Backup bij TweakersBuddy

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-08 22:46
Ik had op mijn vakantie zomaar een idee.
Zou het mogelijk zijn om via dit forum op Tweakers een Backup Maatje te kunnen vinden.
Een samenwerking word door middel van personal messages (PM) aangegaan.
Als samenwerking overeen gekomen word maken User account aan met een speciaal toegewezen Shared Folder.
Tijden van synchronisatie en grootte van Share folder map kunnen mensen zelf afspreken. Afhankelijk de hoeveelheid lege ruimte ect.
Backup word versleuteld verzonden en opgeslagen dus toegangelijk is het niet voor de ander.

Is dit alles mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:04
Afgezien of het mogelijk is of niet, ik zou het al geen fijn idee vinden dat mijn backup (dus eigenlijk mijn hele nas) bij iemand anders op de schijf staat. Het heeft weinig meerwaarde.

Ik heb mijn backups zo geregeld;

Documenten worden opgeslagen op de NAS en alles wat op de NAS staat wordt gebackupt. Geen enkele computer, alles wat daar op staat is weg is pech.

De NAS kopieert alles door naar STACK dus een tweede kopie op een andere locatie waar ik zelf bij kan. In theorie zouden er nu nog 'mensen' bij mij bestanden kunnen maar dit is een ander gevoel wanneer het bij mensen thuis op de server staat.

En ik kopieer de belangrijkste mappen op mijn NAS op een USB stick die in de kluis ligt hier. Ik heb op drie verschillende locaties backups.

Ik verwacht dat de meeste mensen dit zo ingericht hebben en daardoor dus geen reden zien om dit uit te breiden door bij een wildvreemde op de schijf te zetten. Ik sla voornamelijk toch zakelijke bestanden, facturen en mijn gehele privé administratie op die schijf op. Twee vakantie foto's van je vriendin is al minder erg als die bij iemand anders terecht komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Het is mogelijk.
Maar is het ook wenselijk. En wat wil je precies bereiken.

Ik heb zelf ongeveer hetzelfde als Jordyz.
Ik wil nog best nadenken om een extra NAS bij mijn ouders. Of beste vriend neer te zetten.
Maar wil niet dat mijn data bij een "onbekende" staat. Ookal is het encrypted etc.

De reden dat ik een dienst afneem, en daarvor betaal, is juist dat het een dienst is. En dat ik mijn data wil kunnen restoren. En niet afhankelijk wil zijn van hoe iemands anders internet geregeld is.
Of misschien bepaalt om de stekker er uit te trekken en dat ik dan mijn backup maatje kwijt ben zeg maar.

Daarnaast ben ik niet van plan om extra storage te kopen zodat iemand anders hun data kwijt kan.
dit begint misshien met 10GB. Maar wordt misschien groter en groter.

Nee. Misschien zijn er andere gegadigde.Maar ik passeer.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
mark184 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:12:
.. Als samenwerking overeen gekomen word maken User account aan met een speciaal toegewezen Shared Folder. Tijden van synchronisatie en grootte van Share folder map kunnen mensen zelf afspreken. Afhankelijk de hoeveelheid lege ruimte ect. Backup word versleuteld verzonden en opgeslagen dus toegangelijk is het niet voor de ander. Is dit alles mogelijk?
Zoiets kan vrij eenvoudig met b.v. crashplan: https://support.crashplan..._Up_To_A_Friends_Computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is zeker mogelijk. Plaats een advertentie op V&A :)
Weet vrij zeker dat T.net hier niet tussen gaat willen zitten, om vele redenen.

Plus cloudbackup kost tegenwoordig geen drol meer. Ik zou ook niet weten waarom ik een synctijd af zou willen spreken. Gewoon constant syncen en altijd online. We leven niet meer in inbelmodemtijd :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jordyz schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:39:
Afgezien of het mogelijk is of niet, ik zou het al geen fijn idee vinden dat mijn backup (dus eigenlijk mijn hele nas) bij iemand anders op de schijf staat. Het heeft weinig meerwaarde.

[...]

Ik verwacht dat de meeste mensen dit zo ingericht hebben en daardoor dus geen reden zien om dit uit te breiden door bij een wildvreemde op de schijf te zetten. Ik sla voornamelijk toch zakelijke bestanden, facturen en mijn gehele privé administratie op die schijf op. Twee vakantie foto's van je vriendin is al minder erg als die bij iemand anders terecht komen :P
Mits versleuteld kan die andere persoon niet bij jouw data. De meerwaarde is natuurlijk dat je een goedkope off-site backup hebt.

Synchronisatietijden afspreken vind ik ook een rare insteek inderdaad. Als je zoiets wil opzetten, is een server/NAS die 27/7 online is toch wel noodzakelijk.

Vroeger heb ik dit wel eens zo geregeld met een andere Tweaker m.b.v. Crashplan, maar tegenwoordig gebruik ik STACK.

Crashplan had toch wel een aantal vervelende nadelen (boven STACK met bv. Borg of Duplicati):

-Het draaide op Java en nam veel resources in
-Headless server support leek niet echt eerste prioriteit te zijn; op een gegeven moment was het zo 'stuk' dat ik niet meer kon connecten met de client
-De encryptie loopt via Crashplan en Crashplan is propriëtair, dus ik had geen idee of mijn key (voor encryptie) echt veilig was

[ Voor 74% gewijzigd door Compizfox op 12-08-2017 01:58 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Compizfox schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 01:51:
[...]

Mits versleuteld kan die andere persoon niet bij jouw data. De meerwaarde is natuurlijk dat je een goedkope off-site backup hebt.

Synchronisatietijden afspreken vind ik ook een rare insteek inderdaad. Als je zoiets wil opzetten, is een server/NAS die 27/7 online is toch wel noodzakelijk.

Vroeger heb ik dit wel eens zo geregeld met een andere Tweaker m.b.v. Crashplan, maar tegenwoordig gebruik ik STACK.

Crashplan had toch wel een aantal vervelende nadelen (boven STACK met bv. Borg of Duplicati):

-Het draaide op Java en nam veel resources in
-Headless server support leek niet echt eerste prioriteit te zijn; op een gegeven moment was het zo 'stuk' dat ik niet meer kon connecten met de client
-De encryptie loopt via Crashplan en Crashplan is propriëtair, dus ik had geen idee of mijn key (voor encryptie) echt veilig was
Dat de meerwaarde een goedkope backup plek biedt hoeft niet perse.
Waarom zou ik thuis mijn NAS uitbreiden met extra schijven die vaak voor de gemiddelde consument het duurst zijn in aanschaf waarom ik zou die GB's laten gebruiken door iemand anders zijn backup erop te zetten? Dan kan ik net zo goed een kleinere schijven kopen en hier alleen mijn eigen data erop zetten en het geld wat ik bespaar voor die kleinere schijven een offsite backup regelen? Tegenwoordig is een betrouwbare backup locatie niet eens meer zo duur. Ik ken genoeg mensen die dit regelen via STACK wat dus helemaal gratis is of bij een cloudprovider wat dan enkele euro's per maand kost. Heb je veel meer zekerheid over je data en ben je niet afhankelijk van iemand anders zijn kunsten en technische aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jordyz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:21:
[...]
Waarom zou ik thuis mijn NAS uitbreiden met extra schijven die vaak voor de gemiddelde consument het duurst zijn in aanschaf waarom ik zou die GB's laten gebruiken door iemand anders zijn backup erop te zetten?
Omdat iemand anders hetzelfde voor jou doet; voor wat hoort wat.
Dan kan ik net zo goed een kleinere schijven kopen en hier alleen mijn eigen data erop zetten en het geld wat ik bespaar voor die kleinere schijven een offsite backup regelen?
Dat kan natuurlijk ook gewoon. Als je wat ruimte over hebt kan dit toch een prima oplossing zijn.
Tegenwoordig is een betrouwbare backup locatie niet eens meer zo duur. Ik ken genoeg mensen die dit regelen via STACK wat dus helemaal gratis is of bij een cloudprovider wat dan enkele euro's per maand kost. Heb je veel meer zekerheid over je data en ben je niet afhankelijk van iemand anders zijn kunsten en technische aspecten.
Ik moet toegegeven, sinds STACK er is, vind ik dat ook de betere oplossing. Tegen (1 TB!) gratis cloudopslag valt natuurlijk niet veel op te boksen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Compizfox schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:09:
[...]

Omdat iemand anders hetzelfde voor jou doet; voor wat hoort wat.

[...]

Dat kan natuurlijk ook gewoon. Als je wat ruimte over hebt kan dit toch een prima oplossing zijn.

[...]

Ik moet toegegeven, sinds STACK er is, vind ik dat ook de betere oplossing. Tegen (1 TB!) gratis cloudopslag valt natuurlijk niet veel op te boksen.
Nja als beide partijen dit willen is er natuurlijk niks aan de hand.
Maar het zal weinig voordelen bieden tegenover iets een cloudoplossing. Mensen zijn altijd vrij in wat ze doen met hun data maar ik denk dat veel Tweakers niet echt zo'n backup oplossing waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Plus, vraag je af of je zelf wel verantwoordelijk wilt zijn voor andermans data. Als het misgaat heb je geen zin in gezeik. Een vriendendienst is gebaseerd op vertrouwen en kan nooit gegarandeerd zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1