Waterkoelen + casemod

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo allemaal,

het is nu eindelijk vakantie, en ik ben van plan om mijn systeempje te gaan waterkoelen.

De volgende config heb ik in gedachte, wat vinden jullie er van?

DOEL : lekker stil systeem, e.v.t. beetje overklokken

Systeem : zie signature en foto's

hier komen dan een aantal maten van mijn systeem:(dit wordt dor mijn eigen servertje gehost, kan 10sec duren voordat binnen is)

Afbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/kastmaten.jpg
Afbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/kast.jpg

onderdelen voor mijn waterkoeling
koelblok koper lijkt beste, verder niets bekend
radiator eigenlijk liefst inbouwen in bovenkant computer (bovenin, mag zijn dat CD-rom naar beneden moet i.v.m. ruimte
pomp lekker kachtige pompt (ook i.v.m. mogelijke hoogteverschilen :?) SICCE IDRA Waterpump (1300l / hour)
(onderwater handig voor reservoir wat ik in gedachte heb
Reservior vierkant bak bij gamma (kunststof o.i.d) binnenkort es shoppen daar

-->VRAGEN<--

Welk koelblok is in mijn geval aan te raden :?
Waterpomp die ik in gedachte heb een beetje goed (ook qua geluid) :?
Welke radiator (nieuw of 2e hands) kan worden aanbevolen :?

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Waterblok : Ik heb een Swiftech, bevalt prima, Een DangerDan Maze2 schijnt nog bter te zijn, maar vereist een zwardere pomp (er schijnt nogal wat weerstand in te zitten)
Pomp : Ik heb een Eiheim, die hoor je niet, maar Sicce pompen schijnen ook prima te zijn.
Radiateur : Ik heb een kachelradiateur uit een minigraver, de meeste hebben er ééntje uit een auto. Er is een topic over (als die niet verloren is gegaan) wie wat heeft (post hier de afmetingen van je radiateur). Koper is aan te vevelen.

Verder zijn er verschillende mensen die hun case-mod hebben gepost die boven en onder hun radiateur hebben weg gewerkt. Ik dacht dat MrK dat ook op een hele mooie manier heeft gedaan.

* mrknowitall had geloof ik zin om te typen

One of the animals has left its cage today.

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 23:06
Leuk N*rr*d kastje .... 300 Watt .... heb ik ook .... alleen doe wieltjes er onder weg, die zuigen ! B-)

• Bart B
koelblokAls ik het zo hoor dan moet ik voor een Swiftech koelblok gaan. Dit omdat ik 2 processoren heb die ik achter elkaar wil schakelen, dan kan ik die enorme weerstand niet hebben. Zijn er meer mensen die dat verhaal van weerstand kunnen bevestigen :?
radiateur: Ik heb even gezocht nar dat topic waar je het over had, en indderdaad, heb genoeg gezien waar ik wat mee kan :9~ :9~

NOG EEN VRAAG Adressen van autoslopereien in de buurt van Papendrecht (boven Dordrecht) graag :9~

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil zelf ook altijd nog eens watercooling gaan usen alleen zit met 2 probleempies
A. ik zou niet weten hoe ik het moet maken :)
B. Lijkt me erg duur :(

Verwijderd

Je mag de ide kabels ook wel gaan rounden.
Ziet er rommelig uit.

• Bart B
BigB
Ik wil zelf ook altijd nog eens watercooling gaan usen alleen zit met 2 probleempies
A. ik zou niet weten hoe ik het moet maken :)
B. Lijkt me erg duur :(
Valt wel mee hoor, niet gigantisch moeilijk (veel erover lezen e.d. . Het is wel redelijk duur, maar dan heb je ook wat :)
ureal
Je mag de ide kabels ook wel gaan rounden.
Ziet er rommelig uit.
Valt wel mee vindt ik, die kabels zijn gewoon wat aan de lange kant waardoor ze hangen, verder wel redelijk in orde hoor :) verder vindt ik die ronde kabels ook niks (persoonlijke mening) omdat je dan weer met dat wormplastic zit te klooien

Verwijderd

Ik heb ze zelf gerounded met de achterkant van mijn stanley mes(dus het botte vlak). En dit samen gebonden met kabelbinders.

• Bart B
acht, vindt het niet zo boeiend, misschien dat ik ze een keer netjes wegwerk, maar rounden doe ik niet, als je wat misdoet heb je het kabeltje verneukt

• TUNER
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05-2020

TUNER

Zo is't maar net.

Hoogte kast lijkt me ok, maar de diepte (38cm) lijkt mij wat weinig (persoonlijk) overweeg eens een grotere kast, met het oog op de installatie voor je waterkoeling.

....You're just Furious 'cause your car isn't Fast

• Bart B
Op zondag 08 juli 2001 16:13 schreef TUNER het volgende:
Hoogte kast lijkt me ok, maar de diepte (38cm) lijkt mij wat weinig (persoonlijk) overweeg eens een grotere kast, met het oog op de installatie voor je waterkoeling.
Hmmz. hoe diep denk jij dan dat een kast moet zijn? persoonlijk lijkt het me meer dan genoeg.

• Bart B
^^^^^^^^

ik heb trouwens nog een vraag, dat koelblok voor mijn processoren dat ik in gedachte heb, drukt dat niet te hard op de processor (dat de processor kapotgedrukt wordt :?) Is natuurlijk niet iets wat ik moet hebben.

Verder ga ik voor radiator zoeken naar een koperen versie voor een verwarming van de auto (ds niet die van de motor). Ik heb bij andere mensen gezien dat die dingen wel de mooie maten kunnen hebben.

Moet deze trouwens van koper zijn als mijn koelblokken ook van koper zijn :?

• TUNER
  • Laatst online: 02-05-2020

TUNER

Zo is't maar net.

Op maandag 09 juli 2001 10:23 schreef Bart B het volgende:

Moet deze trouwens van koper zijn als mijn koelblokken ook van koper zijn :?
Hoeft niet, kan wel. Ik heb zelf eentje van aluminium, en geen last mee.
Ik had voor een aluminium gekozen ivm gewicht (bij mij is bijna alles van alu) , maar koper geleid de warmte weer beter.
Dus tja..It's your call. :)

....You're just Furious 'cause your car isn't Fast

Verwijderd

De pest met die autosloop radiatoren is dat ze meestal niet helemaal netjes in je kast weggewerkt kunnen worden...dat kan met die gekochte dingen wel!!!

Ik heb het zelf ook zo gedaan!
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~iwantje/casemod/capture.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~iwantje/casemod/capture01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~iwantje/casemod/capture31.jpg

Voor de rest, de dangerden knijpt iets af....maar is wel heel goed! Ik denk dat die swiftech dat ookdoet, is onmogelijk om geen verlies te hebben ...helemaal niet met die sicce idra pomp (heb ik ook) die gooit er teveel door en dat kan dat blok niet verwerken...... (hij is wel lekker stil trouwens)

suc6

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:26

t3q

Say yes to teq

[b]

NOG EEN VRAAG Adressen van autoslopereien in de buurt van Papendrecht (boven Dordrecht) graag :9~
In dordt zit een autosloop bij de vuilverbranding. Ik woon in dordt dus

Life goes as it goes.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Igor man!

Dat ziet er COOL UIT!

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

De Idra kan je nemen, is redelijk stil (kunnen Freakyfrank, PsychoII_NL, Grimpie en Ruud! en Skef bevestigen (die hebben vrijdag mijn kast "geluisterd"

Ik heb die pomp inline staan, dus zonder reservoir. Ik heb een radiator van een Ford Sierra gebruikt, waarvan ik de aan en afvoer heb gemodificeerd. Deze staat rechtop tegen de voorkant van de kast. (harddiskrekje moest daarbij plaats maken naar de bovenkant.) (afmetingen op het waterkoeling forum)

Verder heb ik twee Dangerden Maze 1 blokken gebruikt op een BP6. Let even op of de blokken die je wilt gebruiken, ook wel passen op je bord (VP6 zo te zien)

wat is dat voor ding wat voor je kast ligt, trouwens??? :?

Op deze manier zit alles in de kast gebouwd. Van buiten zie je er niets van, behalve een schakelaartje om de pomp aan en uit te zetten, een een extra snoertje aan de achterkant voor de pomp.

dat het makkelijker is om een "speciale waterkoeling" radiator in te bouwen, weet ik niet. Je zal wellicht alleen even moeten zoeken naar een mooi modelletje van de sloop.

De Opel en Nissan rads zijn van koper, althans, redelijk wat modellen. als het lukt, neem een koperen, als je koperen blokken neemt, en neem een alu, als je alu blokken neemt. Vooral de Alu radiatoren moet je goed schoon spoelen, door een andere constructie blijft er veel vuil in hangen, voornamelijk een soort kleiachtig materiaal, wat er lastig uitspoelt.

• Bart B
igor , heb jij nu de zelfde kast als ik, lijkt er verdacht veel op.

Herman , dat ding voor mijn kast, begin niet te lachen, een oude bureafan van 10W :) ik heb helemaal geen airflow in mijn kast, en ik heb geen zin om nu mijn kast te gaan zitten verbouwen. Daarom doe ik het zo, anders worden de CPU's meer dan 50 graden.

Waar draaien die pompen trouwens op? 12V of 220V 50Hz~ :? eigenlijk zou ik het wel leuk vinden als ze op 12 gingen, dan kan ik er nog een leuk schakelaartje bij bouwen (anders doe ik dat misschien ook wel }:) )

• Bart B
^^^^^^

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

De meeste pompen (in ieder geval de Sicce pompen, Eheims en dat soort spul) draaien op 220 volt.

Ik heb daar zelf een schakelaartje voor gemaakt. Neem wel een schakelaartje met een lichtje erin, als het wat rumouriger is, hoor je anders helemaal niet of het ding aanstaat......

• Bart B
Dat laatste is inderdaad wel handig ja :)

• Bart B
Zo, ik heb net effe een aantal Autoslopereijen/Demontagebedrijven gebeld, het ziet er naar uit dat er wel wat leuks te vinden is. op het gebied van radiatoren voor een redelijke prijs.

Ik zit alleen nog wel te kijken voor mijn reservior, Ik had hier op tweakersnet iemand gezien die een PVC box (ofzo) had gebruikt, die kon ik bij de gamma niet vinden. De eerdergenoemde dompelpomp moet daar ook in. Waar kan ik het best naar een reservoir zoeken naast gamma :?

Verwijderd

PCV pijp niets voor je, of bedoel je dat ook?

Want dan koop je een stukje pijp 120 en 2 doppen....KLAAR!!!!! Dan uiteraard wat nippels, tape en kit.....

• Zucht388
  • Laatst online: 18-05 23:42

Zucht388

Dreadhead

Op dinsdag 10 juli 2001 12:59 schreef Bart B het volgende:
Zo, ik heb net effe een aantal Autoslopereijen/Demontagebedrijven gebeld, het ziet er naar uit dat er wel wat leuks te vinden is. op het gebied van radiatoren voor een redelijke prijs.

Ik zit alleen nog wel te kijken voor mijn reservior, Ik had hier op tweakersnet iemand gezien die een PVC box (ofzo) had gebruikt, die kon ik bij de gamma niet vinden. De eerdergenoemde dompelpomp moet daar ook in. Waar kan ik het best naar een reservoir zoeken naast gamma :?
Maybe de Praxis? :P

Who the hell is general failure and why is he reading of my hard-drive?

• Bart B
Op dinsdag 10 juli 2001 13:25 schreef pierkwam het volgende:

[..]

Maybe de Praxis? :P
:P duh :P zo kan ik het ook, Karwei :P

heeft iemand zo'n box gezien :?

• Bart B
Op dinsdag 10 juli 2001 13:25 schreef igor het volgende:
PCV pijp niets voor je, of bedoel je dat ook?

Want dan koop je een stukje pijp 120 en 2 doppen....KLAAR!!!!! Dan uiteraard wat nippels, tape en kit.....
Heb ik al naar gekeken, maar die past niet mooi in de computerkast

Verwijderd

en wat voor temps worden er gehaal met die
grote waterkoelingen??????
en waar zijn die te koop
want als ik er zelf een ga maken en
hij gaat lekken , dag p4 +mobo en andere zooi.

Verwijderd

Ga maar eens zoeken op 'waterkoelíng'

Maar eeeh...(zonder peltier is het zowiezo beter dan elke vorm van luchkoeling!!!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb dit (en nog wat andere dingen over waterkoeling) bekeken...

Het hele verhaal over het aanleggen van die waterkoeling snap ik, maar het houd even op vanaf het moment dat het hele gebeuren bij m'n proc. in de buurt moet gaan komen.

Iemand daar misschien nog wat foto's van ofzo? 8-)

BMW 535D

• Bart B
hallo mensen, MORGEN ga ik langs bij een aantal autosloperijen. Ik heb geen ervaring, dus is vraag bij deze of er mensen zijn met tips. Ik ga op zoek naar een koperen kachelradiator. Zijn er dingen waar ik op moet letten?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:36

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op zondag 08 juli 2001 15:04 schreef Manic het volgende:
Leuk N*rr*d kastje .... 300 Watt .... heb ik ook .... alleen doe wieltjes er onder weg, die zuigen ! B-)
Tjah, tis de goedkoopste kast die je zo'n beetjke kan vinden. Erm die 300Watt zou ik wel met een potje zout nemen. Een van mijn InWin kasten heeft een 235 Watt voeding met op elk voltage een hoger Amperage namelijk dan die 300 Watt :?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Bart B
Ja nu weet ik het wel, de kast mag dan niet de beste zijn die er is, maar tot nu toe voldoet hij perfect :)

De kast vervang ik niet, alleen als hij echt helemaal het niet doet, en tot nu toe gaat alles goed :)

• Bart B
Even weer een update,

Ik ben vandaag naar het demontagebedrijf geweest en een hele leuke radiator (naar mijn eigen mening) gevonden. Hier een aantal foto's
Afbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/radiator.jpgAfbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/radiator2.jpgAfbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/koelribben.jpgAfbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/passend.jpg

Zoals ik het kan zijn is het er eentje van een Seat Ibiza (staat er op :P) maten zijn: 25x13x4 cm (lxbxh) de 7 buisjes die door de ribben lopen staan parralel. het kostte me 50,- (redelijk prijsje :) )

--> VRAAG <--
Het ziet naar uit dat dit ding van ALU of ander ijzer is(misschien iemand die kan vertellen, dacht op dat demontagebedrijf over ALU had)
moet ik gebruik maken van ALU blokken op proc, of kan ik zonder problemen ook gebruik van koper maken :?

• Bart B
^ iemand?

• Tubby
  • Laatst online: 07:45

Tubby

or not to be

Het ziet eruit als alu, maar wat je niet kan zien is of de buizen die erin zitten van alu gemaakt zijn. Maar ik neem aan van wel.

Het schijnt dat de combo auluminium koper niet echt goed is ivm reacties. Ikzelf heb ook een aluminium rad en koper blok, dus ik zou hier ook wel wat meer duidelijkheid over willen :)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

sorry, dubbel

Verwijderd

lijkt me sterk, koper is beter in thermiese geleiding, daarom heb je leiver koper

• Tubby

Tubby

or not to be

Ik zeg niet dat koper slechter is maar ik zeg dat het een reactie aangaat met aluminium in water (volgens mij krijg je na een tijdje een soort aanslag in je waterblok)

• Bart B
Ik had inderdaad wel eens meer gelezen dat je bij Aluminium en Koper een REDOX reactie krijgt.(weet niet zeker of klopt)

Is dit dusdanig dat je hier last van krijg, of is het alleen een mogelijkheid?

Verder, als ik dan voor een ALU koelblokje ga, welke moet ik dan nemen :? ik heb even zitten kijken bij OC-shop, maar ik zie daar alleen van die ALU-blokken die je met 4 schroeven moet vastzetten. Kan iemand mij daar iets meer over vertellen :? (ik heb gekeken, ik heb alleen die haakjes op het socket.

Zitten die blokken trouwens niet te strak vast op de proc ? ik heb een inel, maar ik wil geen AMD_core_breekt_af tafarelen (no flame :) )

--> kort de vragen : <--
1: Welk ALU blok voor op S370?
2: blok drukt niet te hard op proc?
3: ALU-jacket beste oplossing ?

• Tubby

Tubby

or not to be

[b]Op donderdag 12 juli 2001 15:33
--> kort de vragen : <--
1: Welk ALU blok voor op S370?
2: blok drukt niet te hard op proc?
3: ALU-jacket beste oplossing ?
Wat denk ik een betere vraag is:
Is de redox reactie tegen te gaan door toevoegingen zoals Redline water water oid?

En verder zal het blok niet te hard op de proc drukken omdat deze met veertjes worden vastgeklemd.

• Bart B
Welk blok moet ik dan nemen :?

Ik heb bij OC-shop gekeken, maar die hebben alleen Swiftech blokken ALU voor P-4 e.d.

Is er een goed ALU blok voor PIII :? en zijn deze dan ook via de standaard nokjes aan de zijkant te bevestigen :? en waar kan ik die kopen :?

• Bart B
^

• Bart B
kom op jongens, ik kan echt geen swiftech voor een PentiumIII S370 vinden. Zijn deze er wel of moet ik dan een ander merk zoeken?

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:05

aKra

Intentionally left blank.

Bij OC-Shop hebben ze er een...

Intentionally left blank.

• Bart B
Ik heb nog even gekeken daar, maar de blokken die daar staan zijn voor de Pentium 4 en je hebt er 4 gaten in je mobo voor nodig. Die van mij heeft dat niet.
Er staat er ook nog een waar niet bij staat dat hij voor de P4 is, maar die is dan weer van koper, en ik denk toch echt dat ik voor aluminium ga

Graag nog antwoord please :'( ik wil zo graag bestellen en beginnen :9~

Verwijderd

koop dan die danger dan maze 1 blokkies.. die gaan nog gewoon vast op je socket.. past altijd en koelen goed genoeg....

• Bart B
maar die dingen zijn alleen in koper te krijgen (als ik kijk op oc-shop.nl) :'(

Ik zit nu even te kijken, is dit een goede ALU versie? En als iemand er ervaringen mee heeft hoor ik het graag

SF-WR111 Water jacket Socket A & FCPGA
http://www.regenboog.net/docs/pd1940765491.htm

Verwijderd

Pak nou koper... das meteen goed... en neem alu als je het een beter gevoel geeft.

Als gewoon het water voor je koeling eerst ff flinkt kookt en dan paar druppels spul tegen bacterien, algen en roestzooi en je hebt nergens last van...

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Dat is niet waar. Als jij 2 metaalsoorten door elkaar wilt gebruiken en je wilt koelen met water, dan kan je er vanalles in gooien.. maar dat corrosie effect gaat niet weg. Je kan het wel verminderen overigens, maar tegengaan gaat niet. Geen enkel middeltje zal de wetten van de natuurkunde kunnen omzeilen :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Ik ben het met shadow eens. Ik zou dan meteen voor koper gaan en geen mix van alu en koper nemen.

Bart B, die radiator die je hebt had ik ook (is van Volkswagen-> dus ook Seat). Heb um eruit geknikkerd want ik kon hem niet echt goed bevestigen (met die plastic ogen). Schijnt dat de oudere japanse auto's voorzien waren van koperen verwarmings/aircoradiatoren. Daar ga ik zaterdag bij Joop Sloop maar eens naar op zoek.

ps: corrosie is m.i. tegen te gaan mbv Water Wetter of een scheut koelvloeistof (werkte bij mij wel-> na 3/4 jaar draaien was mijn Nedcool-blok nog superclean)

• Bart B
1: Is er iemand die koperen en aluminiumblokken heeft geprobeerd en het verschil kan zeggen

2: stel dat ik voor ALU-blokken ga omdat ik me daar beter bij voel (dit is op het moment ook zo). Wat denken jullie dan van het blok hieronder:

SF-WR111 Water jacket Socket A & FCPGA
http://www.regenboog.net/docs/pd1940765491.htm

Ik heb niet zulke hoge koeleisen, ik ga NIET gigantisch overklokken. als hij een 10 graden boven kamertemperatuur komt stressed dan is dat voor mij dus echt geen ramp, het gaat mij meer om de stilte en het experiment. Ik heb trouwens bij dat demontagebedrijf gekeken, maar die hadden practisch alleen ALU en de koperen die ze hadden waren in slechte staat, ik denk niet dat ik iet vindt dat koper is en er goed uit ziet.

• Bart B
^^^^^

• Bart B
^^^

• Bart B
^^

• Bart B
blijkbaar niemand die het nog volgt, ik maak wel weer een nieuwe aan als ik weer een vraag heb :'(
Pagina: 1