Ik heb de onderstaande HTPC die ik graag een grafische upgrade wilt geven. Tot nu toe heb ik een aantal spellen prima kunnen spelen, maar ik merk dat ik Deux Ex: Mankind Divided niet echt lekker kan spelen. Het is stroperig en streamen vanuit Steam kan ik helemaal vergeten. Om deze en andere nieuwere spellen beter te kunnen spelen wil ik een videokaart erbij prikken.
Eén van de problemen is dat de case óf low profile videokaarten moet hebben (waarvan er niet zo veel zijn in de markt) óf de case kan wel een full-size single-slot videokaart aan door middel van een riser maar dan zit mijn CPU koeler weer in de weg.
Om de bovenstaande reden lijkt mij een low-profile videokaart het meest praktische. Daarbij ben ik uiteindelijk uitgekomen op de onderstaande videokaart - ook omdat AMD kennelijk amper consumer-grade low profile videokaarten heeft.
De stilste kaart heeft de voorkeur. Volgens mij zijn ze beide even snel want de core en memory snelheid zijn gelijk.
Het alternatief is dat ik de APU upgrade, naar bijvoorbeeld deze: pricewatch: AMD A10-7890K Boxed (de vraag is of die winst gelijk is aan de winst van de bovenstaande videokaarten)
Hierbij twijfel ik nog tussen de merken (MSI/Gigabyte). Het verschil zal voornamelijk zitten in de meegeleverde software.
Ook zijn er nog praktische vragen: Na de upgrade, is het grafische deel van mijn APU waardeloos geworden? Kan deze nog ingezet worden als co-processor? Of zal ik alle drivers moeten verwijderen en volledig op de nieuwe kaart moeten werken?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-6600K Boxed | € 80,01 | € 80,01 |
| 1 | Asus A88XM-A | € 90,14 | € 90,14 |
| 1 | Creative SoundBlaster X-Fi Surround 5.1 Pro | € 67,85 | € 67,85 |
| 1 | Silverstone Milo ML04 | € 85,- | € 85,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 35,99 | € 35,99 |
| 1 | Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830 | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Logitech Performance Mouse MX | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz CL9 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech Harmony Touch | € 145,33 | € 145,33 |
| 1 | Toshiba MCE Remote Control | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus BC-12D2HT Retail Zwart | € 60,- | € 60,- |
| 1 | Enermax NAXN 450W | € 39,71 | € 39,71 |
| 1 | OCZ Vertex 2 180GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram | € 5,99 | € 5,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 699,97 | |
Eén van de problemen is dat de case óf low profile videokaarten moet hebben (waarvan er niet zo veel zijn in de markt) óf de case kan wel een full-size single-slot videokaart aan door middel van een riser maar dan zit mijn CPU koeler weer in de weg.
Om de bovenstaande reden lijkt mij een low-profile videokaart het meest praktische. Daarbij ben ik uiteindelijk uitgekomen op de onderstaande videokaart - ook omdat AMD kennelijk amper consumer-grade low profile videokaarten heeft.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC Low Profile 4G | € 159,50 | € 159,50 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT LP | € 155,50 | € 155,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 315,- | |
De stilste kaart heeft de voorkeur. Volgens mij zijn ze beide even snel want de core en memory snelheid zijn gelijk.
Het alternatief is dat ik de APU upgrade, naar bijvoorbeeld deze: pricewatch: AMD A10-7890K Boxed (de vraag is of die winst gelijk is aan de winst van de bovenstaande videokaarten)
Hierbij twijfel ik nog tussen de merken (MSI/Gigabyte). Het verschil zal voornamelijk zitten in de meegeleverde software.
Ook zijn er nog praktische vragen: Na de upgrade, is het grafische deel van mijn APU waardeloos geworden? Kan deze nog ingezet worden als co-processor? Of zal ik alle drivers moeten verwijderen en volledig op de nieuwe kaart moeten werken?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]