[GFX] Videokaart upgrade voor AMD APU HTPC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-02 08:34
Ik heb de onderstaande HTPC die ik graag een grafische upgrade wilt geven. Tot nu toe heb ik een aantal spellen prima kunnen spelen, maar ik merk dat ik Deux Ex: Mankind Divided niet echt lekker kan spelen. Het is stroperig en streamen vanuit Steam kan ik helemaal vergeten. Om deze en andere nieuwere spellen beter te kunnen spelen wil ik een videokaart erbij prikken.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 80,01€ 80,01
1Asus A88XM-A€ 90,14€ 90,14
1Creative SoundBlaster X-Fi Surround 5.1 Pro€ 67,85€ 67,85
1Silverstone Milo ML04€ 85,-€ 85,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 35,99€ 35,99
1Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830€ 89,95€ 89,95
1Logitech Performance Mouse MX€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz CL9€ 0,-€ 0,-
1Logitech Harmony Touch€ 145,33€ 145,33
1Toshiba MCE Remote Control€ 0,-€ 0,-
1Asus BC-12D2HT Retail Zwart€ 60,-€ 60,-
1Enermax NAXN 450W€ 39,71€ 39,71
1OCZ Vertex 2 180GB€ 0,-€ 0,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,99€ 5,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,97

Eén van de problemen is dat de case óf low profile videokaarten moet hebben (waarvan er niet zo veel zijn in de markt) óf de case kan wel een full-size single-slot videokaart aan door middel van een riser maar dan zit mijn CPU koeler weer in de weg.

Om de bovenstaande reden lijkt mij een low-profile videokaart het meest praktische. Daarbij ben ik uiteindelijk uitgekomen op de onderstaande videokaart - ook omdat AMD kennelijk amper consumer-grade low profile videokaarten heeft.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC Low Profile 4G€ 159,50€ 159,50
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT LP€ 155,50€ 155,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,-

De stilste kaart heeft de voorkeur. Volgens mij zijn ze beide even snel want de core en memory snelheid zijn gelijk.

Het alternatief is dat ik de APU upgrade, naar bijvoorbeeld deze: pricewatch: AMD A10-7890K Boxed (de vraag is of die winst gelijk is aan de winst van de bovenstaande videokaarten)

Hierbij twijfel ik nog tussen de merken (MSI/Gigabyte). Het verschil zal voornamelijk zitten in de meegeleverde software.

Ook zijn er nog praktische vragen: Na de upgrade, is het grafische deel van mijn APU waardeloos geworden? Kan deze nog ingezet worden als co-processor? Of zal ik alle drivers moeten verwijderen en volledig op de nieuwe kaart moeten werken?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Alle reacties

• Sebazzz
Bump. Iemand die hier wat over durft te roepen ?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik durf wel!

Die APU upgrade gaat je nauwelijks iets extra opleveren. Die IGPUs zijn altijd vrij beperkt. AMD GPU geen goede optie? Toch wel hoor, check de RX 550! Gelijkaardig performant dan de 1050, check hier eens: YouTube: RX 550 vs GTX 1050 Test in 6 Games (Ryzen 1400)

Ik ga altijd voor de Rood en Zwart MSI kaarten. Deze zijn heel stil omdat ze pas beginnen koelen als het echt nodig is. Heel aangenaam dus! De concurrentie zal ook wel gelijkaardige manieren hebben, maar ik heb er geen ervaring mee.

De IGPU in je APU zal niet waardeloos geworden zijn. Je kan hem nog gebruiken, maar ik vraag mij dan af hoe je dat wilt doen. Het is meestal de een of de ander. Waarvoor die wel nog nuttig kan zijn is bijvoorbeeld de APU als hoofd grafisch component gebruiken en de PCIe GPU als een passthrough in een virtuele machine.

• Sebazzz
Toch wel hoor, check de RX 550!
Die is er helaas niet in low-profile. :'(

Verwijderd

Een GTX 1050 Ti is echter wel weer een stuk sneller dan een normale GTX 1050 uit bovenstaande video. Waarschijnlijk ben je het beste af met met de MSI versie welke een betere en stillere koeler heeft. De Gigabyte versie heeft een HDMI poort meer, maar daar ga je denk niet veel aan hebben.

De HD8570D van je APU kun je bijvoorbeeld gebruiken om een 2e monitor op aan te sluiten waardoor de GPU ietsje pietsje minder belast wordt tijdens het gamen, maar heel veel verschil zal dat niet maken. Hiervoor moet je wel deze optie aanzetten in het BIOS.

• Sebazzz
Waarschijnlijk ben je het beste af met met de MSI versie welke een betere en stillere koeler heeft. De Gigabyte versie heeft een HDMI poort meer, maar daar ga je denk niet veel aan hebben.
De MSI heeft wel twee ventilatoren. Maakt dat niet meer herrie?

Verwijderd

Juist niet. 2 fans hoeven minder snel te draaien om dezelfde airflow en koeling te genereren als 1 fan bij dezelfde diameter.
Pagina: 1