie van het moederbord naar het lcd scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
Bartosy schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 13:55:
[...]

kan zijn dat hij misschien terugschakeld van de amd naar de intel igpu op de accu om stroom te besparen naar een bepaalde tijd en daarmee de problemen beginnen. aan netstroom is dat niet nodig maar dat zijn slechts speculaties.

wel apart dat hij blijft rebooten, ik denk toch echt wel dat het waarschijnlijk de videokaart is een van de twee ook omdat een windows reset niet geholpen heeft en de beeldproblemen die je beschrijft erg naar een videokaart probleem wijzen.(of de connectie van het moederbord naar het lcd scherm)
Ik heb nu een video film HD al 15min zonder netstroom laten draaien en nog geen problemen (wel opgestart met netstroom maar na dat Windows gestart is de stroom eruit getrokken).

Ik heb daarna de laptop echt afgesloten en weer opnieuw gestart zonder netstroom en zodra ik het Windows logo zag kreeg ik de blokjes/streepjes weer te zien en ging hij weer in ervoor stand.

Ik heb al geprobeerd de Radeon uit te schakelen maar als ik dit doe dan word het beeld zwart en zie ik dus niks meer. Hij schakelt niet automatisch naar de onboard kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
Dreamwire schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:05:
[...]

Ik heb nu een video film HD al 15min zonder netstroom laten draaien en nog geen problemen (wel opgestart met netstroom maar na dat Windows gestart is de stroom eruit getrokken).

Ik heb daarna de laptop echt afgesloten en weer opnieuw gestart zonder netstroom en zodra ik het Windows logo zag kreeg ik de blokjes/streepjes weer te zien en ging hij weer in ervoor stand.

Ik heb al geprobeerd de Radeon uit te schakelen maar als ik dit doe dan word het beeld zwart en zie ik dus niks meer. Hij schakelt niet automatisch naar de onboard kaart...
ik zal dan toch even kijken of hij het probleem ook weergeeft op een extern scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:57
Yep. Kijken of het op extern scherm ook gebeurt. En Kijk ook even met bv Linux Live Versie of daar ook problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
Bartosy schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:29:
[...]

ik zal dan toch even kijken of hij het probleem ook weergeeft op een extern scherm.
Met een HDMI kabel krijg ik het externe scherm niet aangesloten de laptop ziet niet dat er een extra scherm (tv) word aangesloten.

VGA net geprobeerd en daar kreeg ik wel beeld bij alleen dan krijg ik precies hetzelfde resultaat als met gewoon het beeldscherm van de laptop.

Dus wat is het probleem?

- laptop netstroom geen problemen.
- laptop netstroom opstarten en dan de kabel eruit geen probleem.
- laptop alleen accu start wel maar zodra hij naar het Windows logo wilt gaan beeld volledig blokkerig en strepen.
- laptop opnieuw opstarten zonder kabel laptop blijft zwart en blijft rebooten.

[ Voor 40% gewijzigd door DeEindbaas op 12-08-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Maar even een Linux live USB/dvd en kijk of hij dan wel werkt. ziet het er uit als een driver issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
Dreamwire schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:32:
[...]

Met een HDMI kabel krijg ik het externe scherm niet aangesloten de laptop ziet niet dat er een extra scherm (tv) word aangesloten.

VGA net geprobeerd en daar kreeg ik wel beeld bij alleen dan krijg ik precies hetzelfde resultaat als met gewoon het beeldscherm van de laptop.

Dus wat is het probleem?

- laptop netstroom geen problemen.
- laptop netstroom opstarten en dan de kabel eruit geen probleem.
- laptop alleen accu start wel maar zodra hij naar het Windows logo wilt gaan beeld volledig blokkerig en strepen.
- laptop opnieuw opstarten zonder kabel laptop blijft zwart en blijft rebooten.
zie net dat er een GeForce 9600 in de laptop zit. dit waren volgens mij ook kaarten die berucht waren in de tijd dat die dingen allemaal naar verloop van tijd los gingen en je zo opnieuw moest reballen. de strepen en blokken die je beschrijft klinkt alsof de chip aan het loslaten is..

wel vreemd dat dat alleen gebeurt met de accu zelf.. het feit dat het even duurt voordat de problemen komen kan misschien er mee te maken hebben dat de chip eerst warm moet worden als het probleem er net is voordat hij het probleem gaat vertonen. het feit dat het nu het geval is meteen zodra je hem opstart kan een indicatie zijn dat de chip aan het loslaten is..

wat wel vreemd is is dat hij het probleem met netsnoer niet vertoond.. maar dat kan wellicht(hoop het niet) later ook nog wel komen.

ziet het beeld er zo uit ?

YouTube: MacBook Pro 2011 6750m GPU Failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
Bartosy schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:26:
[...]

zie net dat er een GeForce 9600 in de laptop zit. dit waren volgens mij ook kaarten die berucht waren in de tijd dat die dingen allemaal naar verloop van tijd los gingen en je zo opnieuw moest reballen. de strepen en blokken die je beschrijft klinkt alsof de chip aan het loslaten is..

wel vreemd dat dat alleen gebeurt met de accu zelf.. het feit dat het even duurt voordat de problemen komen kan misschien er mee te maken hebben dat de chip eerst warm moet worden als het probleem er net is voordat hij het probleem gaat vertonen. het feit dat het nu het geval is meteen zodra je hem opstart kan een indicatie zijn dat de chip aan het loslaten is..

wat wel vreemd is is dat hij het probleem met netsnoer niet vertoond.. maar dat kan wellicht(hoop het niet) later ook nog wel komen.

Misschien dat als je via de bios de Nvidia kaart uit weet te schakelen en enkel op de igpu werkt het probleem 'verholpen' is. Of andersom natuurlijk, de igpu uit en de Nvidia/Radeon enkel aan. Kan je dat überhaupt regelen in de bios van een HP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
Bartosy schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:26:
[...]

Nee het is erger ik zie totaal niks meer wat er op de scherm gebeurd.
loki504 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:12:
Maar even een Linux live USB/dvd en kijk of hij dan wel werkt. ziet het er uit als een driver issue.
Ik ben nu zo'n USB aan het maken we gaan het zien.
analogworm schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:40:
[...]

Misschien dat als je via de bios de Nvidia kaart uit weet te schakelen en enkel op de igpu werkt het probleem 'verholpen' is. Of andersom natuurlijk, de igpu uit en de Nvidia/Radeon enkel aan. Kan je dat überhaupt regelen in de bios van een HP?
Nee dat gaat niet je kan amper wat in die bios alleen de boot order wijzigen en het admin wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
loki504 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:12:
Dit werkt goed... Kan de laptop gewoon opstarten van de USB en restarten werkt ook prima.

Dus ik zou Windows dan opnieuw moeten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ja gewoon proberen. Nooit geschoten altijd mis.
Pagina: 1