Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:02
Mijn vraag:
Ik heb een Datacolor Spyder5 PRO+ en 2 schermen, een iiyama ProLite E2208HDSV en een ProLite E2208HDD.

Als ik mijn schermen ga calibreren wordt mij vooraf gevraagd om Contrast op default waarde te zetten, en brightness op een comfortabele waarde, dit doe ik
.
Tijdens het calibratieproces komt er een moment waarop ik de brightness aan moet passen om binnen een aangeven range te komen.
Op beide schermen heb ik bij het calibreren dat ik met maximale brightness de aangegeven range niet bereik en kan ik dit alleen oplossen met contrast.
.
Dit lijkt mij niet te kloppen en ik vrees dat contrast aanpassen om de range te bereiken die volgens de software met brightness bereikt moet worden, een incorrect eindresultaat geeft.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Te oude schermen?
Lichtcondities zijn normaal, er is geen invallend licht.

Beste antwoord (via Vuilnisauto op 15-08-2017 13:04)

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 12:11
Ik ben niet zo heel erg bekend met zelf kalibreren maar het kan goed zijn dat de monitoren gewoon niet genoeg contrast/helderheid kunnen weergeven.
Beide monitoren zijn inderdaad al wat ouder en hebben een LCD CCFL backlight.

Meestal kalibreer je ook om de kleuren goed te krijgen en bij een TN paneel heeft dit denk ik ook niet zo veel nut als bij bv een 10bit IPS paneel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 12:11
Ik ben niet zo heel erg bekend met zelf kalibreren maar het kan goed zijn dat de monitoren gewoon niet genoeg contrast/helderheid kunnen weergeven.
Beide monitoren zijn inderdaad al wat ouder en hebben een LCD CCFL backlight.

Meestal kalibreer je ook om de kleuren goed te krijgen en bij een TN paneel heeft dit denk ik ook niet zo veel nut als bij bv een 10bit IPS paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:02
Ok duidelijk, dus eigenlijk zou ik eens naar nieuwe schermen moeten gaan kijken of de omstandigheden (die echt niet slecht zijn) accepteren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 17:59
Vuilnisauto schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:05:
Ok duidelijk, dus eigenlijk zou ik eens naar nieuwe schermen moeten gaan kijken of de omstandigheden (die echt niet slecht zijn) accepteren ...
Je kan natuurlijk ook de doelwaarde van de brightness omlaag zetten. Ik calibreer mijn Eizo bijvoorbeeld op 100cd/m2 5500k en gamma 2.2

Het blijft altijd kloten met programmas waar je zelf de instellingen op de monitor in moet stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aer0
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-08-2024

Aer0

Prutsert.

Grappig dat ik dit tegenkom tijdens een momentje verdwaasd browsen. Ik heb namelijk ook een paar dagen geleden de Spyder5 aangeschaft (je kunt beter de goedkoopste variant nemen trouwens. Apparaat is altijd hetzelfde, je betaalt alleen voor de software en laat een opensourceprogramma (DisplayCAL)
dat nou beter kunnen.

Mijn AOC G2770PF heeft dus hetzelfde; ik moest de brightness maxen en het contrast een behoorlijke boost geven om het scherm licht genoeg te maken voor de rest van de test. Dit zie je inderdaad vaker als je een niet-ideaal scherm wil gaan kalibreren naar een ideale situatie. Verder loont het om bij het balanceren van de RGB-waarden zo hoog mogelijk in de sliders te blijven zitten, dat vertaalt zich ook naar de uiteindelijke helderheid.