Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[excel] vraagje ivm combobox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-11 21:01
Mijn vraag
Ik heb zoals in de screenshots 2 sheets, waarbij sheet 1 een combobox moet bevatten, die data haalt uit een tweede sheet, waarin de eigenlijke data zit.
Ik heb gevonden hoe ik data uit één cel kan halen, maar ik zou de data willen gebruiken van meerdere cellen.
Is er iemand die weet hoe ik dit precies aanpak?
Welke excel ninja weet hier raad mee?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ta8svx3kh0gj2tt/sheet%201.jpeg?dl=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/wztlme76qvqce7v/sheet2.jpeg?dl=1

Beste antwoord (via tim085 op 11-08-2017 13:53)

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
vert.zoeken (en ok Horiz.zoeken) gaat altijd uit dat de waarde in de eerste kolom, of rij, van de matrix de te zoeken waarden bevat, de weer te geven waarden is de kolom (ofrij) nummer, VAN DE MATRIX, dus niet het actuele rijnummer (stel je matrix is B4:D19) dan is rij 4 de eerste rij van de matrix, en kolom B de eerste kolom.
!

Alle reacties

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Extra kolom toevoegen waar je die 2 losse kolommen in samenvoegt.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 11-08-2017 12:40 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• tim085
SinergyX schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:40:
Extra kolom toevoegen waar je die 2 losse kolommen in samenvoegt.
Dit begrijp ik niet helemaal vrees ik, wat ik zoek is, een manier om in de combobox op de eerste afbeelding, een naam te selecteren, waardoor de gegevens ingevuld worden op de eerste afbeelding, maar dan met de data uit de tweede afbeelding. Ik denk dat jij het omgekeerd bedoelt?

Dus eigenlijk, als ik de combobox open klik, staat daarin de naam uit de eerste kolom van het tweede blad.
Vervolgens zouden de gegevens van sheet 2 (de data) moeten worden ingevuld in sheet 1.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De plaatjes doen het hier niet, dus ik deed het even op de gok :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Ga maar eens hier of op Google lezen over VLOOKUP of VERT.ZOEKEN. Daarmee kan het zonder moeite.

Zo scherp als een voetbal!

• DeDooieVent
Zou aanvullend op Reptile209 willen aanraden om ipv combobox gebruik te maken van gegevensvalidatie, optie "waarden uit lijst"

Dit geeft ook een rolmenu

vervolgens idd met vert.zoeken(Zoekwaarde;MATRIX;KOLOMNUMMER;ONWAAR) de vakjes vullen met als ZOEKWAARDE de waarde die je middels validatie hebt geselecteerd

• tim085
ah, okee, ik bekijk dit al even alvast
ik heb ook even de screenshots aangepast, hopelijk is het duidelijker ;)

[ Voor 17% gewijzigd door tim085 op 11-08-2017 13:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DeDooieVent
vert.zoeken (en ok Horiz.zoeken) gaat altijd uit dat de waarde in de eerste kolom, of rij, van de matrix de te zoeken waarden bevat, de weer te geven waarden is de kolom (ofrij) nummer, VAN DE MATRIX, dus niet het actuele rijnummer (stel je matrix is B4:D19) dan is rij 4 de eerste rij van de matrix, en kolom B de eerste kolom.
!

• tim085
Yeah, vlookup is precies de functie wat ik zocht, het werkt als een tierelier!
Bedankt iedereen!
Virtuele pintjes aan alle helpende tweakers! (dit zou echt moeten kunnen hé?)
Pagina: 1