Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem betreft een thuisserver waarop ik voornamelijk een website wil draaien met o.a. een Swift webframework ([url=//www.kitura.org/]Kitura[/url]), databases (NoSQL en SQL) en een search engine (SOLR). Daarnaast wil ik het als HTPC gebruiken met gelijkende functionaliteit als de Synology DS216+II (mijn alternatief voor deze setup). Eventueel kan ik hem later sporadisch als desktop PC gebruiken, maar ik heb niet de behoefte om te gamen oid. Ondanks dat de Synology wel de functionaliteit biedt voor een webserver en alle andere componenten die ik nodig heb (voornamelijk via Docker), ben ik bang dat hij niet flexibel genoeg is voor mijn wensen en dat 1GB geheugen te weinig zal zijn. Nu is het mogelijk om het geheugen van deze versie uit te breiden, maar dan vervalt het kant-en-klare voordeel van het apparaatje (en de garantie
).
Mijn idee is nu om VMWare ESXi 6.5 als besturingssysteem/virtualisatieplatform te gebruiken, en daar bovenop XPenology 6.1 en Ubuntu Server te installeren. Aangezien het kastje in een ander huishouden zal komen te staan is het essentieel dat er een goede remote verbinding mogelijk is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De Synology DS216+II, met HDD en 8GB geheugenmodule kost ongeveer €480, maar als ik voor zelfbouw ga ben ik liever circa €400 kwijt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil proberen een energiezuinige server op te zetten waar ik zo min mogelijk geluidsoverlast van heb.
Ga je overklokken?
Nee.
Het systeem dat ik wil bouwen:
Het systeem dat ik wil gaan bouwen is flink geïnspireerd door de BBG van maart. Ik wil graag een strak design, en daarbij neem ik voor lief dat het slechts ruimte heeft voor één 3.5" HDD.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou erg blij zijn met antwoord op de volgende vragen:
Het nieuwe systeem betreft een thuisserver waarop ik voornamelijk een website wil draaien met o.a. een Swift webframework ([url=//www.kitura.org/]Kitura[/url]), databases (NoSQL en SQL) en een search engine (SOLR). Daarnaast wil ik het als HTPC gebruiken met gelijkende functionaliteit als de Synology DS216+II (mijn alternatief voor deze setup). Eventueel kan ik hem later sporadisch als desktop PC gebruiken, maar ik heb niet de behoefte om te gamen oid. Ondanks dat de Synology wel de functionaliteit biedt voor een webserver en alle andere componenten die ik nodig heb (voornamelijk via Docker), ben ik bang dat hij niet flexibel genoeg is voor mijn wensen en dat 1GB geheugen te weinig zal zijn. Nu is het mogelijk om het geheugen van deze versie uit te breiden, maar dan vervalt het kant-en-klare voordeel van het apparaatje (en de garantie
Mijn idee is nu om VMWare ESXi 6.5 als besturingssysteem/virtualisatieplatform te gebruiken, en daar bovenop XPenology 6.1 en Ubuntu Server te installeren. Aangezien het kastje in een ander huishouden zal komen te staan is het essentieel dat er een goede remote verbinding mogelijk is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De Synology DS216+II, met HDD en 8GB geheugenmodule kost ongeveer €480, maar als ik voor zelfbouw ga ben ik liever circa €400 kwijt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Behuizing
- Moederbord/Processor
- Bootdisk (USB of SSD)
- Storage Disk, HDD
- 8GB RAM
- Stilte...: een casefan?
Ik wil proberen een energiezuinige server op te zetten waar ik zo min mogelijk geluidsoverlast van heb.
Ga je overklokken?
Nee.
Het systeem dat ik wil bouwen:
Het systeem dat ik wil gaan bouwen is flink geïnspireerd door de BBG van maart. Ik wil graag een strak design, en daarbij neem ik voor lief dat het slechts ruimte heeft voor één 3.5" HDD.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | ASRock J3160DC-ITX | € 120,- | € 120,- |
1 | WD Red WD30EFRX, 3TB | € 105,95 | € 105,95 |
1 | Streacom F1CWS Evo Zwart | € 74,45 | € 74,45 |
1 | Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart | € 14,95 | € 14,95 |
1 | Noiseblocker BlackSilent XM-2, 40mm | € 5,55 | € 5,55 |
1 | Crucial CT102464BF160B | € 59,- | € 59,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 379,90 |
Wat verwacht je van ons?
Ik zou erg blij zijn met antwoord op de volgende vragen:
- Past dit moederbord in de F1CWS Evo behuizing? De website van Stream stelt dat de "Max CPU cooler height: With 3.5" HDD Installed: 26mm". Het is me niet duidelijk of dit moederbord en de geïntegreerde CPU hieraan voldoen.
- Is het handig en essentieel om een ventilator in de kast te zetten en zo ja, welke stille ventilator komt hiervoor in aanmerking? De User Guide schrijft: 1 x 40x40x10mm or 1 x 60x60x10mm fan (not Included).
- Dien ik nog een losse CPU cooler aan te schaffen, is dat nodig?
- Hoeveel elektriciteitskosten zijn er ongeveer aan deze setup verbonden op jaarbasis?
- Is het gebruik van een USB-stick als bootschijf voor ESXi geschikt? Naar mijn weten is ESXi boot-to-ram, maar waar "leven" de virtuele machines met XPenology en Ubuntu Server?
- Hoe is jullie ervaring met XPenology t.o.v. de "echte" DSM op Synology's? En hoe verhoudt dit systeem zich tot de DS216+II?
[ Voor 3% gewijzigd door youngroger op 11-08-2017 15:25 ]