Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 15:43
Beste medetweakers

Ik heb een TP-Link EAP225 gekocht om als extra access point thuis het wifi bereik wat te verbeteren. De situatie is als volgt.

Ik heb een vrij standaard rijtjeshuis met houten verdiepingsvloeren. De huiskamer is normaal formaat in L vorm, in de gang is de trap en aan de voorkant van het huis zit de meterkast. Hier komt de ADSL aansluiting van telfort binnen en sluit hier aan op een Experia Box v10 router/modem. Deze kan niet echt op een andere plek, omdat ik dan de telefoonkabel zou moeten verlengen.

Vanuit de meterkast lopen 2x cat6 kabels naar zolder, waar een switch hangt die de kamers voorziet van 2x utp per kamer. Genoeg aansluitmogelijkheden dus voor kabels.

Boven in de slaapkamer heb ik niet heel erg goed bereik, en merk ik dat de wifi wat minder soepeltjes loopt. Ik wilde dus een extra/ander access point ophangen waarmee ik ook in de achtertuin wat meer bereik kan creëren.

Nu heb ik het nieuwe access point ingesteld en getest met de speedtest.net app, maar ik zie helaas dat de ping snelheid een stuk hoger is geworden:

Telfort Experia Box via wifi 2.4Ghz:
Ping: 5ms
Down: 100
Up: 30

TP-Link EAP:
Ping 19ms
Down: 97
Up: 30

De ping is dus een stuk hoger;

Kan dit aan de kabels liggen? Ik gebruik Digitus CAT 6 solid core kabels + CAT 6 keystones, of Digitus CAT 6 korte patch kabels.
Is dit te verwachten als je een AP na een router hangt ipv de interne wifi kaart gebruikt?
Is dit überhaupt merkbaar in dagelijks gebruik?

Ik voel me dus een beetje lullig, want afgezien van het bereik is het nieuwe access point dus niet echt een verbetering.

Tips, ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:17
Nee. Dit ligt niet aan je kabels.
Nee, dit is niet te verwachten (tenzij wireless repeater). Maar wellicht heb je de kanalen niet juist ingesteld.
Alleen bij latency gevoelige applicaties, zoals multiplayer first person shooters. Het is natuurlijk wel zonde als je 10 ms verlies op WiFi, maar niet ongebruikelijk in een druk 2.4 GHz gebied.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 11-08-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-08 10:33
Zijn beide op 2.4 gemeten en heb je dat via de WiFi status o.i.d. geverifieerd?

Heb je de kanaal keuze van beide bekeken? Het kan best dat er meer op het kanaal van die TP Link zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Beide zijn op 2.4 band gemeten. De 5GHz hebben een ander SSID dus dat weet ik zeker.

Met een meet-app op de telefoon kunnen verifiëren welke channels gekozen werden (auto), en beide (ze stonden niet tegelijk aan) kozen ze het 'leegste' kanaal hier in de buurt.

Het AP gaat via een kabel de router in, en moet dus nog 'door' de router. De router zelf maakt een wifi aan die hij wellicht voorrang geeft? (ligt het aan het AP, of is dit het geval bij elk AP dat ik kan kopen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
Interessant:

Net een TP-Link TG108PE (pricewatch: TP-Link TL-SG108PE opgehangen en nu krijg ik met dezelfde router en acces point combi een ping van gemiddeld 7 en direct 99 mbit downloadsnelheid (snelheid van internet).
Kennelijk is dit een goede combinatie :)