Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Unifi client verliest IP-adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:38

sanzut

It's always christmas time

Topicstarter
Hey,

Ik heb een gek probleempje met mijn Unifi AP's icm KPN Experiabox, maar weet niet waar ik het probleem moet zoeken.

Ik merk regelmatig dat mijn telefoon ineens, tijdens het gebruik geen IP adres meer heeft. Het ene moment alles prima, de volgende pagina die ik wil openen blijft oneindig laden.

Als ik dan de wifi details controleer, zie ik daar een 169.254.x.x ip-adres, ipv het verwachtte 192.168.2.x adres
Ik heb het met bijvoorbeled mijn laptops, ipads en andere wifi devices nog nooit gemerkt.

Telefoon is een iPhone 6 op iOS 10.3.3.
AP's zijn Unifi AP AC Lites (2 stuks), op v3.8.3.6587
Controller v5.4.16
KPN Experiabox v9 = DHCP server

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q33bizNxCRLLvXjufulx1rGO/thumb.png

Beste antwoord (via sanzut op 14-08-2017 09:09)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zit het access point met een static IP in je netwerk? Vergeet daarbij niet een gateway te configureren.

Dit probleem had ik eerder tegengekomen en met bovenstaande opgelost. Ook kan in je in de controller de uplink controle uitschakelen

Settings > Site > Enable connectivity monitor and wireless uplink

Deze uitvinken.

BTw, de Iphone 6 van mijn vrouw had het ook zo nu en dan, na dit zo configureren eigenlijk bijna nooit meer (maar iets in mij zegt dat het komt omdat 5 en 2.4 dezelfde naam hebben)

[ Voor 21% gewijzigd door Vorkie op 11-08-2017 15:59 ]

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29

BCC

Tweede dhcp server in je netwerk. Misschien spyware op een pc?

[ Voor 31% gewijzigd door BCC op 11-08-2017 15:25 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:20

The Executer

Lekker belangrijk!

BCC schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:24:
Tweede dhcp server in je netwerk. Misschien spyware op een pc?
169.254.X.X is geen reeks welke door een DHCP-server uitgegeven wordt, maar is een APIPA-reeks.

sanzut schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:15:
Hey,

Ik heb een gek probleempje met mijn Unifi AP's icm KPN Experiabox, maar weet niet waar ik het probleem moet zoeken.

Ik merk regelmatig dat mijn telefoon ineens, tijdens het gebruik geen IP adres meer heeft. Het ene moment alles prima, de volgende pagina die ik wil openen blijft oneindig laden.

Als ik dan de wifi details controleer, zie ik daar een 169.254.x.x ip-adres, ipv het verwachtte 192.168.2.x adres
Ik heb het met bijvoorbeled mijn laptops, ipads en andere wifi devices nog nooit gemerkt.

Telefoon is een iPhone 6 op iOS 10.3.3.
AP's zijn Unifi AP AC Lites (2 stuks), op v3.8.3.6587
Controller v5.4.16
KPN Experiabox v9 = DHCP server

[afbeelding]
Het lijkt erop alsof je apparatuur geen DHCP server meer kan bereiken. Het is wel merkwaardig dat het alleen op de iPhone zich voordoet. Je zou inderdaad richting malware kunnen denken, maar een verkeerde config van de Unifi zou misschien ook kunnen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• sanzut

sanzut

Topicstarter
The Executer schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:29:
[...]

169.254.X.X is geen reeks welke door een DHCP-server uitgegeven wordt, maar is een APIPA-reeks.

[...]

Het lijkt erop alsof je apparatuur geen DHCP server meer kan bereiken. Het is wel merkwaardig dat het alleen op de iPhone zich voordoet. Je zou inderdaad richting malware kunnen denken, maar een verkeerde config van de Unify zou misschien ook kunnen.
Ik heb de controller (die trouwens op een MacMini draait), en de Unifi's rechtstreeks op de Experiabox aangesloten, dus connectie drop lijkt me gek.
Welke settings op de unifi zouden hier invloed op kunnen hebben. De setting voor DHCP in de controller staat uit, daar zou je ook een USG voor nodig hebben (die ik niet heb, Experiabox routert en DHCPt)

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:20

The Executer

Lekker belangrijk!

sanzut schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:33:
[...]

Ik heb de controller (die trouwens op een MacMini draait), en de Unifi's rechtstreeks op de Experiabox aangesloten, dus connectie drop lijkt me gek.
Welke settings op de unifi zouden hier invloed op kunnen hebben. De setting voor DHCP in de controller staat uit, daar zou je ook een USG voor nodig hebben (die ik niet heb, Experiabox routert en DHCPt)
Dat durf ik niet te zeggen, heb geen ervaring met Unifi, alleen Mikrotik.

Vooral het feit dat het zich alleen op deze iPhone voordoet, maakt het een stuk lastiger te zoeken. Anders zou je een ping oid op kunnen zetten om te checken wanneer de connectie weg valt. Probleem zou nog in de renew van IP adres kunnen zitten, echter, andere apparaten hebben hier geen problemen mee. Heb je meer Apple-apparatuur op Wi-Fi hangen, of bijvoorbeeld vrienden met Apple telefoons?

Edit: Wanneer ik Google op "iphone no ip address unifi", vindt ik veel resultaten. Wat ik oa las, was dat iemand zijn WPA2 van AES naar TKIP had gezet. Hoe staat je Wi-Fi ingesteld?

[ Voor 12% gewijzigd door The Executer op 11-08-2017 15:51 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • Beste antwoord

• Vorkie
  • Niet online
Zit het access point met een static IP in je netwerk? Vergeet daarbij niet een gateway te configureren.

Dit probleem had ik eerder tegengekomen en met bovenstaande opgelost. Ook kan in je in de controller de uplink controle uitschakelen

Deze uitvinken.

BTw, de Iphone 6 van mijn vrouw had het ook zo nu en dan, na dit zo configureren eigenlijk bijna nooit meer (maar iets in mij zegt dat het komt omdat 5 en 2.4 dezelfde naam hebben)

[ Voor 21% gewijzigd door Vorkie op 11-08-2017 15:59 ]

• sanzut

sanzut

Topicstarter
Vorkie schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:56:

Deze uitvinken.

De AP's zaten ook op DHCP, maar wel met reserved IP. Voor de zekerheid heb ik ze nu hetzelfde IP-adres handmatig toegekend, ga ik eens kijken of dit helpt!
De Uplink check had ik elders ook gevonden en stond dus al uit, maar dat gaf nog geen effect.

• sanzut

sanzut

Topicstarter
@ThaNetRunner deze aanpassing lijkt geholpen te hebben. Even afkloppen, maar het afgelopen weekend geen problemen gehad. Thnx!

• Vorkie
  • Niet online
sanzut schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:09:
@ThaNetRunner deze aanpassing lijkt geholpen te hebben. Even afkloppen, maar het afgelopen weekend geen problemen gehad. Thnx!
Top!, let wel, soms gebeurt het wel eens, maar zoals ik zei, lijkt dat meer aan de Apple kant te liggen :) (2.4Ghz verzend LOW en 5Ghz op High heb ik afgelopen week ingesteld, ben zelf ook benieuwd of het dan helemaal niet meer voorkomt.)
Pagina: 1