HDMI 2.0b hardware --> softwarematig op HDMI 2.1?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 23:19
Ik sta voor de aankoop van:
  • een nieuwe AV-versterker --> Denon 2017 model
  • een nieuwe TV --> LG C7 2017 model
  • nieuwe HDMI-kabels
Deze beoogde hardware heeft ondersteuning voor HDMI 2.0b.

Er wordt mij hier en daar geadviseerd dat het zinnig is om nog even te wachten op HDMI 2.1. Dit gaat niet omdat mijn huidige TV kapot is.

Daarom mijn vraag: kan de huidige HDMI hardware softwarematig geüpgrade worden naar HDMI 2.1? Gaan de fabrikanten dit doen? Of is er voor deze spec eerder gloednieuwe hardware nodig?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 18:53

DarkSide

theres no place like ::1

Ik verwacht het niet. aangezien HDMI 2.1 veel verbeteringen met zich meebrengt. Waarin een stuk meer data over de lijn heen kan gaan.
Ik acht de kans dat de chips en hardware die nu gebruikt wordt daarvoor niet geschikt is.

Daarnaast duurt het nog even voordat HDMI 2.1 gemeengoed wordt.
En is het ook geen garantie dat, in dit geval, LG en Denon hun apparten zouden updaten als het al mogelijk zou zijn.

Zou gewoon nu apparaten kopen met goede HDMI 2.0 ondersteuning.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
Dank voor je snelle antwoord. Men zegt mij dat de nieuwe reeksen die begin 2018 uitkomen (tegen de sportevenementen in de zomer) HDMI 2.1 zullen ondersteunen.

Maar goed, ik kan moeilijk wachten dus dan is dat maar zo. De HDR-verbeteringen gaan dan aan me voorbij :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 18:53

DarkSide

theres no place like ::1

Tja. Hogere resoluties, beter HDR en eARC zijn mooi natuurlijk.
Maar HDR staat nu nog in de kinderschoenen. En de vraag is wanneer gaat de content echt goed gebruik maken van de nieuwe HDR mogelijkheden etc.

En is je paneel uit 2018 dan ook voldoende om daar echt goed gebruik van te maken?
uiteindelijk zit je in 2019 met HDR 2.1b of 2.2 en dat zal nog mooier zijn natuurlijk.

Toegegeven als je echt vlak voor/na de intro van HDMI 2.1 op zoek bent naar nieuwe apparatuur zou ik daar zeker mee wachten. Maar nu.....nee gewoon lekker genieten van je mooie nieuwe spullen met oude HDMI standaard.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
DarkSide schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:12:
Tja. Hogere resoluties, beter HDR en eARC zijn mooi natuurlijk.
Maar HDR staat nu nog in de kinderschoenen. En de vraag is wanneer gaat de content echt goed gebruik maken van de nieuwe HDR mogelijkheden etc.

En is je paneel uit 2018 dan ook voldoende om daar echt goed gebruik van te maken?
uiteindelijk zit je in 2019 met HDR 2.1b of 2.2 en dat zal nog mooier zijn natuurlijk.

Toegegeven als je echt vlak voor/na de intro van HDMI 2.1 op zoek bent naar nieuwe apparatuur zou ik daar zeker mee wachten. Maar nu.....nee gewoon lekker genieten van je mooie nieuwe spullen met oude HDMI standaard.
Als ik kijk naar de beschikbaarheid van 4K an sich, op dit moment, dan vind ik dat zelfs nog schaars. Ik verwacht dus dat de HDR voor HDMI 2.1 ook nog jaren op zich zal laten wachten voor het gemeengoed is.

Bij deze ga ik dus maar investeren in HDMI 2.0b-materiaal. Over ~zeven jaar zien we dan wel weer :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bovendien kunnen alle huidige en aangekondigde HDR-standaarden gewoon over HDMI 2.0.
Datzelfde geldt voor alle HD-audioformaten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:13
De chipset kan waarschijnlijk ge-update worden, toestel errond waarschijnlijk niet. Van alle merken die zouden kunnen upgraden is Denon de eerste keus. Er wordt gezegd dat de Panasonic 1000 OLED HDMI 2.1 proof is maar dat is officieel niet bevestigd of toch niet dat ik het zag.

120Hz en eARC zijn de voornaamste redenen om naar HDMI 2.1 te gaan.

120Hz zal in eerste instantie beperkt zijn tot games (scorpio?).

8K brengt weinig bij wanneer je een 4K TV koopt denk ik.

eARC is interessant als je de ingebouwde Apps van de tv zal gebruiken als voornaamste mediaspeler en toch HDsurround wilt op de receiver. Een work around is een externe box in de stijl van de NVidia Shield TV eerst naar de reciever te laten lopen.

Reken op maart 2018 voor de eerste toestellen en zomer 2018 voor degelijke tv's en receivers met HDMI2.1
Pagina: 1