Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Powerline adapters via analoge meters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op een camping een test aan het doen met powerline adapters.
De basisadapter zit op de router aangesloten. Op de camping staan een 10 tal 220-verdeelkasten, 3 fase systeem. Alle 220 aansluitingen hebben een analoge elektriciteitsmeter.
Ik krijg nergens verbinding via het 220 netwerk. Komt dit door een elektriciteitsmeters?

Bert

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij werken ze alleen in dezelfde aardgroep op dezelfde fase.

Op een camping zou ik trouwens zeker niet gaan werken met powerline adapters, de gemiddelde campingkoelkasten etc... zijn nou niet echt schoon te noemen, dus wordt het echt een onstabiele verbinding / ellende.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:49

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is het uiteindelijke doel van de powerline adapters, een netwerk opzetten voor de gasten? Indien dat het geval is zou ik eerder kiezen voor een overlappend (mesh) netwerk van WiFi accesspoints of repeaters.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een kleine camping van 50 plaatsen, met een verwachte (betaalde) wifi bezetting van 20 tegelijk, in eigendom van mijn zus met plaatsen verspreid over 100x200 meter. Zelf sta ik op een vergelijkbare camping waar een wifi-netwerk was met 3 accespoint die via radio doorgelust waren. Dit was een drama kwa responsetijden. Sinds vorig jaar is daar een homeplug netwerk met 5 wifi adapters en dit werkt naar ieders tevredenheid. Er kunnen geen netwerkkabels over het terrein worden ingegraven. Wat ik wil weten is of een elektriciteitsmeter het signaal tegenhoud.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hebben ze ook allemaal een aparte zekering? Want dat is waar het in huis vaak mis gaat. Dat stuk is waarschijnlijk geen koper (smeltzekeringen sowieso niet dacht ik).

Wellicht helpt bridgen na de zekering om de boel onderling aan te sluiten zodat je altijd op koper blijft zitten. Dus de powerline adapters in een switch prikken.

Ey!! Macarena \o/

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11 12:01
Als je het signaal van de ene naar de andere fase wil hebben (en dat wil je volgens mij) dan zul je een fase-koppeling moeten installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet van fase wisselen dus heb ook geen fasekoppeling nodig.

Er komt een 3 fase leiding binnen in de technische ruimte. Die gaat via smeltzekeringen per fase naar het terrein.
Elke kast op het terrein heeft een drie fase aansluiting. De kast is per fase afgezekerd met een smeltzekering. Op elke fase zitten 2 CEE-form chassisdelen. Elk CEE-form chassisdeel loopt via een automaat en een elektriciteitsmeter.

In de technische ruimte gaat de 3 fasen aansluiting naar een verdeelkast met een 3-fase automaat en daarachter groep automaten voor het woonhuis/toiletgebouw/kantoor. In het kantoor staat de router met het powerline basiskastje.

Het powerline signaal moet vanaf de WCD van het powerline basistation bij de router naar het campingveld 2 smeltzekeringen, 3 automaten en een elektriciteitsmeter overbruggen.

Bij een andere een-fase installatie heb ik zonder problemen 4 extenders aangesloten op 3 verschillende groepen. Conclusie, het powerline signaal gaat niet over fasen heen en het probleem zit waarschijnlijk in de elektriciteitsmeters. Morgen ga ik (als het een keer niet regent) een paar wcd's aansluiten voor de elektriciteitsmeters.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 15:12
Het meest waarschijnlijke is dat de afstanden gewoon te groot zijn.
In een huis praat je over afstanden van maximaal 30m of zo terwijl je op een camping meteen in de honderden meters moet denken.

Elektriciteitsmeters en zekering (zeker automaten) zijn ook weer extra weerstand

Overigens is je verhaal niet geheel duidelijk, maar normaal gesproken worden niet alle 230V aansluitingen op dezelfde fase aangesloten maar netjes verdeelt en dus afhankelijk waar jij de powerline adapter aansluit (dus waar je overgaat naar het centrale netwerk) zitten al je powerlines op verschillende fases..

Een fase overgang gaat gewoon niet werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
Zie bijvoorbeeld de faq van een bekende fabrikant van powerline producten:
Kan ik devolo-producten gebruiken ondanks het feit dat ik verschillende stroomcircuits in huis heb?

Ja, devolo-producten functioneren ook bij meerdere stroomcircuits (fasen) in huis. Wijzigingen in het stroomnet, zoals bijvoorbeeld de inbouw van een fasenkoppelaar, zijn daarbij niet noodzakelijk.

Kan mijn buurman mijn gegevens afluisteren? Hij is per slot van rekening op hetzelfde stroomnet aangesloten!

Of uw buurman het datasignaal van uw devolo-netwerk ontvangt, hangt af van het stroomnet in uw huis. Stroommeters en grote leidingslengten kunnen het signaal sterk verzwakken. Om zeker te zijn, adviseren wij het eigen netwerk met behulp van de beveiligingsknop op de adapters of devolo Cockpit software te coderen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30
Zorg eerst dat je zeker bent dat je overal op dezelfde fase zit (zeker waar met tussenpozen door verschillende mensen de elektra aangelegd is is het niet zeker dat de 'R' overal 'R' is en niet per ongeluk S of T): dus twee fases van de voeding afsluiten, en kijken waar je nog spanning hebt. Of KWh meters echt voor storing zorgen weet ik niet, maar als je ze tijdelijk kunt uitsluiten zou ik het doen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:48:
Het gaat om een kleine camping van 50 plaatsen, met een verwachte (betaalde) wifi bezetting van 20 tegelijk, in eigendom van mijn zus met plaatsen verspreid over 100x200 meter. Zelf sta ik op een vergelijkbare camping waar een wifi-netwerk was met 3 accespoint die via radio doorgelust waren. Dit was een drama kwa responsetijden.
Dat is redelijk subjectief. Ik heb op diverse campings gestaan waar de wifi perfect was. Een deel was bekabeld aangesloten en een deel met straatverbindingen vanaf een toiletgebouw. Ligt voor een groot deel ook aan de gebruikte apparatuur en hoe goed het is in gesteld.
Sinds vorig jaar is daar een homeplug netwerk met 5 wifi adapters en dit werkt naar ieders tevredenheid. Er kunnen geen netwerkkabels over het terrein worden ingegraven.
Over welke afstanden hebben we het hier?
Wat ik wil weten is of een elektriciteitsmeter het signaal tegenhoud.
Daar durf ik je geen direct antwoord op te geven. Ik weet dat de setjes die ook over de aarde werken een stuk beter zijn dan de versies die dat niet doen, maar ik vraag me af wat voor signaal je over gaat houden wanneer je grotere afstanden gaat overbruggen en er ook nog een meter tussen gaat hangen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:43:
Het meest waarschijnlijke is dat de afstanden gewoon te groot zijn.
In een huis praat je over afstanden van maximaal 30m of zo terwijl je op een camping meteen in de honderden meters moet denken.

Elektriciteitsmeters en zekering (zeker automaten) zijn ook weer extra weerstand

Overigens is je verhaal niet geheel duidelijk, maar normaal gesproken worden niet alle 230V aansluitingen op dezelfde fase aangesloten maar netjes verdeelt en dus afhankelijk waar jij de powerline adapter aansluit (dus waar je overgaat naar het centrale netwerk) zitten al je powerlines op verschillende fases..

Een fase overgang gaat gewoon niet werken.
Kleine correctie:
Een "ouderwetse" smeltpatroon bevat een dun zilveren draadje en dat heeft nauwelijks weerstand. Een installatieautomaat heeft een spoel waarvan de ohmse weerstand iets hoger is dan van de smeltpatroon, die ook nagenoeg te verwaarlozen is. Maar een spoel heeft per definitie een (frequentie afhankelijke) reactantie. En die reactantie (inductieve weerstand) is met de frequenties van deze communicatiesignalen aanzienlijk.

Wat je verder met verschillende groepen op dezelfde fase tegenaan loopt is dat het signaal zich vertakt in verschillende richtingen. Met als gevolg extra demping. Toch nog goede ontvangst is dan een gok. Dit nog afgezien van de afstanden die de gok toch al groter maken.

Bij verschillende fasen wordt het nog weer anders, de afstand daar is die van visa-versa naar het transformatorstation in de buurt, plus nog meer verspreiding, lees demping. Kortom op een camping zal een powerline zelden een ideale voorziening zijn, tenzij het een piepkleine camping is met alles op één fase. Soms biedt een fasenkoppelaar direct na de meter een oplossing. Maar de andere hindernissen blijven uiteraard onverminderd van kracht.

Een elektriciteitsmeter heeft één of drie stroomspoelen waarvoor hetzelfde geldt als de stroomspoel in een installatieautomaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 15:12
Kleine correctie:
De fasen komen echt niet bij elkaar in het transformatorstation.
Daar zitten ook driefase transformatoren in.

Verder zal er op een camping echt niet met schroefpatronen gewerkt worden, das veel te onhandig met de vele overbelastingen die op die kleien aansluitingen voorkomen.
En aardlek schakelaars hebben ook spoelen en die zijn ook verplicht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Techneut
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 11:59:
Kleine correctie:
De fasen komen echt niet bij elkaar in het transformatorstation.
Daar zitten ook driefase transformatoren in.
Klopt helemaal, aan de laagspannigskant drie in ster geschakelde spoelen. Dat betekent nog veel meer impedantie in de hele keten. Maar uiteindelijk zuiver galvanisch gezien is het voor het signaal wel terdege een lus, qua ohmse weerstand zelfs nog betrekkelijk laag. Uiteraard is wederom die gelijkstroomweerstand nauwelijks relevant, wat telt is opnieuw de hoge reactantie zodat signaalsterkte op het end, wat er daar nog van over zal zijn, praktisch nihil is.
Verder zal er op een camping echt niet met schroefpatronen gewerkt worden, das veel te onhandig met de vele overbelastingen die op die kleien aansluitingen voorkomen.
En aardlek schakelaars hebben ook spoelen en die zijn ook verplicht.
Klopt met de huidige moderne installaties die denk ik wel het merendeel zullen vormen. Al met al is dit een uitstekende aanvulling van Ben.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Los van het technische aspect over fases enz.... Wil je wel powerline gebruiken?

Hoe is het bereik van 4G op de camping? Met powerline creeer je 1 dom plat netwerk. Heerlijk voor arp spoofing, MITM attacks, roque DHCP servers. En heerlijk stabiel, een brakke adapter en de helft werkt al niet.

Liggen er mantelbuizen? Trek glas naar een aantal plekken en maak vanaf daar wifi. Zet het goed op, gebruik een goede router, QOS enz.
Gebruik PSK codes per klant zodat je ook abuse meldingen kunt loggen en de security geregeld hebt.
Wat is de bandbreedte van je uplink?

Feit: Leg het of goed aan, of niet.
Als een klant komt en uit ellende terug moet naar 4G omdat het wifi zo ruk is, is dat net zo'n slechte recentie als vieze toiletgebouwen anno 2017. Goed wifi is net zo'n sellingpoint als goed sanitair.

Met powerline alles aan elkaar knuppen is imho een basis voor een instabiel netwerk.

edit: Als je ook nog geld vraagt voor het wifi dan moet je zorgen dat het stabiel werkt. Slecht (gratis) wifi is al een -punt, slecht betaald wifi is nog erger.

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 12-08-2017 15:55 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als ik jou was zou ik straal antennes (zoals een EnStationAC) neerzetten of UTP kabel in de grond met een mesh.

Ik kom regelmatig op een camping en de WiFi is gewoon ruk. Daarom betaal ik niet en gebruik ik mijn eigen 4G. Als ik door mijn databundel heen ben koop ik extra in dat goedkoper is dan de camping WiFi.
Dus wat DJSmiley zegt ben ik het mee eens.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zou nou niet graag UTP gaan leggen op een camping...
Deels omdat de max. lengte van UTP 90 meter is (eigenlijk 100 maar 90 + patchkabels...) maar vooral omdat de aarde aan beide uiteindes van die kabel misschien niet gelijk is etc...
Makkelijkste is gewoon glasvezel hiervoor.

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reply’s. Er waren even wat dringender bezigheden. Vandaar deze late reactie.

Nog even een overzicht van de camping. Het gaat om een camping van 150 x 100 meter, waarbij de kampeerplaatsen zich bevinden in een strook van 150 x 55 meter met +/- 50 plaatsen. Er is een internet koppeling van 6 MB, deze kan i.v.m. lange telefoonlijnen naar de centrale niet worden verhoogd. Het internet is bedoeld om af en toe sociale media en mail bij te houden en niet om continue zware applicaties te draaien. De gebruikers hebben, als het erg druk is, een “maximale” bandbreedte van 100 kByte/sec.

De camping ligt in een dal langs een rivier en wordt aan de andere kant begrensd door een beek. Het toiletgebouw en woongedeelte staan buiten de camping. Momenteel is alleen daar WIFI. Om op het campingterrein te komen moet je een brug over.

Op de camping staan een hoofdverdeelkast en 9 exact gelijke elektrakasten met ieder 8 blauwe CEE-form chassisdelen die overal op dezelfde manier over de 3 fasen zijn verdeeld. De inkomende kabel is afgezekerd met 3x smeltzekeringen. De 8xCEE-forms zijn per vier verdeeld over 2 aardlekschakelaars en zijn apart afgezekerd met automatische zekeringen. Iedere CEE-form heeft zijn eigen analoge teller.

De eerste homeplugadapter zit in de verdeelinrichting in het toiletgebouw. Vanaf de verdeelinrichting van het toiletgebouw loopt een 3fase+0 kabel (+/- 40 meter) door een koker onder de brug naar een verdeelkast op de camping. Daarvandaan gaan 4x 3fase+0 kabels het terrein op. Twee kabels in die kast zijn groen gecodeerd met verf. Twee andere kabels lijken naderhand te zijn aangelegd en lopen vermoedelijk naar 2 verschillende elektrakasten (eindpunten) met blauwe CEE-form stekkers. Deze twee (eind)kasten (na +/- 60 en 40 meter kabel) hebben een goed homeplugsignaal en ook een goede verbinding met internet. Verder staan er nog 7 dezelfde type elektrakasten op het terrein. Hiervan heb ik er i.v.m. tijdgebrek maar 4 open gehad. Daar komen steeds 2x 3fase+0 kabels binnen die zijn doorgelust op een rail en deze kabels zijn allen gemarkeerd met groene verf. De kasten waarvan ik, logisch en fysiek gezien, denk dat ze de eerste zijn in een streng hebben (na +/- 30 en 35 meter kabel) een goed homeplugsignaal 100MB/100MB (zowel voor als na de stroommeter) en een goede internetverbinding. Bij de tweede kasten in een streng +/- 35 meter verderop is het homeplugsignaal al slecht met een hele slechte internetverbinding. De rest van de kasten heeft geen homeplugsignaal en dus ook geen internetverbinding. Mede door de groene verfcodering op alle kabels begin ik te vermoeden dat er niet twee strengen zijn voor 7 kasten, dus bijvoorbeeld 3 om 4 per streng, maar dat er een lus is gemaakt waar al deze 7 kasten aan zitten. Als dit het geval is kan ik me voorstellen dat het homeplugsignaal in de lus wordt “kortgesloten”.

Binnenkort ga ik er weer heen en zal dan in de overige 3 kasten kijken of de 7 kasten allemaal zijn doorgelust met elkaar en er geen verdere eindpunten van de kabels zijn in de 3 nog niet geïnspecteerde kasten.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 01:10 . Reden: aanpassing voor en na de stroommeters ]

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Groene verf codering... ben je aan het klussen in de Ardennen? Markeren met verf heb ik nog niet gezien hier... Altijd interessant iig! Ik zou toch kijken/meten wat de opties zijn met WiFi acces points. Gezien het opgegeven aantal connecties en de maximale snelheid heb je hier niet gelijk heel duur spul voor nodig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 01:01:
Bedankt voor alle reply’s. Er waren even wat dringender bezigheden. Vandaar deze late reactie.

Nog even een overzicht van de camping. Het gaat om een camping van 150 x 100 meter, waarbij de kampeerplaatsen zich bevinden in een strook van 150 x 55 meter met +/- 50 plaatsen. Er is een internet koppeling van 6 MB, deze kan i.v.m. lange telefoonlijnen naar de centrale niet worden verhoogd. Het internet is bedoeld om af en toe sociale media en mail bij te houden en niet om continue zware applicaties te draaien. De gebruikers hebben, als het erg druk is, een “maximale” bandbreedte van 100 kByte/sec.
6MB? Bedoel je 6MBps of 6Mbps?

Je hebt het ook expliciet over een bandbreedte in kBps - terwijl netwerkbandbreedtes meestal in Mbps (of als je pech hebt kbps) gegeven worden.
De camping ligt in een dal langs een rivier en wordt aan de andere kant begrensd door een beek. Het toiletgebouw en woongedeelte staan buiten de camping. Momenteel is alleen daar WIFI. Om op het campingterrein te komen moet je een brug over.
Is er line-of-sight? Kun je dus (als de bomen in blad zijn, nu bijvoorbeeld) vanaf een centrale plek op het campingterrein het woongedeelte zien?
Op de camping staan een hoofdverdeelkast en 9 exact gelijke elektrakasten met ieder 8 blauwe CEE-form chassisdelen die overal op dezelfde manier over de 3 fasen zijn verdeeld. De inkomende kabel is afgezekerd met 3x smeltzekeringen. De 8xCEE-forms zijn per vier verdeeld over 2 aardlekschakelaars en zijn apart afgezekerd met automatische zekeringen. Iedere CEE-form heeft zijn eigen analoge teller.

De eerste homeplugadapter zit in de verdeelinrichting in het toiletgebouw. Vanaf de verdeelinrichting van het toiletgebouw loopt een 3fase+0 kabel (+/- 40 meter) door een koker onder de brug naar een verdeelkast op de camping. Daarvandaan gaan 4x 3fase+0 kabels het terrein op. Twee kabels in die kast zijn groen gecodeerd met verf. Twee andere kabels lijken naderhand te zijn aangelegd en lopen vermoedelijk naar 2 verschillende elektrakasten (eindpunten) met blauwe CEE-form stekkers. Deze twee (eind)kasten (na +/- 60 en 40 meter kabel) hebben een goed homeplugsignaal en ook een goede verbinding met internet. Verder staan er nog 7 dezelfde type elektrakasten op het terrein. Hiervan heb ik er i.v.m. tijdgebrek maar 4 open gehad. Daar komen steeds 2x 3fase+0 kabels binnen die zijn doorgelust op een rail en deze kabels zijn allen gemarkeerd met groene verf. De kasten waarvan ik, logisch en fysiek gezien, denk dat ze de eerste zijn in een streng hebben (na +/- 30 en 35 meter kabel) een goed homeplugsignaal 100MB/100MB (zowel voor als na de stroommeter) en een goede internetverbinding.
Hier weer "100MB" - dat klinkt niet correct. 100MBps is 800Mbps is onwaarschijnlijk snel voor een PLC verbinding.

Exact welke PLC-adapters gebruik je?
Bij de tweede kasten in een streng +/- 35 meter verderop is het homeplugsignaal al slecht met een hele slechte internetverbinding. De rest van de kasten heeft geen homeplugsignaal en dus ook geen internetverbinding. Mede door de groene verfcodering op alle kabels begin ik te vermoeden dat er niet twee strengen zijn voor 7 kasten, dus bijvoorbeeld 3 om 4 per streng, maar dat er een lus is gemaakt waar al deze 7 kasten aan zitten. Als dit het geval is kan ik me voorstellen dat het homeplugsignaal in de lus wordt “kortgesloten”.
PLC werkt prima over lussen, in UK wordt binnenhuis niet anders bedraad Engelsen... en PLC werkt juist beter dan hier. Dat is het probleem alvast niet. Ik vermoed ook dat pure demping je hier fataal wordt.

Hoe zit het met aarding? Wordt alles via een centrale aardingspen in de woonhuis geaard of wordt er (ook) apart geaard op het campingterrein?

Mijn houding tov PLC is dat je vooraf zelden kunt weten of het gaat werken of niet, en als je een degelijke set hebt (zie eerdere vraag) en het niet werkt, er practisch gezien niet veel is wat je eraan kunt doen. Met de lengtes die je noemt is bedraad Ethernet absoluut een optie (mag max 100m zijn), maar als die kabels ondergronds liggen moet je graven, wat ws minder wenselijk is. Met line-of-sight zou ik eerder kijken naar een 5GHz WiFi point-to-pointverbinding van huis naar terrein en dan een (dualband, outdoor) AP op locatie voor de gasten om mee te verbinden.

Oslik blyat! Oslik!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:27
dion_b schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:40:
Met line-of-sight zou ik eerder kijken naar een 5GHz WiFi point-to-pointverbinding van huis naar terrein en dan een (dualband, outdoor) AP op locatie voor de gasten om mee te verbinden.
Dit +1. Met een paar dual radio outdoor AP's moet dat veel beter werken dan met PLC.
Er is een internet koppeling van 6 MB, deze kan i.v.m. lange telefoonlijnen naar de centrale niet worden verhoogd. Het internet is bedoeld om af en toe sociale media en mail bij te houden en niet om continue zware applicaties te draaien. De gebruikers hebben, als het erg druk is, een “maximale” bandbreedte van 100 kByte/sec.
Maar als ik dat lees (als 6 Mbit) vraag ik me af of je hier überhaupt wel tijd en geld in moet steken. Je kunt dan eigenlijk alleen maar Appen en mailen. Geen multimedia, dus geen netflix/youtube/radio. Ik zou niet eens adverteren dat je WiFi hebt.

• Techneut
  • Niet online
Mede door de groene verfcodering op alle kabels begin ik te vermoeden dat er niet twee strengen zijn voor 7 kasten, dus bijvoorbeeld 3 om 4 per streng, maar dat er een lus is gemaakt waar al deze 7 kasten aan zitten. Als dit het geval is kan ik me voorstellen dat het homeplugsignaal in de lus wordt “kortgesloten”.
Nee, dat is een niet juiste voorstelling van zaken. Want dan zou ook de 230V kortgesloten moeten zijn. Wat hier speelt is wat gewoon altijd optreedt bij elke homeplug-verbinding, heel eenvoudig demping door toenemende afstand in combinatie met het feit dat elke vertakking extra demping geeft. Dat laatste wordt wel eens onderschat. Vergelijk het maar met een splitter, een tweeweg splitter geeft gemiddeld 3,5dB demping, hetgeen overeenkomt met iets meer dan 10 x log 2. De 2 van twee richtingen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeroen3 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

Dit +1. Met een paar dual radio outdoor AP's moet dat veel beter werken dan met PLC.
Voor de point-to-point link heb je geen dual radio nodig, gewoon single radio 5GHz met een richtantenne.
[...]

Maar als ik dat lees (als 6 Mbit) vraag ik me af of je hier überhaupt wel tijd en geld in moet steken. Je kunt dan eigenlijk alleen maar Appen en mailen. Geen multimedia, dus geen netflix/youtube/radio. Ik zou niet eens adverteren dat je WiFi hebt.
Vandaar de vraag om die bits en Bytes helder te krijgen. En er is ook al gevraagd hoe 4G dekking is. Als je via 4G meer dan 6Mbps kunt halen op 800/900MHz is de meerwaarde van WiFi uitermate beperkt. Of je moet trouwens zelf een 4G uplink overwegen als er aantrekkelijke 'onbeperkte' pakketten beschikbar zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• jeroen3
dion_b schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:25:
Voor de point-to-point link heb je geen dual radio nodig, gewoon single radio 5GHz met een richtantenne.
Wel als je vanuit hetzelfde AP naar de gasten wilt. Maar als de afstanden te groot zijn moet je wellicht wat geschiktere apparatuur gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 29-08-2017 11:29 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeroen3 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:29:
[...]

Wel als je vanuit hetzelfde AP naar de gasten wilt.
Dat moet je dus niet willen. Voor point-to-point wil je zo hoog mogelijke antenna gain in één richting, voor de gasten wil je juist low-gain omnidirectioneel. Ieder compromis daartussen gaat een van de twee functionaliteiten schaden. Bovendien wil je sowieso niet dat de uplink gebeurt met zelfde radio als voor de klanten aangezien je dan feitelijk een repeater wordt en elk pakketje twee keer de airtime bezet houdt.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 29-08-2017 11:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

• jeroen3
@dion_b Dat klopt helemaal. Daarom zei ik Dual Radio. Of inderdaad speciale apparaten voor point-to-point.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 29-08-2017 11:41 ]

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
KPN bied sinds 1 augustus 4G zonder datalimieten aan op plekken waar dsl <12Mbit/s haalt en er voldoende dekking is. (mits het geen dichtbevolkt gebied is). Dat kost 39 euro per maand en als je al KPN dsl hebt is het een gratis uitbreiding(ook een mooie manier om je eigen verbinding en die van de gasten te scheiden).

Verder sluit ik mij aan bij iedereen die PLC afraad en een ptp of bekabelde backhaul adviseert.

Doe het goed, of doe het niet. Anders is goedkoop vrijwel zeker duurkoop.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden en vragen. Hierbij de antwoorden op de vragen.

Op mijn bedrijf hebben we het over een 100MB verbinding als we een 100 Mbit/sec bedoelen. Daarom dat ik deze term hier ook heb gebruikt.

Bij de “maximale” bandbreedte heb ik een hoofdletter gebruikt, maar iedereen snapt denk ik wel wat hier wordt bedoeld. 100 kbyte/sec.

Er is geen zichtverbinding vanaf het toiletgebouw naar de camping. Staat vol met bomen.
Graven is niet wenselijk i.v.m. asfaltpaden/wegen.

De adapters zijn TP-link TL-PA4010 aan de router en TL-WPA4220 op de camping.
Er gaat geen aarde mee met de 3-fase kabels naar de elektrakasten op het campingterrein. Ik denk dat elke kast apart is geaard.

Campinggasten zijn tevreden over de internetsnelheid bij het toiletgebouw. De meeste mensen willen alleen hun mail en sociale media bekijken en af en toe het nieuws zien via uitzending gemist. De camping is overigens in Duitsland.

4G dekking is slecht.

Op de camping waar ik zelf sta was een systeem met wifi-routers gekoppeld met WDS. De eerste wifi router (direct aan het interne bekabelde netwerk) had een goede performance naar het internet, de tweede al veel minder en de derde was vaak een drama (data moet 2x over wifi heen). De WDS koppelingen zijn omgezet naar PLC en de 2e en 3e wifi-router hebben nu dezelfde performance als de eerste. Verder zijn er nog twee PLC kastjes geplaatst om bad spots op de camping ook van wifi te voorzien. Iedereen is tevreden. Iedereen snapt dat je op een camping niet de performance kan krijgen die je thuis hebt. Dan wordt de installatie, een wifi-kaartje en/of campingovernachting wel erg duur. Overigens geldt ook hier dat er een maximale internetbandbreedte is van 6 Mbit/sec i.v.m. de afstand naar de telefooncentrale en dat graven of een zichtverbinding geen optie is. Er is een tijdje gewerkt met ethernetkabels door de lucht maar dat ging te vaak stuk door vallende takken.
Pagina: 1