Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 01:01:
Bedankt voor alle reply’s. Er waren even wat dringender bezigheden. Vandaar deze late reactie.
Nog even een overzicht van de camping. Het gaat om een camping van 150 x 100 meter, waarbij de kampeerplaatsen zich bevinden in een strook van 150 x 55 meter met +/- 50 plaatsen. Er is een internet koppeling van 6 MB, deze kan i.v.m. lange telefoonlijnen naar de centrale niet worden verhoogd. Het internet is bedoeld om af en toe sociale media en mail bij te houden en niet om continue zware applicaties te draaien. De gebruikers hebben, als het erg druk is, een “maximale” bandbreedte van 100 kByte/sec.
6MB? Bedoel je 6MBps of 6Mbps?
Je hebt het ook expliciet over een bandbreedte in kBps - terwijl netwerkbandbreedtes meestal in Mbps (of als je pech hebt kbps) gegeven worden.
De camping ligt in een dal langs een rivier en wordt aan de andere kant begrensd door een beek. Het toiletgebouw en woongedeelte staan buiten de camping. Momenteel is alleen daar WIFI. Om op het campingterrein te komen moet je een brug over.
Is er line-of-sight? Kun je dus (als de bomen in blad zijn, nu bijvoorbeeld) vanaf een centrale plek op het campingterrein het woongedeelte zien?
Op de camping staan een hoofdverdeelkast en 9 exact gelijke elektrakasten met ieder 8 blauwe CEE-form chassisdelen die overal op dezelfde manier over de 3 fasen zijn verdeeld. De inkomende kabel is afgezekerd met 3x smeltzekeringen. De 8xCEE-forms zijn per vier verdeeld over 2 aardlekschakelaars en zijn apart afgezekerd met automatische zekeringen. Iedere CEE-form heeft zijn eigen analoge teller.
De eerste homeplugadapter zit in de verdeelinrichting in het toiletgebouw. Vanaf de verdeelinrichting van het toiletgebouw loopt een 3fase+0 kabel (+/- 40 meter) door een koker onder de brug naar een verdeelkast op de camping. Daarvandaan gaan 4x 3fase+0 kabels het terrein op. Twee kabels in die kast zijn groen gecodeerd met verf. Twee andere kabels lijken naderhand te zijn aangelegd en lopen vermoedelijk naar 2 verschillende elektrakasten (eindpunten) met blauwe CEE-form stekkers. Deze twee (eind)kasten (na +/- 60 en 40 meter kabel) hebben een goed homeplugsignaal en ook een goede verbinding met internet. Verder staan er nog 7 dezelfde type elektrakasten op het terrein. Hiervan heb ik er i.v.m. tijdgebrek maar 4 open gehad. Daar komen steeds 2x 3fase+0 kabels binnen die zijn doorgelust op een rail en deze kabels zijn allen gemarkeerd met groene verf. De kasten waarvan ik, logisch en fysiek gezien, denk dat ze de eerste zijn in een streng hebben (na +/- 30 en 35 meter kabel) een goed homeplugsignaal 100MB/100MB (zowel voor als na de stroommeter) en een goede internetverbinding.
Hier weer "100MB" - dat klinkt niet correct. 100MBps is 800Mbps is onwaarschijnlijk snel voor een PLC verbinding.
Exact welke PLC-adapters gebruik je?
Bij de tweede kasten in een streng +/- 35 meter verderop is het homeplugsignaal al slecht met een hele slechte internetverbinding. De rest van de kasten heeft geen homeplugsignaal en dus ook geen internetverbinding. Mede door de groene verfcodering op alle kabels begin ik te vermoeden dat er niet twee strengen zijn voor 7 kasten, dus bijvoorbeeld 3 om 4 per streng, maar dat er een lus is gemaakt waar al deze 7 kasten aan zitten. Als dit het geval is kan ik me voorstellen dat het homeplugsignaal in de lus wordt “kortgesloten”.
PLC werkt prima over lussen, in UK wordt binnenhuis niet anders bedraad
Engelsen... en PLC werkt juist beter dan hier. Dat is het probleem alvast niet. Ik vermoed ook dat pure demping je hier fataal wordt.
Hoe zit het met aarding? Wordt alles via een centrale aardingspen in de woonhuis geaard of wordt er (ook) apart geaard op het campingterrein?
Mijn houding tov PLC is dat je vooraf zelden kunt weten of het gaat werken of niet, en als je een degelijke set hebt (zie eerdere vraag) en het niet werkt, er practisch gezien niet veel is wat je eraan kunt doen. Met de lengtes die je noemt is bedraad Ethernet absoluut een optie (mag max 100m zijn), maar als die kabels ondergronds liggen moet je graven, wat ws minder wenselijk is. Met line-of-sight zou ik eerder kijken naar een 5GHz WiFi point-to-pointverbinding van huis naar terrein en dan een (dualband, outdoor) AP op locatie voor de gasten om mee te verbinden.