Toon posts:

MSI K7T Turbo RAID probleempje met W2K

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na BIOS update van (out of the box) 2.4 naar 2.6 of 2.7 start Windows 2000 niet meer op. Tijdens booten, blue screen |:( melding: inaccessible boot device F@#$%....
Nieuwste drivers voor de Promise RAID controller & VIA chipset geïnstalleerd voor de BIOS update.
Herinstallatie van W2K ook niet mogelijk omdat schijven niet herkend worden. (uiteraard tijdend setup F6 gebruikt voor laden Promisedriver).

Zet ik alles weer terug naar 2.4 dan zijn er geen problemen.

Iemand met een soort gelijke ervaring... en een oplossing hiervoor... behalve dan met 2.4 blijven draaien.??? 8-)

Config: MSI K7T Turbo RAID | 1024Mb RAM | 2x Maxtor 40Gb/7200/UDMA100 HDD (RAID 0) | Geforce 3 AGP | SB Live | 3COM NIC | PIONEER DVD-115 | Windows 2000

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 08:37
Controleer de bootvolgorde eens in je BIOS
Misschien staat hier nog een verkeerde HDD controller of zo

Verwijderd

Je bent niet de enige met dat probleem. Ik kan met de laatste BIOS win2k ook niet installeren met die promise driver.
Ik kan je helaas niet helpen aan de oplossing, aangezien jij raid0 gebruikt.
(Ik had de schijf aan de via controller gehangen, toen win2k geinstalleerd, daarna driver geinstalleerd, en dan pas de schijf weer aan de promise, en toen werkte het wel.)

Verwijderd

Topicstarter
Ik baalde enorm dat ik die BIOS van dat bord niet kon updaten.... dus nadat ik het bericht gepost had in dit forum heb ik nog wat andere dingen uitgeprobeerd... Het werkt inmiddels wel!!!!!
Ik zag intussen dat iemand anders het zelfde probleem heeft.... bij deze een instructie hoe ik het heb opgelost:

- Download de laatste BIOS versie 2.8
- Installeer deze.
- Bij een bestaande W2K zal je merken dat deze niet meer start: "inaccessible boot device".
- Ga naar de BIOS van de RAID controller...
en verwijder het array (maak een backup, ik ben niks kwijt geraakt??? maar je weet het maar nooit).
- Reboot het systeem.
- Maak een nieuw array aan vanuit het BIOS van de RAID controller. Autosetup.
(RAID 0 for SPEED!!). :9~

- Ik heb vervolgens geprobeerd W2K te starten maar dit werktte nog niet.

- Ik had ook de nieuwste drivers gedownload voor de RAID controller(versie 1.30 build 60). Staan ook op meegeleverde CD van het mainboard kwam ik achter.
- Start de W2K Installatie, bijvoorbeeld door op te starten van de install CD. Druk op F6 voor het inladen van add. drivers.
- Laad de drivers in voor de RAID controller.. (plaats floppy met drivers).
LetOp!!!! er zijn er twee, te weten:
1. de 433D en 2. de 439D.....: De 439D werkt niet... W2K setup ziet geen schijven. Gebruik de 433D driver!!!!!!!!!
- Installeer W2K. Ik heb een repair install gedaan... zodat ik niet weer alles opnieuw hoef te installeren...

W2K werkt nu wel zonder problemen:

Zorg ervoor dat je vooraf een floppy maakt met de NIEUWSTE (1.30.60)drivers van de RAID Controller!!!

Mogelijke andere oplossingen:

Clean install: gebruik de nieuwste drivers voor de RAID controller. Mocht je een array gemaakt hebben met de oude BIOS gooi deze dan weg en maak na de BIOS update een nieuw array aan.... (Ik heb het geprobeerd zonder aanmaken van een nieuw array... maar dan werkt het niet (ook een herinstallatie niet).... komt waarschijnlijk doordat tijdens de BIOSupdate ook het BIOS van de RAID controller word geupdate. (er komt een M-bij in de versie aanduiding).

Zonder herinstallatie of repair install van Windows 2000: (Niet getest maar werkt misschien wel).
Installeer eerst driver voor RAID controller in W2K voordat je de BIOS update.
- Device manager
- Winfast RAID controller
- optie "Update Driver"
- Letop! kies optie "Display drivers in..." dus geen search!!!!!
- Have DISK
- geef lokatie op
- vinkje bij "Show all devices...."
- kies de 433D driver!!!!
- Voer de BIOS update uit...
- verwijder het array... reboot
- maak het array opnieuw aan (autosetup). (RAID 0)
- start Windows 2000

Good Luck!!! 8-)

Verwijderd

Mooi verhaal.... staat nu bij m'n bookmarks, dit gaan we volgend weekend eens proberen..

Verwijderd

Dit was al sinds bios 2.5 bekend. Komt doordat de bios van de Raid-controller evenals je systeembios een update krijgt. Met als gevolg dat windows je raid-controller niet meer herkent. De enige optie is inderdaad een herinstallatie :(
Overigens staan er bij MSI in duitsland 2.0 drivers. Dit zijn orginele Promise-drivers die aangepast zijn, zodat hij de "simple" controller herkent.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn inderdaad nieuwedrivers voor de Promise RAID controller.
Heb MSI Live Update geïnstalleerd... deze melde dat er een 2.0 versie is .... geïnstalleerd... geen probleem.

Het klopt trouwens dat het vanaf BIOS versie 2.5 al problemen geeft.... Zelfs de helpdesk van MSI meldde dit... maar kon geen oplossing bieden... ja eerst installeren met schijven aangesloten op gewone IDE controller en daarna pas overplaatsen... dit kan wel met RAID 1 maar niet met RAID 0... lekkere oplossing. |:(

Herinstallatie helpt trouwens alleen als je de nieuwste drivers gebruikt!!.. anders herkend ie de schijven niet.

Volgens mij is dit MSI bord trouwens niet het enige bord die dit probleem geeft.. Ik hoorde dat de Abit KT7 RAID precies hetzelfde probleem heeft...... ook daar na BIOS update een herinstallatie.. |:(
Pagina: 1