iPhone 5s board beschadigd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik weet niet of dit topic op het juiste forum staat. Indien dit niet zo is, mijn excuses.

Vandaag heb ik geprobeerd de accu van een iPhone 5s te vervangen. De oude accu zat echter zo goed vast, dat ik bij het uitwrikken van de accu de connector van de volumeknoppen heb geraakt. De pinnetjes van op het moederbord waren wat schever, waardoor de connector er niet op pastte. Deze heb ik met een pincetje recht gemaakt, naar helaas zag ik dat een klein pinnetjes afgebroken was. Ook aan de zijkant niet wat, maar ik weet niet precies wat dat is.

Toch geprobeerd aan te sluiten, maar alleen de volume -knop werkt niet.

De pinnetjes zijn zo klein dat ik er echt geen pinnetje op krijg. Ik zag op YouTube een filmpje die de hele connector op het moederbord verving (https://youtu.be/8KEKGfuK6Wc) , maar die wijze ken ik niet.

Wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:22
Allereerst een foto plaatsen van de huidige schade anders is het in een glazen bol kijken voor ons.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:57

SuBBaSS

-has Ryzen

TereZz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 00:00:
Ik weet niet of dit topic op het juiste forum staat. Indien dit niet zo is, mijn excuses.

Vandaag heb ik geprobeerd de accu van een iPhone 5s te vervangen. De oude accu zat echter zo goed vast, dat ik bij het uitwrikken van de accu de connector van de volumeknoppen heb geraakt. De pinnetjes van op het moederbord waren wat schever, waardoor de connector er niet op pastte. Deze heb ik met een pincetje recht gemaakt, naar helaas zag ik dat een klein pinnetjes afgebroken was. Ook aan de zijkant niet wat, maar ik weet niet precies wat dat is.

Toch geprobeerd aan te sluiten, maar alleen de volume -knop werkt niet.

De pinnetjes zijn zo klein dat ik er echt geen pinnetje op krijg. Ik zag op YouTube een filmpje die de hele connector op het moederbord verving (https://youtu.be/8KEKGfuK6Wc) , maar die wijze ken ik niet.

Wat kan ik het beste doen?
Ai, naar ongelukje!

Dat zelf solderen doe je niet zomaar even op een iphone board. Als je al dat spul voor micro-solderen niet hebt staan sowieso zin- en kansloos.
Qua hardware heb je weinig opties helaas.

Volume kun je natuurlijk altijd nog via het scherm bedienen door van beneden naar boven te vegen, dan open je het "action center".
Stap verder is via Instellingen> Algemeen> Toegankelijkheid> Assistive Touch aanzetten. Dan staat er altijd een knop in je scherm waarin je zelf dingen kan toevoegen, zoals volume control.
Heeft mij gered toen mijn home knop kapot was na ook een zelf-reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:12

ByteDelight

Retro computing is alive!

Micro solderen? Volgens mij een redelijk eenvoudig SMD klusje.

Man, wat gebruikt die kerel in de video een enorme hoeveelheid flux, totaal niet nodig.
Een no-clean flux is vele malen makkelijker.
Voorbeeld: YouTube: Drag soldering SMD parts with a flux pen

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
bverstee schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 00:24:
Micro solderen? Volgens mij een redelijk eenvoudig SMD klusje.

Man, wat gebruikt die kerel in de video een enorme hoeveelheid flux, totaal niet nodig.
Een no-clean flux is vele malen makkelijker.
Voorbeeld: YouTube: Drag soldering SMD parts with a flux pen
Ik weet niet hoe veel ervaring je hebt met dit soort zaken maar de pitch is vele malen kleiner dan 0402 en dat is zo'n beetje het kleinste wat je in SMD weerstand tegenkomt om maar een schaalvergelijking te maken. Daarnaast is het temperatuurprofiel van de connector totaal niet te reproduceren met een soldeerbout wat er op neer komt dat je in 99% van de tegevallen de eerste 5x als beginner de connector compleet wegfikt, en alles wat in de buurt zit ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Nu online
SuBBaSS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 00:11:
[..]
Volume kun je natuurlijk altijd nog via het scherm bedienen door van beneden naar boven te vegen, dan open je het "action center".
Stap verder is via Instellingen> Algemeen> Toegankelijkheid> Assistive Touch aanzetten. Dan staat er altijd een knop in je scherm waarin je zelf dingen kan toevoegen, zoals volume control.
Heeft mij gered toen mijn home knop kapot was na ook een zelf-reparatie.
Bedankt, dit doen we nu ;)

Bedankt voor alle reacties! Dat dragsoldering lijkt me wel wat, maar als beginner... Straks maak ik meer stuk.

Ik bel vandaag wat telefoonwinkels op, of doen mensen op Tweakers dit ook ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CurlyMo
Gewoon verkopen (en daarbij doen alsof je niet zelf hebt lopen klooien :/ )
V&A aangeboden: Apple iPhone 5s 16GB Goud met nieuwe accu!

Edit:
Overigens zou ik hem best voor € 10,- incl. verzending voor je over willen nemen. Dan ga ik hem zelf proberen te repareren (voor eigen gebruik).

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 12-08-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 18:58
CurlyMo schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:08:
[...]

En dan ook nog beweren dat het toestel in goede staat verkeerd. 8)7
En zeer weinig gebruikersschade. Nauw, de gebruikersschade lijkt mij aanzienlijk. :(

[ Voor 9% gewijzigd door pacificocean op 12-08-2017 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
CurlyMo schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:08:
[...]

Dit is echt heel triest van TS.... :N

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NF1pmchSTHURRF4Ycd1j6OsT/full.png

[ Voor 10% gewijzigd door Breezers op 12-08-2017 14:20 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Tja..., "zeer weinig gebruikersschade" is natuurlijk multi-interpretabel, wanneer je daar tien mensen naar vraagt, krijg je tien verschillende meningen, maar in dit geval kan dat dan misschien wel uitwendig 't geval zijn, maar de inwendige schade is erger, dan 'n paar krasjes op scherm of achterkant.

En "nieuwe accu in laten zetten" is gewoon gelogen, voor 'n koper maakt 't veel verschil, of dit door een erkend bedrijf gebeurd is, of dat men zelf heeft zitten prutsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Marly schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:10:
Tja..., "zeer weinig gebruikersschade" is natuurlijk multi-interpretabel, wanneer je daar tien mensen naar vraagt, krijg je tien verschillende meningen, maar in dit geval kan dat dan misschien wel uitwendig 't geval zijn, maar de inwendige schade is erger, dan 'n paar krasjes op scherm of achterkant.

En "nieuwe accu in laten zetten" is gewoon gelogen, voor 'n koper maakt 't veel verschil, of dit door een erkend bedrijf gebeurd is, of dat men zelf heeft zitten prutsen...
De gebruiker heeft pinnen afgebroken. Dus is er veel gebruikersschade. Dat die toevallig inwendig zijn afgebroken doet daar niks aan af. Gebruikersschade is schade veroorzaakt door de gebruiker. Daar is niks multi interpretabel aan. Dan had @TereZz moeten melden dat er zeer weinig uitwendige schade is. Maar ja dat geeft vermoedens over de interne staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Nu online
De telefoon is niet van mij, dan isie er toch in laten zetten.. zal er even bij zetten waarom de volumeknop niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor de volgende huis tuin en keuken prutser. trek voorzichtig de lipjes bij de homebutton stekker omhoog en dat is de lijmsticker van de accu. lukt dat niet, dan heel rustig met beleid, van links met de spatel je accu omhoog trekken. dit duurt even en moet je met rust doen. ga niet rechts lopen breken of vanaf boven of onderkant.

Fijn zo'n prutser die ook nog zijn toestel aanbied hier :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
TereZz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:12:
De telefoon is niet van mij, dan isie er toch in laten zetten.. zal er even bij zetten waarom de volumeknop niet werkt.
Jij verkoopt dat toestel toch? Wie de eigenaar is maakt dan niet uit. Gewoon melden dat een prutser de accu heeft vervangen! Dat voorkomt onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
Klopt, @pacificocean , gebruikersschade = gebruikersschade, het multi-interpretabele deel was "zeer weinig", wat de een veel vindt, is volgens de ander n.l. weinig.
Maar persoonlijk vind ik inwendige schade erger, dan een paar krasjes. Die krasjes kan de koper immers zien, voor het inwendige deel is hij/zij aangewezen op de eerlijke beschrijving van de verkoper. Daar moet je dus op kunnen vertrouwen, wat hier niet 't geval blijkt te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Marly schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:17:
Klopt, @pacificocean , gebruikersschade = gebruikersschade, het multi-interpretabele deel was "zeer weinig", wat de een veel vindt, is volgens de ander n.l. weinig.
Maar persoonlijk vind ik inwendige schade erger, dan een paar krasjes. Die krasjes kan de koper immers zien, voor het inwendige deel is hij/zij aangewezen op de eerlijke beschrijving van de verkoper. Daar moet je dus op kunnen vertrouwen, wat hier niet 't geval blijkt te zijn...
Als @TereZz ook gevonden had dat de gebruikersschade zeer weinig was had hij wel gemeld dat de gebruikersschade slechts bestond uit het afbreken van de pinnen voor de volumeknoppen. Maar @TereZz vindt de gebruikersschade ook niet zeer weinig. Hij is mijn inziens gewoon bezig met oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Nu online
Gebruikersschade is schade door gebruik, niet door reparatie. Reparatie is immers geen gewoon gebruik. Onder gebruikersschade versta ik krasjes ed. Dat heeft hij heel weinig.

Er staat in de advertentie nu bij waardoor de knop niet werkt voor de duidelijkheid.

[ Voor 20% gewijzigd door TereZz op 12-08-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@pacificocean en @Marly jullie hebben hetzelfde doel, alleen de een interpreteer het anders als de ander ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
@Hackus
Dat vind ik dus ook ;)

@TereZz
Hoe je die schade noemt, is maar muggenzifterij, waar 't om gaat, is dat je eerlijk de conditie van het toestel moet vermelden, inclusief welke schade dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Misschien goed om eens @Verwijderd en @StevenK om advies te vragen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals de advertentie er nu staat, waarbij duidelijk is dat een pinnetje op het mainboard mist, lijkt mij in lijn met de staat die beschreven is na reparatie. Het blijft raar dat er 'laten zetten' staat als degene die het gedaan heeft dezelfde is als degene die het aanbiedt - als verkoper is TS zelf aansprakelijk voor het aanbod en de voorwaarden zijn duidelijk dat een account strikt persoonlijk is.

Maar dat detail doet op zich niet af aan het beschreven product, en dat lijkt nu overeen te komen.

Voor die toevoeging van het gebrek, voldeed het product niet aan het aanbod. Daar moet TS voorzichtig mee zijn; leidt zo'n verborgen gebrek waarvan hij kennis had bijvoorbeeld tot kortsluiting waardoor het huis afbrandt, dan is hij schadeplichtig. Heeft hij de koper wel juist geinformeerd, dan geldt die aansprakelijkheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
TereZz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:25:
Gebruikersschade is schade door gebruik, niet door reparatie. Reparatie is immers geen gewoon gebruik. Onder gebruikersschade versta ik krasjes ed. Dat heeft hij heel weinig.

Er staat in de advertentie nu bij waardoor de knop niet werkt voor de duidelijkheid.
Welke reparatie? Volgens mij is het toestel alleen vernield. :'( Ik zie overigens geen aanpassing van de advertentie en dat maakt de laatste opmerking van Floppus wel weer interessant.
http://link.marktplaats.nl/m1192645243

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pacificocean schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 17:46:
[...]
Ik zie overigens geen aanpassing van de advertentie en dat maakt de laatste opmerking van Floppus wel weer interessant.
http://link.marktplaats.nl/m1192645243
De aanpassing was de toevoeging van deze zin:
Komt doordat er op het moederbord een pinnetje mist waar de connector op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
CurlyMo schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 17:58:
[...]

De aanpassing was de toevoeging van deze zin:

[...]
Ja dat klopt. Alleen heeft @TereZz zijn marktplaats advertentie nog niet aangepast. Hij vindt het blijkbaar geoorloofd, om daar wel oneerlijk te zijn. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:42
pacificocean schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:03:
[...]

Ja dat klopt. Alleen heeft @TereZz zijn marktplaats advertentie nog niet aangepast. Hij vindt het blijkbaar geoorloofd, om daar wel oneerlijk te zijn. :'(
Misschien eerst even goed lezen..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
SgtElPotato schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:10:
[...]

Misschien eerst even goed lezen..
Je bedoelt nu jezelf waarschijnlijk. Ts wist dondersgoed dat hij twee advertenties heeft geplaatst. En hij heeft vanwege het commentaar in dit topic slechts één advertentie aangepast.

Edit. Blijkbaar bleef de advertentie in de cache van mijn marktplaats app ongewijzigd. Blijft dat ts pas veel later de marktplaats advertentie heeft aangepast.

[ Voor 18% gewijzigd door pacificocean op 12-08-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:00
pacificocean schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:15:
[...]

Je bedoelt nu jezelf waarschijnlijk. Ts wist dondersgoed dat hij twee advertenties heeft geplaatst. En hij heeft vanwege het commentaar in dit topic slechts één advertentie aangepast.
Oh lees nou gewoon, beiden advertenties zijn aangepast. Open de advertenties gewoon en lees de tekst. Dus nee hij doelt duidelijk op jou :P

Maar goed, tweaker moet niet zo'n iPhone verkopen voor geld, oké indien hij hem kosteloos aan een familielid geeft en bij een eventuele brand ze het met elkaar kunnen oplossen.. Maar je gaat toch niet iets wat je nota benen zelf gesloopt hebt te koop aanbieden aan de medemens met de melding: ja er is een pinnetje afgebroken? De situatie is veel erger dan dit onschuldige zinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 16:45
Ik vind de advertentie zo wel heel erg op het randje, want hij zegt weliswaar 'volumeknop werkt niet', maar niet dat dit komt door een eigenhandige reparatie. Een niet-tweaker zou het ding kunnen kopen in de verwachting dat dit gewoon gerepareerd kan worden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
StevenK schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:11:
Ik vind de advertentie zo wel heel erg op het randje, want hij zegt weliswaar 'volumeknop werkt niet', maar niet dat dit komt door een eigenhandige reparatie. Een niet-tweaker zou het ding kunnen kopen in de verwachting dat dit gewoon gerepareerd kan worden.
Plus er staat dat er één pin ontbreekt... Wie weet wat voor schade er nog meer is aangericht bij het afbreken van deze pin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
xh3adshotx schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:24:
[...]
Plus er staat dat er één pin ontbreekt... Wie weet wat voor schade er nog meer is aangericht bij het afbreken van deze pin...
Ik denk dat het afbreken van die pin wel duidelijk is. Ik ben vooral benieuwd wat er op de korte termijn nog meer kapot blijkt te zijn na zo'n lompe "reparatie". Ook zou ik argwanend zijn voor die nieuwe accu. Het is onduidelijk of dat niet gewoon een simpele Chinese kloon is. Ja het is een afname, maar daar wil je toch ook graag zekerheid over hebben voordat zo'n ding in je zak ontploft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
xh3adshotx schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:24:
[...]

Uit de ts. Dus er lijkt meer stuk te zijn. Alleen weet ts niet wat dat is.
Deze heb ik met een pincetje recht gemaakt, naar helaas zag ik dat een klein pinnetjes afgebroken was. Ook aan de zijkant niet wat, maar ik weet niet precies wat dat is.
Pagina: 1