Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-09 16:48
Momenteel bestaat mijn setup uit:

Fronts: 2x Q Acoustics 3020
Center: 1x Q Acoustics 3090c
Rears: 2x Q Acoustics 3010
Subwoofer: Rel Quake mk2
Receiver: Marantz SR6008

Het geluid klinkt zowel bij films als muziek prachtig en helder, maar soms heb ik het idee dat (vooral bij films) de ruimte (woonkamer, ongeveer 25/30m2) niet helemaal lekker wordt gevuld. Ik waan me nog niet helemaal "in de film". Ik overweeg daarom om mijn fronts te vervangen voor zuilen, de Q Acoustics 3050. Uiteraard heb ik met de Audyssey instellingen gespeeld, maar hiermee los ik mijn (weliswaar "first world") probleem niet op.

Is er iemand die hier een soortgelijke ervaring mee heeft en mij kan vertellen of dit het gewenste resultaat gaat opleveren? Ik kan natuurlijk in de winkel gaan luisteren, maar dit zal een vertekend beeld geven gezien de ruimte waarin ze staan. Ik weet dat de zuilen me voornamelijk meer laag zullen geven dan de boekenplank speakers, maar is het verschil in "vullen van de ruimte" het waard?

Edit: Uiteraard heb ik dit topic doorgenomen en daarin wordt wel gezegd dat de ruimte "natuurlijker gevuld zal worden" met zuilen. Ik zoek echter iemand die een soortgelijke situatie/ervaring heeft gehad.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

[ Voor 13% gewijzigd door timadriaans op 12-08-2017 10:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zuilen zullen juist door het meer laag (vollere klank) de ruimte meer 'vullen' dan boekenplankspeakers. Een bijkomstig voordeel van die upgrade is dat je de 3020's kan gebruiken voor achter in plaats van de 3010's, hetgeen ook toevoegt aan een voller geluid waarschijnlijk tijdens films. Verwacht geen wonderen, maar een merkbaar positief verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 12-08-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
Hoewel de zuilen een dieper laagbereik hebben, moet je niet vergeten dat je ook een subwoofer hebt. Wanneer goed afgesteld, zouden de overige speakers geen tot weinig frequenties weergeven onder de 80hz. Daar hoef je het dus niet voor te doen.

Het is echter wel zo dat de 3050 een grotere wooferunit heeft (165mm (6,5") t.o.v. 125mm (5")) en heeft er ook nog twee van. Dat betekent weer meer power in de overige lage frequenties, dus een voller geluid.

Plaatsing is ook belangrijk in audio, maar ik denk dat je er wel merkbaar op vooruit gaat. Zeker wanneer je (zoals ToFast voorsteld) ook de 3010 vervangt voor de 3020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-09 16:48
LA-384 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 11:56:
Hoewel de zuilen een dieper laagbereik hebben, moet je niet vergeten dat je ook een subwoofer hebt. Wanneer goed afgesteld, zouden de overige speakers geen tot weinig frequenties weergeven onder de 80hz. Daar hoef je het dus niet voor te doen.

Het is echter wel zo dat de 3050 een grotere wooferunit heeft (165mm (6,5") t.o.v. 125mm (5")) en heeft er ook nog twee van. Dat betekent weer meer power in de overige lage frequenties, dus een voller geluid.

Plaatsing is ook belangrijk in audio, maar ik denk dat je er wel merkbaar op vooruit gaat. Zeker wanneer je (zoals ToFast voorsteld) ook de 3010 vervangt voor de 3020.
De crossover voor mijn speakers staat op 80hz ingesteld, na het nodige uitproberen klinkt dat het best. Wat je zegt over de woofer grootte en verdubbeling klinkt inderdaad logisch. Ik denk dat ik het maar ga proberen. Valt het tegen, dan kan ik ze altijd retourneren :). Vermoedelijk zal ik de crossover voor de 3050's lager kunnen/moeten zetten gezien het bereik van de speakers ten opzichte van de 3020's. Klopt dat, of moet je alles <80hz gewoon (willen) doorsturen naar de subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
Je zal dat ook even zelf moeten testen. Persoonlijk vind ik een crossover van 80hz bij kleine speakers als de 3020 al vrij laag, maar dat zal vooral persoonlijke voorkeur zijn, alsook afhankelijk van de prestaties van de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
timadriaans schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 13:02:
[...]

De crossover voor mijn speakers staat op 80hz ingesteld, na het nodige uitproberen klinkt dat het best. Wat je zegt over de woofer grootte en verdubbeling klinkt inderdaad logisch. Ik denk dat ik het maar ga proberen. Valt het tegen, dan kan ik ze altijd retourneren :). Vermoedelijk zal ik de crossover voor de 3050's lager kunnen/moeten zetten gezien het bereik van de speakers ten opzichte van de 3020's. Klopt dat, of moet je alles <80hz gewoon (willen) doorsturen naar de subwoofer?
Kan je tzt de uitkomst ook even melden van de luistertest (woofer losgekoppeld)? Ben er wel benieuwd naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierr86
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-07 21:08
Ik ben een hele tijd geleden ook gaan luisteren voor de QA 3050. Ik kwam van Tannoy HTS-101 af.

Ik gebruik ze 60% film 40% muziek.

Nu vroeg ik me af, wil ik nu weer een upgrade voor een paar jaar, of meteen wat meer degelijke speakers aanschaffen?

Uiteindelijk heb ik de QA 3050 dan naast een aantal andere speakers beluisterd in de winkel, en vond het verschil toch wel groot genoeg om voor een klasse hoger te gaan. Uiteindelijk is dit de B&W CM8 S2 geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ik zou de 3020 houden. Mijn woonkamer is ongeveer even groot en ben van jaren verschillende zuilen te hebben gehad overgestapt op monitors. Resultaat beter uitgebalanceerder geluid. Ik laat mijn REL meelopen voor de ondersteuning van het laag. Volgens mij is een upgrade weinig zinvol als je ook al een sub hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyBE
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-08-2024
Ik begrijp niet goed waarom je verschillende front en rear boxen hebt, Q3020 vs Q3010. Is dit door het verleden of bewust zo gekozen? Indien het laatste, waarom?

Als je in dit verhaal geen sub woofer zou hebben, klopt het dan dat de Q3050 zuilen de bas kunnen vervangen, beter dan mocht je een sub woofer hebben?

@ Thierr86: Waarom de B&W CM8 S2 en niet de Yamaha RX-A870 bijvoorbeeld? Die laatste hebben ze mij aangeraden in de winkels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierr86
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-07 21:08
JeffreyBE schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:35:
Ik begrijp niet goed waarom je verschillende front en rear boxen hebt, Q3020 vs Q3010. Is dit door het verleden of bewust zo gekozen? Indien het laatste, waarom?

Als je in dit verhaal geen sub woofer zou hebben, klopt het dan dat de Q3050 zuilen de bas kunnen vervangen, beter dan mocht je een sub woofer hebben?

@ Thierr86: Waarom de B&W CM8 S2 en niet de Yamaha RX-A870 bijvoorbeeld? Die laatste hebben ze mij aangeraden in de winkels..
Ehh... ik denk dat ik je niet helemaal snap. De B&W CM8 S2 zijn speakers. De yamaha is een versterker...
Pagina: 1